Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Ieees
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019, 01:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Ieees »

Hi!

Op dit moment ben ik in de VS en zal hier verblijven tot 17 sept. Ik ben hier aangekomen op 2 juli en ben eerder dit jaar ook op vakantie geweest voor ong. 3 weken. Aangezien ik hier veel vrienden heb en het een prachtig land vind, heb ik tickets geboekt voor 4 okt tot 2 jan, zodat ik bepaalde conventies kan bezoeken en hier ook de feestdagen met mijn vrienden kan vieren.

Nu ben ik al ruim een week in paniek na het lezen van verschillende berichten online over het doorkomen van de Border Patrol. Ik ben er volledig van op de hoogte dat het erg moeilijk kan worden om het land weer in te komen an een lang verblijf, en zeker aangezien ik maar een korte tijd terug naar NL ga. Ik heb in NL een baan en heb voldoende geld opgespaard aangezien ik de afgelopen 10 jaar niet op vakantie ben geweest, maar ben wel wonende bij mijn moeder.

Mijn vraag is of er hier mensen zijn die hun ervaringen met de CBP tijdens meerdere lange bezoeken kort achter elkaar kunnen delen en wat ik kan doen om, mocht ik ondervraagd worden (waar ik vanuit ga), aan te tonen dat ik hier niet naartoe wil emigreren. Is het verstandig om samen met iemand te reizen (mijn vader zou evt. mee kunnen komen), of zal dit niks uitmaken?

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Ieees op 06 sep 2019, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Hockey »

Jouw bericht roept vooral vragen op.
Ieees schreef:
06 sep 2019, 02:01
Ik heb hier een baan ....
Hierdoor roep je direct de vraag op, waar is hier? Is dat in de VS, in NL of in België?
Dan vraag twee, reis je op esta of heb je een B2 visum of een ander visum?
Indien je met hier bedoelt NL of België, hoe kan je zolang vrij nemen van je werk?
Indien je met hier bedoelt de VS, middels welk visum ben je in de VS?

Mocht je op esta reizen, dan is 2,5 maand in de VS, twee weekjes Nederland/België en daarna weer 3 maanden VS een enorme red flag en gaan ze dezelfde vragen stellen als ik zojuist deed. Er is geen garantie dat je de VS niet in komt, maar ook geen garantie dat je er wel in komt. Plus de eerdere drie weekjes ga je heel hard richting meer tijd in de VS in een jaar dan in Nederland/België.
Ieees
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019, 01:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Ieees »

Hockey schreef:
06 sep 2019, 07:09
Jouw bericht roept vooral vragen op.
Ieees schreef:
06 sep 2019, 02:01
Ik heb hier een baan ....
Hierdoor roep je direct de vraag op, waar is hier? Is dat in de VS, in NL of in België?
Dan vraag twee, reis je op esta of heb je een B2 visum of een ander visum?
Indien je met hier bedoelt NL of België, hoe kan je zolang vrij nemen van je werk?
Indien je met hier bedoelt de VS, middels welk visum ben je in de VS?

Mocht je op esta reizen, dan is 2,5 maand in de VS, twee weekjes Nederland/België en daarna weer 3 maanden VS een enorme red flag en gaan ze dezelfde vragen stellen als ik zojuist deed. Er is geen garantie dat je de VS niet in komt, maar ook geen garantie dat je er wel in komt. Plus de eerdere drie weekjes ga je heel hard richting meer tijd in de VS in een jaar dan in Nederland/België.
Sorry, zie dat ik erg onduidelijk ben in mijn bericht.
Met 'hier' bedoel ik in Nederland, en de reden waarom ik zo lang vrij kan nemen is omdat ik voor een postbedrijf werk waarij ik geen vakantiedagen en vaste uren heb maar in principe word betaald per bezorging.
Ik reis op een ESTA.

Is er een regel dat ik niet meer tijd in de VS door mag brengen dan in NL, of is dat een zogezegde 'rule of thumb'?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Hockey »

@ Ieees, het is niet toegestaan een volledig voorgaand bericht te quoten.
Meer dagen in NL dan in de VS is een vuistregel, geen vastgelegde regel. Wat je hier schrijft over je baan kan ook vragen oproepen. Mijn eerste reactie is "nou, erg vast is het dan niet", en als ik daarna met dezelfde wantrouwende blik als immigrations ernaar kijk zou direct de vraag komen of je niet werkloos bent en in de VS stiekem werkt of werk wil zoeken. Let wel, dit is het meest wantrouwende en kritische scenario wat ik nu schets.
Ieees
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019, 01:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Ieees »

Oeps, dat wist ik niet

Zou het in dat geval helpen een brief van mijn werkgever mee te nemen en kopieën van mijn loonstroken of maakt dit weinig uit?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door mtl »

Maakt weinig uit. Dit soort papieren kan iedereen wel regelen en het is niet te zien of ze authentiek zijn.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Nagini »

Het is altijd lastig te zeggen wat immigrations gaat doen, omdat het o.a. afhangt van de ambtenaar die je treft. Je hebt inderdaad wel goed gezien dat je geschiedenis van de laatste tijd misschien vragen oproept. Het belangrijkst is om twee vragen te beantwoorden: Kun je je stay betalen zonder er in de VS voor te moeten werken? En: ga je weer terug naar huis na afloop? Dat laatste zal tricky worden, omdat je aangeeft geen vast contract/baan te hebben waarvoor je echt terug moet, en geen koophuis/huurhuis etc. Wat zijn je banden met Nederland? Wat zouden redenen zijn om niet gewoon voorgoed in de VS te blijven?
Ik zou je aanraden een duidelijk plan voor je bezoek te hebben, en als het kan bewijs mee te nemen om aan te tonen dat je echt teruggaat. Let wel: bereid je goed voor maar geef alleen waarom gevraagd wordt.
Ieees
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019, 01:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Ieees »

@Nagini

Bedankt voor je antwoord! Aantonen dat ik genoeg geld heb zou geen probleem moeten zijn.
Wat is een goede manier om mijn band met mijn thuisland aan te tonen?
GideonW
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2017, 13:21
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door GideonW »

Ieees schreef:
06 sep 2019, 11:03
Wat is een goede manier om mijn band met mijn thuisland aan te tonen?
Normaalgesproken zijn dat dingen als een bewijs van een vast dienstverband of een huurovereenkomst van een woning en dat soort zaken. Dingen die laten zien dat je een soort van verplichting hebt om weer naar je thuisland terug te keren.

In jouw situatie is dit lastig. Als je het vanuit het perspectief van een cynische CBP officier bekijkt, dan zie je een jonge solo-reiziger die geen echt vaste baan heeft (want een baan waarbij je min of meer zelf kiest wanneer en hoeveel je werkt is iets heel anders dan een doorlopend fulltime contract), geen eigen woning heeft met verplichtingen (huur, hypotheek) en meer tijd in de VS doorbrengt dan in het thuisland.
Ieees
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019, 01:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Ieees »

Na een tijdje nadenken heb ik besloten dat het misschien handiger is om korter te blijven (bijv. 3 weken ipv 3 maanden) aangezien ik echt geen gezeur wil. Ik zou een enkeltje terug kunnen boeken en mijn ticket voor januari kunnen laten vervallen (is niet te wijzigen helaas). Zou dit het makkelijker maken het land in te komen?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door mtl »

Ik zou pas volgend jaar weer gaan.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Nagini »

Yep,je moet de vraag beantwoorden "Waarom zou je weer terug naar Nederland gaan?". Financieel/contractueel bewijs zoals een huis of vast contract werkt het beste. Als je dat niet hebt, Is er een logische reden waarom je zoveel naar de VS reist dit jaar? Ga je je inschrijven voor een studie en is dit een tussenjaar? Of zit je hond ondertussen bij je moeder, ga je voor een ziek familielid zorgen en heb je een vriend(in) die Nederland op je wacht? Het minste is het plan van de reis en het vliegticket terug. Je bent niet de enige die zonder huis of vaste baan naar de VS gaat, maar je moet voorbereid zijn dat dit een vraag is die gesteld kan worden -en- dan mogelijk tot afwijzing kan leiden. Zeker als je zelf al 10 minuten goed moet nadenken 'maar waarom zou ik eigenlijk terug gaan...?' ;)
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door babarage »

Ieees schreef:
06 sep 2019, 20:25
Na een tijdje nadenken heb ik besloten dat het misschien handiger is om korter te blijven (bijv. 3 weken ipv 3 maanden) aangezien ik echt geen gezeur wil. Ik zou een enkeltje terug kunnen boeken en mijn ticket voor januari kunnen laten vervallen (is niet te wijzigen helaas). Zou dit het makkelijker maken het land in te komen?
Ik vraag me af of dat het beter maakt. De oorspronkelijke vlucht zien ze ook staan. Dan een enkeltje dr bij voor een eerder moment. Dat ziet er raar uit! Dus wat was er mis met oorspronkelijke plan zullen ze denken en probeer je dat nou te bedekken met dat losse enkeltje? Als je je tickets al hebt zou ik ze of helemaal laten verlopen en niet gaan of wel gaan en kort maar eerlijk antwoorden op eventuele vragen en het beste er van hopen. Als je geweigerd wordt kun je niet meer op esta reizen bij mijn weten. Ik denk persoonlijk dat je best een redelijke kans hebt dat je niet extra ondervraagd wordt dan wel dat je na vragen door mag. Maar garantie heb je gewoon niet.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Ieees
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019, 01:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Ieees »

Bedankt, ik wist niet dat de CBP ook de daadwerkelijke tickets op hun scherm kunnen zien, ik dacht alleen de al gemaakte reizen, maar dan heb ik me vergist.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Coyote »

Er is al veel gezegd en zoals de anderen ook al aangeven: Je begeeft je op glad ijs...
Ieees schreef:
06 sep 2019, 20:25
Na een tijdje nadenken heb ik besloten dat het misschien handiger is om korter te blijven (bijv. 3 weken ipv 3 maanden) aangezien ik echt geen gezeur wil. Ik zou een enkeltje terug kunnen boeken en mijn ticket voor januari kunnen laten vervallen (is niet te wijzigen helaas). Zou dit het makkelijker maken het land in te komen?
Of jij straks nu voor 3 dagen, 3 weken of 3 maanden gaat, dat maakt voor de CBP officier niet uit. Ook met een ticket van 3 dagen kun jij net zo makkelijk voor langere tijd in Amerika blijven. Het gaat erom of men jouw reizen als een potentieel 'gevaar' zien van iemand die wellicht wel de intentie heeft zich te vestigen in Amerika. Hoe ga jij dat uitleggen met de vrijheden die je kennelijk hebt met jouw baan, thuiswonend dus totaal geen verplichte connectie met Nederland.

Mijn advies voor je 3e trip: Bezint eer ge begint...

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Ieees
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2019, 01:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Ieees »

Na goed nadenken en overleggen met mijn vrienden heb ik besloten mijn vlucht te annuleren. Ik ga tot mid november lekker werken in Nederland (misschien zelfs een nieuwe baan, ben op dit moment aan het solliciteren) en 2 van mijn vrienden komen mij opzoeken in oktober. In november ga ik 5 dagen naar de VS voor een verjaardag en dan weer tot in ieder geval de zomervakantie in Nederland werken.

Heel erg bedankt voor alle adviezen, ik ben met dit plan een stuk minder gestresst.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Marcopstal »

Ik denk dat dat de beste keuze is. Snel heen en terug hoeft op zich geen probleem te zijn. Het probleem zit hem vooral in de tijdsduur van je verblijven. Nu een 77 dagen. En van 4/10 tot 2/01 flirt zelfs met de maximum termijn van 90 dagen. Dat is ver van de "normale" toerist.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Gast »

Ieees schreef:
08 sep 2019, 05:34
Na goed nadenken en overleggen met mijn vrienden heb ik besloten mijn vlucht te annuleren. Ik ga tot mid november lekker werken in Nederland (misschien zelfs een nieuwe baan, ben op dit moment aan het solliciteren) en 2 van mijn vrienden komen mij opzoeken in oktober. In november ga ik 5 dagen naar de VS voor een verjaardag en dan weer tot in ieder geval de zomervakantie in Nederland werken.

Heel erg bedankt voor alle adviezen, ik ben met dit plan een stuk minder gestresst.
Ik vind dat overdreven om te annuleren. Het had makkelijk gekund. Die influencers en BN'ers doen dat toch ook? Ik zie regelmatig Youtubers die om de drie maanden naar de VS gaan, vaak korte perioden. Ik snap die paniek op dit forum om dit soort kwesties (ook met wat je bv. op internet zegt) niet zo. Als je geen islamitische of immigratie achtergrond hebt checken ze trouwens nauwelijks.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Hockey »

SBgast schreef:
09 sep 2019, 19:50
Als je geen islamitische of immigratie achtergrond hebt checken ze trouwens nauwelijks.
Kan je dit ook bewijzen, of is dit je zoveelste "ik roeptoeter maar wat" reactie?

Voor het overige deel van je respons: je hebt geen idee van hun situaties, maar ach wat let je, extrapoleer dat gewoon maar naar een advies hier?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Ervaring meerdere bezoeken in korte tijd

Bericht door Marcopstal »

SBgast schreef:
09 sep 2019, 19:50
Als je geen islamitische of immigratie achtergrond hebt checken ze trouwens nauwelijks.
Waarom moet je er altijd een "raciaal" gegeven bij betrekken ? Is dat gebaseerd op feiten of is het hoe jij het aanvoelt ?
SBgast schreef:
09 sep 2019, 19:50
om de drie maanden naar de VS gaan, vaak korte perioden
Laat dit nu net het verschil zijn: "korte perioden". TS was er al eens 77 dagen, 21 dagen en het volgende verblijf zou 90 dagen duren. Tussen die 77 dagen en 90 dagen zitten 17 dagen !!!!
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer