Geweigerd bij gate door typefoutje in ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Geweigerd bij gate door typefoutje in ESTA

Bericht door Marcopstal »

gerretje1960 schreef:
06 sep 2019, 14:46
Maar daar gaat het nou juist om: dochterlief had een goedgekeurde ESTA, in juni aangevraagd, dus niet verlopen, geen oud paspoort.
Er stond alleen een lettertje verkeerd, maar schijnbaar is dat voor de Amerikaanse overheid geen reden om haar gelijk na indienen te weigeren.
Zal ongetwijfeld gevalletje eigen verantwoordelijkheid zijn, moet je het maar goed doen.

Had ze dan niet toegelaten moeten worden juist omdat het goedgekeurd was?
Je stelling gaat helemaal niet op.

De Amerikaanse overheid heeft geen mogelijkheid het paspoortnummer te controleren. Men gaat er dus (terecht) van uit dat je een correct nummer invult. De ESTA is evenwel gekoppeld aan dit paspoortnummer en dus enkel en alleen geldig met het juiste paspoort.

In deze heb je nu misschien wel een goedgekeurde ESTA, maar op een ander paspoortnummer en dat telt dus niet. Met het juiste paspoortnummer was er geen goedgekeurde ESTA.

De ESTA aanvraag is een officieel overheidsdocument. Dat moet je correct invullen en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Zo is het nu eenmaal.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Geweigerd bij gate door typefoutje in ESTA

Bericht door bedeve »

gerretje1960 schreef:
06 sep 2019, 14:46
Maar daar gaat het nou juist om: dochterlief had een goedgekeurde ESTA,
U vind kennelijk een Esta die is afgegeven op basis van een fictief paspoort nummer cq een paspoortnummer wat niet behoort bij de persoon die hiermee de USA probeert binnen te komen legitiem
Daar had een interessante discussie met een CPB officer uit voort kunnen komen.
Denk dat u blij moet zijn dat het niet zo ver gekomen is
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Geweigerd bij gate door typefoutje in ESTA

Bericht door Coyote »

Allereerst, vervelend dat het gebeurd is. Kan me voorstellen dat het z'n weerslag heeft gehad op jullie vakantie.
gerretje1960 schreef:
06 sep 2019, 14:46
Er stond alleen een lettertje verkeerd, maar schijnbaar is dat voor de Amerikaanse overheid geen reden om haar gelijk na indienen te weigeren.
'...alleen een lettertje...'

Tja, voor jou wellicht een te verwaarlozen vergissing maar wel eentje met grote gevolgen. Een ESTA dien je aan te vragen met de correcte gegevens (punt). Je kunt hoog en laag springen, een fout in de aanvraag maakt jouw ESTA ongeldig. Wat zou anders het nut zijn van ESTA?

@Almere vak V legt het goed uit, je dochter heeft nooit een geldige ESTA gehad icm haar paspoort.

Het is heel sneu maar op deze manier werkt het nu eenmaal. Niet voor niets komen hier regelmatig vragen over ESTA langs. Een verkeerde aanvraag kan grote gevolgen hebben.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
gerretje1960
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2011, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Geweigerd bij gate door typefoutje in ESTA

Bericht door gerretje1960 »

Dank voor jullie reacties.
Uiteraard had ik zelf al in de gaten dat het eigen schuld dikke bult is, maar gezien het feit dat de ESTA goedgekeurd was, en wij er pas in Londen achterkwamen dat er een foutje was gemaakt, vroeg ik me dus af hoe die goedkeuring dan tot stand komt. We hebben thuis online ingechect. Als we op Schiphol hadden ingecheckt bij de zuilen, was de weigering daar dan al naar boven gekomen?

Weet misschien iemand ook het antwoord op mijn twee andere vragen: had men die koffers door mogen laten gaan zonder de eigenaren?

Weet iemand hoe ik de belastingen van de vliegtickets terug kan vragen, en hoelang zo iets duurt?
Ik vertelde al: heb BA een mailtje gestuurd met het verzoek die taxen terug te betalen.
Op de website zelf kwam ik niet echt verder. Via manage my booking ging het zowieso al niet omdat beiden uit de reservering zijn gehaald.
September/oktober 11e keer Florida, yes.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Geweigerd bij gate door typefoutje in ESTA

Bericht door Coyote »

Of ze de koffers door mochten laten gaan is de vraag. Het is in ieder geval hoogst ongebruikelijk en ook een risicofactor voor de luchtvaartmaatschappij. Immers, wie zegt dat jouw dochter niet bewust een verkeerde ESTA had zodat ze geweigerd werd in de hoop dat haar koffer wel door zou gaan met alle gevolgen van dien... (snap wel dat het bij jullie niet zo gegaan is, maar in theorie...).

Je geeft aan BA een mailtje gestuurd te hebben. Gewone mail lijkt mij sowieso niet de manier om dit terug te vragen. Had je deze pagina op de site van BA ook gevonden? Kun je het via deze pagina terugvragen?

Antwoord kan best lang duren. Twee weken vind ik nog niet echt lang. Heb je ook een bevestiging ontvangen? Ik heb in 2017 een claim ingediend bij BA via de website zelf. Kreeg een bevestiging maar daarna duurde het bijna 2 maanden voor ik antwoord kreeg (en eea netjes door BA afgehandeld werd).

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
gerretje1960
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2011, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Geweigerd bij gate door typefoutje in ESTA

Bericht door gerretje1960 »

Coyote schreef:
06 sep 2019, 21:00
Of ze de koffers door mochten laten gaan is de vraag. Het is in ieder geval hoogst ongebruikelijk en ook een risicofactor voor de luchtvaartmaatschappij. Immers, wie zegt dat jouw dochter niet bewust een verkeerde ESTA had zodat ze geweigerd werd in de hoop dat haar koffer wel door zou gaan met alle gevolgen van dien... (snap wel dat het bij jullie niet zo gegaan is, maar in theorie...).

Precies wat wij dus ook vonden.

Je geeft aan BA een mailtje gestuurd te hebben. Gewone mail lijkt mij sowieso niet de manier om dit terug te vragen. Had je deze pagina op de site van BA ook gevonden? Kun je het via deze pagina terugvragen?

Ik heb bij de BA Executive club een mailadres gevonden wat ervoor gebruikt kon worden. Daar heb ik een automatische ontvangstbevestiging van gehad, meer niet. Inmiddels heb ik die pagina ook gevonden en ingevuld, maar omdat het een annulering van de helft van de groep betrof, was het net wat lastiger invullen. Ik heb daarom dat formulier 2 keer ingevuld, voor beiden apart met hun ticketnummer.
Tijdens mijn vakantie was het allemaal wat lastiger om op de mobiel te doen (tablet was bij dochter achtergebleven om de ESTA nogmaals aan te vragen).
Wel had ik de terugbetaling van de stoelupgrades gelijk aangevraagd, dat kon via een ander formulier en die stond serieus na 3 dagen al op de credicard, samen met het restant van de ticket van dochter.


Antwoord kan best lang duren. Twee weken vind ik nog niet echt lang. Heb je ook een bevestiging ontvangen? Ik heb in 2017 een claim ingediend bij BA via de website zelf. Kreeg een bevestiging maar daarna duurde het bijna 2 maanden voor ik antwoord kreeg (en eea netjes door BA afgehandeld werd).

Roland
September/oktober 11e keer Florida, yes.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer