Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door bleesje »

Dag allemaal!

Even een korte introductie: ik en mijn gezin (vriendin, dochter van 2 en zoontje van 0,5) gaan volgend jaar 3 maanden (half maart tot half juni) rondreizen door West-Amerika. Na een tijdje rond te hebben gelezen nu toch tijd om me in gesprek te gaan mengen. :) We gaan alle 4 voor het eerst naar de States.
Een globaal idee is eerst ‘de’ Zuidwest route te rijden, dan vanaf ongeveer Monument Valley naar het noorden richting Yellowstone om vervolgens via Idaho naar de Oregon kust te rijden, dan weer afzakken naar San Francisco.

Hebben er mensen ervaring met een rondje als deze? Is dit te doen, te kort, te lang? Ik ben nog op zoek naar alle tips die we maar kunnen krijgen eigenlijk. :D
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door Hockey »

Tenzij je een B2 visum hebt mag je maximaal 90 dagen in de VS blijven, niet 3 maanden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien leuk om de reis van forumlid TotosDawn te volgen. Die zijn nu nog onderweg.
Zie hier hun routetopic.

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door PSVwally »

Het idee is heel leuk. Hou er wel rekening mee dat je zeker op diverse plekken nog winterse omstandigheden kunt aantreffen.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door tomhster »

En dat ten gevolge daarvan veel niet bereikbaar/open is.
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door bleesje »

Hockey schreef:
14 jun 2019, 23:20
Tenzij je een B2 visum hebt mag je maximaal 90 dagen in de VS blijven, niet 3 maanden.
Oké, oke, 5 dagen minder dan :wink:

En de winterse omstandigheden, dat weten we. Vandaar ook vragen over de route, er is prima rekening mee te houden, beginnen in maart in woestijnen om wat later pas noordelijker te gaan. Maar vermijden dat je sneeuw ziet gaat niet lukken uiteraard. Maar ook dat kan mooi zijn toch?
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door bleesje »

Martin & Marianne schreef:
14 jun 2019, 23:50
Misschien leuk om de reis van forumlid TotosDawn te volgen. Die zijn nu nog onderweg.
Zie hier hun routetopic.

Marianne
Goeie tip, thanks!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door Marcopstal »

Beetje een dubbele post, dan ga je natuurlijk ook dubbele reactie krijgen.

De periode die je kiest lijkt me wel heel vroeg als je ook noordelijk wil gaan. Begin tot half juni is zowat een ideale periode om naar Yellowstone te reizen. Mei kan mooi zijn maar dat is sterk afhankelijk van hoe streng de winter is geweest en wat het weer in mei zelf doet.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door bleesje »

Marcopstal schreef:
15 jun 2019, 09:12
Beetje een dubbele post, dan ga je natuurlijk ook dubbele reactie krijgen.

De periode die je kiest lijkt me wel heel vroeg als je ook noordelijk wil gaan. Begin tot half juni is zowat een ideale periode om naar Yellowstone te reizen. Mei kan mooi zijn maar dat is sterk afhankelijk van hoe streng de winter is geweest en wat het weer in mei zelf doet.
De bedoeling was 1 reispost en 1 over het stoeltjes probleem, juist om het overzichtelijk te houden. Maar ik snap de verwarring

Dat Yellowstone in Mei nog een probleem zou zijn had ik nog geen rekening mee gehouden, daar ga ik me wat verder over inlezen, bedankt!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Rondreis West in 3 maanden

Bericht door Marcopstal »

Er is een hemelsbreed verschil tussen 1 mei en 31 mei. Heb je hier al eens gekeken ? : https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/hours.htm
Daar zie je dat veel faciliteiten maar half mei of later open gaan. Daar is uiteraard een reden voor.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door bleesje »

Thanks voor de tip, dat maakt inderdaad wel behoorlijk wat uit. De hele ruwe planning ziet er waarschijnlijk ongeveer zo uit:
Week 1 tm 6: ‘de’ South West route, met wat aftakkingen en extra bezoekjes
Week 7: Utah ( tussen Monument Valley en Salt Lake)
Week 8: rondom Idaho Falls en Carters of the Moon NM
Week 9: Yellowstone
Week 10+11: richting Oregon + Oregon
Week 12: afzakken naar San Fransisco
Aangezien we waarschijnlijk rond 16 maart vertrekken, zou Yellowstone dan vallen ergens 11-17 mei. Dus precies twijfel periode waar veel nog dicht is, misschien een week later dus geen slecht idee!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door Martin & Marianne »

Zes weken voor het zuidwesten is lekker ruim. Ik zou daar alvast eens goed naar kijken want je gaat wel heel erg vroeg in het jaar. Parken als Yosemite en Sequoia zijn dan - zeker die eerste weken - nog niet altijd begaanbaar.
Ik zou me dan eerst richten op Utah en Arizona. En parken als Joshua Tree en Death Valley en omgeving. Misschien beginnen in Las Vegas of LA? Jullie hebben voldoende tijd voor dit deel zodat het ook niet erg is als je wat heen en weer rijdt.

Heb je het verslag van TotosDawn al gelezen? Dat geeft heel veel inzicht in het weer dat je kunt verwachten en hoe het is om zo lang rond te reien in een camper.
Je kunt ook een reactie geven op hun blog en wellicht al wat vragen stellen over stoeltjes in de camper etc.

Marianne
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door bleesje »

Had er forumstuk wel doorgelezen, niet gerealiseerd dat er een blog al begonnen was. Opgezocht en begonnen met lezen, leuk!
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door bleesje »

Door hun blog al wel besloten dat we Yosemite en Seqoia park aan het einde doen ivm met het klimaat :D
Gast

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door Gast »

Je bedoelt denk ik het weer :wink:
MarjoleinB
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 jul 2013, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door MarjoleinB »

Naar aanleiding van mijn reis vorig jaar:
check goed van tevoren hoe koud het overal is, ook 's nachts.
En plan op basis hiervan ook je campings.
Wij zaten bijvoorbeeld in Yellowstone op prachtige campings zonder elektriciteit. Het was in september 's nachts echt al heel koud en wij konden dus geen verwarming aandoen. We hadden generator kunnen gebruiken maar niet van tevoren geregeld (je kan van tevoren ook per dag betalen, doe je dit niet dan betaal je per uur). Sowieso kan je de generator maar tot 20.00 op de meeste campings gebruiken en maakt het veel lawaai.
In koude gebieden zijn campings met elektriciteit dus wel echt aan te raden (wanneer je reist met kleine kinderen).
Bij ons was de temperatuur overdag wel prima en hebben we dus alle dagen buiten gegeten (voor mijn zoontje een kinderstoel bij Ikea besteld en op de 1e camping laten bezorgen).
Bedenk ook goed van tevoren wie waar gaat slapen zodat je weet of je genoeg ruimte in de camper hebt als het buiten koud is. Ik vond het te claustrofobisch om boven de rijcabine te slapen waardoor wij in het bed achterin sliepen en mijn zoontje op de plek van de dinette. Deze konden we 's avonds dus niet gebruiken om nog te zitten, alleen buiten zitten was hierdoor een optie. Alleen ging de zon vroeg onder en werd het dan heel snel koud.
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door bleesje »

Goeie tips Marjolein!
We laten de kinderen waarschijnlijk boven de rijcabine slapen, met een veiligheidsnet uiteraard. En gaan zelf dan in het bed achterin (tenminste, zo is nu het plan :D )
We proberen Yellowstone zo laat mogelijk te pakken, maar met het rondje zal dit niet veel later worden dan half mei. Dus moeten we maar kijken of er dan al een camping open is met stroom. Anders wordt het warme dekens gebruiken, maargoed we kamperen in Nederland ook met nachtvorst (in een tent), dus dat moet ook wel goed komen :wink:
bleesje
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2019, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door bleesje »

Dit staat nu als voorlopig (hele ruwe schets) op de planning:
Dag Routeoverzicht
1 San Francisco
2 San Francisco
3 San Francisco
4 San Simeon
5 San Simeon
6 Santa Barbara
7 Los Angeles
8 Los Angeles
9 Los Angeles
10 San Diego
11 San Diego
12 Joshua Tree
13 Joshua Tree
14 Joshua Tree
15 Death Valley
16 Death Valley
17 Las Vegas
18 Las Vegas
19 Las Vegas
20 Valley of Fire
21 Valley of Fire
22 Valley of Fire
23 Lake Havasu
24 Jerome
25 Jerome
26 Grand Canyon
27 Grand Canyon
28 Grand Canyon
29 Grand Canyon
30 Grand Canyon
31 Sunset Crater
32 Sunset Crater
33 Petrified Forest
34 Petrified Forest
35 Monument Valley
36 Monument Valley
37 Page
38 Page
39 Page
40 Zion
41 Zion
42 Kodachrome Basin State Park
43 Bryce Canyon
44 Bryce Canyon
45 Arches
46 Arches
47 Arches
48 Salt Lake City
49 Salt Lake City
50 Salt Lake City
51 Salt Lake City
52 Salt Lake City
53 Twin Falls
54 Twin Falls
55 Craters of the Moon
56 Craters of the Moon
57 Idaho Falls
58 Idaho Falls
59 Yellowstone National Park
60 Yellowstone National Park
61 Yellowstone National Park
62 Yellowstone National Park
63 Great Falls
64 Great Falls
65 Missoula
66 Coeur d'Alene
67 Mount Rainier
68 Portland
69 Portland
70 Bend
71 Bend
72 Crater Lake
73 Crater Lake
74 Redwood
75 Redwood
76 Lassen Volcanic National Park
77 Lassen Volcanic National Park
78 Lake Tahoe
79 Mono Lake
80 Mono Lake
81 Yosemite National Park
82 Yosemite National Park
83 Yosemite National Park
84 Sequoia / Kings Canyon
85 Sequoia / Kings Canyon
86 Sequoia / Kings Canyon
87 San Francisco
88 San Francisco
89 Vertrek: San Francisco

https://tiogatours.nl/routeplanner/same ... /17a2d4a3/
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik ben wel een voorstander van meerdere dagen op dezelfde plek en van rustige routes, maar je hebt nu wel erg veel tijd op sommige locaties. En daarnaast weer weinig tijd op plaatsen waar je prima nog meer tijd zou kunnen doorbrengen.

Het is wel prettig om de data te vermelden zodat we weten wanneer je waar zit, en om de route in een van/naar schema te zetten. Ook voor jezelf is dat duidelijker omdat je dan ziet wanneer je een rijdag hebt en wanneer je waar overnacht.

Van SF naar San Simeon is erg ver; waarom niet een stop in bijvoorbeeld Monterey? Wanneer zou je de camper op willen halen? Reken voldoende tijd voor het ophalen en boodschappen doen.
Voor San Diego zou ik een extra dag uittrekken. Je hebt er nu maar 1 volle dag, ik zou er minimaal 2 dagen (dus 3 nachte) blijven.
Tussen JT en DV zou je een nacht Lone Pine kunnen doen. Is een leuk plaatsje en je kunt naar de Alabama Hills rijden.
Vof is mooi, maar misschien is 3 nachten wel erg veel. Voor de GC is 3 nachten naar mijn idee meer dan voldoende. wat zou je daar willen doen? Het kan er ook nog erg fris zijn. voor Zion zou ik dan weer meer tijd uittrekken. Minimaal 3 nachten, maar 4 is ook wel lekker.
Vlak bij Arches heb je ook Canyonlands en Dead Horse Point SP; daar kun je ook een dag voor uittrekken. Een of twee nachten kamperen in Arches is mooi (ik denk dat je daar echt 6 maanden van te voren moet reserveren), maar een paar nachten Moab is ook niet gek; er is een camping midden in het dorp.

Ik weet niet wat je zo lang in SLC zou willen doen. Waarom niet een paar nachten Capitol Reef op weg naar SLC? En Antelope Island is ook leuk (zie ons 2015-verslag voor beide).
De tijd in Idaho is erg ruim, en ik mis Grand Teton. Is dat bewust? De tijd voor Yellowstone is verhoudingsgewijs erg kort. daar zou ik minimaal 2 extra nachten voor uittrekken. Misschien ook tussendoor een nacht in Cody? De campings in Yellowstone zijn nu al te reserveren, zie daarvoor https://www.yellowstonenationalparklodges.com.
Voor Mt Rainier trek je ook weinig tijd uit, maar misschien is het daarvoor nog te vroeg in het jaar. Voor Yosemite zou ik minimaal 2 nachten extra uittrekken; daar kun je veel meer doen dan in bijvoorbeeld SLC of de GC. Ga tijdig kijken hoe het reserveren daar werkt. en oefen een maand van te voren.

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis bleesje: rondreis West in 3 maanden.

Bericht door hemmie »

MarjoleinB schreef:
18 jun 2019, 09:17
Het was in september 's nachts echt al heel koud en wij konden dus geen verwarming aandoen. We hadden generator kunnen gebruiken maar niet van tevoren geregeld (je kan van tevoren ook per dag betalen, doe je dit niet dan betaal je per uur). Sowieso kan je de generator maar tot 20.00 op de meeste campings gebruiken en maakt het veel lawaai.
In koude gebieden zijn campings met elektriciteit dus wel echt aan te raden (wanneer je reist met kleine kinderen).
De verwarming in de camper werkt op gas volgens mij, en verbruikt maar een beetje stroom (voor de fans). Van de accu dus, als je geen hook-up hebt. Ik weet niet hoe lang je op de accu de verwarming aan zou kunnen hebben, maar je zou hem dus in elk geval wel iets moeten kunnen gebruiken.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer