Enkele reizen duur

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
dickdale
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Enkele reizen duur

Bericht door dickdale »

Waarom zijn enkele reizen vaak zo duur? Ik snap hem niet helemaal. Als ik volgend jaar mei naar JFK zou vliegen dan kost dit met een retour 474 euro. Ga ik alleen naar JFK en wil ik via een andere luchthaven terug, dan betaal ik ineens meer dan 2300 euro voor dezelfde vlucht.

Kan iemand dit verklaren?
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Enkele reizen duur

Bericht door SpaceAce »

En als je nu kiest voor 'meerdere bestemmingen'? Open Jaw heet dat. Dan boek je gewoon retour dus.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Enkele reizen duur

Bericht door stegeman »

Je meot geen enkele reis invullen maar wel retour met vliegen op A en terug vanaf B.
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Marielleh »

Een jaar of twintig geleden stelde ik deze vraag op een Amerikaans reisbureau. Het ging toen om een binnenlandse vlucht en ik wilde simpelweg niet terugvliegen omdat ik over de grond het land wilde doorkruisen maar terug moest vliegen naar het gezin waar ik als au pair gewerkt had om een deel van mijn bagage op te halen en weer te vertrekken op het ticket wat de organisatie voor mij geregeld had.
Het antwoord toen was dat ze er al rekening mee hielden dat er een percentage mensen nooit op kwam dagen en dit een van de redenen was dat vliegtuigen standaard overboekt zijn. Met de toevoeging “je hebt het niet van mij maar boek gewoon maar de retour die de helft kost van het enkeltje en kom niet opdagen”. Dat laatste gaat in tegen zo ongeveer al mijn principes maar het onwijze prijsverschil maakte dat ik het toch deed.

Hoewel ik nooit open jaw gevlogen heb was het op de trajecten die ik onderzocht altijd zo veel duurder dat het geen optie was. Op onze reizen naar Azie de laatste jaren vlogen we altijd weer terug vanaf de luchthaven van aankomst, soms met een aparte binnenlandse vlucht om daar weer te komen.
Voor onze komende reis naar de VS hadden wij graag van DC/NY/Philly/Boston naar Atlanta gereist. Dit was over het algemeen ook zo ongeveer dubbel zo duur dan een retourtje. We vliegen nu heen en terug op DC.

Ben benieuwd of er mensen zijn die zich hier beroepsmatig mee bezig houden en een “echt” antwoord oop de waarom vraag hebben. Mijn gezonde verstand zegt dat het “makkelijker” en commercieel aantrekkelijker is om retourtjes te verkopen dan andere en daarmee meer gecompliceerde trajecten. (Hoewel ik me ook afvraag wat er gecompliceerd aan is)
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben regelmatig een open jaw geboekt en dat was nooit duurder dat het gemiddelde van twee retourtjes. Het kan zijn dat het veel duurder wordt als er geen maatschappij is die op beide luchthavens vliegt.

Maar waarom een enkeltje duurder is dan een retour? Geen idee. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Mrvanilla »

Groetjes,
Daniel
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Enkele reizen duur

Bericht door winterpark »

Vorige jaar hadden wij een vliegticket nodig van Amsterdam naar een Europese bestemming, en vervolgens van Amerika naar Amsterdam. Dat zijn twee enkeltjes geworden. Pas na het boeken had Delta/KLM een aanbieding waardoor een direct retourtje met Delta opeens goedkoper was geworden.

Dus ja, of een open-jaw, of dus een retourtje.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Almere vak V »

Marielleh schreef:
09 mei 2019, 18:24
Met de toevoeging “je hebt het niet van mij maar boek gewoon maar de retour die de helft kost van het enkeltje en kom niet opdagen”.
Ben heel benieuwd als je de volgende keer een ticket boekt bij diezelfde maatschappij of ze heel enthousiast gaan reageren...
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Marielleh »

Ben heel benieuwd als je de volgende keer een ticket boekt bij diezelfde maatschappij of ze heel enthousiast gaan reageren...
Want? Zij weten toch niet waarom ik niet meeging. Ik kan wel in het ziekenhuis gelegen hebben..... Als je dat nou vijf keer per jaar doet zou ik me op een gegeven moment vragen kunnen voorstellen. Maar zelfs dan; ik koop een ticket waarvan ik geen gebruik maak en zij kunnen die stoel weer invullen met iemand die ze overboekt hebben.
Ondertussen is het zo geleden en weet ik echt niet meer welke maatschappij het was, omdat het een binnenlandse vlucht was, gok ik een Amerikaanse. Ik ga er maar vanuit als ik ooit nog met de betreffende partij vlieg dat het wel goed komt. :-)
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
peterd87
Amerikafan
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2013, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nijverdal

Re: Enkele reizen duur

Bericht door peterd87 »

Almere vak V schreef:
16 mei 2019, 11:22

Ben heel benieuwd als je de volgende keer een ticket boekt bij diezelfde maatschappij of ze heel enthousiast gaan reageren...
Doe dit meerdere keren per jaar en nog nooit wat op gehoord. Heb nu ook nog 2 vluchten in Zuid Amerika openstaan die ik niet ga vliegen.

Enkeltje kostte 450 dollar per persoon, een retourtje 150...heb uiteindelijk toch betaald voor wat de maatschappij het waard acht? Dan is het toch aan mij om evt daar geen gebruik van te maken?
Overweeg je een American Express creditcard aan te vragen? Gebruik dan vooral onderstaande link :-) Kost niets en levert jou en mij een leuk aantal miles op:
https://cutt.ly/ZFGW6Xy

Reisgeschiedenis:
https://my.flightradar24.com/peterd87
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Almere vak V »

@derksen_peter Allemaal bij dezelfde maatschappij?
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Loek »

Ik moest een open jaw ticket boeken bij United deze maand: heen naar Denver - Vancouver, terug van Halifax -Denver. De open jaw zou meer dan $700/pp zijn geweest. Ik heb uiteindelijk een enkele reis Denver-Vancouver geboekt en een enkele reis van Halifax-Denver. Kosten totaal nu $480/pp. Dus een enkeltje is niet altijd duurder.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Galapogos »

Misschien omdat dat niet intercontinentaal is? Ik weet niet hoe het binnen Noord-Amerika zit, maar binnen Europa zijn twee enkeltjes vaak ook niet duurder dan een retourtje. Wellicht ligt de opkomst van de low cost airlines hieraan ten grondslag?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Enkele reizen duur

Bericht door roelb »

Het is eigenlijk heel simpel: een enkele reis is eigenlijk helemaal niet duurder dan een retour.

Als je kijkt naar de full-fare tarieven bij airlines, dus de flexibele fares zowel in economy als business dan zie je dat een retour normaliter /precies/ dubbel zo duur is als een enkele reis.

Maar vrijwel niemand koopt tickets tegen dit soort tarieven (hooguit zie je het wel eens op het laatste moment, als je morgen moet vliegen oid. Dan betaal je ook de hoofdprijs. Wat wij allemaal kopen zijn tickets met speciale kortingstarieven. En dat soort kortingstarieven zijn eigenlijk altijd retourtarieven tussen twee luchthavens.

Dus een airline heeft, naast een regulier tarief enkele reis AMS-JFK, AMS-LAX, JFK-AMS en LAX-AMS. Daarnaast hebben ze ook kortingstarieven (vaak excursion fares genoemd) voor een retour AMS-LAX, AMS-JFK en andersom, etc, die veel goedkoper zijn dan twee van die enkele reizen. Je krijgt zo'n korting echter niet zomaar, daarvoor lever je ook wat in. Dat zijn alle beperkingen in dit soort tarieven. Zo moet je bijvoorbeeld een bepaalde tijd vooraf boeken, kun je niet of beperkt annuleren, kost wijzigen geld, is het aantal tickets dat je kunt kopen voor dezelfde vluchten gelimiteerd, etc. Over het algemeen geldt: hoe lager de fare, des te meer beperkingen er in de regels staan.

Staan je plannen dus vooraf vast dan koop je zo'n ticket. Jij profiteert van de korting en de airline profiteert ook, die weet immers al in een vroeg stadium waar ze aan toe zijn en kunnen daar hun schema op plannen, maar ze kunnen er ook mee sturen door bepaalde city pairs of routes - waar ze nog onderbezetting hebben - goedkoper te maken. Kun je met die beperkingen niet overweg, bijvoorbeeld omdat je zakelijk reist en geen idee hebt wanneer je terug wilt reizen, dan zul je meer moeten betalen voor die flexibiliteit.

Waarom airlines ook geen kortingstarieven publiceren voor enkele reizen? Tja, allereerst denk ik omdat er simpelweg niet veel vraag naar is. 99% van de reizigers moet immers ook weer een keer terug naar huis. En in het zeldzame geval dat iemand al ver vooraf weet dat hij van A naar B wil, maar niet meer terug, dan kun je inderdaad altijd gewoon een retour kopen en niet terugvliegen, daarmee overtreed je - als consument - geen wet en de airline kan je ook niet verplichten om het gekochte produkt (het ticket) helemaal te gebruiken.

Zakelijk gezien ligt dat overigens anders. Airlines willen natuurlijk voorkomen dat die goedkopere tarieven misbruikt worden om een bepaalde flexibiliteit te krijgen zonder dat daarvoor betaald wordt. In corporate contracten met airlines worden dat soort trucs zoals throw away ticketing dan ook uitgesloten en heeft de airline de mogelijkheid om achteraf te berekenen wat het gekost had moeten hebben. In ruil krijgt de onderneming dan weer een korting op alle tickets die ze kopen.

Maar goed, in antwoord op de originele vraag hierboven, als je graag AMS-JFK en terug LAX-AMS wil vliegen hoef je helemaal geen twee enkele reizen te kopen. Dat kan bij iedere airline gewoon op een enkel ticket. Het tarief wordt dan samengesteld. Normaal gesproken zou zo'n ticket de optelsom moeten zijn van de helft van het goedkoopste retourtarief AMS-JFK plus de helft van het goedkoopste retourtarief AMS-LAX. Uitzonderingen daargelaten, het kan zijn dat de allergoedkoopste tarieven dat soort combinaties niet toe staan, maar meestal wel.
peterd87
Amerikafan
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2013, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nijverdal

Re: Enkele reizen duur

Bericht door peterd87 »

Almere vak V schreef:
16 mei 2019, 21:09
@ derksen_peter Allemaal bij dezelfde maatschappij?
Gros wel ja met een wel bekende vervoerder uit Spanje waar ik relatief veel mee vlieg, deze 2 zijn een uitzondering. Overigens wel dezelfde alliantie (oneworld), mocht dat er eventueel nog toe doen.

Blijf ook van mening dat je een product koopt en dat je zelf moeten weten of je daar uiteindelijk gebruik van wilt maken. Je betaalt wat de aanbieder er voor wil hebben, niet meereizen zou ze daarom juist meer op moeten leveren. Evt door de stoel opnieuw te verkopen en anders door het lagere kerosineverbruik.
Overweeg je een American Express creditcard aan te vragen? Gebruik dan vooral onderstaande link :-) Kost niets en levert jou en mij een leuk aantal miles op:
https://cutt.ly/ZFGW6Xy

Reisgeschiedenis:
https://my.flightradar24.com/peterd87
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Enkele reizen duur

Bericht door roelb »

Blijf ook van mening dat je een product koopt en dat je zelf moeten weten of je daar uiteindelijk gebruik van wilt maken.
Dat mag toch ook gewoon. Geen enkel probleem. Als jij, als consument, besluit om een ticket slechts deels te gebruiken dan kan dat gewoon. Niemand zal je thuis komen halen en je verplichten om mee te gaan. Let op: daarmee eindigt wel per direct je overeenkomst met de airline. Als je dus ook nog andere vluchten op hetzelfde ticket had staan dan heb je pech. Die coupons (term uit de oude tijd dat het nog een papieren ding was) zal de airline niet meer honoreren. Immers, onderdeel van de overeenkomst die je bij het kopen van het ticket met de airline sloot is dat je alle vluchten in volgorde vliegt. Tegenprestatie is dat de airline je vervoert. Maar als jij je niet aan die afspraak houdt dan zal de airline zich er ook niet meer aan houden en eindigt de overeenkomst op dat moment. Feitelijk betekent dat dus dat je alleen de laatste leg(s) van een ticket niet kunt vliegen zonder verdere consequenties, zoals bijvoorbeeld de terugvlucht van een retour. Je kunt niet de eerste vlucht, of een vlucht ergens tussenin missen en dan nog wel de rest vliegen.
peterd87
Amerikafan
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jul 2013, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nijverdal

Re: Enkele reizen duur

Bericht door peterd87 »

Dat is volgens mij nu een vraag die bij een Duitse rechter ligt? Anyway: ik blijf het gewoon doen totdat ik er evt. achter kom dat ik de rekening er voor ga krijgen :lol:
Overweeg je een American Express creditcard aan te vragen? Gebruik dan vooral onderstaande link :-) Kost niets en levert jou en mij een leuk aantal miles op:
https://cutt.ly/ZFGW6Xy

Reisgeschiedenis:
https://my.flightradar24.com/peterd87
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Loek »

Doet me hieraan denken...
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Enkele reizen duur

Bericht door Vito »

Die is echt briljant :clap: :thumbup: :lol:
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Enkele reizen duur

Bericht door stegeman »

:clap: :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer