Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door roelb »

Heel naar dit, maar er valt weinig aan te doen.

Een aandachtspunt: afhankelijk van de fare condities is er een grote kans dat je de vluchten in je ticket kunt cancellen, waarna je de waarde van het ticket, minus een change fee (meestal 150 euro), tot een jaar na de originele aankoopdatum alsnog kunt gebruiken voor andere vluchten. Maar bij een no-show kan het zjjn dat dat niet op gaat, dus zelf cancellen voor de vertrektijd van de eerste vlucht. Belangrijk: zorg dat je het ticketnummer opslaat.

E.e.a. afhankelijk van airline en fare condities..
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Vito »

Om deze reden is het misschien toch niet zo gek om je ESTA een paar maanden van tevoren aan te vragen.
Dan heb je nog wat speling en kun je het hele traject nog in.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door roelb »

Tja.. Maar aan de andere kant: grote kans dat dit veel langer duurt dan een paar maanden, als er al ooit een visum volgt. Dus wat is dan "op tijd" aanvragen? Een jaar vooraf? En wat dan als je wilt reizen net na de vervaldatum van een geldige ESTA? Je mag geen nieuwe aanvragen terwijl die nog geldig is.

Probleem is gewoon het systeem. Het is absoluut niet transparant en blijkbaar gaat het vaak mis, waardoor schijnbaar zonder enige reden mensen geweigerd worden. En een getroffen reiziger heeft daarbij geen rechten. Tijd dat hier op diplomatiek niveau wat aandacht aan wordt besteed en dat er druk op de US wordt uitgeoefend om hier iets mee te doen. Want als we in Europa hetzelfde zouden doen, dus schijnbaar random amerikanen zouden weigeren, dan weet ik zeker dat dat breed uitgemeten zou worden.

Misschien goed om eens te kijken of je een MEP (europarlementarier) kunt vinden die hier zijn of haar tanden in wil zetten. Benader eens een MEP van de partij waar je op gestemd hebt en leg dit voor. Of kijk of je een journalist kunt vinden die hier wat mee wil doen. Met een stapeltje concrete voorbeelden is een combinatie van media en politieke aandacht een krachtig middel. Niet specifiek voor jouw geval, maar wellicht wel om een verandering van het systeem te forceren.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door mtl »

En het gebeurt ook dat goedgekeurde esta's opeens ingetrokken worden. Dan heb je er weinig aan als je maanden van te voren hebt aangevraagd. Inderdaad lijkt er sprake van willekeur.
wlmpie
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 feb 2014, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door wlmpie »

Dus als niet-Amerikaan ben je volkomen rechteloos in deze "rechtsstaat". Bizar, maar blijkbaar normaal.
En je hebt er zelf helemaal geen invloed op. Dekt een reis en of annuleringsverzekering eigenlijk dit soort schade die volkomen buiten je schuld plaatsvind?
Aan de TS, ik voel met je mee, heel zuur dit.
Gast

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Gast »

Correctie: je mag wel een nieuwe ESTA aanvragen als de oude nog geldig is, dat heb ik ook gedaan en moeten doen omdat de oude in april 2019 verliep. In februari 2019 de nieuwe aangevraagd en dan vraagt CBP keurig op de site of je de oude wilt handhaven of de nieuwe als nieuwe aanvraag wilt indienen.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door babarage »

wlmpie schreef:
10 jul 2019, 14:26
Dekt een reis en of annuleringsverzekering eigenlijk dit soort schade die volkomen buiten je schuld plaatsvind?
Mijn (Univé) dekt als de reis niet kan doorgaan omdat je buiten je schuld geen visum krijgt. Of Esta onder die voorwaarde valt is misschien een ding. Logica zegt van wel, tis geen visum maar komt er eigenlijk wel op neer.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door sanook »

babarage schreef:
11 jul 2019, 13:02
buiten je schuld
Mooie term die door verzekeringen waarschijnlijk heel anders ingevuld wordt dan door jezelf...
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door mtl »

Een tijdje geleden was er hier iemand die op Schiphol te horen kreeg dat zijn/haar esta ingetrokken was en niet kon boarden op de vlucht naar Amerika. Die kreeg via de verzekering het bedrag terug wat uitgegeven was voor de vakantie.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door babarage »

sanook schreef:
11 jul 2019, 13:09
babarage schreef:
11 jul 2019, 13:02
buiten je schuld
Mooie term die door verzekeringen waarschijnlijk heel anders ingevuld wordt dan door jezelf...
Ook nog!
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gast

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Gast »

mtl schreef:
11 jul 2019, 13:17
Een tijdje geleden was er hier iemand die op Schiphol te horen kreeg dat zijn/haar esta ingetrokken was en niet kon boarden op de vlucht naar Amerika. Die kreeg via de verzekering het bedrag terug wat uitgegeven was voor de vakantie.
Dat was meneer Fransiscus. Sinds hij dat heeft meegemaakt begint hij daar iedere keer weer over. Het maakte me onzeker. Maar een ingetrokken ESTA komt eigenlijk bijna nooit voor.
NaomiVangestel
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2014, 21:15

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door NaomiVangestel »

SBgast schreef:
11 jul 2019, 15:30
Maar een ingetrokken ESTA komt eigenlijk bijna nooit voor.
Dat zou je denken, ik heb het ook meegemaakt. Zal ook nooit goed begrijpen waarom. Al was mijn situatie wel een beetje anders. ESTA ingetrokken x aantal maanden na mijn laatste trip naar Amerika. Die mail zat al die tijd in spam. Begin 2019 een ESTA aangevraagd, toen nog niet wetende dat ie was ingetrokken, dus die aanvraag werd afgekeurd. Lang verhaal kort, ik heb een visum moeten aanvragen. Die is gelukkig goed gekeurd en ik had nog maanden tijd, maar toch. Het is een verhaal dat ik vaker hoor.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door PSVwally »

Maar een ingetrokken ESTA komt eigenlijk bijna nooit voor.
Komt steeds vaker voor en ook steeds vaker dat t pas op het vliegveld bekend wordt
Gast

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Gast »

Dat vind ik wel een slechte zaak idd. Ik geniet van mijn trip in Amerika en Canada nu. Ik ga me maar niet te druk on de toekomst van mijn ESTA maken. Heb ik geen invloed op. Wellicht dat de VWP countries een gezamenlijk beraad moeten vormen dat gezamenlijk de VS op verbeteringen en tekortkomingen kan wijzen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Marcopstal »

Ondanks dat er wel verschillende voorbeelden van ingetrokken en geweigerde ESTA's zijn (zonder duidelijk aanwijsbare reden) blijft het toch nog een zeer uitzonderlijk iets.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Gast »

Zijn er cijfers van bekend Marc?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Marcopstal »

Cijfers vind ik niet terug, maar vergeet niet dat er dagelijks vele duizenden naar de VS reizen. Op bijna 25 jaar reizen met groepen van gemiddeld 10 personen, we zitten nu aan een 75 keer hebben we nog nooit een probleem met een ESTA weigering gehad.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Ties04
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2019, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Ties04 »

studente97 schreef:
04 jul 2019, 22:21
Hoi allemaal.

Even een korte update. Ondertussen heb ik een afspraak bij de ambassade kunnen regelen voor komende dinsdag. Donderdag staat mijn ticket nog steeds gepland.
Weet iemand of ik binnen 2 dagen mn visum kan krijgen?
Is per koerier sneller afleveren op locatie of bij mij thuis?
Kan ik ook een versnelde levering aanvragen? Hoeveel kost dat en hoe snel komt dat aan.

Dank!!
Mag ik vragen hoe het je gelukt is een afspraak te regelen op zo'n termijn? Ik heb namelijk mijn eerste aanvraag afgewezen zien worden omdat mijn foto te oud zou zijn... Ik vlieg 23 Augustus al naar Amerika en heb dus met spoed een afspraak nodig. Eerstvolgende moment voor een afspraak is echter pas in Oktober...

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Martin & Marianne »

@Ties04 Misschien is het handiger om een pb te sturen, studente97 komt nu wellicht niet meer op het forum.

Marianne
Gast

Re: Geen afspraak met consulaat voor B2 visum

Bericht door Gast »

Ties04 schreef:
02 aug 2019, 13:34
studente97 schreef:
04 jul 2019, 22:21
Hoi allemaal.

Even een korte update. Ondertussen heb ik een afspraak bij de ambassade kunnen regelen voor komende dinsdag. Donderdag staat mijn ticket nog steeds gepland.
Weet iemand of ik binnen 2 dagen mn visum kan krijgen?
Is per koerier sneller afleveren op locatie of bij mij thuis?
Kan ik ook een versnelde levering aanvragen? Hoeveel kost dat en hoe snel komt dat aan.

Dank!!
Mag ik vragen hoe het je gelukt is een afspraak te regelen op zo'n termijn? Ik heb namelijk mijn eerste aanvraag afgewezen zien worden omdat mijn foto te oud zou zijn... Ik vlieg 23 Augustus al naar Amerika en heb dus met spoed een afspraak nodig. Eerstvolgende moment voor een afspraak is echter pas in Oktober...

Alvast bedankt!
Huh? Foto te oud? Aanvraag voor ESTA? Of B2?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer