Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Wanderlust »

hemmie schreef:
07 mei 2019, 15:46
Laatste keren dat wij vlogen (op Houston) heb ik helemaal geen verschil gezien tussen new en returning esta.
In november (op DTW) moesten wij ook gezamenlijk naar de kiosk, maar ik (returning ESTA) moest in een aparte rij dan de rest van mijn reisgezelschap (new ESTA). De returning ESTA rij ging op in de rij met GC/citizens. In de praktijk maakte het geen barst uit want we waren precies tegelijk klaar. Maar november is ook al weer een aantal maanden geleden natuurlijk :D
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1544
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door jill1234 »

Ik heb voor onze aanstaande reis naar Amerika voor ons gezin een groepsaanvraag voor ESTA gedaan een tijdje geleden.
Deze is goedgekeurd; heb de bevestiging geprint en wilde nu even inloggen om te kijken of de status nog steeds ok is.
Mijn account is nu geblokkeerd omdat ik te vaak een mislukte inlogpoging gedaan heb (dom, ik moest al mijn voornamen ingeven bij het inloggen, kwam ik te laat achter)
Je kon op een link klikken met het verzoek het account weer te deblokkeren; dat heb ik gister gedaan. Als ik nu probeer in te loggen geeft hij aan dat het groeps id onbekend is.
Wat moet ik nu doen? Zo laten? Ik heb immers de geprinte ESTA. Of bellen? In het Engels neem ik aan; ben ik niet zo goed in...
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Gewoon per persoon even de status opvragen op basis van paspoortnummer en gegevens. Vergeet dat groepsverhaal, dat is alleen maar om ze in een keer te kunnen afrekenen.
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1544
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door jill1234 »

AAah dank je! Dat lukt wel! Weer gerustgesteld!
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Wanderlust schreef:
07 mei 2019, 16:42
hemmie schreef:
07 mei 2019, 15:46
Laatste keren dat wij vlogen (op Houston) heb ik helemaal geen verschil gezien tussen new en returning esta.
In november (op DTW) moesten wij ook gezamenlijk naar de kiosk, maar ik (returning ESTA) moest in een aparte rij dan de rest van mijn reisgezelschap (new ESTA). De returning ESTA rij ging op in de rij met GC/citizens. In de praktijk maakte het geen barst uit want we waren precies tegelijk klaar. Maar november is ook al weer een aantal maanden geleden natuurlijk :D
Volgens mij verschilt de situatie per vliegveld, in Houston was er een kleine 2 jaar geleden al geen onderscheid tussen new en returning esta. Ik heb wel het idee dat ze uiteindelijk allemaal overgaan naar de situatie dat iedereen naar de kiosk moet tenzij je een visum (niet B) hebt. Overigens zijn citizens hier apart van alle anderen, ook kiosken, maar andere kant van de hal.
Terug in Texas!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Onderscheid maken tussen wel of niet returning kan nu gewoon niet meer omdat er geen formulieren voor customs in de vliegtuigen worden uitgedeeld en ik heb ze ook niet meer zien staan toen ik de laatste keren in de rij stond. Volgens mij moet je daarom nu eerst altijd langs de kiosken om de customs informatie digitaal in te vullen.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

Ja dat zeiden ze afgelopen zomer ook in het vliegtuig tegen ons (naar SF) maar bij Immigrations was de meneer het daar niet mee eens en moest ik in alle haast toch een formuliertje invullen. Gelukkig had hij een goed humeur maar als je zo'n zuurpruim hebt dan sta je daar te schrijven met het zweet in je handen.

Nou moet ik wel aangeven dat wij onze gehandicapte zoon mee hadden en dus niet eerst bij de apparaten zijn geweest. Dat had zo wie zo niet gekund want mijn man en 2 zonen hadden nieuwe paspoorten (maar wel returning Esta)
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Dat kan kloppen; de laatste maanden heb ik nergens meer de formulieren zien staan.
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door heidem »

Ze werden drie weken geleden op een vlucht van Delta naar Minneapolis nog wel uitgedeeld (althans aan de enkeling die deze wilde hebben).
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Da's apart, heb recent paar keer Delta gevlogen maar toen werden ze niet meer uitgedeeld. En op het vliegveld stonden ze ook niet meer, oa ATL en SEA. Hangt dan van de bestemming af blijkbaar.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knaapje »

Het is erg verwarrend.
Vorig jaar naar Atlanta werden ze helemaal niet uitgedeeld.
Afgelopen maart met United naar Chicago werden ze uitgedeeld als je ze wou hebben.
Uiteindelijk had je ze niet nodig. Gewoon via de kiosken.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

heidem schreef:
12 mei 2019, 15:44
Ze werden drie weken geleden op een vlucht van Delta naar Minneapolis nog wel uitgedeeld (althans aan de enkeling die deze wilde hebben).
2,5 weken geleden op de DL165 AMS-MSP niet en in MSP werd ook iedereen (uitgezonderd GE) langs de kiosken geleid. Geen enkel onderscheid. De kiosken werden dus gebruikt voor customs declarations. Pas daarna werd geselecteerd. De rij na de kiosken was dan ook erg lang. Ik heb het een half uurtje of zo staan bestuderen terwijl ik aan het wachten was op mijn wederhelft die in de rij stond. Met name de rij met mensen die een PG bonnetje uit de kiosken kregen was erg lang met maar een CBP officer die soms nog best wel even bezig was met iemand. Er was in die rij overigens ook geen onderscheid tussen citizens en non-citizens.

Bij de balie waar je met Global Entry langs liep zat overigens helemaal niemand, ook wel bijzonder. En de meneer bij customs keek nergens naar en nam alleen maar bonnetjes in. Oftewel, als iemand anders mijn global entry bonnetje had gehad had hij of zij zo door kunnen lopen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Tijdens de meivakantie op weg naar SFO keurig een blauw formuliertje uitgereikt gekregen in het vliegtuig. Nou, dan maar invullen. Keurig afgegeven bij de immigration officer die er een keer naar keek en het vervolgens in een grote bak gooide met nog meer blauwe papiertjes. Ik vroeg nog of we dat nodig hadden nadat we onze koffer hadden opgehaald, zoals het in het verleden ging. Maar zijn antwoord was, onzin dat ze jullie dit laten invullen in het vliegtuig, maar waarschijnlijk hebben ze nog ergens van die papiertjes over...
knaapje schreef:
12 mei 2019, 19:35
Het is erg verwarrend.
Tsja, Amerika is een groot land. En zo'n beetje elke staat houdt er weer andere regels op na. Zal nog wel een paar jaar zo doorgaan vrees ik...
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knaapje »

TSA en CBP zijn toch federale instellingen met landelijke regels?.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Jep. Het ligt denk ik ook een beetje aan het vliegveld.

Volgens mij is het proces steeds vaker: iedereen (behalve GE) langs de APC kiosks, ook al weet je vooraf dat de reiziger er eigenlijk niet eligible voor is en dat ding gegarandeerd een kruis gaat printen. Op de APC kiosk doe je ook een customs declaration, dus dat hoeft dan niet meer op papier. Pas na de kiosks wordt geselecteerd, op basis van het geprinte bonnetje, of je de "korte" route ingaat (bij een bon met PG (passage granted)), of de route waarbij je alsnog bij een gewone balie komt. Met als enige verschil dat je de customs declaration al digitaal op de kiosk hebt gedaan, en dat papiertje dus niet meer nodig is.

Het kan natuurlijk zijn dat nog niet ieder vliegveld op dezelfde manier is ingericht en men soms niet de capaciteit heeft om iedereen de kiosks te laten gebruiken. Ik kan me ook voorstellen dat de formulieren nog wel bestaan als backup faciliteit. Wat als de kiosks een keer niet bruikbaar zijn door storing of stroomuitval, dan wil men denk ik toch alsnog van iedere reiziger een customs declaration hebben.
A&A
Amerikafan
Berichten: 389
Lid geworden op: 03 jan 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door A&A »

A&A schreef:
07 apr 2019, 10:43
Wij vliegen 19 mei vanaf Brussel naar Las Vegas via Atlanta en komen 19/5/2019 om 14:50 uur in Atlanta aan. We dachten een nieuwe Esta aan te moeten vragen maar zagen gisteren dat dit toevallig net nog geldig is.
De verloopdatum van onze Esta is 20/5/2019 dus normaal hoeven we geen nieuwe Esta aan te vragen. We vragen ons wel af of de verloopdatum in dit geval "tot" is of "tot en met" 20 mei 2019. Hopelijk hebben we geen 9 uur vertraging tussen Brussel en Atlanta maar het is ons niet duidelijk of, mochten we idd idioot veel vertraging hebben, we dan alsnog een nieuwe Esta aan moeten vragen.

Het lijkt ons dat we met alleen het contactadres in de USA wijzigen (is dat overigens verplicht of vrijwillig?) voor dit jaar gewoon op de oude Esta kunnen.
We zouden nog even laten weten of het op de oude Esta gewoon gelukt is om binnen te komen op 19 mei. De verloopdatum van onze Esta was 20 mei 2019. Wij zijn zondag 19 mei vanaf Brussel gevlogen naar Atlanta en daar rond 14 uur geland. Geen enkele vraag over onze Esta gehad (hij was tenslotte, ook al was het de laatste dag, gewoon nog geldig). Zelfs niet de opmerking dat het wel een "close call" was omdat hij een dag nadat we binnen komen in de USA verloopt.
Je kunt de ESTA dus in ieder geval tot de verloopdatum gebruiken; we weten nog steeds niet of het nou tot of tot-en-met de verloopdatum is maar dat was in ons geval ook niet aan de orde.
Wel luxe dus; door stom toeval drie achtereenvogende jaren op dezelfde ESTA gekund!
Maritabma
Amerikafan
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 dec 2018, 13:41
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Maritabma »

Klopt mijn idee dat wij, aangezien we op de ESTA al ingevuld hebben dat mijn man een melkveebedrijf heeft, en aan moeten geven dat hij dus in contact met vee is geweest dus naar zo'n kiosk moeten en dan gegarandeerd een rood kruis krijgen en dan naar een soort van beambte moeten?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Jazekers.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Dat klopt. Heb er zelf geen ervaring mee ;) Hier https://travel.stackexchange.com/questi ... ing-the-us staat er wel wat over, o.a. schoenen goed schoonmaken.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Maritabma schreef:
21 mei 2019, 08:26
dus naar zo'n kiosk moeten en dan gegarandeerd een rood kruis krijgen en dan naar een soort van beambte moeten?
Rode kruizen bestaan niet ;-). Maar je krijgt dan vermoedelijk sowieso geen "PG" code geprint (passage granted), maar "DR", wat staat voor "Declaration referal", in combinatie met een (zwart) kruisje. En dan zul je inderdaad langs een balie gerouteerd worden. Overigens ga je ook met PG gewoon nog langs iemand, maar op de meeste vliegvelden zijn dat aparte balies waar niet iemand zit, maar bij staat, en wat meer informeel je papiertje inneemt. Soms stelt die nog wat vragen, soms ook niet, maar hij of zij heeft dan geen camera en fingerprint scanner meer, dat is immers al door de kiosk gedaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer