Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Tob1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2019, 15:38

Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Tob1 »

Hallo allemaal,

Mijn eerste post op dit forum als voorbereiding op mijn eerste kennismaking met de USA in september/oktober volgend jaar. :)
Met z'n tweeën hebben wij een camper gehuurd voor 46 dagen, en gaan we vanuit Seattle een tocht maken naar het zuiden om te eindigen in New Mexico. Omdat we naast andere parken ook Glacier National Park en Yellowstone/Grand Teton willen bezoeken, is de planning van de eerste helft van de reis al redelijk uitgewerkt en deze zal ik hier niet verder bespreken. Voor de overige ~19 dagen hoor ik echter graag wat suggesties over leuke routes in en naar het zuiden van de echte kenners. Zelf hadden wij de volgende route al op papier gezet:

Grand Teton - Flaming Gorge
Flaming Gorge - Dinosaur
Dinosaur - Colorado National Monument
Colorado National Monument - Moab
Moab
Moab - Cortez
Cortez - Durango
Durango - Santa Fe
Santa Fe
Santa Fe - Albuquerque
Albuquerque

Dit zijn 11 dagen en er is dus wat ruimte om met een grotere omweg naar Albuquerque te rijden (via Arizona?) of op bepaalde plekken wat langer te verblijven. Iets anders wat zou kunnen is nadat we in Albuquerque zijn aangekomen nog een een klein rondje New Mexico te doen en bijvoorbeeld plekken als White Sands aan te doen. Hoe zouden jullie deze kleine 3 weken in oktober invullen?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou sowieso een extra nacht Moab doen. Verder is het misschien ook niet gek om de rest van de route te plaatsen want misschien zijn er daar ook plaatsen/parken waar je meer tijd zou kunnen gebruiken.
Tussen Moab en Cortez kun je een overnachting bij Monument Valley doen. En ik mis Page. Of ben je daar al eens geweest?

Marianne
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Hans B »

Het ligt er een beetje aan wat je allemaal interessant vind onderweg.
Bij Flaming Gorge is een ommetje via Manila en Sheep Creek wel mooi met uitkijkpunt Red Canyon.
In Dinosaur is de quarry heel bijzonder, maar er zijn ook diverse wanddelingen te maken.
De rim drive van Colorado NM is geweldig.
Vanaf Grand Junction naar Moab, neem de Interstate en de 128 (=exit 214), een prachtige weg.
In Moab kun je best was meer tijd zoet brengen.
Ik mis Monument Valley toch wel een 'must' voor velen.
Voor bezoek aan Mesa Verde zijn er begeleide tours die je moet bespreken (snel vol)
Heb je nog wat tijd, is niet te ver van Albuquerque het Petrified Forest en White Sands is wel mooi hoor.

Hier en daar een beetje oprekken en de dagen zitten zo vol.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Tob1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2019, 15:38

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Tob1 »

Martin & Marianne schreef:
26 jun 2019, 13:06
Ik zou sowieso een extra nacht Moab doen.
Hans B schreef:
26 jun 2019, 15:18
Ik mis Monument Valley toch wel een 'must' voor velen.
Bedankt voor de suggesties, de relatief kleine omweg is het wel waard om dit te gaan aanschouwen lijkt mij ook. Een bezoek aan Page of zelfs de Grand Canyon (ook nog aan gedacht), wordt denk ik teveel van het goede omdat we liever in New Mexico willen toeren en Santa Fe en omgeving zeker niet willen missen.

Moab lijkt mij op het eerste gezicht ook de beste plek te zijn om een nachtje extra toe te voegen. Het lijkt me sowieso fijn om een aantal dagen speling te hebben en ter plekke te bepalen of we genoeg gezien hebben of dat we een extra dag uittrekken voor een andere activiteit. Het lijkt mij ook niet nodig dat we alle campings in dit gebied moeten gaan vastleggen.
Martin & Marianne schreef:
26 jun 2019, 13:06
Verder is het misschien ook niet gek om de rest van de route te plaatsen want misschien zijn er daar ook plaatsen/parken waar je meer tijd zou kunnen gebruiken.
De rest van de route, inclusief yellowstone/grand teton bevat nu 25 dagen en is als volgt:

Seattle - Olympic
Olympic
Olympic
Olympic
Olympic - Canon Beach
Canon Beach - Portland
Portland - Mount Hood (via Columbia River Gorge)
Mount Hood - Mount St Helens
Mount St Helens - Mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier - Walla Walla
Walla Walla - Coeur d'Alene
Coeur d'Alene - Glacier National Park
Glacier National Park
Glacier National Park
Glacier National Park
Glacier National Park - Great Falls
Great Falls - Gardiner
Gardiner - Yellowstone National Park
Yellowstone National Park
Yellowstone National Park
Yellowstone National Park
Yellowstone National Park- Grand Teton
Grand Teton

Deze bovenstaande route wil ik weinig aan veranderen, maar ik ben open voor suggesties :)
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door stegeman »

Je wilt niet 1 dag glacier inleveren voor een extra dag Grand Teton?? Wij hadden er geen volle dag in 2017 en hadden gewenst daar 2 volle dagen te hebben.. Prachtig daar
Verder overal lekker veel tijd. Heerlijk! Alhoewel ik me in elk park wel minstens een week zou kunnen vermaken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie route. Misschien de tussenstop in Great Falls laten vallen en meteen doorrijden naar Gardiner? Dan heb je een extra dag Yellowstone. Als je niet hele dagen gaat wandelen is 2 nachten GT prima, zeker als je ook nog een deel van de reisdag Yellowstone-Grand Teton voor GT kunt gebruiken.
Tob1 schreef:
26 jun 2019, 20:44
Moab lijkt mij op het eerste gezicht ook de beste plek te zijn om een nachtje extra toe te voegen. Het lijkt me sowieso fijn om een aantal dagen speling te hebben en ter plekke te bepalen of we genoeg gezien hebben of dat we een extra dag uittrekken voor een andere activiteit. Het lijkt mij ook niet nodig dat we alle campings in dit gebied moeten gaan vastleggen.
Vergis je niet in de drukte in Moab, ook - of misschien zeker - in oktober.
Ook voor Yellowstone zou ik wel wat reserveren (kan nu al); er zijn zo laat in het jaar maar weinig campings open. Kijk daarvoor op www.nps.gov/yell en op https://www.yellowstonenationalparklodges.com.

Marianne
Tob1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2019, 15:38

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Tob1 »

stegeman schreef:
27 jun 2019, 12:47
Je wilt niet 1 dag glacier inleveren voor een extra dag Grand Teton??
Grand Teton is zo te horen erg mooi in het najaar, een extra dag zou daarom zeker kunnen maar de dag dat we Yellowstone uitrijden kunnen we denk ik ook al aardig wat tijd daar besteden. Ik vind het lastig om te zeggen hoeveel dagen ideaal is voor Glacier park, ten eerste komen we er waarschijnlijk pas laat op de dag aan en moeten we tussentijds een stuk omrijden om de oostkant van het park te gaan bezichtigen. Het weer in september en de mogelijke afsluiting van de trails kan wel bepalen of we hier korter zullen gaan blijven. Als ik het goed heb gelezen zijn de campings daar ook niet te reserveren in die periode.
Martin & Marianne schreef:
27 jun 2019, 13:07
Misschien de tussenstop in Great Falls laten vallen en meteen doorrijden naar Gardiner?
Dit lijkt toch een aardig eind rijden, uurtje of 6-7, kan zeker maar misschien is het beter om een extra dag te nemen voor de afwisseling en andere activiteiten te zoeken. De weersvooruitzichten voor Yellowstone kunnen hier ook belangrijk zijn, en misschien loont het om een dag eerder in Yellowstone te zijn. Maar ik ben het met je eens dat we in Yellowstone de campingplaatsen zouden moeten vastleggen, je wilt geen extra tijd besteden aan het zoeken van een plaats in het park lijkt me. Ook voor Moab, zal ik me eens verdiepen in de verschillende campingplaatsen, voor de rest van de route (Moab-Albuquerque) lijkt me dit niet nodig tenzij er nog ergens speciale camper plekken te vinden zijn die erg gewild zijn.
Tob1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2019, 15:38

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Tob1 »

Over een maand of drie staat deze reis gepland, alhoewel er nog niets zeker is of we ook kunnen gaan, gaat de voorbereiding gewoon door.

De route hieronder is voor 46 nachten met een camper. Om een beetje flexibel te kunnen plannen heb ik voor 3 stukken aangegeven dat we daar een dag meer of minder over kunnen doen. Voor Yellowstone/Teton staan in principe nu 6 nachten ingepland, tenzij het weer in eind september dit niet gaat toelaten.

In blauw heb ik aangegeven op welke plaatsen ik reeds een campingplek heb geboekt. Welke van deze andere plaatsen zouden jullie nog graag geboekt hebben i.v.m. met mogelijke drukte in het late seizoen? Andere opmerkingen over de route en/of plaatsten die je mist in dit lijstje zijn nog altijd welkom! :)


Seattle - Olympic
Olympic
Olympic
Olympic (Kalaloch)
Olympic - Oregon coast
Oregon coast - Willamette Valley
Willamette Valley - Mount Hood
Mount Hood - Mount St. Helens (east)
Mount St. Helens (east) - Mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier
Mount Rainier - Columbia River Plateau
Columbia River Plateau - Northern Idaho - Glacier Country [2 of 3 dagen]
Glacier Country - Glacier
Glacier (east)
Glacier (east)
Glacier (east) - Russell Country (Great Falls?)
Russell Country - Yellowstone
Yellowstone ?
Yellowstone
Yellowstone
Yellowstone
Yellowstone of Grand Teton
Grand Teton
Grand Teton ?
Grand Teton - Flaming Gorge - Dinosaur -Colorado National Monument [3 of 4 dagen]
Colorado National Monument - Moab
Moab (Arches)
Moab
Moab - Monument Valley
Monument Valley - Lake Powell
Lake Powell - Grand Canyon (south)
Grand Canyon (south) - Mesa Verde -North Central New Mexico [2 of 3 dagen]
North Central New Mexico
North Central New Mexico
North Central New Mexico - Santa Fe
Santa Fe - Roswell
Roswell - Carlsbad Caverns
Carlsbad Caverns - White Sands
White Sands - Socorro
Socorro - Albuquerque
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Tantelotje »

Ik zou Mesa Verde doen na Moab. En dan via Monument Valley naar Lake powel etc. Vanaf de GC zou je dan via Holbrook, Canyon de Chelly en Farmington richting Santa Fe kunnen rijden.
En ik weet niet hoe het daar in oktober is, maar vlakbij Santa Fe ligt Kasha Katuwe Tent Rock. Dit is een erg leuk klein parkje, als je in de buurt bent zeker niet overslaan.
In 2018 hebben wij, weliswaar in september, onder meer door New Mexico gereisd. Bovenstaande plekken hebben wij toen ook bezocht.

Succes met voorbereiden!
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Hans B »

Go with the flow.
Mooie reis, alhoewel je wat geluk moet hebben met het weer. Je zit in bv. Yellowstone op 2500m en New Mexico op minimaal 1500m. Dus ook al is het overdag prima te doen, 's-nacht koelt het flink af (vriespunt). Een extra deken is geen overbodige luxe.
Afgelopen jaar waren wij in oktober de hele maand in New Mexico en daar diverse nachten onder nul.
Succes.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Tob1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2019, 15:38

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Tob1 »

Tantelotje schreef:
03 jun 2020, 00:03
Ik zou Mesa Verde doen na Moab. En dan via Monument Valley naar Lake powel etc. Vanaf de GC zou je dan via Holbrook, Canyon de Chelly en Farmington richting Santa Fe kunnen rijden.
Deze langere route door Arizona, van GC via Petrified Forest en Canyon de Chelly naar New Mexico heb ik ook eerder overwogen. Echter denk ik dat er dan te weinig tijd over blijft voor New Mexico, samen met de staat Washington zijn dit toch de twee staten waar wij toch net wat meer willen bezichtigen. Vooral het noorden van New Mexico en de weg daarnaar toe via het zuiden van Colorado lijkt mij een mooi gebied, met ook veel parken rondom Santa Fe zoals Kasha Katuwe Tent Rock die je noemt.
Hans B schreef:
04 jun 2020, 16:46
Afgelopen jaar waren wij in oktober de hele maand in New Mexico en daar diverse nachten onder nul.
Bedankt voor de tip, op de koude nachten in Yellowstone was ik me al aan t voorbereiden maar had niet in de gaten dat dit ook in New Mexico het geval zou zijn :lol:
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door sep »

Er zijn in oktober ook al redelijk wat campings gesloten, check dus van tevoren.

Kalaloch was ook in het hoogseizoen al koud, je zit er natuurlijk aan zee. Geldt trouwens voor de hele kust in Olympic Park. Voor Mount Rainier heb je wel erg veel tijd uitgetrokken! Daar zou je aan een of maximaal twee dagen wel genoeg aan hebben denk ik. En ook daar zal het koud zijn, mogelijk niet eens goed toegankelijk. Wij waren er in de zomer en zelfs toen lag er veel sneeuw...Sowieso lijkt het me redelijk optimistisch om in september/oktober zoveel in de bergen uit te kiezen; onderschat ook Glacier niet.

Voor Carlsbad heb je niet veel tijd uitgetrokken. Ik neem aan dat je daar naar de vleermuisgrotten wilt? Wij hadden daar binnen drieëneenhalf uur nodig en je moet er op tijd zijn: soms gaan ze om half twee 's middags al dicht. Hou daar dus rekening mee in je planning. Nu helaas gesloten vanwege corona.

Wij zijn echt fan van New Mexico, en Santa Fe vonden we top (2x geweest). Taos was ook leuk, maar vooral toen er een groot feest was. Anders is het een plaatsje waar je gauw doorheen bent. Het Pueblo daar is wel méér dan de moeite waard vonden wij! We hadden wel geluk dat het er erg rustig was. Je moet betalen om foto's te maken maar dat wisten we van tevoren en we hadden het echt niet willen missen. Vooral al die adobe huizen, schitterend. Maar ook dat is nu gesloten....

Je kunt veel info vinden op ons blog, gebruik vooral ook de zoekfunctie.
Hopelijk kunnen jullie je reis nog maken, is het niet dit jaar dan toch in elk geval volgend jaar. Veel plezier met de voorbereiding!


Groet,
Saskia
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door jojostravelusa »

sep schreef:
09 jun 2020, 15:25
Je moet betalen om foto's te maken
Wij zijn er in 2104 geweest en ik had ook van tevoren gelezen dat je per camera moest betalen. Tot onze verbazing hoefden wij helemaal niet te betalen en hadden we spijt dat we alleen een klein fototoestel meegenomen hadden en geen videocamera.
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door sep »

Het schijnt dat het wisselt. Soms wel betalen, soms niet. Prijs staat ook niet vast


Saskia
Tob1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2019, 15:38

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Tob1 »

sep schreef:
09 jun 2020, 15:25
Voor Mount Rainier heb je wel erg veel tijd uitgetrokken! Daar zou je aan een of maximaal twee dagen wel genoeg aan hebben denk ik.
Ja klopt, er staat nu dat we drie nachten staan in Rainier, maar het park zullen we pas in de twee dagen erna bezoeken. Het kan ook zijn dat we iets zuidelijker moeten overnachten die eerste nacht, het idee is namelijk om vanuit Mount Hood, via de Columbia River Gorge en het oosten van Mount Saint Helens te rijden in twee dagen tijd.
sep schreef:
09 jun 2020, 15:25
Sowieso lijkt het me redelijk optimistisch om in september/oktober zoveel in de bergen uit te kiezen; onderschat ook Glacier niet.
Deze noordelijke route via Glacier naar Yellowstone lijkt me erg mooi en ik hoop het inderdaad dat het mee zal vallen met besneeuwde wegen, kou en wat sneeuwbuien voegt alleen maar toe aan de ervaring lijkt me. We zullen de weerberichten en waarschuwingen in iedergeval in de gaten moeten houden en kunnen in het ergste geval de zuidelijkere route naar Yellowstone aanhouden.
sep schreef:
09 jun 2020, 15:25
Voor Carlsbad heb je niet veel tijd uitgetrokken. Ik neem aan dat je daar naar de vleermuisgrotten wilt?
Dit vind ik nog even lastig in te schatten, de afstand van Santa Fe naar Roswell is ongeveer 300km, terwijl het van Roswell naar Carlsbad Caverns de helft hiervan is. Ik ben er van uit gegaan dat er genoeg tijd is om een goede indruk van de grotten te krijgen in 1 dag tijd maar moet zeggen dat ik me nog niet goed heb verdiept in de mogelijke andere activiteiten in het park.
sep schreef:
09 jun 2020, 15:25
Wij zijn echt fan van New Mexico
Ik ben ook erg benieuwd, of deze staat het waar kan maken hoe ik het nu in mijn hoofd heb! Bedankt voor het meedenken :thumbup:
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Tob1: route-advies van Grand Teton naar Albuquerque, oktober 2020.

Bericht door Hans B »

New Mexico gaat het zeker waarmaken.
Vorige jaar één maand verbleven.
Oktober Balloon Fiesta in Albuquerque. Super fantastisch. -- Of het dit jaar doorgaat ??? --
De wandelingen in White Sands kun je je prima een dag vermaken.
Roswell - Museum een uurtje, stadje ook
Carlsbad Caverns - prachtig, goed voor een halve dag
Guadelupe Mtn - mooie wandelingen
Santa Fé - prima binnenstad, zeker op zondag gezellig druk.
Truth or Consequenses - Prachtige thermal pool aan de rivier om 's avonds even in te poedelen.
Halloween en de 'Days of the Muertas' eind oktober zijn ook altijd reuze in trek. Hebben wij beleefd in Las Crusas bij de Mesilla (oudste stadsdeel).

Ik hoop dat de toerist Amerika weer binnen gelaten wordt, want dan kunnen wij ook.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer