221(g) in orde gebracht, toch probleem

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door neuberben »

Dag iedereen,

het is een beetje een ingewikkelde uitleg, ik probeer het zo duidelijk mogelijk te maken:

Eerder dit jaar heeft m’n werkgever voor mij en enkele collega’s een I-visa aangevraagd.

Na een gesprek op de ambassade in Brussel werd ons verteld dat we een andere visa-classificatie moesten aanvragen, en kregen we een formulier 221(g) mee, met die exacte woorden op.

De consul zei dat ons geen visa geweigerd was, maar dat we dus voor een ander soort non-immigration visa (en dus geen I-visa) moesten gaan.

Dit is voor mij belangrijk omdat ik later dit jaar een toeristische trip van een week naar de VS heb gepland. De consul zei me dat ik, indien we uiteindelijk het goeie visum zouden aanvragen en krijgen, een ESTA geen probleem was (omdat er me dan nooit een visum geweigerd zou zijn).

M’n werkgever heeft vervolgens een nieuwe aanvraag ingediend, via een nieuwe DS-160 (huidige status ‘Issued’), voor een O2-visum. Dat visum is ons begin juni toegekend. Ondertussen zit ons werk in de VS er op en is mijn O2-visum verlopen.

Nu zag ik bij de status van die eerste DS-160, die gebruikt is om dat I-visum aan te vragen, dat die nog steeds in ‘administrative processing’ zit, ook al heb ik ondertussen met succes het juiste visum gekregen, en hebben we dus met succes gedaan wat er op die 221(g) stond. Ik ben dus helemaal niet meer aan het wachten op een visum.

Hoe kan ik dit rechtzetten? Mogelijk zit het probleem dus bij de aanvraag van twee verschillende DS-160 formulieren.

Super hard bedankt alvast voor jullie inzichten en ideeën.
Laatst gewijzigd door neuberben op 16 jul 2019, 18:25, 2 keer totaal gewijzigd.
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: 221 (g) in orde, toch vragen

Bericht door neuberben »

Kort samengevat:

Februari 2019:
- Aanvraag I-Visum met DS-160
- Na gesprek op ambassade in Brussel document 221(g) meegekregen, met de boodschap dat we voor ‘another visa classification’ moesten gaan
- Consul maakt duidelijk dat dit geen weigering is, en dat we op ESTA nooit moeten aanduiden dat ons een visum geweigerd is als we het nodige in orde brengen en we alles voor een nieuwe visum classificatie in orde brengen.

Juni 2019:
- Aanvraag O-Visum (O-2) met nieuwe DS-160
- Gesprek op ambassade verloopt vlot, ik krijg O-2 visum (ondertussen zit werk in de VS er op, visum is niet langer geldig)
- Bij nakijken status eerste, oorspronkelijke DS-160 staat nog steeds ‘Administrative processing’
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door Queste »

Waarom is het een probleem?

De consul heeft aangegeven dat je geen visum geweigerd is, dus een esta kan je gewoon aanvragen. Ik heb toevallig een paar dagen geleden nog aan mijn advocaat gevraagd of ik met esta kon reizen terwijl mijn visumaanvraag in behandeling is (9 jul DS-160 ingediend, 6 aug reis ik af naar de usa, interview waarschijnlijk laatste week aug) en zij gaf aan dat dat geen enkel probleem is. Mogelijk krijg ik wel wat extra vragen bij immigration, maar niets blokkerends.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door Marcopstal »

Ik zie ook het probleem niet, vraag gewoon je ESTA aan.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door neuberben »

Wel, op die 221(g) staat expliciet dat je geen ESTA mag aanvragen zo lang die 221(g) niet opgelost is; tot dan staat hij bij ESTA gelijk aan een denial.

Had altijd gewoon die ESTA aangevraagd tot ik dus de status van die DS-160 checkte en zag dat die niet afgerond was.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door Marcopstal »

Het is toch opgelost, want je hebt gedaan wat je gevraagd is en een ander visum gekregen.

Je bent ondertussen met die O-2 geweest. Gans die tijd stond die oudere in "processing". Heb je toen enig probleem gehad ?

Ik zie echt niet waarom je hier een probleem achter zoekt.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door neuberben »

Ok!
Misschien zie ik spoken.

Had alleen gedacht dat die andere nu ook niet meet processing zou staan, alsof ze nog wachten op meer info.

Zo leek het me alleszins: dat het ene dossier niet afgesloten is, waardoor ik volgens de 221(g) op de ESTA zou moeten invullen dat me ooit een visum geweigerd is.

Ik denk dat onze advocate gewoon een heel nieuw dossier is opgestart (los van dat i-visum, los van die 221(g)) en dat we via die nieuwe procedure een visum gehad hebben.
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door neuberben »

Queste schreef:
16 jul 2019, 18:45
Waarom is het een probleem?

De consul heeft aangegeven dat je geen visum geweigerd is, dus een esta kan je gewoon aanvragen. Ik heb toevallig een paar dagen geleden nog aan mijn advocaat gevraagd of ik met esta kon reizen terwijl mijn visumaanvraag in behandeling is (9 jul DS-160 ingediend, 6 aug reis ik af naar de usa, interview waarschijnlijk laatste week aug) en zij gaf aan dat dat geen enkel probleem is. Mogelijk krijg ik wel wat extra vragen bij immigration, maar niets blokkerends.
Het verschil tussen onze situaties is dat jij nog op ITV moet; ik ben al geweest.

Het feit dat je de DS-160 al hebt *ingediend* maakt inderdaad niets uit wanneer je een ESTA wil aanvragen.

Maar mijn DS-160 is al behandeld en in administrative processing gezet. Dat wil zeggen dat ze wachten op meer info.

(Die ik al gegeven heb, met succes, maar dat hebben ze duidelijk niet aangepast in het systeem...)

Dit lees ik op usembassy.gov:
My visa application is still pending (in 221g status). Can I travel to the U.S. under the Visa Waiver Program (ESTA) before a final decision has been made?
No. Your current application must be resolved before you would become eligible to apply for the Visa Waiver Program. If you apply for an ESTA clearance while your current application is still pending, you must answer “yes” when asked whether you have ever had a visa application denied. Failure to respond truthfully to the ESTA questions can pose additional problems for future travel to the United States. Once your application has been resolved, you should then answer either “yes” or “no” when asked whether you have ever had a visa application denied based on the final decision of your visa application. Applications which have expired (abandoned cases where more than 1 year has passed from the time of initial application) are considered denials for the purposes of the Visa Waiver Program. Therefore, you must answer “yes” when asked whether you have ever had a visa application denied when applying for an ESTA clearance.
De vraag is nu: kan je überhaupt zogezegd een nieuw visum aanvragen wanneer je andere aanvraag zogezegd in administrative processing zit en dus niet goedgekeurd is? Want dat is dus wel gebeurd/gelukt. Als dat normaal niet kan zou het wel ok moeten zijn denk ik, want ik heb dus wel m’n o-2 visum zonder problemen gekregen.

Is er een manier om de ambassade in Brussel te e-mailen?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door Marcopstal »

https://ais.usvisa-info.com/nl-BE/niv/i ... ion_status

Volgens mij zie je inderdaad alleen maar spoken. Denk je nu echt dat je op een O-visum was binnengeraakt als er nog een "probleem" was met een andere aanvraag ?
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door neuberben »

Eindelijk reactie gehad van de ambassade, blijkt dat ik toch een B2 moet aanvragen. :(

Ik heb nog drie weken na m'n afspraak - is dat voldoende, normaalgezien?
Afspraak op 2/10, vlucht op 24/10.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door roelb »

Tja.. je heb duidelijk te horen gekregen dat je geen visa is afgewezen. Je handelt dus gewoon te goeder trouw als je een ESTA aanvraagt en No invult.

Ik zou dat sowieso nu gewoon doen. En dus netjes overal No invullen. Als die ESTA wordt toegewezen is het prima en kun je er gewoon op reizen. Jij doet niets fout, je hebt het zelfs netjes gevraagd. Wordt de ESTA wel geweigerd vanwege deze administratieve fout dan kun je altijd nog een visum aanvragen.

Maar vraag die ESTA eerst aan. Kost je 5 minuten en je weet het direct. Worse case scenario is dat je $3 oid kwijt bent.
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door neuberben »

In de mail van de ambassade stond heel duidelijk dat de enige optie nu een B1/B2 visum was... Heb dus ondertussen al $160 betaald en in paniek zo snel mogelijk een afspraak gemaakt ook.

Had inderdaad beter gewacht en de ESTA aangevraagd, dom van me.

Zijn er specifieke dingen die ik moet meenemen naar het interview?

Heb DS-160 afgeprint, kan wat loonfiches meenemen die aantonen dat ik genoeg geld verdien en funds heb...

Ik heb een vaste job en ik bezit m'n eigen appartement.
Ik heb dat uiteraard bewijzen van, maar niet in het Engels, is dat een probleem?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door roelb »

Dat de ambassade al antwoord geeft per mail is bijzonder. Maar dat antwoord komt dan hoogstwaarschijnlijk ook niet van een medewerker die een juridisch correct antwoord geeft, maar gewoon van een klantcontactcentrum. En zij geven geen antwoorden waar ze wellicht later op moeten terugkomen. Ze geven dus het antwoord waar jij zelf om vraagt, en dat is: bij twijfel dit doen.

Door de aanvraag in te dienen heb je al de mogelijkheid voorbij laten gaan om gewoon een ESTA aan te vragen. Het had je 5 minuten en een paar dollar gekost en ik vermoed dat hij zonder problemen gewoon was toegewezen. Deze status zal vermoedelijk een systeemdingetje zijn. Iets door een medewerker niet afgesloten, of misschien een use-case die niet helemaal goed is doorgedacht door de ontwikkelaars.
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door neuberben »

Yup, besef ik! Echt dom. Maar goed.

Nu, met een B2 zit ik toch jaren goed heb ik gelezen, dat is toch ook een mooi vooruitzicht.

Ik ga maar 8 dagen naar de US, naar een concert (met een vriendin die terplekke woont/citizen is)

Wat moet ik meenemen om aan te tonen dat ik 100% niet ga blijven in de US?

-Bank statement dat ik genoeg geld heb
-Loonbrieven
-Attest van werkgever dat ik terug in België wordt verwacht
-Akte van aankoop appartement (is dus wel niet in het Engels?)
-...

Is er nog iets dat ik kan meenemen?
Heb echt niets te verbergen dus wil graag zo volledig mogelijk zijn...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door roelb »

Vermoedelijk wordt je helemaal niets bijzonders gevraagd, als daar geen aanleiding toe is.

Je hebt een heldere reden waarom je het visum aanvraagt, in plaats van onder het VWP te reizen: die aanvraag die nog in "processing" staat en de correspondentie die je met de ambassade hebt gehad.

Vermoedelijk vragen ze nog wat je voor werk doet, of je een huis hebt, etc. Als de antwoorden op die vragen geen argwaan opwekken zal het daarmee klaar zijn. Dat gezegd hebbende, als er twijfel ontstaat kan het goed zijn om wat te kunnen aantonen.
neuberben
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jan 2011, 15:59

Re: 221(g) in orde gebracht, toch probleem

Bericht door neuberben »

Oké, bedankt Roel!

Ik verzamel toch maar zoveel mogelijk info om mee te nemen, je weet maar nooit...

Ik heb nog geen vliegtickets gekocht (ik voelde hem hier al aankomen, duidelijk), maar wel concerttickets, die zal ik dan ook meenemen...

Ik heb ook nog een reis naar IJsland geboekt niet zo lang na m'n geplande reis naar de VS. Is het de moeite om daar de vluchtbevestiging voor mee te nemen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer