Reisbureau wijzigt vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Joke-R
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 aug 2019, 13:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Joke-R »

Beste forumleden,

Vorig jaar in september legden wij bij een reisbureau onze reis naar de Westkust vast (we reizen van Denver naar San Francisco). Op dat moment kregen we een bestelbon, waar op vermeld stond dat we vliegen met Lufthansa, heenvlucht via Londen en terug via Munchen. Ook de vluchturen stonden hier vermeld. We hebben toen ook een voorschot betaald.

Een goeie maand geleden het resterende bedrag overgeschreven en vandaag ontvingen wij onze reisdocumenten. Nu blijkt dat onze vlucht uitgevoerd wordt door Iceland Air, en de vluchturen zijn veel minder gunstig waardoor we zowel op de eerste als op de laatste dag een halve dag tijd kwijt zijn.

Mogen zij dit zomaar veranderen? Ik kan er in de algemene voorwaarden niets over terugvinden. Of heeft iemand tips bij welke instantie we hiervoor terecht kunnen om ons advies te geven? 7 september vertrekken we normaal gezien.

Alvast bedankt!

Joke
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door sanook »

Heb je al contact opgenomen met het reisbureau zelf hierover ?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door bedeve »

Joke-R schreef:
19 aug 2019, 14:31
Beste forumleden,

Vorig jaar in september legden wij bij een reisbureau onze reis naar de Westkust vast
We hebben toen ook een voorschot betaald.

Een goeie maand geleden het resterende bedrag overgeschreven en vandaag ontvingen wij onze reisdocumenten.
Fijn dat je dit post.
Goede waarschuwing voor anderen die denken dat je met een aanbetaling bij een reisbureau daadwerkelijk een ticket boekt.
Een ticket ,en de daaraan gekoppelde rechten bij wijziging van vliegplan , heb je pas wanneer je er voor betaald hebt.
Wanneer je vlucht " geticked " is.
Dus volgende keer gewoon bij luchtvaartmij zelf of bij een booker met je creditcard boeken en afrekenen !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Mies2301 »

Inderdaad, wat zegt het reisbureau?

Als je een Lufthansa vlucht geboekt heb, kan het nog dat je schema wijzigt en dat je niet alles meer met Lufthansa vliegt, maar dan zou je een vlucht uit de Star Alliance groep moeten krijgen, dus United of bijvoorbeeld Swiss.
Joke-R
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 aug 2019, 13:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Joke-R »

sanook schreef:
19 aug 2019, 14:34
Heb je al contact opgenomen met het reisbureau zelf hierover ?
Ja, de persoon die de boekingen doet was niet aanwezig, we hebben hen ondertussen ook gemaild.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Tantelotje »

Volgens mij is het inderdaad zoals Bedeve zegt: je ticket is pas een ticket als het volledig betaald is.

Toen wij tickets, auto en soms park, sleep fly hotel nog huurden via het reisbureau moesten wij op het moment van boeken altijd al de volledige vlucht betalen (dan pas was het een ticket) en een stukje van de rest. 6 weken voor vertrek betaalden we dan wat er nog open stond, maar het ticket was dan al lang betaald.
Als dit bij jullie ook aan de hand is, kan het niet meer zomaar iets anders zijn geworden.

Als je een voorschot hebt betaald in de zin van een x% van de totale reissom en een maand geleden de rest, dan kan het dus wel want was je vlucht nog niet 'geticked' en krijg je nu de beste optie voor dat geld.

Denk ik nu verkeerd als ik denk dat het bedrag wat je nu hebt betaald aan voorschot en 'de rest' best nog wel anders kan zijn als wat je oorspronkelijk als reissom had staan? De definitieve reissom werd dan misschien pas een maand geleden bekend toen de vluchten 'geticked' werden?
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door bedeve »

Tantelotje schreef:
19 aug 2019, 15:54
Denk ik nu verkeerd als ik denk dat het bedrag wat je nu hebt betaald aan voorschot en 'de rest' best nog wel anders kan zijn als wat je oorspronkelijk als reissom had staan? De definitieve reissom werd dan misschien pas een maand geleden bekend toen de vluchten 'geticked' werden?
Dat kan weer niet @Tantelotje .
De eerder overeengekomen reissom met aanbetaling en finale kwijting een aantal weken voor reisdatum is het totaalbedrag.
Wees niet ongerust, het is dan wel een prijsinschatting met een tussentijd van 12 maanden maar reisbureau 's dekken zich goed in tegen de volatiliteit van een ticketprijs.
En zo lang daar een markt voor is hebben ze daarin een prima verdienmodel.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Joke-R
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 aug 2019, 13:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Joke-R »

bedeve schreef:
19 aug 2019, 14:45
Joke-R schreef:
19 aug 2019, 14:31
Beste forumleden,

Vorig jaar in september legden wij bij een reisbureau onze reis naar de Westkust vast
We hebben toen ook een voorschot betaald.

Een goeie maand geleden het resterende bedrag overgeschreven en vandaag ontvingen wij onze reisdocumenten.
Fijn dat je dit post.
Goede waarschuwing voor anderen die denken dat je met een aanbetaling bij een reisbureau daadwerkelijk een ticket boekt.
Een ticket ,en de daaraan gekoppelde rechten bij wijziging van vliegplan , heb je pas wanneer je er voor betaald hebt.
Wanneer je vlucht " geticked " is.
Dus volgende keer gewoon bij luchtvaartmij zelf of bij een booker met je creditcard boeken en afrekenen !
Op 26 juni betaalden wij het openstaande saldo. Op 8 juli ontvingen wij een roadbook met hierin onze route en hotels. Ook hier wordt nog steeds gesproken van de lufthansa vluchten. Wij gaan inderdaad niet meer gauw via een reisbureau boeken...
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door bedeve »

Tantelotje benoemt ook de pakketreis.
Vlucht plus hotels en/of autohuur.
Waarbij je de mogelijkheid hebt kort voor de reis datum volledig te hebben betaald.
Maar; Tantelotje meld dus dat je er ook voor kunt kiezen om het vliegticket in dit pakket meteen te betalen en de rest van het pakket pas later.
Daarmee heb je op het moment van betalen je vliegreis zoals besproken in ieder geval vast gelegd.
Jij meld nu niet meer via reisbureau te gaan boeken , maar de situatie van nu is een gevolg van jouw eigen keuzes in het boekingsproces

Het is wat het is.
Fijne vakantie in de USA .
Een eerste keer is altijd een beetje aftasten op wat voor wijze dan ook georganiseerd en geboekt.
Als je de smaak te pakken krijgt en denkt dat je vaker die kant op wilt vind je hier zowel over tickets , als auto;' s , hotels , routes alle wijsheden die je kunt benutten om je eigen reis uit te zetten.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1913
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Frasi »

Ik vermoed dat het reisbureau de vrijheid (en risico) heeft genomen om een goede aanbieding af te wachten en deze voor jullie te boeken. Prijsvoordeel (tussen wat jullie hebben betaald en wat zij Icelandair betalen is voor.....).

Geen idee wat er in de voorwaarden staat en wat voor poot je hebt om op te staan: ik zou toch proberen om te krijgen wat ik heb geboekt. Lufthansa is een full-service carrier die lid is van Star Alliance (je vlucht vanaf Londen zal dan ook met partner United zijn). Icelandair is een low-cost carrier die niet is aangesloten bij een alliantie. Veel minder service en bij vertragingen heb je veel minder mogelijkheden voor een alternatieve vlucht/route.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door roelb »

Zie het als een kans.

Stel dat reisbureau schriftelijk in gebreke. Je hebt immers een overeenkomst gesloten op basis van een aanbieding en je verwacht dat het reisbureau die aanbieding ook gestand doet.

Een (echt) reisbureau (met volledige IATA accreditatie) kan gewoon een reservering bij een airline aanmaken en in stand houden, waarbij ticketing dus pas later plaats vind. In de fare rules staat wanneer dat uiterlijk moet gebeuren. De prijs van zo'n ticket staat vast op het moment van reserveren en je kunt de reservering ook gewoon opvragen bij de airline, stoelen reserveren, etc. Er hangen alleen nog geen ticketnummers aan. Dat is ook een heel gebruikelijke praktijk. Wel geldt dat dit over het algemeen niet mogelijk is bij de allergoedkoopste fares, maar goed, dat weet zo'n reisbureau ook. Een reisbureau dat een hele scherpe aanbieding doet op basis van een fare waarbij dit niet mogelijk is, tja, die kan niet garanderen dat ze die tickets ook uiteindelijk kunnen kopen en zullen dat ook duidelijk moeten aangeven naar hun klant.

Maar goed, dat is niet jouw probleem. Zoals je het omschrijft was de aanbieding zodanig dat je er vanuit moest kunnen gaan dat je ook precies die vluchten kreeg. Er stond neem ik aan niet bij dat het slechts om een voorbeeld oid ging? Natuurlijk kan er een schemawijziging zijn, maar Icelandair heeft niets te maken met Lufthansa, dus dat is geen schemawijziging geweest. Het reisbureau moet gewoon leveren wat je hebt gekocht. Kunnen ze of willen ze dat niet, dan heb je vermoedelijk de mogelijkheid om die hele overeenkomst in zijn geheel te ontbinden. En dan heb je je handen vrij en boek je alsnog lekker alles zelf. Ik neem aan dat dit reisbureau wel was aangesloten bij de ANVR?

Voor de vlucht weet ik niet wanneer je terug wilde vliegen. Maar met een willekeurige retourdatum van 5/10 kost het je bij United nu EUR 579 per persoon voor een normaal economy tarief (inclusief bagage). Dus 7/9 AMS-DEN (connectie in ORD), vertrek 11.00u, aankomst 16.08, totale reistijd 13 uur 8 minuten. Terug SFO-AMS direct met United, vertrek 14.55u, aankomst 10.20u op 6 oktober. Op de meeste andere dagen eind september/begin oktober kom je op hetzelfde tarief uit: https://flights.app.goo.gl/X8py1

Een huurauto voor deze periode (4 weken) huur je bij Hertz voor EUR 980 (Intermediate sedan) of $1347 (midsize SUV) of $1605 (full size SUV) - bedragen zijn inclusief drop-fee. Boeken op hertz.nl.

Voor je hotels ga je even een avondje rustig zitten. Maar geen stress, dat regel je zelfs in de USA ook onderweg nog zonder problemen, zeker buiten de grote steden of touristische trekpleisters. Installeer de Marriott, Hilton en Choice hotels app op je telefoon en maak bij die ketens alledrie een account aan. Neem je ANWB pas mee en print de "AAA" kortingskaart van de ANWB uit (zie ANWB website). En zorg tot slot dat je in de USA een prepaid SIM kaart hebt met een internet verbinding. Voor het gemak een laptop mee (werkt toch prettiger) en je boekt als het moet onderweg nog een hotel.

Gezien het spoedeisende karakter is het wel handig om dit echt meteen op te pakken en wellicht wat juridische bijstand in te schakelen. En zodra je zeker weet dat het reisbureau niet gaat leveren en je in je recht staat om te ontbinden dan meteen de andere zaken kopen. Zeker voor vliegtickets geldt dat tarieven enorm fluide zijn. Dat kan morgen zomaar 200 euro per ticket meer zijn. En overmorgen weer minder, dat kan niemand voorspellen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Coyote »

Joke-R schreef:
19 aug 2019, 14:31
Vorig jaar in september legden wij bij een reisbureau onze reis naar de Westkust vast (we reizen van Denver naar San Francisco). Op dat moment kregen we een bestelbon, waar op vermeld stond dat we vliegen met Lufthansa, heenvlucht via Londen en terug via Munchen. Ook de vluchturen stonden hier vermeld. We hebben toen ook een voorschot betaald.
Staat in de overeenkomst expliciet vermeld dat je met Lufthansa vliegt of wordt er 'in de kleine lettertjes' gewezen op het feit dat de vluchtgegevens nog kunnen wijzingen tot het moment er volledig betaald is? Vluchttijden kunnen zelfs nog wijzigen nadat je betaald hebt maar dan blijf je wel bij dezelfde luchtvaartmaatschappij.

Bij wie heb je geboekt?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Joke-R
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 aug 2019, 13:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Joke-R »

Allemaal bedankt voor de uitgebreide uitleg! Vandaag neemt het reisbureau contact met ons op dus hopelijk weten we snel meer.

@Coyote Er staat expliciet Lufthansa en er zijn voor zover we zien geen kleine lettertjes. Ik stuur je even een pb.
Joke-R
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 aug 2019, 13:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Joke-R »

@roelb Het gaat om een Belgisch reisbureau, ik weet niet of België iets vergelijkbaar heeft? Ons reisbureau is wel aangesloten bij garantiefonds reizen maar dit is niet hetzelfde lijkt mij.

Ondertussen hebben we ook gezien dat onze vlucht door het reisbureau al geboekt werd op 9 nov 2018. Dit is dus na betaling van het voorschot maar voor betaling van volledige bedrag. Ook hebben ze zonder ons dit mee te delen een van de hotels gewijzigd naar een slechter gelegen hotel.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Njit »

Klinkt als een slecht reisburo. Garantiefonds (SGR) is enkel voor als een reisorganisatie failliet gaat. ANVR is voor de reisvoorwaarden.
De ANVR en SGR zijn gelijk aan de belgische ABTO en GfG.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door roelb »

Het overeenkomstenrecht in Belgie is voorzover ik weet vergelijkbaar met dat in Nederland.

De vraag is alleen: als je in je recht staat, hoe haal je dat. Ik zou zsm even juridisch advies inwinnen. Het ligt er ook aan wat je wilt. Volgens mij zijn er een aantal opties:

Allereerst: laat die overeenkomst bij voorkeur vandaag nog lezen door een jurist en vraag naar zijn of haar mening. Als de analyse van die jurist is dat je in je recht staat dan kun je op je strepen gaan staan en de de origineel geboekte reis eisen conform de gesloten overeenkomst. Dan is het afwachten wat het reisbureau doet:

a. Reisbureau gaat overstag en regelt alsnog alles zoals je het initieel gekocht hebt. Lijkt me prima.
b. Reisbureau weigert maar ziet in dat ze geen gelijk hebben en gaat akkoord met ontbinding en stort direct je geld terug
c. Reisbureau weigert maar vind dat zij gelijk hebben en gaat niet akkoord met ontbinding.

Bij c heb je dan de keuze:

- regel je alsnog alles zelf en ga je vervolgens naar de rechter (of wellicht een geschillencommissie als de reisbranche in Belgie zoiets heeft) om ontbinding van die eerdere overeenkomst te eisen

- of maak je - met tegenzin - alsnog gebruik van de reis van het reisbureau.

In het eerste geval moet je wel vrijwel zeker weten dat je gelijk hebt. Ook moet je het financieel aankunnen om dat bedrag een tijdje kwijt te zijn. En je moet je beseffen wat de risico's zijn. Zo'n procedure kost tijd en er is altijd de kans dat je toch geen gelijk had, of dat de tegenpartij in de tussentijd failliet gaat.

In het tweede geval kun je altijd nog achteraf, bijvoorbeeld via een geschillencommissie als die bestaat en het reisbureau er bij is aangesloten, proberen om een deel van je reissom terug te krijgen.

Het allerbelangrijkst: leer hiervan. Voor dit soort tripjes heb je echt helemaal niets aan een reisbureau, het levert je alleen maar ellende op. Je regelt het zelf sneller, beter en vaak goedkoper. En je hebt dan in ieder geval veel meer flexibiliteit.
Joke-R
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 aug 2019, 13:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Joke-R »

We hebben gisteren contact gehad met testaankoop. Op hun advies ook nog printscreens doorgestuurd naar het reisbureau met de nog steeds beschikbare lufthansa vluchten. Verder raadden zij aan van nu even antwoord van het reisbureau af te wachten. We zouden ook nog juridisch advies kunnen inwinnen via jurifoon.

Ook de Belgische reisgeschillen commissie hebben we gisteren gebeld, zij kunnen ons pas helpen als er effectief sprake is van een geschil maw als het reisbureau de vluchten nu niet omboekt.

Ik ga nu eens bekijken wat we evt nog zelf kunnen boeken als de reis ontbonden wordt. We zitten redelijk vast aan onze route omdat sommige activiteiten al geboekt zijn zoals alcatraz en antelope canyon.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door michelly »

Het is inderdaad niet netjes van het reisbureau maar ik zou gewoon gaan genieten van mijn vakantie en niet in de weer gaan met juristen. Icelandair is prima hoor, al 3x mee gevlogen. Misschien een les voor de volgende keer. Als je nog iets met het reisbureau kunt regelen, prima maar anders lekker op vakantie gaan.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door Inges »

Ja dat zou wel op gaan als je de prijs van een pakje boter betaald aan het reisbureau maar als je akkoord gaat met een reis en daar een betaling op doet dan moeten zij die dienst ook leveren en het niet ineens gaan wijzigen. Ik zou het ook niet zo maar accepteren. Als je roomboter in de winkel koopt neem je toch ook geen genoegen met plantaardige margarine?
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reisbureau wijzigt vlucht

Bericht door michelly »

Dat ben ik helemaal met je eens maar om nou twee weken voor de vakantie alles te annuleren met de vraag of je wel je geld terug krijgt zou voor mij teveel stress zijn. Ik zou dus inderdaad proberen er met het reisbureau uit te komen maar juristen inschakelen zo vlak voor de vakantie zou mijn voorpret dusdanig bederven dat ik de vlucht met icelandair zou accepteren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer