Voor- en nadelen wonen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door FlipjeBTiel »

Queste schreef:
05 sep 2019, 22:33
Als je vervolgens in de hoek Oakland-Concord-Antioch zit, zit je inderdaad ook niet in het meest veilige stukje van de bay. Ik heb verder alle hoeken van de bay gezien, van Palo Alto via Mountain View, Sunnyvale, San Jose, Milpitas, Fremont tot Hayward en nog nooit problemen gehad.
Eh, wat? De (drie)hoek die door de steden Oakland-Concord-Antioch wordt uitgelijnd omvat oa. Orinda, Moraga, en Lafayette. Alle drie toch wel een heel stuk veiliger (alsook mooier en rijker) dan het setje andere steden dat je opnoemt.

Gr., Flipje
Arian
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:58

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Arian »

Bennogr schreef:
06 sep 2019, 13:41
Als ik Nederlandse kranten lees, zou ik me zorgen maken over het geweld in Nederland en vooral niet in de binnenstad van Amsterdam of in Zuidoost gaan wonen, daar wordt behoorlijk wat afgeknald.

Niet dat dat een graadmeter is, maar ik heb me in Manhattan, Brooklyn, St. Paul (MN), North Carolina, Westchester County (NY) nooit echt onveilig gevoeld.

Je kunt altijd wel een stok vinden om een hond te slaan, zoals ze zeggen in het Oude Land.
We kunnen veel anecdotale ervaringen uitwisselen, maar ik ben vorig jaar in financial district van SF met een wapen beroofd door 3 jongens. Heb ook meerdere malen een bar gevecht meegemaakt waar iemand toch even moest laten weten dat het ook met wapenschot kan eindigen voor de ander.

Het moet je maar overkomen. Nee, in Nederland heb ik mij daadwerkelijk nooit onveilig gevoeld, daar hebben wat hangjongeren mij eens proberen te beroven, maar zo intimiderend was het daar niet.

Niet dat ik mij hier elke dag onveilig voel, leven is hier ook heel gewoontjes. Maar ik reageerde op of er wat wordt afgeschoten, overigens lopen veel mensen in texas rond met een wapen, hoe veilig je je voelt is dan ook afhankelijk van jij zelf als persoon, want wapens zijn wapens.
Arian
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:58

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Arian »

FlipjeBTiel schreef:
07 sep 2019, 18:05
Queste schreef:
05 sep 2019, 22:33
Als je vervolgens in de hoek Oakland-Concord-Antioch zit, zit je inderdaad ook niet in het meest veilige stukje van de bay. Ik heb verder alle hoeken van de bay gezien, van Palo Alto via Mountain View, Sunnyvale, San Jose, Milpitas, Fremont tot Hayward en nog nooit problemen gehad.
Eh, wat? De (drie)hoek die door de steden Oakland-Concord-Antioch wordt uitgelijnd omvat oa. Orinda, Moraga, en Lafayette. Alle drie toch wel een heel stuk veiliger (alsook mooier en rijker) dan het setje andere steden dat je opnoemt.

Gr., Flipje
Delen van Oakland, Richmond, Vallejo. Gentrification maakt het wel veiliger, maar dat zijn de plekken waar ik zeker niet graag 'savonds rond wil lopen.
Arian
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:58

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Arian »

Hockey schreef:
07 sep 2019, 01:19
Arian schreef:
03 sep 2019, 23:51
Hier dan nog mijn lijstje, betreft enkel California:

Pros:
- natuur
- financieel stelsel
- veel mensen, multicultureel, veel gezelligheid Verschilt per plek in Californië.
- bier en voedsel, (oneindig veel micro brouwerijen bv)
- Hoop te doen, vlieg brevet misschien of toch golfen?
- consumeren, heb kleren zat, kortingen, sales, om gek van te worden
- auto belasting
- competitievere carriere en hoger salaris

Cons:
- Dom en luidruchtige amerikanen En dat is uniek voor Californië en/of de VS? In NL en andere landen kom je net zo vaak domme luidruchtige mensen tegen.
- Veel randfiguren, mentale problemen, zwervers
- Overheersende armoede en bijna slavernij Slavernij verdient uitleg
- Politie staat Dit mag je uitleggen
- Amerikanen rijden als asociale idioten BS. Ik heb in heel Californië gereden en ervaar het als een stuk relaxter rijden dan in NL; en dan bevat mijn ervaring spitsrijden in LA, SF en Silicon Valley.
- Healthcare is absolute ramp. De healthcare is over het algemeen prima, de betaling ervan is inderdaad erg duur.
- Slechte werknemer beschermingen, slechte rechten
- mensen rechten zijn hier niet zo belangrijk Ook dit verdient uitleg.
- Mensen willen over het algemeen alleen geld van je Want in de rest van de wereld staan ze klaar om je te geven?
- Infrastructuur is middeleeuws
- Publieke scholen systeem is rampzalig BS. Er zijn zeer goede publieke scholen en zeer slechte, NL heeft ook dergelijke troep meegemaakt.
- mensen kunnen zomaar een wapen trekken Dat kunnen ze in elk land, alleen is het wapenbezit in de VS hoger dan in veel andere westerse landen.
- Alles is stom duur. boodschappen etc. Niet alles, auto's zijn goedkoper, kleding veelal ook. Boodschappen, ja die zijn duurder dan in NL. Maar mijn ervaring is ook dat de prijzen per plaats kunnen verschillen. In Eureka betaalde ik minder dan in Woodland Hills voor vergelijkbare etenswaren.
- Meth, Cocaine, drugs domineert hier het uitgaansleven Of Nederland zo veel beter is walt te betwijfelen.
- huur hier is absurd duur, voor $900 heb je een gedeelde kamer in een krot, zo ongeveer. Dit is niet waar, omdat je nu jouw ervaring in de regio SF doortrekt naar geheel Californië.
- eten is hier over het algemeen zwaar ongezond

Kortom, leven is hier keihard.

Zij notitie: Ik betaal $3000 per maand aan alimentatie, civiele rechtssysteem is hier middeleeuws, als je ooit een advocaat moet aannemen ben je per definitie al zwaar in de problemen.

Wanneer moet je in de VS wonen:
- Je wordt nooit ziek
- Je bent niet van plan met pensioen te gaan Verklaar dan eens dat er mensen met pensioen kunnen gaan en de FIRE movement, FIRE is Financial Indepence, Retire Early.
- Je gaat nooit in de problemen komen, of
- je betaalt graag duizenden euros aan een advocaat In NL betaal je ook duizenden euro's als je geen verzekering ervvoor hebt.
- Je bent niet van plan te trouwen, of bent vrouwelijke citizen Frappant dat zoveel mensen dan trouwen in de VS.
- Je kijkt liever NFL en real housewives dan NPO. Tsja, en in NL klagen mensen dat de NPO hun politieke kleur op kosten van de belastingbetaler door de strot van de kijkers duwt.
- Je bent rijk, of
- Je houdt van wapens, grote trucks, bent blank en wil het liefst in midden Amerika wonen en Bud Light drinken Right. :roll:
Door direct in de quote te reageren maak je het lastig voor mij om op elk punt terug te reageren, maar ik ga het proberen.

Dom en luidruchtig is een vergelijking die ik trek, dus gemiddeld dommer en luidruchtiger. Ik denk niet dat het echt de moeite waard is om dit verder uit te lichten want ik denk dat we allemaal het stereotype redneck bekend zijn, en tel daar even bij op de gemiddelde persoon die in de ghetto leeft en je kan het je zelf ook voorstellen. Misschien ben ik niet vaak genoeg onder de rivier geweest om een eerlijke vergelijking te maken, maar het doet niet onder aan mijn ervaringen hier.

Slavernij doel ik op de overmatige uitbuiting, mensen die 96 uur per week werken etc. Het is een beetje overdreven, maar naar mijn mening is het echt een stap te ver. Ik heb om kennis te maken met de regio en de mensen een tijd Lyft gereden, en de verhalen zijn veelal niet positief wat betreft levensomstandigheden.

Politie staat valt heel makkelijk uit te leggen, mensen bellen hier absoluut niet de politie, want iedereen is bang voor de politie. Bijna elke dag zie je wel een gebouw omringd met twee doxijn politie auto's, wat de reden ook mag zijn, ze rukken op in volle macht en daar wil je niet tussen komen.

Ik rij elke dag ontzettend veel, ik heb een half jaar elke dag van Sacramento naar SF gereden, ik rij nu elke dag van Benicia naar SF. relaxter rijden is echt complete onzin. Ik heb me rijbewijs hier gehaald zonder ooit het boek te lezen, rijbewijs halen hier is zo laagdrempelig dat elke idioot het kan halen voor nog geen 50 dollar. Elke dag zijn er meer dan 3 ongelukken op het stukje snelweg dat ik berijd, mensen road ragen ontzettend veel, tailgaten onder de seconde afstand, en dat laatste is gewoon heel normaal. Ik word elke dag meer dan 20 keer keihard afgesneden omdat iemand denkt sneller te zijn in de file. Mensen laten je niet voor, laten je niet mergen etc. etc. Ik liep gister nog in Oakland en reden twee road ragers langs, de achterste toeterde en schreeuwde naar de auto voorop, gewoon dagelijks. In Nederland reed ik elke dag grote afstanden, adam naar Apeldoorn bijvoorbeeld, en het is niet vergelijkbaar hoe veiliger en ontspannend het is om in NL te rijden.

580, 680, 880, 80, 24, allemaal snelwegen waar je op veel plekken blij mag zijn als je even rustig op de rechter baan kan cruisen zonder dat iemand je tailgate of afsnijdt.

Kwaliteit van healthcare is goed, maar het systeem is verschrikkelijk en dat is een hele discussie opzich, niet alleen duur, maar ook ontzettend ingewikkeld en je kan bijvoorbeeld niet zomaar een doktor of ziekenhuis kiezen, is allemaal afgebakend door verzekeringen.

Ja huizen probleem is echt specifiek aan Bay Area, maar om eerlijk te zijn ben ik geen fan van de houten huizen die ze hier bouwen.
Arian
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:58

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Arian »

Op alles valt wat te zeggen, maar ik heb wel degelijk wat dingen uitgelicht waar ik overtuigende kennis van heb opgedaan hier.

Ja er zijn mensen die Fire doen, ja het financiele stelsel geeft je heel veel mogelijkheden om mooi te pensioneren. Maar dat is echt de exception en niet de regel. Banen hier hebben tegenwoordig bijna geen pensioen meer. Contract werk heeft ook geeneens 401k bijdrage. Het is allemaal niet in een CAO geregeld. Social Security is het enige wat je hier hebt. Ik investeer zelf, maar de berekening is geen vetpot. Ik ben heel bekend met het financieel stelsel hier en ja met een goeie IRA, 401K, (1 van de 2 als Roth) andere plannen kom je ver, maar de gemiddelde persoon heeft dat echt niet en absoluut niet de kennis ervoor. Allemaal zelf regelen dus.

Ik was hier getrouwd, en zoals ik al zei, ben ik nu $3000 lichter elke maand. Geen goed idee dus, nogmaals heeft dit betrekking tot het civiele systeem, waarin je je onschuld moet aantonen, de omgekeerde wereld dus. Het is een verschrikkelijk slecht systeem en ze kunnen je compleet ruïneren, daar is gewoon een hele business tak van recht voor.

In NL hoef je veelal niet naar de rechter, als voorbeeld hoef je niet naar de rechter voor custody van je kind, dat is gedeeld per definitie. Ook is het gesubsidieerd als je onder de armoede grens verdient en heb je bijstandsverzekering die redelijk van goede kwaliteit is. Het is een vergelijking wederom.
Laatst gewijzigd door Arian op 07 sep 2019, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Arian
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:58

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Arian »

en @Hockey ik wil toch nog eenmaal reageren op dat jij het prima vindt rijden in de VS, maar ik vind dat je hier meer over je eigen ervaring als chauffeur hebt en niet het daadwerkelijke rijgedrag van de gemiddelde Amerikaan.

Jij zegt bijvoorbeeld in LA te hebben gereden en dit relaxter te vinden, maar in LA is bijvoorbeeld juist 1 van de technieken die ik veelal zie is afsnijden zonder te kijken. Ze kijken niet met opzet, ze scheuren van baan naar baan en laten de rest defensief rijden.

Ook kan ik je zo een heel foto album laten zien van hoe kort mensen hier opelkaar zitten, een halve seconde of minder is hier echt de norm. Dit is absoluut geen overdrijving, mensen rijden 65 en zitten bijna aan elkaar vast geplakt, als je op de linker baan rijdt moet je veelal paniek remmen, dit is echt de norm, en als je mij niet gelooft nodig ik je graag een keer uit om mijn dashcam filmpjes te bekijken.
Arian
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:58

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Arian »

Dude schreef:
07 sep 2019, 02:29
Ik vraag me ook af waar je aan censuur komt? Er is helemaal niets verwijderd of veranderd aan jouw berichten? Vreemd.

Maar als je zulke uitspraken doet, kan je toch verwachten dat er vragen gesteld worden, niet?
Hockey stelt er enkele (en ikzelf ook in een eerder bericht) die voor de meeste mensen hier wat toelichting verdienen. Je mag gerust een andere mening hebben, maar als je dingen noemt als 'slavernij' of 'politie staat', dan mag daar toch een woordje uitleg bij hoe je tot deze conclusies komt.
Je begrijpt me verkeerd, ik bedoelde te zeggen dat het argument "je hoeft hier niet te zijn", hoe reëel het ook is, niet onder doet aan of ik het een goed idee vind om hier te wonen. Hoe verweven die twee argumenten ook zijn, het zijn echt twee aparte argumenten:
1. persoonlijk zit je er niet goed dus heb je niks goeds te zeggen erover
2. ongeacht je persoonlijke kijk op dingen heb je ervaringen die algemeen zijn en relevant zijn voor anderen.

Censuur doel ik op dat omdat jij vindt dat ik enkel vanuit 1 beredeneer, het niet zo is dat ik niks mag zeggen.

We zijn allemaal erg beschaafd hier en dat stel ik op prijs.

Ik zit hier niet goed nee, maar ik wil daarom juist wel anderen vanuit Nederland waarschuwen dat je echt wel wat achterlaat als je Nederland verlaat.

Ik zit hier nu vast voor een hele lange tijd, eigen schuld dikke bult, ik neem die verantwoordelijkheid op mij. Nederland is echt een klein paradijs, als je hier naartoe wil, wees niet naief en verbrand geen schepen in NL, hou er echt rekening mee dat er een dag komt dat je misschien toch terug wilt.

Overigens vind ik de VS ook een geweldig land, mijn kritiek komt wat hard aan, maar dat is puur omdat voor de pros je heel veel cons er tegenover hebt, en ik betwijfel dat veel mensen dat zich realiseren.
Arian
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:58

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Arian »

Ik heb even nagedacht over wat ik persoonlijk ongelofelijk waanzinnig vind aan hier wonen, om toch iets minder negatief te zijn:

- Natuur blijft me elke dag doen verbazen, zelfs in de file geniet ik van de bergen op de achtergrond, het is prachtig om te aanschouwen, elke dag weer.
- Muziek en uitgaan, community gevoel is hier echt sterk, elke week ga ik uit om live muziek te aanschouwen of een ander event mee te maken. Bier en muziek in parken, open podiums. Mensen maken hier geweldige muziek en dan ben ik niet eens in New Orleans geweest. Ook zijn hier veel geweldige festivals en dansaangelegenheden, soms ga ik naar rock en blues, soms naar house en techno etc. Heb hier een paar van mijn favoriete artiesten live mogen aanschouwen, Tom Waits, Neil Young, Heart. Waanzinnig.
- Het zit hier voor mijn werk (je raadt het al, IT) bomvol met talent, het is competitief en het niveau is uitermate hoog Het is geweldig om daar deel van uit te maken en heb nog nooit zoveel genoten van mijn werk. Een blessing als het ware voor mij om daar deel van uit te maken.
- De multiculturele samenleving was initieel wennen voor mij, allerlei culturen waar ik niet dagelijks in aanraking mee kwam voorheen. Maar het is ontzettend leuk om in de diversiteit te leven en te mogen proeven van iedereens eigen cultuur. Als je de mensen weet te vinden is de sociale sfeer echt top.
- consumeren is misschien oppervlakkig, maar met de vele financiele mogelijkheden, de honderden lokale apps, en alle speciaalzaken, maakt het je leven overdreven makkelijk en leuk. Wat je allemaal niet kan op de pof, hoe onverantwoordelijk het ook is, blijft mij toch fascineren. Er zijn zoveel producten waar je niet aan denkt, maar het is een hele wereld opzich om te mogen genieten van de commerciele creativiteit. In Nederland moet je wat afrijden om die ene speciaalzaak te vinden, hier heb je zoveel speciaalzaken waar je nooit aan dacht, en shoppen blijft toch leuk ;). Voorbeeld, hier in Benicia heb je een pottery zaak, waar je achter in de zaak een groot atelier hebt om zelf je potten te kleien, daar zitten allerlei mensen elke dag te stoeien met wat klei en een draaischijf. Besloot deze week ook spontaan gebruik te maken van de scooter service (gemotoriseerde step), reed ik eventjes voor een uurtje rond op een step en liet ik deze vrolijk weer achter op straat. Volgende keer misschien massage met happy ending? (grapje). Wat wil je nog meer.
- bier, bier, bier. Ik hou van bier. Iedere week ga ik naar een andere micro brouwerij. Bourbon ook trouwens, en voor de wijn liefhebbers is het einde ook zoek. Ik probeer wel te minderen he jongens ;)
- Grote huizen, zwembadje, bubbelbadje, scheef parkeren in de cul de sac, is toch even wat comfortabeler dan parkeren op de Herengracht... Maar ook wel saai natuurlijk.
- eindeloze uitstekende barber shops, eindelijk het voetbal haar dat ik altijd al wilde
- Geen fietsgevaar :p
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Hockey »

Arian schreef:
07 sep 2019, 22:06
en @Hockey ik wil toch nog eenmaal reageren op dat jij het prima vindt rijden in de VS, maar ik vind dat je hier meer over je eigen ervaring als chauffeur hebt en niet het daadwerkelijke rijgedrag van de gemiddelde Amerikaan.
Even kijken of ik het goed begrijp. Als ik iets schrijf dan is dat mijn eigen ervaring, maar als jij iets schrijft is dat een feit. En als bijvoorbeeld Bennogr iets schrijft over NL dan moeten we dat als anekdotisch aannemen, maar als jij daar een ervaring van jou tegenoverzet dan mogen we dit doortrekken naar een algemeen feit.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7590
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Marcopstal »

Arian schreef:
07 sep 2019, 22:06
en @Hockey ik wil toch nog eenmaal reageren op dat jij het prima vindt rijden in de VS, maar ik vind dat je hier meer over je eigen ervaring als chauffeur hebt en niet het daadwerkelijke rijgedrag van de gemiddelde Amerikaan.
Hoelang is het geleden dat je hier gereden hebt ? Het verkeer is hier tientallen keren agressiever dan het ergste wat ik in de VS ooit heb meegemaakt. Idioten in het verkeer vind je overal, maar als je het hier navraagt zal meer dan 90% aangeven dat het verkeer in de VS veel relaxter verloopt, zelfs in een grootstad als LA.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door FlipjeBTiel »

Ik heb van LA geen weet, maar het verkeer in de Bay Area is de afgelopen 5 jaar ofzo gigantisch verslechterd. De snelwegen zitten vaak potdicht, met als gevolg dat de diverse GPS-apps volk over lange sluikroutes sturen voor een minuutje tijdswinst. Men kent de weg dan niet, laat staan de lokale conventies, houdt verkeer op etc., en dat leidt tot fricties. Laatste keer dat ik een behoorlijke hoeveelheid kilometers gemaakt heb in NL was een jaar of 3 terug, en ik vond dat men daar keurig reed in verhouding tot wat ik hier gewend ben.

Geen idee hoelang Arian al hier zit, maar als je mensen geloofd wanneer ze je vertellen dat ze "96 uur per week werken" dan is 'ie hier nog niet lang genoeg om de Amerikanen goed te kennen! :wink:

Over beroving in SF: ja, dat "flower in your hair" is een mythe. SF heeft erg hoge criminaliteit; altijd gehad, en de laatste tijd er niet beter op geworden met meer en meer drugsverslaafden op straat. Benicia is een stuk beter, maar goed zelfs Richmond, met haar slechte reputatie, is veiliger dan SF. Het geweld in die laatste is ook zeer gelocaliseerd, in de Iron Triangle. Dat is ook aan het verbeteren; niet zozeer vanwege gentrification (is daar een NLs woord voor?) maar meer door beter politie-beleid de afgelopen 10 jaar.

Zoals je beschrijft, "mensen zijn hier bang van de politie", is niet echt de definitie van een politie-staat te noemen, is het wel? Probeer China eens: als je daar als voetganger door het rood oversteekt, dan verschijnt een foto van je op een groot scherm onder het stoplicht. Dit om je te beschamen. Maar niet alleen dat: de bovenste helft is een foto van jou terwijl je oversteekt, de onderste is de foto die de overheid van jou in bestand heeft, dankzij gezichtsherkenning. Da's meer wat ik mij bij een politie-staat voorstel.

Overigens is het puur en alleen om je in de verlegenheid te brengen: ondanks dat ze je foto en ID hebben, krijg je nog geen boete thuisgestuurd. Komt vast nog wel, maar er zullen weinig landen zijn waar mensen het zouden accepteren als bv. een camera je kentekenplaat vastlegt wanneer je een kilometer te hard rijdt en je dan automatisch een boete in de bus krijgt. Denk niet dat iemand in zo'n land/politie-staat zou willen wonen ...

In California mag de politie niet zomaar camera's neerzetten, dat is aan de gemeenteraad, en een aantal steden, zoals bv. SF en Berkeley, verbieden ook het gebruik van gezichtsherkenning. Hier in Orinda en Moraga kijkt men daar anders tegenaan: er zijn maar een handjevol uitvalswegen en daar staan overal camera's. Als iemand de politie belt met niet meer beschrijving dan bv. "een witte SUV", dan kan dat met het tijdstip gecorreleerd worden en kan de politie alle kentekenplaten van alle witte SUVs nagaan die rond die tijd binnengekomen of weggegaan zijn. Criminelen wisten dat goed gemaakt en kwamen alleen inbreken en andere ongein uithalen met gestolen auto's. In reactie daar weer op rijdt onze politie nu rond met kentekenplaat-herkenners in de auto, en als die een gestolen auto herkennen, gaat er automatisch een alarm af. Noem dat een politie-staat als je wilt, maar het is de keuze van de burgers en die kunnen de keuzes ook terugdraaien zonder een revolutie te hoeven starten.

En duur, tja. Blijft primair huisvesting, en als je dat vanwege de kosten niet dicht bij je werk kunt regelen, dan ook de tijd aan commute en kosten aan benzine en auto-onderhoud. Dan gaat het hard. De rest vind ik altijd nog meevallen, als je weet wat waar te zoeken (niet vergeleken met de rest van de VS, maar vergeleken met NL).

Gr., Flipje
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7590
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Marcopstal »

Dan moet je eens komen kijken waar er hier overal camera's staan. In vele gemeenten kan je niet meer in of uitrijden zonder dat je een camera met nummerplaatherkenning voorbij moet.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2257
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
08 jul 2019, 19:33
Misschien is het bij jullie anders, maar ik denk dat het zo lijkt dat kinderen hier minder school hebben doordat ze minder dagen hebben, maar wel (veel) langere dagen. Hier in TX schrijft de wet voor dat kinderen 75600 minuten = 1260 uur per jaar les moeten hebben (alle jaren). In NL moeten ze in 8 jaar basisschool 7520 uur les krijgen, dat is maar 940 uur per jaar. Voortgezet onderwijs ongeveer hetzelfde. Oftewel, kinderen in TX hebben per jaar zeker 300 uur meer les dan kinderen in NL.
Ik ben toch nog steeds van mening dat de kwaliteit van het onderwijs in de VS over het algemeen veel lager is dan in Nederland.

NL universiteit - US post-grad?
NL hbo - US university
NL havo/vwo - US prep school?
NL mavo/vmbo - US high school
NL basisschool - US middle/junior high school

Dit is wellicht niet helemaal een goede vergelijking, maar toch niet zo ver van de waarheid vrees ik.

In Colorado Springs (CO) hoorde ik veel verhalen over "District 20" - het béste district in de stad. Ik was er niet van onder de indruk. Het district waar wij woonden stond bekend als "niet zo goed". Het was ronduit slecht.

We wonen op het moment in VA, in "een héél goed schooldistrict". Nou, de honden lusten er geen brood van. De leerlingen krijgen geen boeken meer - alleen nog maar afdrukken en 'snippets' van YouTube. Het lesmateriaal moet voor een groot gedeelte via de (eigen) mobiele telefoon geraadpleegd worden - zelfs in de klas. De meeste leraren lijken van toeten noch blazen te weten. Spellingfouten kom je bij vrijwel ieder vak tegen, zelfs bij Engels. De leraar Duits lijkt niet te weten wat de infinitieve vorm is van de Engelse vertaling van een Duits werkwoord. Ze geeft ook geen lage cijfers, zolang "je het maar probeert". Ik dacht altijd dat "A for effort" (een tien voor de moeite) een grap was... De reden die ze aan de leerlingen geeft is dat ze nog steeds een trauma heeft van de lage cijfers die ze zelf haalde toen ze nog op school zat. Het lesmateriaal van de negende klas (tweede/derde jaar voortgezet onderwijs) komt voor een groot deel overeen met wat ik me herinner van de lagere school (klas 4-6) en de brugklas. Waar ligt Europa? Altantische Oceaan?

In Richmond (VA) kwam de inspectie erachter dat ongeveer de helft van de leerlingen in het laatste jaar niet voldeden aan de diploma-eisen. Maar ja, ze hadden er al zo op gerekend dat ze hun diploma zouden krijgen (graduation) - dat kun je hen toch niet afpakken? Een sterk contrast met de vergelijkbare situatie in Nederland - maar daar kregen ze hun diploma toch niet zonder eerst aan de eisen te voldoen. Een high school diploma is hier vaak niet meer dan een "certificate of attendance".

Gelukkig zijn de privé-scholen (basisschool/voortgezet onderwijs) over het algemeen vrij goed en heb je in de VS bovendien het recht om zelf je eigen kinderen (thuis) les te geven.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door PSVwally »

Ook kan ik je zo een heel foto album laten zien van hoe kort mensen hier opelkaar zitten, een halve seconde of minder is hier echt de norm. Dit is absoluut geen overdrijving, mensen rijden 65 en zitten bijna aan elkaar vast geplakt, als je op de linker baan rijdt moet je veelal paniek remmen, dit is echt de norm, en als je mij niet gelooft nodig ik je graag een keer uit om mijn dashcam filmpjes te bekijken.
Rij 's ochtends even van Tilburg naar Eindhoven of andersom. Vele malen irritanter dan wat ik in LA heb meegemaakt. Overigens vond ik het verkeer in de Bay area vele malen irritanter dan in LA. Maar Miami Florida dpant voor mij toch wel de kroon, daar krijgen ze hun rijbewijs volgens mij echt bij een pakje boter :mrgreen:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

Arian schreef:
07 sep 2019, 20:52
Niet dat ik mij hier elke dag onveilig voel, leven is hier ook heel gewoontjes.
Dat is denk ik het allerbelangrijkste. Als je jezelf dagelijks onveilig voelt dan denk ik, in wat voor omstandigheden dan ook, dat je jezelf uit de voeten moet maken.
Arian schreef:
07 sep 2019, 20:52
Nee, in Nederland heb ik mij daadwerkelijk nooit onveilig gevoeld,
Net zo goed als dat jij onveilige plekken op kunt noemen in Amerika. Denk ik dat er ook genoeg onveilige plekken zijn in Nederland waar je op bepaalde tijdstippen ook beter niet kunt komen. Komt bij dat we het hebben over Amerika. We roepen heel gemakkelijk In SF dit, in LA dat of in Texas zus. Van SF naar pak m beet Dallas is echt bijna 3.000 kilometer rijden. Van SF naar LA is echt gewoon 6 uur rijden. Die plekken en die afstanden zullen we in Nederland nooit met elkaar vergelijken. Vanwege het simpele feit dat het ons niks interesseert en we er ons niks van aantrekken.

Ik heb er net een nachtelijk taxiritje in Boston opzitten. Veel verder kunnen jij en ik niet uit elkaar zitten zo ongeveer in Amerika. Als ik met die taxi 7 keer over de kop was geslagen en er 3 doden waren gevallen. Zouden jij en ik er niks van horen. Simpelweg omdat er iets 5.000 kilometer verderop gebeurd. Als er echter een idioot een bar inloopt en er 3 mensen doodschiet is dat 24 uur per dag bij jou op de tv. In Nederland zouden we er aandacht voor hebben omdat dit in Amerika gebeurd. Maar als dit pak m beet in Omsk (5.000km naar het oosten...) zou gebeuren zou er hier geen haan naar kraaien.

Kortom, ik denk dat we overal wel wat gevonden kunnen krijgen.
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:00
maar dat zijn de plekken waar ik zeker niet graag 'savonds rond wil lopen.
Je geeft zelf de nuance al aan. Maar ik denk dat er inmiddels zo'n beetje in elk land van de wereld er van die plekken zijn.
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:34
ik denk dat we allemaal het stereotype redneck bekend zijn
Uiteraard ken ik die. Maar die wonen meestal niet in de Bay-area. Alle Fransen stinken, alle Italianen zijn opgefokt, alle Duitsers drinken te veel bier. Je kunt niet alles en iedereen over 1 kam scheren. Daar is dat land veel te groot voor.
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:34
de gemiddelde persoon die in de ghetto leeft
Ik vind de Bijlmer ook geen vrolijke plek. Ik weet niet wanneer je voor het laatst in de voorsteden van Brussel of Parijs bent geweest. Maar daar rijdt de politie meestal ook niet in zn eentje naartoe.
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:34
Slavernij doel ik op de overmatige uitbuiting,
Mensen moeten hier ook met zn twee werken om de boel rond te kunnen krijgen. En zelfs dan hebben hele bevolkingsgroepen het nog moeilijk om het hoofd boven water te houden.
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:34
mensen bellen hier absoluut niet de politie, want iedereen is bang voor de politie.
Zou willen dat we dat hier ook wat meer hadden...
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:34
relaxter rijden is echt complete onzin
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst op de ringweg van Amsterdam hebt gereden. Of je in de spits op de A4 hebt begeven. Maar dat is echt op zn minst gelijkwaardig aan de spits in NY, Chicago, LA of de Bay-area. En dan ben ik nog heel aardig voor het verkeer in Nederland.
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:34
Kwaliteit van healthcare is goed, maar het systeem is verschrikkelijk
Geloof me, het is in Nederland echt niet veel beter. We hebben hier de premie goed verdeeld. Daarom lijkt het nog ergens op. Maar hoe denk je dat hier de ziektenkostenpremie er uit ziet als je de werkgeversbijdrage en de belastingbijdrage bij je netto premie krijgt opgeteld. Daar komt een bedrag uit waar een paard te hik van krijgt.
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:34
ik geen fan van de houten huizen die ze hier bouwen.
Mensen bouwen nu eenmaal huizen van het materiaal wat het meest voor handen is. Dat is de goedkoopste optie. Bij ons klei, daar hout.
Arian schreef:
07 sep 2019, 21:48
Ik was hier getrouwd, en zoals ik al zei, ben ik nu $3000 lichter elke maand.
Een rechter zal beoordeeld hebben dat je het kunt betalen.
Arian schreef:
07 sep 2019, 22:06
het daadwerkelijke rijgedrag van de gemiddelde Amerikaan.
Hier maak je wat mij betreft de grootste fout. De gemiddelde Amerikaan woont niet in LA of SF. En laten we voor de gein ook nog even NY erbij pakken. Die fout maakte ene Clinton ook een paar jaar geleden. In Miami zullen ze anders rijden dan in Seattle. En in Chicago zullen ze weer anders rijden dan in San Diego.

Bottom line, Amerika is een te groot land om over 1 kam te scheren met een uit de hand gelopen dorp als Nederland. Maar je kunt ook niet zo maar 1 op 1 bepaalde steden met elkaar vergelijken. Als ik in Nederland roep dat doen ze in Brussel heel anders. Dan staat iedereen me aan te kijken met een blik van, ja, en?? Dat is toch volkomen logisch? België is een totaal ander land. Dat is waar. Maar het is amper twee uur rijden bij Amsterdam vandaan. Wij vergelijken hier steden die honderden, soms duizenden kilometers bij elkaar vandaan liggen.
Steden in Amerika zijn belachelijk groot. Daar gebeurd altijd wat. Wij hebben een huis in een heel klein rustig dorpje tegen Mt Hood aan. Maar 2 jaar geleden kwam daar op moederdag ook iemand gezellig met het hoofd van zn moeder in zn hand de supermarkt binnen gelopen. Dat kan alleen in Amerika roepen we dan gelijk. Maar tientallen jaren geleden stond het Brabantse dorp waar ik geboren ben ook op zn achterste benen want daar zou in mensenhoofden gehandeld worden.

Kortom, het is overal wat. Maar op de ene plek wordt het net iets meer uitvergroot dan ergens anders. Maar daar wordt de plek per definitie niet meteen beter of slechter van.

En nu kruip ik als de sodemieter mn bed in. Want mag straks nog ff naar New Orleans...
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Ziva »

Ik herken me echt totaal niet in het beeld wat je schetst Arian en denk dat je je wellicht moet realiseren dat het gebied waar je woont maar een klein deel van Amerika is en dat je dus niet kunt zeggen dat jouw ervaringen overal zo zijn.

En dan nog, jij kan Nederland "het paradijs" noemen maar er zijn voor mij genoeg redenen waarom ik het daar absoluut niet mee eens is. En dan zeg ik er bij dat Amerika ook niet het paradijs is ;)
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door dutchie_in_boston »

Ziva, net wat jij zegt. Ik deel mijn tijd tussen 10-mile-boven-Boston en aan-een-meer-in-Maine. Tussen deze 2 plekken zit al een wereld van verschil, en dat is op een paar honderd kilometer.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

@Arian Ik lees net dat het weer gezellig was in de metro in Rotterdam. Kleine discussie over wie er het eerst in de metro mocht. De 11e dit jaar die door geweld om het leven komt in dit groot uitgevallen dorp. Gezellig man!
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door FlipjeBTiel »

En een "mass shooting" in Dordrecht:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1370833 ... -dordrecht

De statistieken alhier die de media gebruikt om aan "meer dan 1 mass shooting per dag" te komen omvat alle schietpartijen met minimaal 4 doden en/of gewonden, en met 3 doden en een zwaargewonde voldoet Dordrecht dus. (De VS data omvat overigens voornamelijk geweld tussen bendes, ie. meer een kwestie van "uit bepaalde buurten wegblijven" dan "een kogelvrij rugzakje voor je koter kopen.")

Wil het allemaal niet bagatelliseren, ik snap dat er gradaties zijn, maar vond het wel frappant dat dat artikel net op dit moment bovenaan de telegraaf.nl te vinden is.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door SuzieQ »

Big Al schreef:
08 sep 2019, 20:54
hemmie schreef:
08 jul 2019, 19:33
Misschien is het bij jullie anders, maar ik denk dat het zo lijkt dat kinderen hier minder school hebben doordat ze minder dagen hebben, maar wel (veel) langere dagen. Hier in TX schrijft de wet voor dat kinderen 75600 minuten = 1260 uur per jaar les moeten hebben (alle jaren). In NL moeten ze in 8 jaar basisschool 7520 uur les krijgen, dat is maar 940 uur per jaar. Voortgezet onderwijs ongeveer hetzelfde. Oftewel, kinderen in TX hebben per jaar zeker 300 uur meer les dan kinderen in NL.
Ik ben toch nog steeds van mening dat de kwaliteit van het onderwijs in de VS over het algemeen veel lager is dan in Nederland.

NL universiteit - US post-grad?
NL hbo - US university
NL havo/vwo - US prep school?
NL mavo/vmbo - US high school
NL basisschool - US middle/junior high school

Dit is wellicht niet helemaal een goede vergelijking, maar toch niet zo ver van de waarheid vrees ik.

In Colorado Springs (CO) hoorde ik veel verhalen over "District 20" - het béste district in de stad. Ik was er niet van onder de indruk. Het district waar wij woonden stond bekend als "niet zo goed". Het was ronduit slecht.

We wonen op het moment in VA, in "een héél goed schooldistrict". Nou, de honden lusten er geen brood van. De leerlingen krijgen geen boeken meer - alleen nog maar afdrukken en 'snippets' van YouTube. Het lesmateriaal moet voor een groot gedeelte via de (eigen) mobiele telefoon geraadpleegd worden - zelfs in de klas. De meeste leraren lijken van toeten noch blazen te weten. Spellingfouten kom je bij vrijwel ieder vak tegen, zelfs bij Engels. De leraar Duits lijkt niet te weten wat de infinitieve vorm is van de Engelse vertaling van een Duits werkwoord. Ze geeft ook geen lage cijfers, zolang "je het maar probeert". Ik dacht altijd dat "A for effort" (een tien voor de moeite) een grap was... De reden die ze aan de leerlingen geeft is dat ze nog steeds een trauma heeft van de lage cijfers die ze zelf haalde toen ze nog op school zat. Het lesmateriaal van de negende klas (tweede/derde jaar voortgezet onderwijs) komt voor een groot deel overeen met wat ik me herinner van de lagere school (klas 4-6) en de brugklas. Waar ligt Europa? Altantische Oceaan?

In Richmond (VA) kwam de inspectie erachter dat ongeveer de helft van de leerlingen in het laatste jaar niet voldeden aan de diploma-eisen. Maar ja, ze hadden er al zo op gerekend dat ze hun diploma zouden krijgen (graduation) - dat kun je hen toch niet afpakken? Een sterk contrast met de vergelijkbare situatie in Nederland - maar daar kregen ze hun diploma toch niet zonder eerst aan de eisen te voldoen. Een high school diploma is hier vaak niet meer dan een "certificate of attendance".

Gelukkig zijn de privé-scholen (basisschool/voortgezet onderwijs) over het algemeen vrij goed en heb je in de VS bovendien het recht om zelf je eigen kinderen (thuis) les te geven.
NL universiteit - US university Undergraduate voor bachelor, graduate voor master
NL hbo - Zelfde als universiteit maar het uiteindelijke niveau wordt bepaald door het soort vakken dat men kiest. Universiteit /HBO duren vier jaar met een general education en daarnaast vrij te kiezen vakken. Het diploma BA/Bsc maakt geen onderscheid in hbo of universiteit.
NL havo/vwo - US prep school?
NL mavo/vmbo - US high school
NL basisschool - US middle/junior high school
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer