Voor- en nadelen wonen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Kihei
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2019, 16:50
Aantal x V.S. bezocht: 3

Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Kihei »

Ik vroeg me af wat de voor- en nadelen zoal zijn van het wonen/werken in Amerika? Het zal ook per staat verschillen wellicht. Zo zou ik de staten waar veel natuurrampen voorkomen graag vermijden om te wonen. Ik vernam dat als je werkloos raakt je niet zoiets hebt als de WW. Daarbij krijg je bij de meeste bedrijven maar heel weinig vakantiedagen op een jaar.

Het weer in sommige staten lijkt me dan wel weer heel fijn, evenals de bevolkingsdichtheid in vergelijk met Nederland. Daarbij vinden veel mensen Amerikanen voor wat ik om me heen hoor nep aardig, maar eerlijk gezegd al zou het nep zijn vindt ik het nog fijn dat ze zo vriendelijk zijn(complimenteus ook). Ik vindt de natuur ook adembenemend vooral de nationale parken en gezond of niet, ik hou van steaks :clap:

Dit is wat ik zo even kan bedenken.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Hockey »

Wat de reden van je vraag?

PS: Draai de vraag eens om, en stel voor je dat je een Amerikaan bent die wil weten wat de voor- en nadelen zijn van wonen in de EU. Dat is vergelijkbaar met de vraag die jij stelt.
Laatst gewijzigd door Hockey op 03 jun 2019, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kihei
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2019, 16:50
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Kihei »

curiosity :lol:
Charlene
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 apr 2019, 21:59

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Charlene »

Tsja, het is maar waar je van houdt.
Voor ons in Tampa Florida zijn de voordelen betere scholing voor onze hoogbegaafde kinderen, het weer (hoewel het zomers dan wel weer heel warm en vochtig is), de natuur, onze vakantietripjes zijn de everglades, keys of crystal springs, het wonen vlakbij Universal en Disney, de mega grote tuin die we hebben, een huis met 2 woonkamers :) etc.
Sinds 23-07-2015 wonend in Tampa
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Loek »

Even wat van je vooroordelen onder de loep nemen. Gevaar voor natuurrampen heb je vrijwel overal in Amerika. Is het niet orkanenen in het oosten of tornados in de midwest, dan zijn het wel aardbevingen in het westen, overstromingen in het zuiden of wild fires elders. Maar die kans heb je Nederland ook, met zuidwester stormen, overstromingen van grote rivieren en heide branden.

WW krijg je hier ook; ik ben ooit 3 maanden werkeloos geweest en kreeg een uitkering. Het is geen vetpot, maar er was wel iets. Afhankelijk van hoe goed of slecht het gaat met de economie kan zo’n uitkering 6 maanden of een jaar duren. Daarna ben je op jezelf aangewezen (... of foodstamps, government aid en charity).

Als je langer bij een bedrijf werkt kun je net zoveel vakantiedagen opbouwen als in Nederland gebruikelijk is. Het hangt af van het bedrijf, maar soms ook van jezelf. Sommige bedrijven zijn wat flexibeler met de wijze waarop je vrije dagen op kunt nemen. Ik heb bijvoorbeeld nooit vrije dagen hoeven opnemen voor zaken zoals rijbewijs verlengen, ambtelijke instanties bezoeken, of andere flutklusjes. Dat kon ik gewoon tijdens werktijd, maar compenseerde dat weer op een ander tijdstip.

De voordelen van ergens anders wonen, of dat nu Amerika is of waar dan ook in de wereld, zijn naar mijn mening persoonsgebonden. Voor mij is het een combinatie van ruimte, klimaat, werkgelegenheid, en een ondefineerbaar gevoel van vrijheid. Maar iemand anders heeft waarschijnlijk een heel ander lijstje. Wat de een fantastisch vind, is mogelijk voor de ander een nachtmerrie. Onthoud maar dan waar je in de wereld ook naartoe gaat, je altijd jezelf meenement. Weet wie je bent.
Gebruikersavatar
Rudolfje
Amerikafan
Berichten: 399
Lid geworden op: 01 apr 2009, 19:40
Locatie: Roswell, GA

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Rudolfje »

Mijn persoonlijke voordelen zijn:
- Lagere belastingen
- Hoger salaris
- Grotere woningen
- Positieve grondhouding
- Overweldige natuur
- Ruimte
- Klimaat

Nadelen ervaar ik ook:
- Ver van familie en vrienden
- Geen broodje kroket of frikandel
- Beperkte historie, niet kunnen slenteren door een oude binnenstad en terrasje pakken
houstondutch
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2019, 23:08

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door houstondutch »

Als ik nooit meer sneeuw of ijs zie, vind ik het best. De temperatuur in mijn tuin bij het zwembad is op dit moment 35 graden. Zoals ik woon (in een buitenwijk van Houston) is in Holland haast niet te betalen. Nu staat Texas wel bekend om de
lage kosten van wonen., land, etc.

Ik vind de Amerikanen over het algemeen vriendelijker en beleefder dan Hollanders.

Voor touristen is er niet veel te beleven hier. We hebben wel NASA, maar dat heb je in een halve dag wel bekeken.

Als iemand iets over deze omgeving wil weten, laat me maar weten.

Ed Smeets
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Ik ben nu voor de zoveelste keer in de VS en hoe mooi ook, ik bedenk mij regelmatig hoe dodelijk saai het moet zijn om hier (99% van de US) op te groeien. Door de grote afstanden zitten veel kinderen overal ver vandaan, is school of werk alleen ver weg te vinden, kom je nergens zonder auto, is men hier zo mogelijk nog beschermender met kinderen waardoor niks kan of mag, heeft er veel een religieus laagje, draait er veel om het inkomen van je ouders, enzovoort. Het land is fantastisch, maar de maatschappij in mijn optiek niet.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Wanderlust »

@tomhster je bericht komt nogal generaliserend over. Ik herken dit beeld in ieder geval totaal niet van bepaalde gebieden waar ik zelf ben geweest, jij hebt het over 99%, maar ben je ook in 99% van de US geweest? Waar baseer je dit op want het is nogal wat?

Ik heb het met mijn familie daar regelmatig over voor- en nadelen, en als ik mijn leven met dat van hen vergelijk kom ik meestal op het volgende uit: vaste contracten en baanzekerheid kennen ze daar niet of nauwelijks, je bent voor je zorgverzekering erg afhankelijk van je werkgever, bv als ik hier in NL van baan wil veranderen kijk ik helemaal niet naar zorgvzk, voor hen kan dat een dealbreaker zijn, maar ook zou ik daar bijvoorbeeld veel meer verdienen en overhouden met het werk dat ik hier doe. Vakantiedagen zijn in eerste instantie best karig, maar bouw je soms goed op naarmate je ergens langer werkt. En zo valt er uiteraard nog meer te bedenken. Ik vind studeren daar bijvoorbeeld veel meer een 'experience' dan hier in Nederland, maar daar betaal je ook flink voor.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door hemmie »

@@tomhster het klopt dat we veel met de auto moeten doen, vooral omdat het verkeer nuet is ingesteld op fietsers. De afstanden zijn wat groter dan in NL, maar echt niet absurd (hier in de Houston suburbs). Wij gaan lopend naar de Elementary School, voor Middle en High School gebruiken we de school bus, maar ook deze scholen zijn <5km van huis. Klopt op zich ook wel dat de kinderen iets afhankelijker daardoor zijn (totdat ze zelf gaan rijden denk ik, maar daar zijn we nog niet), maar dat maakt het leven toch niet meteen dodelijk saai? Mijn kinderen hebben hier zowel via school als daarbuiten volop kansen voor sport, muziek, etc., dus ik geloof zeker niet dat zij hun leven saai vinden.

En of kinderen niets mogen, of inkomen het allerbelangrijkst is, en het religieuze laagje zijn grotendeels persoonlijke keuzes, en zal erg verschillen per gebied. De meerderheid van mijn buren is Aziatisch, en we hebben ook veel Afrikaanse buren, en Hispanics. Enorm veel 1e en 2e generatie immigranten, van over de hele wereld. Iedere groep heeft weer andere manieren van opvoeden, en andere prioriteiten, dus er valt niet echt te generaliseren.

Ik heb in meerdere landen gewoond, en elk land heeft voor- en nadelen. In de meeste westerse landen is het leven goed (zeker vergeleken met een land als India), maar welk land je voorkeur heeft is persoonlijk. Ons bevalt het goed in de VS. Het land is zeker niet perfect, ik zou genoeg nadelen kunnen opnoemen, maar dat geldt ook voor NL.
Terug in Texas!
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Ik bedoelde met 99% de niet-verstedelijkte gebieden. Ik rij nu in Utah. Landschappelijk fantastisch, om op te groeien lijkt het mij de hel. Alles natuurlijk relatief, maar de vrijheid en mogelijkheden die je in Nederland hebt als minderjarige lijkt mij vrijwel onovertroffen, zeker wanneer je uitgaat van een normaal inkomen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Almere vak V »

Ik denk dat het heel moeilijk is om Amerika en Nederland met elkaar te vergelijken. We lijken in de verste verte niet op elkaar. Okay, zij hebben ook iets wat op een democratie lijkt. Net als dat wij dat hebben. En ze rijden ook aan de rechterkant van de weg. Maar dan hebben we het wel zo'n beetje gehad.

Amerika is 231 keer groter dan dat Nederland is en er wonen zo'n 20 keer meer mensen dan dat er in Nederland wonen. Als je dan ook nog bedenkt dat zo'n beetje de helft van de bevolking in een min of meer verstedelijkt gebied woont. Dan kan je op je vingers natellen dat het voor de rest behoorlijk leeg is. Erg leeg!!

Ja, ze hebben in Amerika andere regels. Zeker als het op salaris, belastingen en sociale voorzieningen aankomt. Al denk ik dat we dat laatste ook niet moeten overdrijven. Probeer bijvoorbeeld maar is in Nederland arbeidsongeschikt te worden. Ja, ze hebben andere gewoontes. Denk maar aan eten, religie of sportbeleving. Maar dat wil in mijn ogen allemaal niet meteen zeggen dat dit beter of slechter is. Het is anders.

Als ik me een paar dagen overgeef aan de Amerikaanse eetcultuur kan ik na een paar dagen aan de maagzuurremmers. Ik zou willen dat men in Nederland dezelfde sportbeleving had. Ja, ik heb soms het gevoel dat er in Amerika op elke hoek van de straat een kerk zit. Maar probeer in Nederland op de bible belt voor de gein op zondag is te tanken met je auto of geld te pinnen.

In elk ander land waar je gaat wonen zul je een aantal zaken erbij krijgen en je zult er een aantal zaken moeten laten. Iedereen zal voor zichzelf moeten bepalen waar de weegschaal naar zal overhellen.
Kihei schreef:
03 jun 2019, 19:24
waar veel natuurrampen voorkomen graag vermijden
Amerikanen zijn hier heel simpel in. De kans dat je door een natuurramp getroffen wordt is nihil. Waarom je daardoor tegen laten houden? Er komen gemiddeld 1.000 tornado's per jaar voor in Amerika. Wij horen meestal over een klein gedeelte hiervan als er doden te betreuren zijn. Ik heb een paar jaar geleden in Oklahoma een tornado gezien. De mensen met wie ik was reden in eerste instantie gewoon door. Totdat ze doorkregen dat ik met ogen op steeltjes uit het raam zat te kijken. Toen zijn ze gestopt, stapten uit en gingen er met hun handen in hun zak naar staan te kijken. Terwijl bij mij toch wel een "lichte" paniek uitbrak. Maak je niet druk was hun antwoord. Dat ding is nog zeker 2 mijl weg en gaat 99 van de 100 keer die kant op.
Ik heb begrepen dat er alleen al in de staat Texas er meer dan 100 per jaar voorkomen.
Kihei schreef:
03 jun 2019, 19:24
Het weer in sommige staten lijkt me dan wel weer heel fijn
Definieer fijn. Minnesota in de winter kan me gestolen worden. Evenals Florida in de zomer. En als het in het zo door mij geliefde Oregon 25 dagen achter elkaar regent begin ik ook wel eens te twijfelen...
Kihei schreef:
03 jun 2019, 19:24
Ik vindt de natuur ook adembenemend vooral de nationale parken
Als wij Amerikanen overhebben staan ze met stomme verbazing naar een tulp te kijken. Laat staan 2. Of 200.000... Ze vinden het geweldig dat je zo ver weg kunt kijken, zonder dat er een berg in de weg staat. Of dat alles zo lekker dicht bij elkaar ligt. Voorbeeld, Roy, waar je zin in vandaag. Ik wil wel ff naar Normandië. Even kijken waar mij vader aan land is gekomen en dan op de terugweg even door Parijs en dan ff wat eten...
Charlene schreef:
03 jun 2019, 22:33
voordelen betere scholing
Ik krijg juist terug dat goede scholing in Amerika juist vaak ver te zoeken is of onbetaalbaar. Zij vinden juist ons systeem weer veel toegankelijker.
tomhster schreef:
13 jun 2019, 06:25
zitten veel kinderen overal ver vandaan
Of je woont zoals in Nederland boven op elkaar en kijk je bij de buren zo'n beetje het bord van tafel.
Afstand is gelukkig een relatief begrip. Merk ik ook bij mezelf. Afstanden schijnen in Amerika voor mij in enen een stuk korter te zijn dan in Nederland.
tomhster schreef:
14 jun 2019, 04:56
Alles natuurlijk relatief, maar de vrijheid en mogelijkheden die je in Nederland hebt als minderjarige lijkt mij vrijwel onovertroffen, zeker wanneer je uitgaat van een normaal inkomen.
Mijn dochter van 14 is in 2 minuten klaar met inpakken als ik haar nu vertel dat we definitief verhuizen naar Oregon. En ik kan je vertellen dat Estacada nou niet bepaald een voorbeeld is van een bruisende metropool. Zij vindt juist de keuze die je daar kunt maken heel speciaal. Wil ik naar de grote stad. Dan kan dat. Wil ik niemand om me heen, dan kan dat. Wil ik gaan skieen. Dan kan dat. Wil ik gaan zwemmen bij een waterval. Dan kan dat. Wil ik het bos in. Dan kan dat. Ook de manier van naar school gaan bevalt haar daar veel beter. Hier zit ze in 4 gym met zo'n beetje de halve tijd les. En de andere helft van de tijd hangt ze ergens rond. Regelmatig zijn wij onder de Amerikaanse schooltijd daar. En gaat ze met haar vriendinnen mee naar High School. Daar zitten ze gewoon de hele dag op school met allerlei activiteiten.
Loek schreef:
09 jun 2019, 17:29
De voordelen van ergens anders wonen, of dat nu Amerika is of waar dan ook in de wereld, zijn naar mijn mening persoonsgebonden.
En daar is zo'n beetje alles mee gezegd. Er zijn genoeg landen waar ik heel graag op vakantie ga. Maar er definitief gaan wonen is een ander dingetje. Daar blijven er niet zo heel veel van over.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Bennogr »

Hoor, hoor!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door ADE01 »

Blijft lastig vergelijken. Ongeveer 80% van de bevolking leeft in een stedelijk gebied in de VS. Daarbij zit er veel verschil tussen staten, waar bepaalde zaken net weer iets anders geregeld zijn. De grootste metro in de VS (New York) heeft alleen al meer inwoners dan Nederland. Een vergelijking met dat gebied zal er weer heel anders uitzien dan een niet-verstedelijkt gebied in Utah. Wat dat betreft kun je beter een vergelijking maken tussen Europa en de VS.

Persoonlijk sluit ik mij wel aan bij de meeste mensen hier. In de VS: lagere belasting, mooie natuur, top klimaat, hoe we hier wonen is in Nederland niet te betalen, veel meer keuze in entertainment & sport. Nadelen: familie & vrienden, niet even lopen of fietsen naar de winkel (qua afstand wel maar geen infrastructuur), weinig OV opties en het weer in de zomer is niet altijd super met onweer/regen/storm. Minder zekerheden moest ik ook even mee leren leven maar valt alleszins mee.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Ik vind de US een leuk land hoor, maar je kunt het ook iets te rooskleurig voorspiegelen. Waar ik momenteel ben is 3,5 uur rijden naar de dichtstbijzijnde NHL of NBA-teams en minstens 5 uur enkele reis naar MLB of NFL. Een concert bezoeken kun je ook wel vergeten zonder er een overnachting bij in te calculeren. In Nederland heb je binnen elke 30 kilometer wel een betaald voetbalclub zitten, een concert of theater kun je prima bezoeken nadat je die dag gewoon gewerkt hebt, enzovoort enzovoort. Bovendien zijn de prijzen voor entertainment in Nederland een stuk schappelijker. Hier wordt je doodgegooid met 10 varianten van golden circle-arrangementen die alleen maar prijsopdrijvend werken. De VS is, denk ik, vooral leuk als je redelijk veel geld hebt. Dat een lerares en politieman die samen 100k verdienen nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden omdat de toevallig in de buurt van Silicon Valley wonen vind ik vrij triest. Ik weet niet of jullie van de week Jon Stewart hebben gezien in het congres, maar als dit typeert hoe je als maatschappij omgaat met je hulpverleners van 9/11, dan is dat voor mij denk ik niet het beloofde land. Nederland is absoluut niet het paradijs, maar in een aantal opzichten naar mijn mening wel een stukje beschaafder.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Dutchess »

tomhster schreef:
14 jun 2019, 04:56
in Utah [...] om op te groeien lijkt het mij de hel.
Gelukkig zijn mijn kinderen het niet met je eens.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door tomhster »

Gelukkig maar. Maar ik gok dat jullie in redelijk geciviliseerd gebied wonen en jij een redelijke baan hebt die voor het hele gezin mogelijkheden biedt. Ik reed vanmiddag door Antimony. Het lijkt mij stug dat ze dat ook fantastisch hadden gevonden, hoewel je niks mist als je niets te vergelijken hebt natuurlijk.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Hockey »

tomhster schreef:
15 jun 2019, 06:39
Ik reed vanmiddag door Antimony. Het lijkt mij stug dat ze dat ook fantastisch hadden gevonden, hoewel je niks mist als je niets te vergelijken hebt natuurlijk.
En wat is er zo erg aan dan, behalve het feit dat vooral jij het vreselijk vindt?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Marcopstal »

Wordt precies weer een discussie onder de vaste forumbezoekers. TS is hier alvast sedert 3 juni niet meer langsgeweest. De interesse is misschien toch niet zo groot.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Voor- en nadelen wonen in Amerika

Bericht door Wanderlust »

tomhster schreef:
15 jun 2019, 01:26
Nederland is absoluut niet het paradijs, maar in een aantal opzichten naar mijn mening wel een stukje beschaafder.
Beschaafd? Het ligt eraan voor wie. Ik heb me kapotgestudeerd om nu een vermogen aan inkomstenbelasting te mogen betalen, maar god forbid dat ik een huis kan kopen/huren in deze markt. Maar ik betaal met plezier mee aan sociale huurwoningen waar ik zelf geen gebruik van mag maken hoor. En met mij vele anderen. :D Juist dat alles zo geconcentreerd is in Nederland zie ik als een groot probleem. Waar ga je wonen als het vol is nabij de grotere steden, waar zo'n beetje alle werkgelegenheid zit? En hoe ga je dan naar je werk: met het 'beschaafde' OV, de ene dag als sardientjes in blik of de andere dag gewoon niet, omdat er blaadjes op het spoor liggen? Met de auto kan ook natuurlijk, gezellig met z'n allen in de file. Daarnaast: betutteling is fijn voor kwetsbare groepen, maar besef je wel dat er ook groepen zijn die worden afgestraft/geremd or whatsoever door hoe 'beschaafd' het in Nederland allemaal is, zoals jij het noemt.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer