Creditcard fraude

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Klopt niet: met mijn AMEX en VISA kaarten kan ik ook via de RFID chip contactloos betalen, dus dan heeft zo'n portemonnee wel degelijk functie. Alleen mijn MasterCard heeft deze functie (nog) niet.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

OK. Excuses voor deze gedeeltelijk incorrecte informatie :crazy:

Het risico wat je loopt door RFID is overigens beperkt. Je bankpas gaat maar tot 25 euro. Voor AMEX is het $30. VISA denk ik hetzelfde.
Daarnaast wordt er steeds een unieke code verstuurd die niet te kopieren is.

Vooral een hoop bangmakerij dus om RFID beveiligings producten te verkopen:

https://slate.com/human-interest/2015/0 ... ssary.html
https://lifehacker.com/why-you-don-t-ne ... 1818626171
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard fraude

Bericht door roelb »

Ruud2004 schreef:
03 jul 2019, 07:58
Ook kan het geen kwaad je kaart goed in de gaten te houden als je hem afgeeft. De afgelopen drie weken kan ik mij niet herinneren dat ik mijn CC heb afgegeven.
Tja, maar het kan overal vandaan komen. En ook lang after the fact. Wat dacht je van hotels die vrijwel allemaal kaartgegevens gewoon volledig in hun administratie hebben staan. In januari werd door een Marriott hotel in Argentinie mijn fysieke kaart + paspoort gekopieerd op hetzelfde A4'tje. Daar heb ik een tweet naar Marriott aan gewijd, maarja, je raad het al, daarvan zijn ze niet onder de indruk, zelfs niet na het datalek debakel dat toen nog zeer recent was. Je doet er dus niets tegen, het is in die branche normaal. Maar ik had dus eergisterenavond opeens een vreemde transactie op mijn Amex. Direct gebeld en als het goed is valt vandaag de nieuwe kaart in de bus. Maar de laatste keer dat ik een "risicovolle" transactie heb gedaan (dus niet chip/pin/nfc transactie of via een PSP/Paypal/etc) is al weer even geleden. Veel zelfstandige hotels tijdens een trip naar Zuid Amerika een paar maanden geleden, daar zal het wel vandaan komen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Coyote »

josea schreef:
02 jul 2019, 11:05
Ik heb mijn creditcard maar een keer of zes gebruikt, en alléén bij hotels die ik zelf had gereserveerd vanuit NL met mijn creditcard. Alle overige betalingen zijn namelijk door mijn reispartner gedaan.
Heb je bij deze hotels jouw creditcard ook fysiek afgegeven aan de balie bij het inchecken? Hebben ze toen ook een fotokopie gemaakt van je creditcard? Het valt mij op dat er regelmatig een kopie van je id + creditcard wordt gemaakt op het kopieerapparaat in een motel als je incheckt. Ben daar zelf geen voorstander van maar gebeurt meestal voor je er erg in hebt. Zelfde als @roelb zie ik nu.

Verder houd ik ook alle creditcard betalingen bij in de app van de bank. Zodra je betaald hebt, staat er al een reservering in de app.

Ook heb ik deze vakantie, net als @Terpies, een foto gemaakt van de bon + tipbedrag van het eten als ik mijn creditcard had meegegeven om af te rekenen. Heb er een hekel aan de card uit handen te geven maar soms ontkom je er niet aan als je niet genoeg cash bij je hebt om af te rekenen.

Moet zeggen dat het bij mij tot nu toe altijd goed gegaan is. <<klopt af onder houten tafel...>> Reken best veel af met de creditcard op vakantie. Van kleine tot grote bedragen. Bij één tankstation kon ik zowel betaalpas als creditcard niet gebruiken aan de pomp. Binnen kon ik enkel vooraf een bepaald bedrag afrekenen met creditcard. Ze mochten daar de creditcard niet aannemen als borg zodat jij kan tanken. Dat vond ik dan wel weer goed. Een keer had ik verwacht dat de card wel geblokkeerd zou worden. Wilde afrekenen met creditcard bij de pomp maar lukte niet (3 verschillende zipcodes gebruikt, wat bij andere tankstations vaak wel werkt). Drie keer werd transactie aan de pomp dus afgekeurd en moest uiteindelijk naar binnen. Daar wel vooraf met creditcard kunnen betalen. Zag later op de app 3x een klein bedrag van $ 1 in reservering staan en ook het bedrag dat ik binnen had afgerekend stond langer dan normaal in reservering. Uiteindelijk wel bijna een week terwijl het normaal gesproken binnen 1 (max 2) dagen definitief afgerekend wordt. Creditcardmaatschappijen kijken vaak wel of bepaalde bedragen bij je betaalgedrag past. Zal er mede van afhangen of card wel of niet geblokkeerd wordt.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

Coyote schreef:
03 jul 2019, 10:05
Bij één tankstation kon ik zowel betaalpas als creditcard niet gebruiken aan de pomp. Binnen kon ik enkel vooraf een bepaald bedrag afrekenen met creditcard. Ze mochten daar de creditcard niet aannemen als borg zodat jij kan tanken. Dat vond ik dan wel weer goed. Een keer had ik verwacht dat de card wel geblokkeerd zou worden. Wilde afrekenen met creditcard bij de pomp maar lukte niet (3 verschillende zipcodes gebruikt, wat bij andere tankstations vaak wel werkt).
ik ga gewoon standaard naar binnen om een bepaald bedrag te laten autoriseren ($20, $30). Dat gedoe met zipcodes is alleen maar een extra kans op een blokkade op je CC.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Coyote »

Oh nee, probeer eerst betaalpas, werkt dat niet dan creditcard (kon verrassend vaak 90210 gebruiken deze vakantie).

Naar binnen gaan doe ik alleen als zowel betaalpas als creditcard niet werken.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Coyote »

Overigens, ben nu (helaas :wink: ) alweer 3 weken terug uit Amerika maar kijk nog wel regelmatig in de app om eventuele verdachte transacties in de gaten te houden op de creditcard.

Zag een week na thuiskomst wel een klein bedrag van € 3,40 bij het 'gereserveerde' deel staan zonder dat er een transactie zichtbaar was. In mijn app kan ik naast de transacties (al dan niet gereserveerd) ook zien hoeveel ik besteed heb, welk deel gereserveerd staat en hoeveel ik nog te besteden heb. Het bedrag van € 3,40 was na een dag of 5 wel verdwenen maar vond het wel apart.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard fraude

Bericht door roelb »

Coyote schreef:
03 jul 2019, 10:05
Heb je bij deze hotels jouw creditcard ook fysiek afgegeven aan de balie bij het inchecken? Hebben ze toen ook een fotokopie gemaakt van je creditcard? Het valt mij op dat er regelmatig een kopie van je id + creditcard wordt gemaakt op het kopieerapparaat in een motel als je incheckt. Ben daar zelf geen voorstander van maar gebeurt meestal voor je er erg in hebt. Zelfde als @ roelb zie ik nu.
In "vage" landen wel ja. In de US is dat not done en heb ik zoiets ook nog nooit meegemaakt.

Maar goed, of het nu een kopie is of digitaal, die gegevens hebben ze nu eenmaal. Als je via OTA's boekt (booking.com/hotels.com/etc) dan krijgen de hotels die data gewoon te zien. Foute medewerkers kunnen overal rondlopen.

Jammer dat de kaartverstrekkers niet de mogelijkheid bieden om onbeperkt nieuwe kaartnummers te genereren voor transacties op afstand. Technisch geen enkel issue. Sterker nog, veel OTA's werken op die manier om prepaid boekingen te voldoen aan hotels - per boeking is er gewoon een eenmalig creditcardnummer waarop het hotel de charge mag doen voor die boeking.

Voor consumenten kunnen ze dit ook bieden. En zelfs als maar een klein deel van de klanten de moeite neemt om zo'n mogelijkheid te gebruiken wordt het voor de kaartverstrekkers wel veel makkelijker om te achterhalen waar de bron van een lek zit. Immers, als een kaartnummer maar op een plek is gebruikt en er daarna fraude mee wordt gepleegd weet je met redelijke zekerheid dat het lek bij die ene acceptant moet zitten. En als er dan nog correlatie is met fraudegevallen bij andere klanten waarbij hun kaart ook bij die acceptant gebruikt is dan weet je genoeg.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

En voila hier wederom een geweldig argument om voor CC betalingen gebruik te gaan maken van betaal systemen zoals Apple Pay: geanonimiseerde transacties waarbij de acceptant geen (fraudegevoelige) informatie krijgt, maar een uniek transactienummer wat versleuteld gegenereerd wordt door de SE chip in de iPhone.

De acceptant ziet geen pasnummer/CVC/vervaldatum van jou meer maar alleen een approval melding van de bank om de transactie af te handelen.

Hopelijk zien de andere banken en CC maatschappijen dit voor NL ook in en worden de AMEX/VISA/MASTER cards gauw toegevoegd in NL. In omringende landen is het toevoegen van CC al mogelijk, in NL tot nu toe alleen nog debit cards van ING (of via omweg wat andere banken vanuit het buitenland).
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Creditcard fraude

Bericht door sanook »

roelb schreef:
03 jul 2019, 09:45
Maar ik had dus eergisterenavond opeens een vreemde transactie op mijn Amex
Kreeg je hiervan een melding van Amex zelf of zag je dit zelf in je overzicht ? Ik vind het erg vervelend dat je bij Amex je transacties niet direct ziet, er zit soms meer dan een dag tussen voor je hem ziet in de app.
Bij de frauduleuze transactie op mijn Card in mei kreeg ik direct een sms gevolgd door een email, dus als zij zelf iets vermoeden is het wel goed geregeld gelukkig.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Coyote »

roelb schreef:
03 jul 2019, 10:48
In "vage" landen wel ja. In de US is dat not done en heb ik zoiets ook nog nooit meegemaakt.
Hoezo not done? Het gebeurt gewoon op grote schaal in Amerika. Niet alleen afgelopen reis maar ook de voorgaande. En nee, ik overnacht niet in louche motels. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard fraude

Bericht door roelb »

Echt met vele honderden overnachtingen in de USA nog nooit meegemaakt en het is gewoon niet toegestaan voor kaartaccepterende bedrijven om dat te doen. De opslag van kaartgegevens moet aan strenge eisen voldoen. Sterker nog, meestal komt mijn creditcard nog niet eens uit de portomonee omdat die al in het systeem staat. Natuurlijk zullen er altijd kaartaccepterende bedrijven zijn die zich niet aan de voorschriften van hun acquirer houden.

Maar goed, ik moet wel volledig zijn, er is inderdaad precies een keer een poging gedaan om een fysieke kopie te maken, bij een vaag budget hotel ergens langs de I5 onder Olympia, WA, dat (prepaid) via hotels.com was geboekt, een paar jaar geleden. We wilden ook een keer een nacht "budget" doen ;-)

Een slecht engels sprekende indier bij de receptie van dat hotel (Lakeview inn, Centralia) wilde inderdaad een kopie maken van kaart + rijbewijs. Natuurlijk geweigerd, aangeboden dat hij gewoon een autorisatie mag doen, maar de kaart niet fysiek mag kopieren. Dat was onvoldoende. Ter plaatse hotels.com gebeld en de situatie uitgelegd. Die hebben daarop het hotel gebeld en ge-eist dat hij ons de geboekte kamer gaf. Dat wilde de meneer niet en refunden ook niet. Hotels.com heeft daarop natuurlijk direct gerefund en wij zijn naar een Garden inn 30 mijl verderop gegaan. Dit soort dingen zijn dus ook de reden dat ik eigenlijk alleen nog in chain hotels verblijf en daar gebeurt dit gewoon niet.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Creditcard fraude

Bericht door knaapje »

@roelb

ik begrijp je stelling over je vele honderden overnachtingen en kopieren van cc en paspoort gegevens niet.
Diverse mensen hebben anders meegemaakt en het hier vermeld.

Zelf heb ik het ook een paar keer meegemaakt o.a. bij La Quinta Busch Gardens Tampa en Oak Plantation Kissimmee is het standaard.

Ik heb een keer mailcontact hierover gehad met de politie in Florida met uitleg daarbij dat het in Nl verboden is.
Kreeg als antwoord, dat een hotelier moet weten wie zijn gasten zijn en als hij het nodig vindt daar een kopie van cc of paspoort voor te maken hij daarin vrij is.

Ik zorg er nu voor een kopie bij me te hebben met daarop een paar gegevens onleesbaar gemaakt en geef deze af.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard fraude

Bericht door roelb »

Een acceptant mag volgens de PCI DSS richtlijnen bijvoorbeeld geen CVV opslaan, alleen kortstondig voor het uitvoeren van autorisatie. Een fotokopie voldoet daar dus niet aan en is derhalve niet toegestaan. Daar heeft de politie niets mee te maken, maar wel de acquirer - de partij wiens klant dat hotel is en die jegens de kaartbedrijven verplicht is te conformeren aan die richtlijn. Voor die La Quinta kun je er eens een tweet aanwagen richting aan Wyndham, die neem ik aan ook corporate richtlijnen hebben waaraan hun franchise nemers moeten voldoen. PCI DSS compliance zal daar zeker bijhoren.

Maar verder kan ik echt niet meer zeggen dan wat ik eerder heb gezegd. Tientallen trips, honderden overnachtingen. 90% daarvan, met name de afgelopen paar jaar, zijn bij hotels van Marriott en Hilton. Soms wel eens bij een Choice hotel en wat verder terug wat vaker. Heel soms bij een Best Western en heel soms bij iets onafhankelijks (meestal in de wat duurdere B&B categorie). Maar dit dus nog nooit, op die ene keer na waar ik uiteindelijk weg ben gegaan. En in al die gevallen toon ik slechts mijn rijbewijs en wil men soms ook nog even controleren of de kaart inderdaad de kaart is die in het systeem staat. That's it. Buiten de states is het inderdaad een ander verhaal, maar daar hadden we het niet over.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Er is van de overheid een handige APP genaamd KopieID.
Hiermee kun je eenvoudig een kopie van rijbewijs/ID/paspoort maken en voorzien van markeringen/tekst door het document.
De afbeelding kun je vervolgens eenvoudig opslaan/printen of delen via mail/SMS/Whatsapp etc.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

Klopt helemaal. Maar als er aan de andere kant van de balie een eigenwijze medewerker staat die dat niet accepteert dan kun je Appen tot je een ons weegt maar dan krijg je de kamer niet..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard fraude

Bericht door roelb »

Jep. En die ene keer dat ik dat dus in een budget hotel meemaakte ben ik dan ook gegaan. Voordat ik goed en wel in de auto zat had ik al een andere kamer gereserveerd. Die principes kan ik buiten de USA helaas niet vasthouden, daar heb je niet altijd genoeg alternatieven. Maar dan nog maak ik het echt niet vaak mee dat een creditcard fysiek gekopieerd wordt.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Creditcard fraude

Bericht door Vito »

Eerlijk gezegd heb ik het in al die jaren USA ook nog nooit meegemaakt dat ze mijn paspoort wilden zien :?:
Apart zeg .. CC is altijd voldoende geweest. Vroegah ging dat nog wel door zo’n schuifje heen maar dat heb ik de laatste jaren ook niet meer gezien.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

Bij inchecken vragen ze meestal om een ID en creditcard. Als ID gebruik ik zelf altijd mijn rijbewijs. Paspoort idd nog nooit laten zien..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

idem, gebruik ook altijd mijn rijbewijs als ID.
Meestal staan ze wel te kijken alsof ze water zien branden, wat voor raar roze kaartje dat is...

:offtopic: Toen ik afgelopen maand in Kansas voor speeding aangehouden werd door een State Trooper werd er zelfs gevraagd of dat het enige rijbewijs was wat ik had, omdat hij geen idee wat mijn rijbewijs was en waar ik vandaan kwam.... :idea: bij het ontkennende antwoord dat ik helaas niet in het bezit was van een Kanssas license vond hij mijn internationale identiteit toch blijkbaar iets teveel papierwerk, en mocht ik verder zonder boete...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer