Reis Jann: Alaska 2019.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
MarionR
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2018, 18:30
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door MarionR »

Hoi Jan,

Ik vroeg me af voor welke route je nu gekozen hebt. Ik stel deze vraag omdat wij in 2020 naar Alaska willen gaan voor ongeveer hetzelfde aantal dagen als jij op je planning hebt staan. Ook willen we ongeveer dezelfde plaatsen bezoeken. Is het allemaal makkelijk gegaan met reserveren van excursies en hotels? En wellicht heb je nog tips voor ons over zaken waar we absoluut aan moeten denken of ons voordeel meekunnen doen.
Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Groeten, Marion
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door mtl »

Jann (niet Jan!) is sinds 1 december niet meer ingelogd op het forum. Beter stuur je een pb.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door dejong89 »

MarionR schreef:
24 mar 2019, 12:53
Hoi Jan,

Ik vroeg me af voor welke route je nu gekozen hebt. Ik stel deze vraag omdat wij in 2020 naar Alaska willen gaan voor ongeveer hetzelfde aantal dagen als jij op je planning hebt staan. Ook willen we ongeveer dezelfde plaatsen bezoeken. Is het allemaal makkelijk gegaan met reserveren van excursies en hotels? En wellicht heb je nog tips voor ons over zaken waar we absoluut aan moeten denken of ons voordeel meekunnen doen.
Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Groeten, Marion
Wij gaan aankomende zomer en ik heb heel veel aan de blog gehad van Ingrid en Kalaman.
Alaska is voor ons compleet nieuw en het is allemaal net even wat anders qua planning dan voor onze reizen naar het (noord) westen en Florida. Het aanbod aan hotels is een stuk minder en de afstanden zijn groot. Wij hebben in augustus 2018 al alle hotels en airbnb's vastgelegd voor deze zomer. Als ik nu kijk wat de prijzen zijn en de beschikbaarheid is in de plaatsen die wij willen bezoeken dan is het een stuk minder en een stuk duurder.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Jann
Amerikafan
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 feb 2006, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Ieper (België)

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door Jann »

Hoi Marion,

sorry voor dit late antwoord. Ben idd even een tijd hier niet geweest, dit o.w.v. het overlijden van mijn mama, maar nu weer even de draad terug opgepikt.
De route die we gekozen hebben is dezelfde ongeveer als deze die ik laatst hier heb gepost.
Kort nog even samengevat :
dag 1 : Anchorage
dag 2 : Anchorage - Homer
dag 3 : Homer - beartrip (is ongeveer de enig trip die we nog moeten boeken)
dag 4 : Homer - Seward (Exit Glacier Trail wandelen)
dag 5 : Seward (Kenai Fjords Tour geboekt)
dag 6 : Seward (Harding Icefield Trail)
dag 7 : Seward - Tapper Creek
dag 8 : Tapper Creek - Denali (trails wandelen aan de ingang van het park)
dag 9 : Denali NP (met shuttle park in, tickets reeds geboekt)
dag 10 : Denali - Copper Center (via de Denali Highway)
dag 11 : Copper Center - McCarthy/Kennekot (vlucht en Lodge reeds geboekt tijd geleden) (kopermijn bezoeken)
dag 12 : Kennekot (Root Glacier Trail)
dag 13 : McCarthy/Kennekott - Valdez
dag 14 : Valdez (geboekt de Meares Glacier Cruise met Stan Stephenson Cruises)
dag 15 : Valdez - Anchorage
dag 16 : Anchorage
dag 17 : vlucht terug

Alle overnachtingen hebben we reeds geboekt, dit deden we zo ongeveer tussen oktober en januari, dan was er bijna overal nog plaats
Met het opvolgen van het forum en de tips hier, boekten we de uitstappen, sommige met kortingen...
Alles verliep heel vlot.
Nu moet ik enkel nog uitpluizen wat we in Anchorage nog allemaal gaan doen en dan is de planning zo ongeveer rond.
Heb heel wat gehad aan de vele reisverslagen hier, vooral die van Ingrid, Kalaman, Marco en Cindy, Loek ...
Mijn voorbereiding heb ik zoals altijd op een eenvoudige site gezet.
Als die af is (grotendeels) zal ik deze hier even posten, misschien kan je er nog wat bijkomende info uithalen dan.

Heel veel plezier met de voorbereidingen !
Als je nog extra info wil of vragen hebt, altijd bereid ... !

Grtn,Jann
reis 2018 + roadbooks vorige reizen
noordwest 2009 - zuidwest 2010 - Canada 2011 - zuidwest 2012 - oost USA 2013 - Florida 2014 - zuid USA 2015 - Texas 2016 - Californië 2017 - Vancouver Island 2018
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door ingrid14 »

Oh Jann dat is geen leuk nieuws. Sterkte.

@MarionR
Wat prijs en beschikbaarheid betreft is reserveren tussen sept en december aan te raden.
Misschien kan je even een eigen topic aanmaken met info over periode, duur en wat je wilt zien/doen, eventueel al een ontwerp van route.
De tips komen dan wel en dan is je route rond tegen het einde van de zomer zodat je gelijk kan reserveren.
Hier is tip 1 : schaf je The Milepost aan ! Noodzakelijk voor een Alaska reis.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door dejong89 »

@@ingrid14

Hoezo noodzakelijk? Ik heb hem nog niet maar ik ben nu wel heel nieuwsgierig
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door Marco en Cindy »

@Jann, fijn om te lezen dat jullie iets aan ons reisverslag hebben gehad. :thumbup: Deels doen we dit voor ons zelf en voor het thuisfront. Maar ook zeker om met anderen onze ervaringen te delen. Zo komen wij tenslotte ook aan veel van onze informatie.

@dejong89, wij hebben de milepost wel gebruikt. Noodzakelijk vind ik persoonlijk wel een erg stevige uitspraak. Het is een nuttige aanvulling omdat per weg alle bijzonderheden onderweg worden beschreven. Je kunt zo nog een paar leuke stops ontdekken als je bijvoorbeeld een lange rij-dag gepland hebt. En je haalt er zeker ook nuttige informatie uit. Maar noodzakelijk is het wat mij betreft zeker niet.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door ingrid14 »

Tja, noodzakelijk is misschien een te sterke uitdrukking :wink: maar ik heb al erg veel aan gehad.
Handig om je stops in te plannen (mile-by-mile highway log), netjes de nodige plannetjes bij de hand, openingsuren van winkels-restaurantjes-musea.
Ook de digitale versie werkt handig.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Jann
Amerikafan
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 feb 2006, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Ieper (België)

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door Jann »

@ Ingrid : Bedankt, is lief van je ! Hoe staat het met jou voorbereiding tot nu toe ? Waarschijnlijk ook al heel wat aan gewerkt ? Ik hoor en lees het hier nog wel.
Had nog een vraagje voor u : wij boekten in Valdez de Cruise naar Meares Glacier, de tocht eerste tocht naar Colombia Glacier was die dag reeds volgeboekt. Wat is het verschil eigenlijk tussen de twee ? Meares ligt wat verder zie ik, maar zijn ze beide even mooi ?
Wat we ook nog moeten boeken is de beartrip in Homer. Vrienden van ons in Ieper deden die vorig jaar met Alaska Bear Adventures, zeer prijzig wel.
Jij deed die als ik me niet vergis met Bald Mountain Air aan Beluga Lake, Rudy (Kalaman) met Flyout Adventures ook aan Beluga Lake en Marco en Cindy met Natron Air vanuit Soldotna… Daar zijn we nog niet uit... maar komt nog wel...

@ Marco en Cindy : We hebben heel zeker wat aan jullie verhaal gehad. Ik heb ook al eens jullie volgende reis verkend. Ziet er ook heel leuk uit !
In 2015 deden we een paar plaatsen die jullie nu ook doen, ook aan : Washington, Memphis, Nashville, Gatlinburg… Misschien vinden jullie in onze planning van toen nog wat ideetjes.
Wat wij zeker leuk vonden rond de buurt van Chattanooga was Rock City, Incline Railway en Ruby Falls, de moeite om eens te gaan bezichtigen !
Gatlinburg is creazy maar leuk om eens door te lopen, beetje Las Vegas on het mini vonden we.
In Nashville en Memphis is voluit heel wat te doen. Het Lorraine Motel (museum) vonden wij super. Na het Kennedy-museum in Dallas komt het voor ons op de tweede plaats.
In Atlanta is een bezoek aan het graf van MLK zeker een must (volgens ons), die grote mijnheer verdient dat ;-)
Veel plezier met de voorbereidingen, ga jullie blog op tijd en stond bijlezen.

Jann
reis 2018 + roadbooks vorige reizen
noordwest 2009 - zuidwest 2010 - Canada 2011 - zuidwest 2012 - oost USA 2013 - Florida 2014 - zuid USA 2015 - Texas 2016 - Californië 2017 - Vancouver Island 2018
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door ingrid14 »

Ik heb geen ervaring met de cruise naar de Columbia Glacier. Wat hier volgt heb ik van 'horen zeggen', wel een goede bron, de mensen van Stan Stephens zelf.
De tocht naar de Columbia Glacier is korter en ze kunnen niet zo dicht bij de gletsjer komen als bij de Meares Glacier. Dit komt omdat de Columbia Glacier meer afbrokkelt en er meer ijsbergen/bergjes zijn die problemen met de boot kunnen opleveren.
Mijn ervaring is dus enkel met de Meares Glacier (die ik volgende zomer voor de 3de keer ga doen). Onderweg vaar je langs de Columbia Glacier die je in de verte ziet liggen. Je zal het merken aan de ijsbergjes in het water wanneer je er in de buurt bent.
Verder duurt die cruise dus langer waardoor je ook meer kans op zee-wildlife hebt.

Voor wat de berenexcursie betreft dan.
Met Bald Mountain Air gaan ze naar Brooks Falls in Katmai NP. Daar kan je vanop platformen naar de beren kijken die zalm vangen in de rivier. Je staat daar niet alleen, er zijn nog meer toeristen daar. Ik vond dat helemaal niet storend want ik had enkel oog voor de beren. Afhankelijk van de periode waarin je gaat, kan het ook zijn dat ze ergens anders in Katmai NP heen vliegen, ze volgen op waar de zalm is.
Met de andere aanbieders ga je ook naar Katmai of naar Lake Clark. Je gaat naar plekken waar rivieren uitmonden in meren of in de zee. Dat zijn vaak grote delta's. Meestal zijn het daar kleinere groepjes en ook zij volgen op waar de zalmen zijn.
Het is hoe dan ook een behoorlijke investering.

Tja, en mijn planning ... Ik heb eigenlijk nog niets uitgewerkt omdat ik een sterk vermoeden heb dat ik mijn reis niet zal kunnen maken. Momenteel doe ik 2 jobs op mijn werk. Ik ben begin maart een weekje naar Finland geweest en ik heb nog niet alles ingehaald. Hopelijk wijzigt dit snel want ik zou echt graag gaan.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door Marco en Cindy »

@Jann, thanks voor de tips en ik ga zeker jullie planning ook nog een keer bestuderen. Veel succes verder met de voorbereidingen en jullie gaan zeker een geweldige reis tegemoet. Voor ons was Alaska tenminste een van de hoogtepunten tot nu toe.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Jann
Amerikafan
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 feb 2006, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Ieper (België)

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door Jann »

Ai Ingrid, dat is niet zo leuk om te horen !
Jij die zo Alaska-minded bent en er zo graag vertoeft !
Ik hoop echt dat je een mogelijkheid vindt om toch je reis aan te vatten ! We duimen voor je !
Grtn, Jann
reis 2018 + roadbooks vorige reizen
noordwest 2009 - zuidwest 2010 - Canada 2011 - zuidwest 2012 - oost USA 2013 - Florida 2014 - zuid USA 2015 - Texas 2016 - Californië 2017 - Vancouver Island 2018
MarionR
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2018, 18:30
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door MarionR »

ingrid14 schreef:
31 mar 2019, 09:28
Oh Jann dat is geen leuk nieuws. Sterkte.

@ MarionR
Wat prijs en beschikbaarheid betreft is reserveren tussen sept en december aan te raden.
Misschien kan je even een eigen topic aanmaken met info over periode, duur en wat je wilt zien/doen, eventueel al een ontwerp van route.
De tips komen dan wel en dan is je route rond tegen het einde van de zomer zodat je gelijk kan reserveren.
Hier is tip 1 : schaf je The Milepost aan ! Noodzakelijk voor een Alaska reis.

Groetjes,

Ingrid
We gaan er ons voordeel mee doen. En ik hoop straks jullie verslagen te lezen.
Iedereen bedankt voor de uitleg en tips.

Groet, Marion
Jann
Amerikafan
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 feb 2006, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Ieper (België)

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door Jann »

Hoi,

alles is geregeld en we zijn zowat klaar om er aan te beginnen (hopelijk gooien de luchtverkeersleiders in Zaventem geen roet in het eten) !
Heb wel nog één vraagjes ivm de Root Glacier Trail in Kennecott.
Is die goed te doen om op zichzelf te wandelen of is het veiliger om dit met een Ranger te doen ?

Kreeg een mailtje van het Wrangell-St. Elias Visitor Center dat het beter is dat we van die crampons aandoen voor die trail.

Waar kun je die dan ev. huren, en waar tekenen we eventueel in voor een Rangerwandeling ?

Jann
reis 2018 + roadbooks vorige reizen
noordwest 2009 - zuidwest 2010 - Canada 2011 - zuidwest 2012 - oost USA 2013 - Florida 2014 - zuid USA 2015 - Texas 2016 - Californië 2017 - Vancouver Island 2018
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door Marco en Cindy »

Wij hebben die trail zelf gelopen zonder gids. De trail naar de gletsjer is goed te doen en staat goed aangegeven. We hadden geen ijzers bij ons voor onder de schoenen. Wel wandelstokken voor extra steun. De gletsjer op ging prima en lopen over de gletsjer ging ook prima zonder ijzers. Het laatste stukje naar beneden op het einde van de gletsjer was het lastigste. Het leverde in ieder geval 1 glijpartij op en een vieze broek.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door ingrid14 »

Het Root Glacier Trail klimt langs de Kennicott Glacier over een pad tot bij de Root Glacier. Daar daal je dan af tot bij de gletsjer, ook over een pad. Ik denk dat het mogelijk is om zonder crampons op de gletsjer te wandelen maar wel opletten, het kan behoorlijk glad zijn.
Zelf ga ik altijd met een gids, dan ga je verder op de gletsjer, de tocht duurt ook een halve of een hele dag (hoe je het verkiest)

Ik dacht dat je ook crampons kon huren bij een winkel in McCarthy maar ik kan het niet terugvinden. (ligt ongeveer tegenover de shuttle bus halte in McCarthy).

Heel veel plezier in Alaska !

Zelf moet ik nog 2 weken wachten maar ik heb er zoveel zin in.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Jann
Amerikafan
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 feb 2006, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Ieper (België)

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door Jann »

Ok, dank voor de nuttige info.
We zullen dan ter plaatse wel beslissen of we de trail alleen zullen doen of met een ranger.
Lijkt me idd wel leuk dat je verder de gletsjer opgaat met een ranger, we zien wel...

@ Ingrid : leuk dat je toch gaat hé !!! Ik herinner me dat er eventjes twijfel bestond of je al dan niet zou vertrekken...
Wij zijn ook heel erg benieuwd naar de ervaringen in Alaska. Na heel wat reizen naar de andere staten in de VS, zit deze reis toch wel vol van de nieuwigheden. Zelf onze auto huurden we deze keer niet meer bij usareisen.de maar bij HappyTours… benieuwd of de service even goed zal zijn...
Superfijne reis gewenst ook voor jou !! Geniet ervan !!

grtn,
Jann
reis 2018 + roadbooks vorige reizen
noordwest 2009 - zuidwest 2010 - Canada 2011 - zuidwest 2012 - oost USA 2013 - Florida 2014 - zuid USA 2015 - Texas 2016 - Californië 2017 - Vancouver Island 2018
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door ingrid14 »

Voor de duidelijkheid:
je gaat niet met een ranger de gletsjer op

Als je dit begeleid wilt doen, ben je aangewezen op de gidsen van bv St Elias Alpine Guides.
(zitten tegenover de Kennicott Glacier Lodge)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
MarionR
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2018, 18:30
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Jann: Alaska 2019.

Bericht door MarionR »

Hoi Jann,

Zijn jullie inmiddels terug uit Alaska? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de route zoals die gepland was. Was deze in orde of zou je deze aanpassen met de kennis die je nu hebt. Wij willen namelijk volgend jaar dezelfde route gaan maken als die op jullie planning stond.

groeten, Marion
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer