Welke camper in de bergen?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
jeroenst
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 sep 2019, 19:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Welke camper in de bergen?

Bericht door jeroenst »

Hoi!

Wij willen met 2 personen in 2020 of 2021 vanuit Seattle via Canada (Vancouver(+island)-Jasper-Banff) naar Montana, Yellowstone en vervolgens Salt Lake City gaan.

Nu verwacht ik dat dit best wel bergachtig zal zijn en ik wil ons toch in een redelijk tempo van A naar B kunnen verplaatsen, omdat het een behoorlijke afstand is en ik autorijden soms best vermoeiend vind.

Ik twijfel welke camper wij het beste kunnen nemen (Cruise America), de T17, de C19 of de C25.

Ik heb het idee dat de T17 makkelijker de berg op komt en beter/makkelijker zal rijden dan een C19 of C25, maar ik weet niet zeker of dit zo is.

Ook vraag ik mij af of de T17 misschien niet te klein is voor zo'n reis, we zijn toch al snel 4 weken onderweg.

Een C19 zou misschien ook nog een optie zijn, maar ik heb geen idee hoe het slaapt boven de cabine, is daar wel genoeg ruimte? En doet deze het beter in de bergen dan een C25?

De C25 lijkt me erg groot en zwaar om zo'n afstand mee te doen. Ik heb het idee dat ik hiermee langer aan het rijden ben (in de bergen).

Graag jullie advies. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door jeroenst op 05 sep 2019, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Welke Camper in de bergen

Bericht door nieuwenoord »

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je voor een camper kiest als je zo snel op pad wil. Neem dan gewoon een flinke auto :-)

Wij hebben dergelijke routes, ook in Canada, gewoon ook met een A-32 gedaan. Waarom zou een lange camper minder snel zijn dan een kleintje? Zoals mijn man altijd zegt, je zit achter het stuur en de rest komt er vanzelf achter aan. De lengte is niet het probleem, dat is meer het instabiele van een camper en dat hebben ze eigenlijk allemaal. Behalve misschien die T-17, dat is een truck camper?

Wij hebben in Las Vegas weleens naast een C19 gestaan, ik moet er persoonlijk niet aan denken daar 4 weken in te huizen in Canada, waar het best heel koud kan zijn ´s avonds en ´s nachts.
jeroenst
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 sep 2019, 19:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Welke Camper in de bergen

Bericht door jeroenst »

Met een auto zijn we aangewezen op hotels en we willen juist om het camperen ervaren. Misschien dat we onderweg wel een paar keer in een hotel verblijven als we daar behoefte aan hebben.

En T17 is inderdaad een pickup truck met huisje erop. Ik verwacht dat die in de bergen en stuk beter vooruit komen (350pk) maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik weet niet hoe een camper het doet in de bergen, ik zou het vervelend vinden om met 30/40 km/u de berg op te moeten tuffen.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Welke camper in de bergen

Bericht door BonnyR »

jeroenst schreef:
05 sep 2019, 22:09
Ik weet niet hoe een camper het doet in de bergen, ik zou het vervelend vinden om met 30/40 km/u de berg op te moeten tuffen.
Als je al deze snelheid al rijdt dan heeft het meer te maken met krappe bochten als het motorvermogen. Geen enkel probleem om in de bergen te rijden. Al jaren met types variërend van C25 t/m C30 gereden en nooit een probleem ondervonden op dat gebied. Soms is er best sprake van een aardig hoogteverschil, maar vaak gaat dit heel geleidelijk.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Welke camper in de bergen

Bericht door Loek »

Persoonlijk zou ik voor die route ook een gewone auto of SUV kiezen, zeker als je op wilt schieten. De laatste RV waar ik mee heb gereden was een C-25 en die was ruim zat voor ons tweetjes voor 4 weken. De meeste RVs hebben een vergelijkbare hoeveelheid vermogen: veel te veel. De C-25 die ik net noemde had een 6 liter V-10 en kachelde met gemak steile bergen op. Je merkte dat het moeiteloos ging, maar dat soort rijgedrag wordt meteen afgestraft met een brandstofverbruik waar een Saudi Prins nog zijn wenkbrauwen bij optrekt. Op een afstand van 7000 km wist ik dankzij een gematigd tempo een verbruik van 9 mpg te handhaven; zo'n 32 liter/100km. En met een gematigd tempo bedoel ik niet harder dan 55 mph op de snelweg en niet te snel de bergen op. Ga je wat scheutiger om met het gaspedaal zit je zo op 6-7 mpg. Zo'n RV rijdt ook niet zo comfortabel als een SUV of sedan, maar je heb wel alles bij je.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Welke camper in de bergen?

Bericht door nieuwenoord »

Mijn opmerking was er ook een met opgetrokken wenkbrauwen. Met een camper ga je op vakantie om rustig te genieten van de natuur om je heen, rustig rijden ga je vanzelf doen. Ook omdat je in de bergen niet wil dat alles uit elkaar rammelt en uit je kasten valt. Wat vermogen betreft kan elke camper die bergen gewoon aan.

Als je van flink doorrijden houdt, zou ik voor auto en hotels kiezen.
Gebruikersavatar
Janbren
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 jan 2012, 20:16
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Re: Welke camper in de bergen?

Bericht door Janbren »

Wij hebben in 2018 gekozen voor de T17 met zijn drieën (ik vriendin en onze dochter van 1,5 jaar).

De T17 is een hele fijne SUV met daarop je camper-unit, je kan parkeren op de plekken voor auto's en de T17 is lekker wendbaar. Als je in de bergen of op de snelweg rijdt dan merk je de unit achterop wel qua wind.

Qua ruimte is hij wel wat klein, we hadden de koffer en reistas onder en op de achterbanken liggen en niet in de camper-unit zelf. Slapen was prima, ben zelf 1.92m en paste prima op het bed en kon gewoon in de camper staan, maar douchen en naar de WC is dan weer te krap :lol:

Als we dit jaar eerder bedacht hadden om de oversteek te maken dan hadden we achteraf gezien liever de T17 gehuurd dan zoals een SUV, dit ook om de plekken waar je kan overnachten.

Maar hou een reistempo aan waarbij je onderweg ook nog genoeg kan zien :thumbup:
2010: NY - LA - SF - Wa
2012: Route 66
2013: Denver - Bad. - YS - SF
2014: Denver - YS - ZW - Denver
2015: Calgary - Vancouver
2016: Denver - LV
2018: SLC - ZW - YS
2019: SFO - Oregon

Road Trip Movies: Movies

Road Trip Music playlist: Play

Blog: Bekijk
jeroenst
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 sep 2019, 19:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Welke camper in de bergen?

Bericht door jeroenst »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil ook zeker genieten op het gemak, maar als ik ooit in Europa op de snelweg vrachtwagens met 10km/u op de snelweg tegen de berg omhoog zie klimmen ben ik daar niet jalours op. Dat vind ik niet comfortabel.

Bovendien is de afstand best groot, we trekken er 4 weken voor uit. Meer is niet mogelijk ivm werk.

Daarom lijkt mij de c17 en mooie tussenweg tussen een camper en een auto.

Ik ga ook zeker de tijd nemen om te rijden maar wil niet meer dan 4 uur op een dag rijden. En ook zeker niet iedere dag.

Het voordeel van de t17 is dat deze ook wat kleiner is en dat is makkelijker met parkeren. Daarnaast kan ik mogelijk afwisselen met mijn vrouw om te rijden want die zit het niet zitten om een grote camper te besturen. Dat scheelt ook weer.

Overigens heb ik inmiddels kunnen vinden dat de t17 4000kg weegt en de c19 3500kg, dus het kan goed zijn dat de c19 net zo goed omhoog komt en daarbij een betere mpg heeft.

De t17 heeft daarintegen wel een beter bed wat ik zo kan zien. Het bed in de c19 lijkt me erg krap en je moet over elkaar heen kruipen als de ander naar de wc wil.

Ik zou ze graag een keer in het echt zien. De c25 staat bij tioga daar wil ik binnenkort even gaan kijken.
jeroenst
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 sep 2019, 19:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Welke camper in de bergen?

Bericht door jeroenst »

Loek schreef:
06 sep 2019, 00:47
maar dat soort rijgedrag wordt meteen afgestraft met een brandstofverbruik waar een Saudi Prins nog zijn wenkbrauwen bij optrekt.
:lol: :lol: :lol:
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Welke camper in de bergen?

Bericht door Trails »

Wij rijden liever de bergwegen dan de snelwegen en geen problemen gehad om de bergen op te komen.
We kiezen liever een kleiner gebied en doen dat goed dan overal doorheen jagen en geen tijd hebben om dingen te doen/zien.
We kiezen er dan ook bewust voor om een gemiddelde afstand van ongeveer 100 mijl te rijden (de ene dag meer en de andere dag minder).
En dan zijn we ook nog vroeg op en maken optimaal gebruik van het daglicht.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Welke camper in de bergen?

Bericht door Markstaal »

Waar je wel om moet denken met een truck camper is dat je deze niet los mag koppelen van de truck zelf als het goed is.
jeroenst
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 sep 2019, 19:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Welke camper in de bergen?

Bericht door jeroenst »

Dat was ik ook niet van plan.

Mijn voorkeur gaat steeds meer uit naar de truck camper. Het bed lijkt me erg comfortabel en het rijden lijkt me ook veel fijner. Ook als iemand moet plassen hoeven we niet over elkaar heen te klimmen.

Ja daar staat tegenover dat de badkamer misschien wat klein is maar ik denk dat we daar toch niet snel in gaan douchen.

De koffers en spullen kunnen mooi op de achterbank van in de cabine van de truck en geen gerammel van potten en pannen.

Ook vind ik een hoekje op de bank fijner zitten dan recht.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 651
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke camper in de bergen?

Bericht door Elendan »

Zit er wel verschil tussen de motor van de T17 en C19? Misschien vreemde vraag, maar is de opbouw van de T17 niet gewoon op hetzelfde onderstel (auto) gebouwd als de 'opbouw' van de C19? Lengte is hetzelfde lees ik alleen de opgebouwde bak van de C19 is iets breder. Voor motorprestatie of verbruik zal het in dat geval niet echt uitmaken, denk ik.

Zelf geen ervaring met de T17, maar ik vond het bed van de C19 prima slapen, we zijn er 3,5 week mee op reis geweest. Ik weet niet of jullie er allebei uit moeten 's nachts maar ik lag aan de uitstapkant omdat ik altijd degene ben die 's nachts wakker wordt, mijn man sliep aan de andere kant. Hij hoeft er eigenlijk nooit uit. Ben zelf 1,90m en de slaapruimte in een C19 is langer dan in de T17 dat vind ik wel fijn, dan steken mijn benen niet uit bed. De hoogte boven het bed is niet je van het, maar nou ik weer niet zo laag dat je er last van hebt.

Gerammel van potten en pannen heb ik ook niet echt last van, zeker niet als je alleen over de gebaande wegen rijdt. Wij gaan nogal eens de gebaande paden af, omdat we het juist leuk vinden in de middle of nowhere te slapen. En zand-, gravelpaden maken meer herrie dan asfalt:)
Ik begrijp dat jullie voornamelijk kilometers maken dus zal dat er niet echt in zitten. En campers zie je niet voor niets zoveel rijden in de VS, je kunt op de meeste plaatsen gewoon komen, dus ook in de bergen.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer