Een compliment voor de Amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door peterretep »

Net terug van alweer een onvergetelijke reis door West-Amerika en wat me dit jaar weer opviel is de beleefdheid van de Amerikanen.

Ik weet dat het "how are you" niet veel inhoud maar ik erger me nu al aan de lompheid in sommige Nederlandse winkels. Nu, na 2 dagen terug, voel ik me weer een opgejaagd konijn op onze wegen. Bumperkleven, jagen en jakkeren. Wat een verschil met het ontspannen verkeer in de VS. En wat een verschil op straat. Het viel me in de VS vaak op dat als men op botskoers dreigde te komen op de stoep de amerikaan op voorhand al excuse me zei en zijn koers verlegde. Dat is hier wel anders.

Bij deze dus de complimenten voor de Amerikanen.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Markstaal »

Zo herkenbaar :lol: Wij vinden het altijd redelijk overschakelen als we weer thuis zijn. Vooral met het boodschappen doen en het verkeer.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Almere vak V »

Hier altijd precies hetzelfde. Oudste dochter zit in een rolstoel. Wordt altijd als een prinses behandeld in Amerika. We halen zelden de auto in Schiphol zonder dat er iemand al over dr rolstoel is gestruikeld met de bijbehorende ergerlijke blikken.

Dan komt inderdaad de onvermijdelijke rit naar huis. Waar je bij het opdraaien van de A4 er achter komt dat we niet 1 Max Verstappen hebben maar in ieder geval een paar honderdduizend wannebees. Dan boodschappen doen. Gelukkig valt dat bij ons in het dorp nog mee. Maar als we dan weer ergens uit eten gaan schaam je jezelf ook weer dood. Met name in de grote stad is het soms echt genant.

Het zal best allemaal niet gemeend zijn het "How is your day?" en het overdreven vriendelijke gedoe van je waiter. En ik weet ook dat ze het allemaal voor de fooi doen. Maar vind ik toch nog altijd beter dan een sacherijnige bakkus waarmee het eten op je tafel wordt geflikkerd.

Maar goed. Het is niet anders. We weten het. Jammer, zeggen wij dan vaak tegen elkaar. En weer door!
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door boonens »

Het is inderdaad bij iedere terugkomst weer acclimatiseren aan wat wij Nederlanders verstaan onder service. Alleen v.w.b. het verkeer zie ik het iets anders. Sowieso zijn er grote landelijke verschillen. Het Westen is meestal erg ontspannen, maar ik heb de idiootste praktijken gezien in Florida en stedelijke gebieden in het noord-oosten). Amerikanen vind ik daarnaast op een andere manier ‘onbeleefd’ op de weg. Invoegend verkeer geen ruimte geven of juiste snel het gat dicht rijden, heel verdedigend ten aanzien van de eigen plaats op de weg en de te nemen route en veel asociaal (dubbel) parkeren. Dat vrachtwagens meedoen in de ‘race’ op of zelfs boven de geldende maximumsnelheid helpt ook niet altijd.

En dan nog het grote mysterie: waarom vinden Amerikanen bochten zo eng? Let maar eens op als er een flauwe, overzichtelijke bocht in de snelweg zit. Iedereen gaat op de rem tot onder de maximumsnelheid, om daarna weer te hard te rijden. Erg irritant en dat in het land van de cruisecontrol.
Laatst gewijzigd door boonens op 30 aug 2019, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door RaphaelB »

Heel herkenbaar ja, echt een wereld van verschil. Ook 1 van de redenen dat ik naar de usa emigreer. Mijn Amerikaanse vrouw woonde een aantal jaar bij me in Nederland (randstad) en was zo verbaasd over het norse asociale chagrijnige gedrag van veel mensen hier.

Ik wil niet te negatief over NL doen, maar je hebt dus helemaal gelijk. Kan men hier in NL nog wat van leren. Grappig dat er bij veel Nederlanders (meestal degenen die nog nooit in de VS zijn geweest) het beeld heerst dat in de VS de mensen juist horkerig en niet sympathiek zijn. Terwijl het duidelijk andersom is.

Het maakt het leven een stuk leuker en relaxer al die vriendelijkheid in de VS (ook al is het misschien soms gespeeld).
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door PSVwally »

Ik vond het verkeer in Miami toch net zo bumperkleverig dan hier hoor :wink:
En LA is net de a58 tussen Tilburg en Eindhoven, aansluiten maar

Maar qua (klant)vriendelijkheid, gemeend of niet kunnen we hier echt nog veel van de Amerikanen leren
Gast

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Gast »

Ik zeg altijd dat hier in NL het personeel in de (met name kleding)winkels verplicht baan moet ruilen met het personeel in de horeca.

Ik kan geen kleding winkel (maar ook bv Mediamarkt etc) binnenkomen of er komen minstens twee verkopers naar je toe of ze je kunnen helpen.
In de horeca moet je bijna smeken om bediend te worden.
In de US weten ze nog wel wat klantvriendelijkheid is, met name in de restaurants.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Coyote »

boonens schreef:
30 aug 2019, 13:01
En dan nog het grote mysterie: waarom vinden Amerikanen bochten zo eng? Let maar eens op als er een flauwe, overzichtelijke bocht in de snelweg zit. Iedereen gaat op de rem tot onder de maximumsnelheid, om daarna weer te hard te rijden. Erg irritant en dat in het land van de cruisecontrol.
:offtopic:

Moet je in Amerika in de bergen eens opletten bij de (haarspeld)bochten. Overal waar een geel bord staat met de advies snelheid van bijv. 30 Mph, kun je met gemak 40 Mph rijden. Daar waar niet gewaarschuwd wordt voor een scherpe bocht kun je beter goed afremmen...

Is iets dat mij elke keer weer opvalt in Amerika. :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Tipsy_1 »

mmm, wij wonen in Amerika en vaak zijn ze hier veel vriendelijker dan bij ons maar ook niet altijd hoor. Het is ook wel een beetje schijn.
Enkele voorbeeldjes:

- hier (omgeving NJ/NY) zijn ze enorm arrogant in het verkeer
- service ook in de horeca is niet altijd zo goed als je zou verwachten met hun tipping systeem
- vandaag werd mij teveel aangekend in de wallmart (bij de foto hoek, fout van de bediende, zelfs een sorry kon er niet af en ik moest er zelf voor naar customer service waar ze er in slaagden mij mij ook heel dom te laten voelen)
- naar de garage/auto onderhoud gaan is al even zeer een pretje als in belgie
- veel van mijn collega's komen toe op het werk en gaan naar huis zonder goedemorgen of goedenavond te zeggen - samen lunchen zit er (meestal) ook niet in
- als je in de DD/subway even moet nadenken over wat je wil wordt je heel geergerd aangekeken (daar zijn ze echt getrained in arrogant doen denk ik altijd)
- gisterenmorgen zei een van onze buren " Can you please not let your dogs sniff at my lawn" (ik had geen idee waar hij het over had want we wandelden op straat en er werd hooguit aan de grassprietjes gesnuffeld aan de straatrand)

Overigens zijn er hier ook veel supersympathieke mensen hoor en mensen zijn hier misschien hulpvaardiger dan in de benelux.
Maar ik wil maar zeggen dat het hier uiteindelijk ook maar "gewoon mensen" zijn hoor :lol: Ik zag het als toerist in van die afgelegen dorpjes in Utah en Nevada ook vaak wel rooskleurig in dan nu we hier wonen :lol:
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Loek »

Tipsy_1 schreef:
30 aug 2019, 22:15
- hier (omgeving NJ/NY) zijn ze enorm arrogant in het verkeer
Als in in de omgeving van NY een verkeersuitdaging zoekt, moet je de Hutchinson River Parkway van the city naar het noorden nemen tijdens commuter hours. Daar kan de gemiddelde wegpiraat nog iets van leren. :shock:

Het enige probleem waar ik in Nederland tegenaan loop is als ik op Schiphol net met de huurauto wegrijd. Meestal niet meer helemaal super alert door de jetlag, vervolgens een onbekend voertuig en vaak moet je ook weer ineens met de hand schakelen. Daar hebben je medeweggebruikers niet veel begrip voor. Maar na een paar dagen op de weg doe ik meestal ook weer gewoon mee in het NL'se formule 1 verkeer. Soms heb ik daarna in de US weer moeite met het verkeer daar, waar mensen 10 seconden wachten voordat ze bij groen licht wegrijden, en waar men meer aandacht heeft voor hun mobieltje dan het verkeer op de weg...
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door ADE01 »

Haha, niet bekend met Florida in en om de grote steden? Vergeleken met de I4 zijn de A4/15/16 net een speeltuin. Je rijbewijs haal je hier op een afgesloten soort van parkeerplaats met maneuvers als "rij nu recht achteruit", "kom volledig tot stilstand bij het stop bord" en "parkeer de auto in dat vak van 4 bij 8 meter". Mijn instructeur zei letterlijk dat hij met 95% van de mensen die het examen doen de openware weg niet op durfde. Knipperlichten en vooruit scannen zijn optioneel. Ik schat dat ongeveer de helft op z'n telefoon zit, want pas strafbaar wanneer een agent je betrapt op het invoeren van een bericht of zoiets belachelijks. Anderen ruimte geven bij invoegen kent men niet. Een verdrijvingsvlak is een extra stuk weg voor invoegen of uitvoegen. Keuring kent men niet, ik zie regelmatig auto's die een volledige bumper missen of met duct tape "gerepareerd" zijn. Iedere trip staan er minimaal 10 auto's met pech (vaak zonder bestuurder) en zien we een ongeluk dat net gebeurd is of weggetakeld wordt. Er is een stuk vanuit Disney waar de invoegstrook in de spits lang vast staat want het gaat van 3 aanvoerwegen naar 1 strook de snelweg op, daar liggen nu dirt roads in de berm want trucks/SUVs knallen een paar 100 meter voor het invoegen de berm door zo de vluchtstrook/snelweg op. Sinds ik er woon is er zelfs al 2x een klein vliegtuig geland op de snelweg. En dan rij ik nog niet eens dagelijks voor werk... Ik zal wel eens beelden van m'n dashcam halen.

Dat gezegd hebbende ben ik het wel eens wat betreft service niveau en hoe vriendelijk de mensen zijn. Verontschuldigen zich voor van alles en maken altijd wel een praatje.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Dude »

Tipsy_1 schreef:
30 aug 2019, 22:15
mmm, wij wonen in Amerika en vaak zijn ze hier veel vriendelijker dan bij ons maar ook niet altijd hoor.
Het wordt hoog tijd dat je je in het westen komt vestigen :wink:
Ik hoor nu vaak van mensen die (na mij) verhuist zijn naar Tucson en het zooooveel vriendelijker en relaxter vinden dan waar ze vandaan komen.
Ik kan echt de keren dat ik onbeleefd benaderd of behandeld ben nog steeds op 1 hand tellen na 5 jaar.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door stegeman »

We zijn net aangekomen in SF gisteren en Mn man en ik hadden het er net over. We liepen gewoon op de stoep en bleven even staan klooien met maps.me om bij Lombard street te komen. Een man ziet het en zegt direct. Jullie zoeken vast iets. Kan ik helpen?? Wees ons de weg. We lopen net. Schiet een vrouw ons aan. Ze had het gehoord, maar de man stuurde ons naar de ‘verkeerde’ lombardstreet’. Volg mij maar. En ja hoor .... Heb haar ook gezegd dat ze zoveel vriendelijker waren dan in NL vaak (niet altijd). Ze pakt me spontaan bij de hand en zegt:”Ik kom oorspronkelijk uit Zweden... vind ze ook daar minder vriendelijk dan hier hoor)
Off topic: ik keek bij Lombardstreet vreemd op. Ik weet niet hoeveel verkeersregelaars die zorgden dat de mensen niet op straat gingen staan. Hebben het tientallen keren gezien dat ze weggestuurd werden. (9 vd 10 was Chinees). Gewoon erg dat dit nodig is
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door peterretep »

Allemaal bedankt voor jullie leuke en soms relativerende reacties. Ik herken ook wel wat verkeersdingen. Het is mij ook al vaker opgevallen dat men moeite heeft met ruimte delen op de weg maar dan maak ik maar gebruik van het lompe formaat van mijn huurauto en dat heeft prima gewerkt. En natuurlijk kwam ik ook lomp gedrag tegen maar de meerderheid is gewoon heel beschaafd en vriendelijk.

Doordat we deze vakantie heel veel Highway hebben vermeden en veel binnendoor zijn gereden, hadden we ook veel meer contact met mensen langs de weg. Erg leuk. De meesten kenden tot onze verrassing Nederland ook wel een beetje. Zelfs hele verhalen gehoord over dat de zon bij ons maar niet onderging en dat het noorderlicht zo mooi was :roll: Een restaurant in Tropic had zelfs Dutch potatoes op het menu staat.....echt zoals the Dutch het maken. Uit de pan en omwikkeld met bacon... Los van deze lollige missertjes lijken de Nederlanders best bekend en gewaardeerd daar. Andersom is dat nu ook een feit.
Big-AL
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2017, 15:37
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Gouda

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Big-AL »

Een paar uur geleden geland in Los Angeles, boodschappen gedaan dus de kofferbak van de Dodge Challenger helemaal vol. Ik sta het spul uit te laden voor de deur hier midden in West Hollywood. Komen er 2 heel net geklede zuid amerikaanse meisjes van een kerkgenootschap langs gelopen. Vroeger direct of ik hulp nodig had om de boodschappen naar binnen te brengen.
En, het auto rijden hier. Wat is dat heerlijk. Zo verschrikkelijk relaxed. En dan zeggen ze dat Los Angeles levensgevaarlijk zou zijn om te autorijden.

Waarom ben ik in het verkeerde land geboren........
Los Angeles in 2015, 2016, 2017, 2019 en 2023
Gast

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door Gast »

peterretep schreef:
31 aug 2019, 21:56
Een restaurant in Tropic had zelfs Dutch potatoes op het menu staat.....echt zoals the Dutch het maken. Uit de pan en omwikkeld met bacon...
Een veel gemaakte fout in de US. Ook het Dutch waar hier aan gerefereerd wordt is geen Nederlands, maar Deutsch.
Net zoals de Amish (Pennsylvania Dutch is eigenlijk Deutsch), het ‘going Dutch’ wat ook Deutsch is, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Heeft dus niets met NL te maken maar alles met onze oosterburen...
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door tetouani »

Service. Ben ik de enige hier die de service totaal niet belangrijk vind?

Al zegt ze geen "Hi, goodmorning, my name is Alice, I will be your waiter for today, can I order you a drink before you make a choice?".

Als ze komt met "What do you want?" vind ik dat ook gewoon prima.

En als ze het eten komt brengen, dan verwacht ik ook geen praatje of iets. Leg maar gewoon op tafel, meer niet.

Als het eten maar smaakt, want daar ben ik voor gekomen.

En je hoeft van mij ook niet tijdens het eten langs te komen met, "Is everything okay"? Ik vind dat alleen maar irritant.

Al met al, vind ik juist die "service" in Amerika maar super nep en gruwelijk irritant. Alles voor de fooi en daarom ben ik niet gechamreerd van hun fooiensysteem.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door dutchie_in_boston »

tetouani schreef:
01 sep 2019, 16:03
Service. Ben ik de enige hier die de service totaal niet belangrijk vind?...
ja, tetouani, ik denk het wel.
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door tetouani »

Nou dan ben ik blij dat ik een bepaalde irritatie niet heb die velen wel hebben als de service "slecht" is.

@dutchie_in_boston
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Een compliment voor de Amerikanen

Bericht door peterretep »

Een veel gemaakte fout in de US. Ook het Dutch waar hier aan gerefereerd wordt is geen Nederlands, maar Deutsch.
Net zoals de Amish (Pennsylvania Dutch is eigenlijk Deutsch), het ‘going Dutch’ wat ook Deutsch is, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Heeft dus niets met NL te maken maar alles met onze oosterburen...
@Terpies
Ik snap de strekking van je reactie, maar de Dutch "Stroepwaffelijs" bij de McDonald's, voorzien van een Nederlands vlaggetje, had dan weer niets met Deutsch te maken. :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer