Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Whitestreet »

Goedemorgen.

Graag wil ik mijn ervaring met jullie delen wat ons is overkomen op onze rondreis Zuidwest U.S.A., wellicht dat iemand anders nog wat heeft aan deze gebeurtenis. Wij zijn denk ik niet de enigen die dit mee hebben gemaakt of nog mee gaan maken.

Note: Het betreft een Rabo Goldcard van de Rabobank, maar voor alle kaarten van Nederlandse banken geldt het zelfde denk ik wel

5 Juni 2019: Onze tweede dag en eerste reisdag in Californië, we gaan van L.A. naar Santa Maria. Onderweg even cash geld opnemen bij een grote bank, omdat je dan wat meer kan pinnen. Ik neem geld op, mijn Creditcard uit de automaat en stop deze in mijn zak. Daarna stap ik in de auto, en daar ben ik de $20 biljetjes ben gaan tellen omdat dit er zo veel waren. Ik let altijd op wat ik doe, maar daarna vergeten de CC uit mijn zak te halen en in mijn portemonnee te doen omdat ik te druk ben geweest met tellen en we trek in koffie hadden :D

Vervolgens koffie gedronken verderop en nog wat gewandeld. een halve middag later waren we ergens en wilde ik iets met mijn CC gaan betalen.. Die was weg!!?? Ik zoeken, in mijn zakken, portemonnee, auto, rugtas, cameratas.... Nergens de CC te vinden :blink: Toen begon de paniek wel een beetje toe te slaan moet ik zeggen. Het eerste wat ik dacht was dat we wel naar huis konden gaan omdat alles met de CC gaat in Amerika. We zijn de rest van de dag alle plaatsen terug gereden om te zoeken en in winkels te vragen of ze iets hadden gevonden.
Gelukkig was het eerste hotel in Santa Maria al volledig vooraf geïncasseerd door het hotel via Booking.com.
Wat moeten we nu? Ik dacht dat het slim was om alle hotels (dit waren er nog 13) op de hoogte te stellen, en te vragen of er contant betaald mocht worden, de eerste reactie was meteen "NEE, we kunnen niks doen, meteen annuleren) PANIEK! De rest was milder en zeiden Debit cards zijn ook welkom (die nacht kwam ik er achter dat debit cards uit Nederland (de pinpassen) dus niet het zelfde werken in Amerika) dus dat was weer een dingetje.

Dan komt hier uiteindelijk hoe wij het hebben opgelost: (betreft wel een Rabobank ervaring, maar is denk ik vergelijkbaar bij andere banken)
1: Geef je CC via de bank app op als "kwijt/verloren/gestolen"
2: Vraag een nieuwe CC op via de app (Bij de rabobank hadden we deze binnen 2 dagen thuis op de mat)
3: Laat iemand (mijn geval de buurvrouw) de post open maken en foto's van de voor en achterkant maken en door appen
4: Activeer de CC via de gegevens van de foto's met je bank app
5: Update je CC gegevens in je Booking.com account
6: Doe dit ook bij al je bestaande reserveringen, deze worden niet automatisch mee ge-update. Doe dit bij "Wijzig reservering / update CC"
7: Nu kunnen de hotels je CC belasten, soms doen ze dat een dag of misschien wel 2 van tevoren
8: Doe je verhaal bij de balie van elk hotel bij aankomst, en meestsal zeggen ze prima, we belasten je CC via de gegevens van Booking.com
Soms doen ze moeilijk aan de balie, en dan liet ik mijn bank app zien, dan werkten ze meestal mee, en kon ik laten zien dat het daadwerkellijk
werd afgeschreven, en heel soms moest er een manager bij komen voor een "Managers approval"
9: Wijzig je pas limiet van je pinpas in de bank app en zet de pas op "wereldwijd gebruik" en pin cash bij de grote banken voor je dagelijkse kosten

Wij hebben verder geen enkele hinder meer gehad van het gemis van een CC. Alleen het verhaaltje bij de balie steeds. Maar voor de rest hebben wij het prima zonder CC kunnen redden.

Dan nu alvast wat antwoorden op vragen die gaan komen:
V: Waarom hebben jullie 1 CC?
A: Ik vroeg een tweede aan bij de bank maar de bank deed een beetje moeilijk omdat 1 kaart van 10K is genoeg blabla...

V: Stuurt de bank geen CC naar Amerika?
A: NEE, de rabobank doet dit expleciet niet.

V: Kon je deze niet per spoedtransport laten bezorgen, dit duurt maar 2 dagen
A: Het risico op vertraging/vermis/misbruik wilde ik niet lopen, immers heb ik de gegevens en redden we het wel.

V: Wat is er nu precies met de CC gebeurd?
A: Geen idee, mijn gok is dat deze uit mijn zak is gegleden met in of uitstappen, we hadden een hoge auto en ik had ondiepe zakken.

V: Ga je nu toch een tweede CC aanvragen?
A: Ik ga voor de volgende reis zeker wel "IETS" extra's erbij regelen.

Excuses voor de lange lap text.. Mochten er vragen zijn, stel ze gerust. En ja er waren vast wel dingen die ik anders zou doen in het vervolg, en ja ik ben dom geweest door niet mijn CC direct veilig op te bergen, ik weet het, ik heb mezelf we 100 keer een vervloekt in de auto. En ja, ik weet dat de meesten daarvoor een tweede kaart hebben :wink: :wink:

Dit topic is niet voor mijn oplossingen, maar meer voor als iemand anders het zou overkomen, en dat het allemaal goed kan komen. Ik kon er maar weinig over vinden op het internet namelijk.
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Njit »

V: Waarom hebben jullie 1 CC?
A: Ik vroeg een tweede aan bij de bank maar de bank deed een beetje moeilijk omdat 1 kaart van 10K is genoeg blabla...
10K is ook wel een hoge limiet natuurlijk. Zelf hebben we er 1 met 5000 en 1 met 2500. Je kan bij de Rabo ook altijd tussendoor aflossen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Queste »

Wat voor tweede kaart heb je dan aangevraagd? Normaal gesproken zou een partnerkaart toch nooit op problemen moeten stuiten. Het hoeft natuurlijk niet perse twee kaarten voor dezelfde persoon te zijn (tenzij je alleen reist natuurlijk)
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door sanook »

Vervelend dat dit jullie overkomen is, maar gelukkig zonder al te ernstige gevolgen.
Mijn ervaring met het betalen van hotels is dat het helemaal geen probleem is als je wilt betalen met een andere CC dan waarmee de reservering gedaan is. Voor onze laatste California trip veel hotels gereserveerd (met verschillende CC's) maar ter plaatse veelal betaald met de Revolut (debit) card, wat opslag/transactiekosten bespaart. (dit werkt alleen als de betaling niet 1 of 2 dagen van te voren wordt afgeschreven, maar dat heb ik eigenlijk nog maar sporadisch gehad, Agoda doet dit wel maar verder is het echt sporadisch, zeker als je rechtstreeks bij het hotel/keten boekt)
Uit jouw verhaal maak ik op dat je een 2e card aan wilde vragen bij dezelfde bank/CC ? Het is praktischer om dit bij een andere CC te doen (stel je hebt al een MasterCard, dan de 2e een Visa nemen of vice versa). Dit voor het geval dat het netwerk van de ene er uit ligt je nog met de andere kunt betalen, maar de kans hierop is héél klein. Maar ik zou de 2e card wel bij een andere bank doen zodat je niet de dupe bent als er (per ongeluk) iets (teveel) geblokkeerd wordt.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Whitestreet »

@Njit Ja dit klopt, maar ze hebben bij de Rabobank 1.000 2.500 en 10.000, de eerste 2 voldeden niet aan mijn wensen, en 5.000 hebben ze niet. Nu ik eenmaal heb mee gemaakt dat het zonder CC ook wel lukt (in principe) Zou ik er ook 2 kunnen nemen van 2.500 ( ik eentje en mijn vrouw eentje. En de rest cash afrekenen. Voordeel met Cash is ook nog dat veelal de brandstofprijzen iets lager zijn dan dat je met de CC afrekent :) Onze CC word trouwens elke maand volledig geïncasseerd. Dit vind ik wel goed ook.

@Queste Dat dacht ik ook, een CC met zo een hoge limiet was geen enkel probleem, maar toen ik een partnerkaart wilde aanvragen voor "Het geval dat" deden ze in mijn ogen maar moeilijk.

@sanook Wij hadden dus maar 1 CC, de Revolut kaart hoorde ik ook het een en ander over. Dit is misschien ook wel iets voor ons.
Laatst gewijzigd door Whitestreet op 28 jun 2019, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door sanook »

Wel onthouden dat de Revolut een debit card is en dus niet overal geaccepteerd wordt omdat het geen credit card is. (bv bij autohuur). Dus eigenlijk moet je de Revolut als 3e card zien... (Hij was gratis)
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Njit »

Whitestreet schreef:
28 jun 2019, 11:42
@ Njit Ja dit klopt, maar ze hebben bij de Rabobank 1.000 2.500 en 10.000, de eerste 2 voldeden niet aan mijn wensen, en 5.000 hebben ze helaas niet.
Wij hebben ook Rabo. We hebben er ooit 1 van 2500 laten verhogen naar 5000. En nooit teruggezet.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Marcopstal »

Volgens mij kan je wel degelijk laten verhogen naar 5.000, al is dat misschien geen standaard bedrag.

De gouden regel is en blijft: gok niet op 1CC maar voorzie er 2 en dan liefst van verschillende maatschappijen in geval van technische storingen. Verliezen is mogelijk, maar de kans op blokkering is nog stukken groter.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door harryh »

sanook schreef:
28 jun 2019, 11:50
Wel onthouden dat de Revolut een debit card is en dus niet overal geaccepteerd wordt omdat het geen credit card is. (bv bij autohuur).
Ik het een TransferWise Mastercard debitcard en die heb ik al prima voor autohuur kunnen gebruiken, scheelt toch weer 1,5-2%. Je moet met een CC reserveren, post paid boeking maken en dan bij het inleveren van je auto zeggen dat je met een debitcard wilt betalen. Ik betaal vrijwel niets meer met CC.
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door SpaceAce »

Whitestreet schreef:
28 jun 2019, 11:42
Zou ik er ook 2 kunnen nemen van 2.500 ( ik eentje en mijn vrouw eentje. En de rest cash afrekenen.
Waarom zou je per sé 'de rest cash afrekenen'. Je kunt gewoon geld op de CC bijstorten zodat je bv 3500 euro aan limiet hebt. Of zelfs hoger. Net wat jij wilt...
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door knaapje »

@sanook............Mijn ervaring met het betalen van hotels is dat het helemaal geen probleem is als je wilt betalen met een andere CC dan waarmee de reservering gedaan is.………………

Ik heb een andere ervaring.
Bij het inchecken in het hotel zat de cc nog in de bagage in de auto die voorstond en wou ik met een andere cc inchecken.
Betaling met de 1e cc werd teruggeboekt en met de 2e opnieuw gemaakt. Kostte mij wel koersverschil.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Whitestreet »

SpaceAce schreef:
28 jun 2019, 13:08
Whitestreet schreef:
28 jun 2019, 11:42
Zou ik er ook 2 kunnen nemen van 2.500 ( ik eentje en mijn vrouw eentje. En de rest cash afrekenen.
Waarom zou je per sé 'de rest cash afrekenen'. Je kunt gewoon geld op de CC bijstorten zodat je bv 3500 euro aan limiet hebt. Of zelfs hoger. Net wat jij wilt...
Bijstorten is geen probleem uiteraard, maar als er iets gebeurd met je CC waar je op bijstort heb je dat weer. Waarom zou ik tanken niet cash doen? Dat is nog goedkoper ook. Pinnen is net zo makkelijk. Zo pinde ik iedere week minimaal 1000 Dollar. Ik heb hiermee geen enkel nadelig effect van gezien hoor
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Njit »

je hebt elke keer transactiekosten voor het pinnen. Lijkt mij een aardig nadeel.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Martin & Marianne »

Waarom niet met je debet card betalen? Een beetje cash is wel handig maar 1000 dollar per week cash uitgeven vind ik erg veel.
Wij hebben altijd meerdere creditcards bij ons, wel zo handig als er iets gebeurt (met een t ...).
Wij vinden de cash back mogelijkheid erg fijn, hoewel dat de laatste vakantie niet overal lukte.

Wij hebben ook vaak hotels op een andere manier betaald dan met de credit card waarmee geboekt is. Maar de reservering vasthouden is wel een probleem als die kaart gestolen of geblokkeerd is.

Marianne
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door SpaceAce »

Whitestreet schreef:
28 jun 2019, 13:30
Waarom zou ik tanken niet cash doen? Dat is nog goedkoper ook. Pinnen is net zo makkelijk.
Dat is ook helemaal prima inderdaad :) Maar ik vraag me af waarom de CC van 2500 euro niet aan je wensen voldeed (niet omdat het te weinig zou zijn, vandaar dat ik zei dat je er altijd geld op kan storten), zodat je er twee van 2500 euro aan kon schaften. De bank doet moeilijk over nog een naast je CC van 10.000 euro. En ik snap niet zo goed waarom je niet gewoon twee van 2500 euro aangeschaft hebt en er gewoon geld op stort, zodat je alsnog 10.000 euro in totaal zou hebben.

Of zit je wens voor de CC van 10.000 euro niet in het bedrag? Wat maakt de CC van 10.000 euro anders dan de CC van 2500 euro?

En begrijp ik nu goed dat je ook met de CC gepind hebt? Dat kost toch meer dan pinnen met je pinpas? En inderdaad, waarom zou je zoveel cash willen pinnen als je een CC hebt van 10.000 euro?
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door harryh »

Ik begrijp de hele discussie niet. Ten eerste is $1000 cash een risico qua verlies, diefstal etc. Daarnaast is cash/pinnen/CC 1,5-2% duurder dan met een Revolut/TransferWise prepaid debit card betalen...
Gebruikersavatar
Cindy1969
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Cindy1969 »

Vind het een nuttige bijdrage, dank Whitestreet, altijd handig mocht je een keer hetzelfde overkomen.

Cash of met CC betalen is persoonlijk, geef zelf de voorkeur aan zoveel mogelijk cash. Pin paar keer dollars. En betaal daar alles van, hou zo beter overzicht dan met de CC. Maar ook dat verschilt per CC. Het is nooit gelijk verwerkt in de Rabo app en dat vind ik niet handig.
En de kosten voor het pinnen, ach, op een vakantie in de US is dat peanuts vind ik.

Heb zelf een 2e CC via de ANWB. Niet duur, dacht een tientje per jaar. Puur als backup, reis altijd alleen, dus handig als ik er 2 mee heb.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Njit »

Cindy1969 schreef:
28 jun 2019, 14:53
Het is nooit gelijk verwerkt in de Rabo app en dat vind ik niet handig.
Dat is niet mijn ervaring met de Rabo App. Als ik iets afreken met de CC staat het bedrag er gelijk in..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Marjolijne
Amerikafan
Berichten: 381
Lid geworden op: 17 mei 2007, 21:38
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: 't Gooi

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Marjolijne »

Wat ook een optie is om een Amex aan te schaffen.
Bij verlies kan je in veel Amerikaanse steden een kaart ophalen bij hun kantoor.
Dit weet ik uit ervaring, en misschien (dit weet ik niet zeker) kunnen ze hem ook naar een hotel opsturen.
Kost een beetje meer, maar dan heb je wel snelle service

P.s volgens mij is het wel zo dat als je extra geld op je creditkaart stort dit niet verzekerd is, of is dit ondertussen achterhaald?
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Whitestreet »

Njit schreef:
28 jun 2019, 13:42
je hebt elke keer transactiekosten voor het pinnen. Lijkt mij een aardig nadeel.
1000 Dollar pinnen en 5 tot 10 dollar transactiekosten.. Valt wel mee toch? Dit doe ik maar 4 keer in mijn vakantie
2018 Florida / 2019 Westkust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer