De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Markstaal »

Eind vorige maand maakte ABC news een artikel over de invloed van social media op de parken in het zuidwesten, met name Instagram heeft hier behoorlijke invloed op gehad. Hier wordt nogmaals duidelijk wat grote mensen massa's doen met deze natuur, en natuurlijk ook de verhoogde kans op dodelijke slachtoffers die alles doen voor het perfecte plaatje. Het is hier natuurlijk al vaker besproken maar vond deze video het delen waard.

Vooral de beelden van Zion zijn bizar wat betreft de drukte.

Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door BonnyR »

Tja, ben ik blij dat wij Zion ( buiten het hoogseizoen) minder druk hebben meegemaakt. :roll: Maar ook in zo'n filmpje laten ze weer zien hoe prachtig de Wave is. Tja....dan denk ik, zou toch mooi zijn om daar een keer te mogen rondlopen en zo zullen er meer mensen zijn.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Markstaal »

Wij zijn ook 2x buiten het hoogseizoen in Zion geweest, gelukkig nooit mee gemaakt zoals op de beelden te zien is.

De aanpak die ze hebben bij de Wave is mooi, ondanks dat het erg lastig blijft om uitgeloot te worden blijft het wel heel bijzonder.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1994
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door dejong89 »

Dit filmpje is zo ontzettend herkenbaar.
Ik heb het meerdere malen in onze blog beschreven. Ik citeer even een stukje van onze blog van vorig jaar

Als we daar zijn aangekomen trakteren we onszelf op koffie en thee waarna we Morain lake gaan bekijken. Dit is een van de meest gefotografeerde meren van Canada. Sommige mensen interesseert het volgens ons niets hoe het meer er uit ziet. Als ze maar de perfecte selfie kunnen maken. Ze beleven hun vakantie meer door een lens.
Ik heb serieus iemand met een föhn zien staan zodat haar haren gingen wapperen. Dat was leuk voor de foto. :lol:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door opvakantie »

Dat laat zien dat je beter kunt wegblijven in het hoogseizoen al lijkt dat ook steeds langer te duren.
De North Rim van de Grand Canyon is inderdaad lekker rustig en net zo mooi.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door vana »

Niet te vaak zeggen dan gaat iedereen er heen
laanvdj
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 07 feb 2008, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: stein

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door laanvdj »

Wij waren bij de Horseshoe bend de eerste keer in 2011. Geen massa toerisme, een klein zandpad, geen schaduwplekken, een kleine parkeerplaats, maar wel een waterverkoper. In 2015 was het al stuk drukker met bussen Aziaten , een grote parkeerplaats, een breder pad en halverwege een gazebo voor schaduw. We twijfelen of we er volgend jaar nogmaals heen moeten gaan, denken u erover om Gooseneck te gaan bezoeken.
Zion was in 2011 nog goed te doen, in 2017 was het een ramp. Memorialweekend, uren wachten op een shuttle, als ganzen achter elkaar lopen. Nooit meer.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Coyote »

De mens laat zich nu eenmaal makkelijk beïnvloeden, zeker via socal media. We zijn gewoon kuddedieren die vrolijk achter een ander aanhobbelt.

We 'moeten' ook allemaal bereikbaar zijn in Amerika. Zie de vele vragen over mobiele telefoons hier op het forum en op FB. Want ja, het thuisfront moet die leuke selfie natuurlijk wel live meemaken... :roll:

De tijd dat je nog zonder mobieltje rondreed in Amerika is allang voorbij. En ik doe er zelf ook aan mee. Niet zozeer om het thuisfront 'live' mee laten genieten maar voor het geocachen zodat ik onderweg kan zien of er geocaches liggen. Dit jaar had ik de eerste 1,5 week geen verbinding met mijn AT&T kaartje en was aangewezen op internet in de motels. Eerlijk gezegd vond ik dat overdag een verademing. Ik heb het dan ook niet gemist en bij een volgende reis zal ik er nog eens over nadenken of en hoe ik het doe.

Als ik die rijen (Zion?) in het filmpje zie ben ik zo blij dat ik al die mooie parken al veel eerder bezocht heb! Omdat ik al zoveel van Amerika gezien heb, trekt het 'onbekende' mij ook steeds meer. De gebieden bezoeken die nog niet overstroomd zijn met massa's toeristen. Dit jaar overigens wel Arches NP en Bryce Canyon NP bezocht. Arches NP was druk! En dan nog niet eens topdrukte gezien de vrije parkeerplaatsen bij Delicate Arch. Mijn doel dit keer was Delicate Arch nog eens te lopen, rest van het park reeds vele malen gezien. Bryce Canyon NP 's ochtends heel vroeg bezocht en dat was heel goed te doen. Ook toen al aardig wat bezoekers maar nog niet het gevoel dat het 'te druk' was.

Ik weet niet waar dit uiteindelijk op uitdraait maar verwacht nog niet een teruggang in bezoekers met een groeiende economie. Zou mij niet verbazen als binnen nu en een paar jaren de bezoeken aan een park gereguleerd wordt willen ze het nog een beetje in de hand houden.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door PSVwally »

Ik vind het heerlijk om overdag gewoon niet lastig te worden gevallen door belletjes, appjes of dat soort zalen. Ik besteed er vaak bij een Starbucks, supermarkt of ‘s avonds wel wat tijd aan, ook omdat het thuisfront dat nog vraagt.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Coyote »

Gelukkig heb ik geen thuisfront die dat van mij verwacht. :wink:

En ja, ik houd de laatste jaren via FB dagelijks een verslag bij maar doe dat meer voor mijzelf zodat ik later nog een herinnering heb. Bel dan ook nooit naar de familie in Nederland als ik in Amerika zit. Het is mijn vakantie waar ik van wil genieten. Als er al wat aan de hand is weet men mij wel te vinden binnen een dag. We zijn dan gelukkig ook geen familie die elke scheet met elkaar moet delen. :lol:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Old Faithful »

We zijn dan gelukkig ook geen familie die elke scheet met elkaar moet delen. :lol:
Om twintig keer per dag contact te hebben lijkt me inderdaad overdreven. :wink:
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door HennyCox »

Old Faithful schreef:
10 aug 2019, 14:12
Om twintig keer per dag contact te hebben lijkt me inderdaad overdreven. :wink:
Tel jij altijd alleen de morgen mee ? :D
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Pete.Z »

Iemand op dit forum is laatst nog boos geweest op mij omdat ik vertelde geen locaties meer te delen op social media en forums..... :mrgreen: (overigens gebeurt dat in veel andere groepen ook niet meer, dingen worden vernield, beklad, gestolen uit ghosttowns en cabins, zelfs eeuwenoude rotstekeningen worden uitgehakt)
Als ik dit zie weet ik dus weer waarom ik geen locaties deel.

(En dan zie trouwens ik hier op het forum roadtrip filmpjes langskomen waar illegaal met drones wordt gevlogen en nog meer narigheid, ik verbaas me er over dat dat wordt toegelaten hier)

Ik ben blij dat wij in de loop der jaren alle populaire plekken hebben kunnen bezoeken voor ze overspoeld werden door de massa, dat weet ik wel.
Tegenwoordig gaan wij buiten het hoogseizoen, en liever naar de wat rustigere plekken, plekken waar vooral de toerbussen niet komen.

Noem me een snob, vindt me een vervelende lul, allemaal prima, als je maar wegblijft waar ik graag kom. :wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Markstaal »

Coyote schreef:
10 aug 2019, 11:28
Dit jaar had ik de eerste 1,5 week geen verbinding met mijn AT&T kaartje en was aangewezen op internet in de motels. Eerlijk gezegd vond ik dat overdag een verademing. Ik heb het dan ook niet gemist en bij een volgende reis zal ik er nog eens over nadenken of en hoe ik het doe.
Wij missen het dit absoluut niet en vinden het heerlijk om even niet verbonden te zijn aan het mobiele netwerk. Geeft ons toch meer het vakantie gevoel :) Als het echt nodig is kan je altijd bellen. Geef het geld van het AT&T kaartje liever uit aan wat anders.

Afgelopen juni ook een kleine week geen internet gehad, zo geniet je toch meer van de rest om je heen.
pushirubiano
Amerikakenner
Berichten: 1262
Lid geworden op: 18 okt 2008, 02:03

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door pushirubiano »

Heel gek. Wij waren drie weken geleden in Zion en waren voorbereid op idiote taferelen. Het viel ongelofelijk mee! Wel waren alle parkeerplaatsen in het park vol (men moest naar Springdale om te parkeren) maar er waren zelfs geen idiote rijen bij de shuttle bussen. Zagen bij de trailhead naar Angel's Landing de extra toiletten en van die linten voor de rijen klaarstaan... niemand! :blink: Bij het begin van The Narrows was het wel behoorlijk druk maar dat werd minder bij het verder naar binnen lopen. Prachtige wandeling trouwens!
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 846
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Tantelotje »

'Officieel' hoort Yellowstone natuurlijk niet bij het zuidwesten. Maar wij waren hier afgelopen zaterdag, zondag en maandag. Juist, Labor Day weekend. Vooraf even niet aan gedacht ...
Maar het was helemaal niet druk. We konden overal parkeren, en nergens file of zo, behalve dan voor bizons. En wij zijn echt geen heel vroege vogels, om 9 uur op weg is voor ons heel knap. :D

Overigens was het ook in Glacier, waar we een aantal dagen eerder waren, verrassend rustig in die zin dat we wegens gedoe met de auto pas om 12.00 aan de Going to the sun road konden beginnen en er meer dan voldoende plaats was op de parking bij Logan Pass. En daar waren we zeker niet eerder dan 14.30. Misschien geluk, maar het kan dus wel ...
En kers op de taart: een grizzly op de tegenovergelegen berghelling! Maar dat is nogal of topic. :thumbup:
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door Almere vak V »

Pete.Z schreef:
11 aug 2019, 10:48
Iemand op dit forum is laatst nog boos geweest op mij omdat ik vertelde geen locaties meer te delen op social media en forums.....
Ik zal daar ongetwijfeld niet positief op gereageerd hebben. Ik vraag me oprecht wat je hier dan komt doen op dit forum?? Alleen informatie voor jezelf ophalen van mensen die wel willen delen. En een lange neus trekken naar de andere omdat je niet deelt?? Egoïstisch noemen ze dat ook wel...
Pete.Z schreef:
11 aug 2019, 10:48
overigens gebeurt dat in veel andere groepen ook niet meer
Dus dat is de nieuwe norm. Als jij je daar dan prettig bij voelt, nogmaals wat kom je hier dan doen? Dan ga je toch naar zo'n forum waar ze niks met elkaar delen. Zal een gezellige boel zijn...
Pete.Z schreef:
11 aug 2019, 10:48
dingen worden vernield, beklad, gestolen uit ghosttowns en cabins, zelfs eeuwenoude rotstekeningen worden uitgehakt
Dus door de locaties niet meer te verdelen denk je dat dit niet meer gebeurd? Misschien door het juist wel te delen maak je mensen er van bewust dat het zo niet de bedoeling is.
Het is trouwens al weer een tijdje geleden dat ik een rotstekening heb uitgehakt... :wink:
Pete.Z schreef:
11 aug 2019, 10:48
En dan zie trouwens ik hier op het forum roadtrip filmpjes langskomen waar illegaal met drones wordt gevlogen en nog meer narigheid, ik verbaas me er over dat dat wordt toegelaten hier
En vervolgens zie je dan ook daarover de discussie ontstaan tussen de mensen. Dat is het mooie aan een forum. Dan kun je dus over dit soort zaken met elkaar discussiëren.
Pete.Z schreef:
11 aug 2019, 10:48
Noem me een snob, vindt me een vervelende lul, allemaal prima, als je maar wegblijft waar ik graag kom.
Dat zeg ik, egoïstisch...

Dat gezegd hebbende. De wereld wordt steeds kleiner en steeds toegankelijker voor een grote groep mensen. Dat heeft onder andere met sociale media te maken. Maar niet alleen met sociale media. Ik denk ook met het internet in het algemeen. Landen die vroeger de grenzen hermetisch gesloten hielden zetten deze nu open. Vliegen is niet alleen meer weggelegd voor de happy few. Dat betekent dan ook dat je steeds meer diversiteit tegen zult komen. Of dat nou in Amerika is. Of gewoon in Amsterdam. Ik probeer me in een ander land, of bij iemand anders waar ik op bezoek ben zo normaal mogelijk te gedragen en je te houden aan de regels van het land waar je verblijft of van de gastheer of -vrouw. Dat lijkt me niks meer dan logisch. Wellicht is dat voor sommige bevolkingsgroepen in de wereld een probleem. Die zullen dan "bijgeschoold" moeten worden. Ik denk, om maar een voorbeeld te noemen, dat ik ook geen steen uit de Chinese muur hoef te wrikken om mee naar huis te nemen...
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door winterpark »

Tantelotje schreef:
05 sep 2019, 02:49
Overigens was het ook in Glacier, waar we een aantal dagen eerder waren, verrassend rustig in die zin dat we wegens gedoe met de auto pas om 12.00 aan de Going to the sun road konden beginnen en er meer dan voldoende plaats was op de parking bij Logan Pass. En daar waren we zeker niet eerder dan 14.30. Misschien geluk, maar het kan dus wel ...
En kers op de taart: een grizzly op de tegenovergelegen berghelling! Maar dat is nogal of topic. :thumbup:
Wat prettig om te horen! Wij gaan volgend jaar (ijs en weder dienende) naar Glacier, en dan van donderdag tot dinsdag met er tussen het laborday weekend. Dat moet wel goed komen dus :)
Ik kan me voorstellen dat Laborday een grotere rol speelt bij minder afgelegen parken...?

Overigens eens met @Almere vak V, juist met andere liefhebbers deel je toch graag verrassende plekken?
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door boonens »

Pete.Z schreef:
11 aug 2019, 10:48
Iemand op dit forum is laatst nog boos geweest op mij omdat ik vertelde geen locaties meer te delen op social media en forums.....
<snip>
Als ik dit zie weet ik dus weer waarom ik geen locaties deel.
<snip>
Noem me een snob, vindt me een vervelende lul, allemaal prima, als je maar wegblijft waar ik graag kom. :wink: :wink: :wink:
Nee hoor, ik vind het een mooie gedachte en een zeer respectabele instelling... :thumbup:

Maar enkel en alleen als je de locaties die je nu bezoekt volledig zelf hebt ontdekt door met rugzak en GPS de wijde wereld in te trekken, zonder vooraf gebruik te maken van informatiebronnen (social media, reisforums etc.) waar je kennelijk zo tegen gekant bent. Want anders is 'snob' inderdaad een treffende omschrijving.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: De invloed van social media op toerisme in het zuidwesten

Bericht door nieuwenoord »

Ik weet het niet hoor ... maar ik ken Pete Z. al jaren als zeer gewaardeerd, rustig en serieus forumlid. Kan me niet voorstellen dat hij een snob is.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer