Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door ADE01 »

Familie van dat forum lid zat exact in het pad, aan de kust, van het zwaarste gedeelte van een categorie 5 orkaan. Dat is zo'n beetje de slechtst mogelijke situatie die er is wat betreft orkanen. Het wordt deze keer hopelijk geen categorie 5 en onderschat de afstanden niet, de keys zijn al snel een goede 200km zuidelijker dan waar de storm nu aan land lijkt te gaan.
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Grouchy »

Sort of Deja vu met 2017 and 2018.
MCO (Orlando airport) gaat maandagnacht om 2AM dicht. Verwacht dat veel airlines al voor die tijd hun vliegtuigen daar weghalen en sommige andere airports in Florida zullen volgen.
De uittocht van prive vliegtuigjes zal morgen wel beginnen...

Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door SemJes »

Nouja, uiteindelijk zal voor een groot deel van Florida het niet meer worden dan veel regen en harde wind. Hou goed de voorspellingen in de gaten en ga zo ver mogelijk weg van waar de orkaan aan land komt (liefst ten westen van de storm). Denk aan het verkeer, zoals ADE01 al opmerkte. Je zal niet de enige zijn die weg willen van de keys.

Dat de panhandle zo verwoest is door de Michael heeft ook te maken met de zwakkere bouw-eisen die daar zijn in vergelijking met zuid-FL. Dit artikel legt het een beetje uit: https://amp.miamiherald.com/news/state/ ... 62625.html.

Bij recente orkanen die zuid-FL hebben geraakt zie je heel duidelijk welke huizen het hebben overleeft (nieuwer, van beton), en welke niet (oud, van hout). Dat maakt toch een groot verschil met hoe verwoest een stad is en hoelang de wederopbouw duurt. Ik hoop echt dat de bouwcodes voor de noordelijke counties aangepast zullen worden zodat deze afschuwelijke verwoestingen niet meer zo makkelijk kunnen plaatsvinden :(
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Marcopstal »

wpoortman schreef:
30 aug 2019, 19:47
Des al niet te min zijn wij zondag ochtend weer uit de Keys en op het vaste land.
Zondag zit je al met een tropische storm aan de kust vanaf de Keys tot een hele eind boven Miami. Ik denk dat er de zaterdag nog weinig activiteit zal zijn op de Keys. Ook een tropische storm is al best heftig. Bij een zelfde windkracht hier spreken ze al van een "zeer zware storm".
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Marcopstal »

winterpark schreef:
30 aug 2019, 15:56
Voordat ik de post van roelb had gezien, wilde ik precies hetzelfde zeggen. Als je kunt, verlaat dan Florida, rij naar het noorden, inderdaad richting Atlanta, Chattanooga, Asheville, etc. Waarom zou je in godsnaam het risico willen lopen door in Florida te blijven?
Als ik de voorspellingen volg: https://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphi ... e#contents dan zijn er best wel nog opties om in Florida te blijven. Langs de kant van de Golf en zeker in de Panhandle. De kust ter hoogte van Georgia,en deels ook uiteraard naar het binnenland toe kan het naar alle waarschijnlijkheid nog zwaarder te verduren krijgen dan delen van Florida.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Coyote »

wpoortman schreef:
30 aug 2019, 19:47
vertrekken is voor ons geen optie, reis organisatie wil niks vergoeden en voor ons was dit al een behoorlijk dure reis.
Dit zou nooit een reden mogen zijn om dan maar in een potentieel gevaarlijk gebied te blijven. Veiligheid van je eigen leven en je gezin zou voorop moeten komen, zelfs als je er dan financieel bij inschiet.

Maar goed, misschien denk ik te simpel? :dontknow:

Afgelopen mei de route van mijn vakantie in Amerika halverwege omgegooid. Het gebied (Missouri, Oklahoma) waar ik naartoe zou werd op dat moment geplaagd door tornado's. Er is notabene nog een motel verwoest die ik genoteerd had als mogelijke overnachtingsplaats. Zes doden vielen er te betreuren. Omdat het weer de komende dagen nog niet beter werd, mijn hele route omgegooid. Heel erg jammer want had me erg verheugd op dit deel van Route 66 met ook nog een bezoek aan een forumlid maar ik had geen zin tussen mogelijke tornado's te zitten en de ramptoerist uit te hangen. (Ik heb in 2011 de verwoestende uitwerking van een tornado gezien in Joplin, MO waar 4 weken eerder een groot deel van deze stad compleet was weggevaagd door een tornado, zie de foto's van mijn verslag van toen bij 20 juni).

Kortom, als je er niet 'hoeft' te wezen, waarom zou je jezelf en je gezin dan in gevaar brengen?

Safe travels!

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door mtl »

Waar heb je zin in zeg! Ik hoop maar dat het goed afloopt.................
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Coyote »

@wpoortman Heb je ook contact gehad met je reisverzekering? Biedt dat mogelijkheden?

Kan me voorstellen dat een reisverzekering ook nog wel moeilijk kan doen als jij willens en wetens in een hurricane gebied verblijft en vervolgens extra kosten claimed omdat je straks niet meer weg kunt komen. Dan kun je het beter voor zijn.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door roelb »

Wij boeken heel soms iets non-refundable, maar dan is dat een bewuste overweging met een beperkt risico. Ik begrijp echt niet waarom mensen hele vakanties non-refundable boeken. Het scheelt weinig tot niets en er kan altijd iets tussenkomen. Dit soort zaken, maar bijvoorbeeld ook iets in de prive- of werksfeer waar je niet omheen kan. Dat geldt ook voor vliegtickets. Ik kijk altijd naar fare rules en zal nooit een non changeable ticket kopen. Een change fee en fare recalculation is een acceptabel risico, maar alles kwijt zijn omdat je een dag later weg moet niet.

Maarja, daar heb je nu jiets aan. Ik zou eens de reisverzekeraar bellen, of die travel agent. En voor een volgende keer: hurricane season op de carribean of in het zuid oosten van de USA komt elk jaar terug. Als je in die tjjd die kant op gaat: hou jezelf flexibel! Boek sowieso rechtstreeks en alles flexibel.
Gast

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Gast »

SemJes schreef:
31 aug 2019, 04:08
Dat de panhandle zo verwoest is door de Michael heeft ook te maken met de zwakkere bouw-eisen die daar zijn in vergelijking met zuid-FL. Dit artikel legt het een beetje uit: https://amp.miamiherald.com/news/state/ ... 62625.html.
Klopt helemaal! De kans dat een orkaan door de Relatief smalle zeestraat tussen Cuba en Florida gaat is altijd zeer klein geweest, vanwege de luchtstroom en de hoeveelheid water die een orkaan moet oppakken om in kracht toe te nemen. Door de opwarming van de aarde, en in dit geval, de zee is de kans op zwaardere orkanen enorm toegenomen.

Dat de bowkwaliteir van huizen tegenwoordig beter is valt zeker niet te ontkennen, maar bv de huizen in het grootste deel van Mexico Beach staan er al uit de jaren 70-90 of nog ouder. Het was daar (maa ook in die hele omgeving, met plaatsen als Port Saint Joe en Appalachicola) echt nog lieflijk en rustig, in tegenstelling tot de hoogbouw in plaatsen als PCB en FWB/Destin.

De kosten van bouwmaterialen die wel orkaanbestendig zijn liggen over het algemeen 75-100% hoger, dus voor een aantal mensen is de keus dan een afweging tussen kosten en risico.

Kijk maar eens in dit artikel. https://www.nytimes.com/2018/10/14/us/h ... house.html

We hebben dit huis gezien afgelopen zomer en het is bizar dat midden in oorlogsgebied dit huis is blijven staan, met wat lichte schade aan panelen en een afgescheurde trap (by design, omdat de trap anders het huis kapot zou trekken).
64198936-18F1-4167-A06E-BB21486DB5A8.jpeg
Restanten Hotel El Governor, Mexico Beach
Restanten Hotel El Governor, Mexico Beach
8D2FFE16-8BC8-4F1E-8AC6-F4D21C6F4D42.jpeg
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Marcopstal »

De voorspellingen gaan steeds meer in de richting van een afbuiging naar het noorden. Het oog van de orkaan zou niet in Florida aanland gaan maar eerder in South Carolina.

De Florida Keys zouden wel eens grotendeels buiten het pad kunnen blijven. het zal er dan wel wat stormen, maar geen orkaantoestanden.

Op zich bewijst dit wel dat men ook niet te snel mag reageren met het opzoeken van andere oorden. Zij die noordelijker trokken naar Georgia en of South Caroline zouden wel eens in slechter weer kunnen terecht komen dan het uiterste zuiden van Florida.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Gast »

Gast

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Gast »

Marcopstal schreef:
31 aug 2019, 12:35
De voorspellingen gaan steeds meer in de richting van een afbuiging naar het noorden. Het oog van de orkaan zou niet in Florida aanland gaan maar eerder in South Carolina.

De Florida Keys zouden wel eens grotendeels buiten het pad kunnen blijven. het zal er dan wel wat stormen, maar geen orkaantoestanden.

Op zich bewijst dit wel dat men ook niet te snel mag reageren met het opzoeken van andere oorden. Zij die noordelijker trokken naar Georgia en of South Caroline zouden wel eens in slechter weer kunnen terecht komen dan het uiterste zuiden van Florida.
Mijn punt is/was dat je op het vasteland veel flexibeler bent met welke kant je opgaat om de storm te ontlopen. Je kunt inland gaan of juist naar het noorden of zuiden van waar de storm aan land zal komen.

Op de Keys kun je vanaf Key West maar één kant op: de storm tegemoet.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door nieuwenoord »

Mee eens, eilanden zijn sowieso altijd extra riskant.
wpoortman
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door wpoortman »

Eens met alle comments maar m’n keuze is deels gebaseerd op wat ik nu doorkrijg vanuit de laatste modellen en het tijdstip dat hij aan land komt. We rijden over een uur naar de Keys waarin ik alles blijf volgens. Zodra ik ook maar het minst of geringste gevoel krijg dat het een verkeerde kant op draait, stappen we de gepakte auto in en rijden we naar de west-kust op het vaste land.

Ik neem 0,0 risico’s en ga uit van lokale mensen hier, het nieuws en het advies van de lokale agent van ons reisbureau.
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door biebyip »

Ik wens iedereen die in de buurt zit een veilige reis. Maar vraag me wel af, zou ik nog genieten van een trip naar de keys als ik mezelf steeds in contact moest stellen met locale expert, agents enzovoort? Als ik me bewust moest zijn van de voorraad water, benzine, stroom in mijn telefoon enzovoort om maar snel te kunnen handelen als het echt doorzet?

Ik denk dat ik daarom dus niet voor de keys zou hebben gekozen, maar zou vertrekken naar oorden waar minder kans is op deze orkaan. Omdat in geen zin heb in paniek, alertheid enzovoort. Zeker omdat die er ook is bij het personeel van de mooie dingen die ik bezoek en ik me afvraag of ik dan wel zo’n fijne vakantie ervaring krijg.

Dus niet zo zeer wegblijven uit angst voor de orkaan, maar wegblijven omdat ik geen behoefte heb in mijn vakantie aan continue alert zijn voor die orkaan.
wpoortman
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door wpoortman »

Eens, maar als je hier zit kun je niet anders. Elke Mederlander die wij hier spreken krijgen gewoon het advies om hun reis voort te zetten. Het klinkt allemaal zo bizar, maar wij zijn zondag heeeel vroeg gewoon weer op het vaste land.

Veilig, alles behalve... maar dit staat geboekt en afbuigen naar het noorden is alleen maar dichter bij waar hij aan land komt.

We bekijken het per uur. Je bent namelijk ook niet zomaar van de Keys af. Ik neem dit zeker niet te ligt en ben me door alle adviezen van jullie (inmiddels) heel bewust van alles wat er kan gebeuren.
Laatst gewijzigd door markro op 31 aug 2019, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenliggend bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door nieuwenoord »

[img]

Het lijkt de goede kant op te gaan. Over de oceaan en flink afgezwakt voor Dorian aan wall komt.

Interessant om te volgen op Facebook. Denis Phillips.
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Bluebonnet »

Coyote schreef:
31 aug 2019, 09:26
Dit zou nooit een reden mogen zijn om dan maar in een potentieel gevaarlijk gebied te blijven. Veiligheid van je eigen leven en je gezin zou voorop moeten komen, zelfs als je er dan financieel bij inschiet.

Maar goed, misschien denk ik te simpel? :dontknow:
De meeste van mijn clienten hebben helaas die keus niet. Als je geen geld voor benzine hebt kan je niet weg. Simpel. Harvey was een ramp voor veel van onze gezinnen. Veel schade en geen verzekering en in veel gevallen geen mogelijkheid om het hele gezin in de auto te laden en tijdelijk ergens anders te verblijven.
Natuurrampen zoals orkanen, bosbranden, overstromingen enz zijn altijd eng, maar stel je voor dat je echt geen geld hebt om te ontsnappen? Het advies is om altijd een redelijk bedraag aan cash in huis te hebben voor dit sort noodsituaties. Maar veel van mijn gezinnen leven onder de armoede grens. Probeer dan maar eens $200 te sparen zodat je benzine kan kopen om een orkaan te ontsnappen.

De gratis bussen worden pas ingezet als er verplichte evacuatie is. En dat is pas op het laatste moment.

Ik denk dat maar heel weinig mensen als toerist naar Amerika komen en echt geen geld hebben om indien nodig ergens anders heen te reizen. Zelfs als je je credit card moet gebruiken en je de komende maanden bezig bent met afbetalen.

Sowieso vind ik dat als je tijdens hurricane season naar Florida gaat, je van te voren alvast moet bedenken wat je kan doen als je de pech hebt dat er net een orkaan is tijdens jouw vakantie.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door harryh »

nieuwenoord schreef:
31 aug 2019, 14:49
Het lijkt de goede kant op te gaan. Over de oceaan en flink afgezwakt voor Dorian aan wall komt.
Dorian buigt nu aan de oostkust af naar het noorden, ipv de eerdere verwachtingen dat hij over het midden van Florida zou trekken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer