Fout bij boeking

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
MvdBrink
Amerika-ontdekker
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2013, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Fout bij boeking

Bericht door MvdBrink »

Hallo,
Zaterdag heb ik een boeking gemaakt bij Flysmarter voor 2020 naar Boston. Heel stom maar ik heb de tweede doopnaam verkeerd doorgegeven op een ticket. Er is Johanna doorgegeven en het moest Gerarda zijn.
Binnen 24 uur Flysmarter een mail gestuurd en ook Lufthansa gebeld die de vlucht uitvoeren.
Lufthansa vertelde ons dat het geen probleem was. Omdat we binnen 24 uur reageerde konden we voor 25 euro de naam veranderen of de boeking cancellen en dan kregen we het geld teruggestort. We kozen voor naamsverandering. Moesten een kopie van het paspoort doorsturen en dan werd het geregeld. Zo gezegd zo gedaan en ondertussen kregen we ook antwoord terug van Flysmarter dat ze niets voor ons konden doen wat betreft veranderen van naam maar voor 40 euro per ticket konden ze ze wel cancellen en kregen we het geld terug. We moesten dan wel gisteren voor 21.00 uur reageren. Omdat we net met Lufthansa hadden gebeld en zij het gingen regelen niet op de mail verder van Flysmarter ingegaan.

We kregen vandaag niets te horen van Lufthansa en daarom nog een keer gebeld of alles goed aangekomen was en hoe lang het zou duren voor de verandering zichtbaar was op het ticket.
We kregen nu ineens een heel ander verhaal te horen en zijn collega van gisteren had ons verkeerde informatie gegeven.
Wij zelf konden de verandering niet doorgeven, dit moest echt de booker doen dus Flysmarter. Op de mail van Flysmarter hebben we niet voor 21.00 uur gereageerd omdat we in de veronderstelling waren dat het nu goed geregeld was met Lufthansa.

Er is nu weer een mail naar Flysmarter of ze contact op kunnen nemen met Lufthansa en dat zij dan de naam kunnen veranderen.
Heeft iemand een idee wat we eventueel nog meer kunnen doen op het moment? Ik weet het afwachten hoe Flysmarter zal reageren op de mail maar heb er een hard hoofd in.

Marianne
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Fout bij boeking

Bericht door roelb »

En daarom boek je dus de volgende keer (hopelijk) gewoon direct bij een airline en niet bij dit soort clubjes..

Boek je, direct bij een airline, een ticket van of naar de USA, dan is de airline /verplicht/ dat ticket kostenloos te annuleren als je dat binnen 24 uur na boeking aangeeft. Veel airlines (sowieso Delta, KLM, Air France) hebben diezelfde policy voor alle tickets, ongeacht of er een bestemming in de USA op je ticket staat. De meeste airlines zullen ook gewoon met een telefoontje zo'n wijziging van een kennelijke vergissing kostenloos uitvoeren. En zo niet, dan cancel je en boek je opnieuw, kost je geen cent. Als je later wilt wijzigen betaal je alleen de change fee zoals vastgelegd in de tariefvoorwaarden van het ticket.

Boek je datzelfde ticket echter bij een tussenpersoon dan ben je volledig afhankelijk van die tussenpersoon. Ze zijn tot niets verplicht en wat ze wel en niet voor je doen is afhankelijk van de voorwaarden die van kracht zijn op de overeenkomst tussen jou en die verkoper. Helaas zijn er veel van dit soort bedrijven die er een stevig verdienmodel van maken als je iets van ze wilt, als dat uberhaupt al mogelijk is. Soms moet je vooraf een "verzekering" bij ze afsluiten als je na aankoop nog service wil. Zelfs als de tariefsvoorwaarden van het onderliggende ticket wijzigingen toelaten wil dat niet perse zeggen dat die tussenpersoon dat ook voor je wil uitvoeren. En naast de change fee van de airline zul je ook altijd moeten betalen voor de tijd en service van die tussenpersoon.

Sowieso heb je bij zo'n ticket niets te zoeken bij de airline direct, je zult /altijd/ al je zaken moeten regelen via die tussenpersoon/OTA/travel agent/etc. Behalve nadat je bent ingecheckt voor de eerste vlucht op je ticket, dan is de airline je contactpersoon geworden.

Dan nog een derde, belangrijk punt: je geeft bij het kopen van airline tickets nooit een tweede, derde of vierde voornaam/doopnaam op. Het enige dat je invult is de /eerste/ voornaam en de volledige achternaam, zoals vermeld op het paspoort. Let op: voor getrouwde vrouwen geldt in Nederland en Belgie dat je achternaam -niet- wijzigt, je geeft dus bij een ticket altijd de eigen, oorspronkelijke achternaam op. Voor de zekerheid kijk je even op het paspoort in de MRZ (de machine readeable zone, die twee regels onderaan de fotopagina op het paspoort. De achternaam en de eerste voornaam (voornaamveld tot de eerste spatie) die daar staan neem je over.

Ik hoop dat je er uit komt en dat het geen dure les wordt.
MvdBrink
Amerika-ontdekker
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2013, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Fout bij boeking

Bericht door MvdBrink »

Bedankt voor je reactie.
Het klopt dat ik de andere keren alleen mijn eerste doopnaam op moest geven. Hier gaven ze specifiek aan dat alle namen opgegeven moesten worden. Heb Flysmarter gegoogeld( ook hier op het forum) en aangezien het de grootste booker van Zweden bleek te zijn durfde ik het aan. Kwam slechte en goede reviews tegen.
Inderdaad heb ik dus meerdere fouten gemaakt behalve alleen mijn tweede doopnaam. Een heel goed leermoment maar lost mijn probleem nu niet op :sadcry:
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Fout bij boeking

Bericht door Marcopstal »

Je kan niets anders doen dan afwachten.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Fout bij boeking

Bericht door roelb »

Tja, je kunt het er ook gewoon op gokken. Grote kans dat het check-in systeem alleen de eerste voornaam vergelijkt. En anders bij de balie oplossen als het ticket onder airport control is. Worse case scenario is dat je daar een fee moet betalen om je ticket te reissuen, maar dan heb je in ieder geval niets meer met deze tussenpersoon te maken.
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Fout bij boeking

Bericht door habbekuk »

Het klopt wel dat Flysmarter alle voornamen vraagt dat kan best verwarrend zijn.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Fout bij boeking

Bericht door nieuwenoord »

Op de nieuwe ESTA-aanvragen moeten ook alle voornamen, dus heb ik het deze keer op de tickets (American Airlines) ook maar gedaan.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Fout bij boeking

Bericht door harryh »

Nope ;)
Op ESTA moet je de namen invullen zoals op het optisch leesbare deel van je paspoort staan. Bij mensen met veel of lange voornamen zijn ze dat niet allemaal.
Bij vliegtickets alleen je eerste voornaam invullen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Fout bij boeking

Bericht door roelb »

@harryh was me voor. Maar zoals hij aangeeft, op een ticket bij een airline voer je _altijd_ alleen de eerste voornaam en de achternaam in. Leestekens zoals streepjes, maar ook accenten, vervallen. Je neemt dus over wat er in je paspoort in de MRZ staat, tot de eerste spatie. Iets anders is overbodig, fout en kan alleen maar tot problemen leiden en er voor zorgen dat je bijvoorbeeld niet online of bij een kiosk kunt inchecken. Dus "ook maar" iets extra's invoeren is niet de bedoeling.

Voor de ESTA's is de helptekst gewijzigd, maar ook daar gaat het gewoon nog steeds goed als je alleen de eerste voornaam invult.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Fout bij boeking

Bericht door nieuwenoord »

Ok, terechte correctie. Onze namen passen volledig in de MRZ.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Fout bij boeking

Bericht door MattRob »

roelb schreef:
04 sep 2019, 17:58
@harryh was me voor. Maar zoals hij aangeeft, op een ticket bij een airline voer je _altijd_ alleen de eerste voornaam en de achternaam in. Leestekens zoals streepjes, maar ook accenten, vervallen. Je neemt dus over wat er in je paspoort in de MRZ staat, tot de eerste spatie.
In het verleden deed ik dat inderdaad altijd zo; mijn vrouw heeft in haar (meisjes) achternaam een ü staan, met twee puntjes erop. Ik deed dat altijd zonder de puntjes, want anders werd de boeking niet geaccepteerd. Ging eigenlijk altijd wel goed, wel eens even goed kijken aan de balie en zo, online inchecken ging vaker niet dan wel, etc. Maar goed, totdat wij onze Global Entry gingen aanvragen. Daar meldde de Immigration Officer, dat we toch echt voortaan met 'ue' moesten boeken; 'kijk maar bij de MRZ in het paspoort'. En inderdaad, daar staat dus de naam met 'ue' ipv 'ü'. We boeken dus nu altijd met de 'ue', ziet er beetje raar uit voor ons, maar werkt nu perfect. En nooit meer de eerder genoemde 'kleine problemen'. Alleen al omdat we natuurlijk anders niet van Global Entry gebruik kunnen maken, maar we kijken nu altijd alleen maar wat daar onderin het paspoort staat.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer