Koffer kwijt??

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Koffer kwijt??

Bericht door Inges »

Ik zag zojuist dit artikel in de Telegraaf staan. Iemand zijn of haar koffer nog niet terug? Dan ligt ie misschien onder dit viaduct op Schiphol (wat een ongelooflijke bende)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1436847 ... er-viaduct

Voor degene die het artikel niet kunnen lezen:
Her en der op de luchthaven liggen de achtergebleven koffers opgestapeld. Omdat het hoogseizoen is, draait de verwerking van bagage al op volle toeren. Een bagagemedewerker anoniem wil blijven stuurde foto’s naar De Telegraaf waarop is te zien dat er stapels koffers en tassen overal verspreid liggen, zelfs onder een viaduct op het luchthaventerrein.


Schiphol wil niet op details ingaan. Ook KLM reageert ondanks aandringen van deze krant nog niet op de bagagechaos.

Passagiers van onder andere KLM klagen steen en been dat hun koffers nog altijd zoek zijn. Het zou gaan om tienduizenden gedupeerde reizigers. Schiphol wel, maar wil geen aantallen noemen. „We zijn uit alle macht samen met de vliegmaatschappijen bezig aan oplossingen”, aldus een woordvoerster.

De helft van de achtergebleven bagage is volgens haar intussen nagezonden. „Het probleem is dat het in de zomer erg druk is. Extra koffers maken het stukken moeilijker. Het duurt nog dagen voor het weer normaal is.

Peperduur bagagesysteem
De oorzaak van het technische mankement in het computersysteem op Schiphol heeft een enorm sneeuwbaleffect gehad op de processen in de terminal en bagagekelder. Daardoor is alles in de war gegooid.

Het komt vaker voor dat het peperdure bagagesysteem, nodig om het groeiend aantal koffers snel en volautomatisch te verwerken, kuren vertoont.

Schiphol raadt passagiers die bagage missen aan om contact op te nemen met hun vliegmaatschappij. De oorzaak van de storing wordt onderzocht. De zegsvrouw wil daar nog niets over kwijt.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Almere vak V »

Inges schreef:
01 jul 2019, 17:33
Dan ligt ie misschien onder dit viaduct op Schiphol
Gelukkig liggen ze dan wel droog... :wink:
Gast

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Gast »

Nog een goede reden om alleen met handbagage te reizen...
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Koffer kwijt??

Bericht door boonens »

Je zou zeggen dat op een vliegveld, met tientallen gebouwen waaronder enorme hangars, wel iets te regelen moet zijn om de koffers tijdelijk relatief veilig en droog onder te brengen. Bizar!
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Ruud2004 »

Hangars en de meeste gebouwen staan niet op het SRA-CP (Security Restricted Area-Critical Part), kan dus niet. Cargadoors willen die stapel koffers vast niet (gratis) opslaan.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Njit »

Beetje raar advies dit:
Schiphol raadt passagiers die bagage missen aan om contact op te nemen met hun vliegmaatschappij.
Als je je koffer mist bij het ophalen dan moet je dit melden bij de bagageafhandelaar (Aviapartner, Menzies en Swissport). Bij de bagageband staat wie jouw koffer afgehandeld heeft.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gast

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Gast »

Ik denk dat de chaos te groot is en dat verschillende vliegtuigen van dezelfde vliegmaatschappijen zijn leeggehaald door verschillende bagage afhandelaars en dat ze daarom de koffers sorteren per vliegmaatschappij omdat dat wel iets is wat mensen kunnen terugvinden op hun tickets...
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Njit »

Je krijgt als je de koffer afgeeft een tracking nummer. Ik mag toch hopen dat men deze centraal kan inzien..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Koffer kwijt??

Bericht door roelb »

Ondanks het forse korreltje zout dat ik bij een telegraaf artikel altijd in acht neem: jeetje, wat een zooi. Tja, ik denk maar, dit krijg je dus als je uitbesteed. Schiphol zou er goed aan doen om zelf weer eens wat verantwoordelijkheid te nemen: bagageafhandeling, security: gewoon met eigen personeel en zorgen dat je goede mensen krijgt met gevoel voor verantwoordelijkheid. Want juist als het eens anders loopt dan gepland blijken eigen mensen opeens goud waard te zijn.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Pete.Z »

Technische storing in het afhandelings systeem, heeft niks te maken met goedkoop of extern personeel denk ik. Gewoon (nou ja) een bagageband die in storing slaat, en het hele systeem raakt achter.
Gast

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Gast »

Het zijn ook maar ongeveer 130.000 stuks bagage per dag, dus dat valt prima mee :geek:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Koffer kwijt??

Bericht door roelb »

Pete.Z schreef:
02 jul 2019, 21:06
Technische storing in het afhandelings systeem, heeft niks te maken met goedkoop of extern personeel denk ik. Gewoon (nou ja) een bagageband die in storing slaat, en het hele systeem raakt achter.
Maar toch, je verkijkt je er op hoe je handen gebonden zijn als je alles uitbesteed. Met eigen personeel dat hart voor de zaak heeft is het veel en veel makkelijker om even met z'n allen de schouders eronder te zetten dan als je het uitbesteed aan de goedkoopste aanbieder. Zo'n bedrijf zal precies datgene doen wat in de overeenkomst staan en niets meer dan dat. Dat is ook het idee: je besteed iets uit en weet precies waar je financieel aan toe bent. Verloop zal in de regel ook veel hoger zijn dan bij eigen personeel en de binding met de onderneming is (mede daardoor) laag tot gewoon niet aanwezig.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Inges »

Ja maar het lijkt mij ook erg pijnlijk, zo'n foto. als je je koffer kwijt bent. Er staan (op de grote foto) ook muziek instrumenten tussen (waaronder een chello). Dat lijkt mij echt een drama. En het is natuurlijk niemand zijn schuld maar als passagier moet je het maar pikken.....
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Inges »

Niet alleen op Schiphol zag ik net: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ven-achter
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
phoonke
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jan 2011, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Koffer kwijt??

Bericht door phoonke »

Inges schreef:
14 jul 2019, 09:44
Niet alleen op Schiphol zag ik net: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ven-achter
Inderdaad wij zijn er slachtoffer van... heb daarstraks melding gekregen dat ze zijn toegekomen in Montreal dus nog effe geduld 🙄
2001:Florida
2011:Florida
2013:West Usa
2017:Florida
2018:NY
2019:Oost Canada en Oost USA
2022:Florida
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Brigit »

Weet iemand wat er dan gebeurt (buiten melden etc) als je een rondreis gaat doen en je koffer is er niet? We hebben het (gelukkig) nog nooit aan de hand gehad maar volgende week gaan we bv een dag na aankomst al van Seattle naar Vancouver gereden. Wordt je koffer dan bezorgt waar je op dat moment bent?
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Ruud2004 »

In principe wordt je bagage met een koerier nagebracht naar een verblijfplaats in de omgeving van je eindbestemming. In jullie geval verwacht ik niet dat ze deze koerier naar Vancouver (ander land) sturen. Bij het opmaken van de PIR zou je wel kunnen vragen (proberen) of ze jullie achtergebleven bagage vanaf de luchthaven van vertrek willen nasturen naar Vancouver Int. Airport. Dan kan je je koffers daar wellicht ophalen.

Zelf verblijven wij de eerste nacht nooit ver van de luchthaven v aankomst. Ligt een beetje aan de aankomsttijd, maar vaak overnachten we in de directe omgeving van de luchthaven en halen de auto de volgende dag op. Hoofdreden is dat ik na een vlucht (met het nodige tijdverschil) dan nooit zo'n zin heb om gelijk een groot stuk te rijden, maar het is ook wel handig als er koffers worden nagestuurd.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Brigit
Amerikafan
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Brigit »

Thanks, maar hopen dat we het niet aan de hand zullen hebben, we overnachten idd wel op 10 min van Seattle airport maar blijven de dag erna niet in de VS. Drie weken later zijn we pas weer in omgeving seattle, neem aan dat ze m dan wel met een koerier sturen.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Koffer kwijt??

Bericht door PSVwally »

Zelf verblijven wij de eerste nacht nooit ver van de luchthaven v aankomst. Ligt een beetje aan de aankomsttijd, maar vaak overnachten we in de directe omgeving van de luchthaven en halen de auto de volgende dag op. Hoofdreden is dat ik na een vlucht (met het nodige tijdverschil) dan nooit zo'n zin heb om gelijk een groot stuk te rijden, maar het is ook wel handig als er koffers worden nagestuurd.
Sja. Vaak duurt het vanwege het tijdverschil toch wat langer dan een volgende vlucht, zeg ik uit eigen ervaring. Ik heb de laatste keer 4 dagen moeten wachten. En toen had ik hotels in LA, Pasadena en Las Vegas. Hoe vervelend ook. Gewoon rustig blijven, goed lezen wat je moet doen en het komt in orde.

Ik irriteer me altijd aan de berichtgeving van vooral een Telegraaf over chaos en niemand die iets weet. Denk dan eens na of een probleem op je eigen werk altijd alá minuut kan worden opgelost. Die mensen bv op schiphol kunnen er ook weinig aan veranderen op dat moment
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Koffer kwijt??

Bericht door Hockey »

PSVwally schreef:
26 jul 2019, 13:10
Die mensen bv op schiphol kunnen er ook weinig aan veranderen op dat moment
Schiphol verwerkt miljoenen reizigers per jaar. Dan mag je verwachten dat ze scenario's hebben en noodplannen en backup mogelijkheden. En dat er een goede informatievoorziening is. Ze hebben weinig blijk gegeven dergelijke zaken te hebben.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer