Pilotenstaking SAS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BigJesper
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 jan 2019, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 11

Pilotenstaking SAS

Bericht door BigJesper »

Sinds afgelopen vrijdag zijn de Deense, Noorse en Zweedse piloten van SAS in staking. Achtergrondinformatie over de staking is in dit artikel in de Volkskrant te vinden.

Al vijf dagen lang zijn de piloten in staking en vliegt ongeveer 70% van de vluchten uitgevoerd door SAS Scandinavia niet. Deze middag kwam ook naar buiten dat de piloten woensdag ook gaan staken en hoe de rest van de week er uit komt te zien ook nog niks zeker. Nu ziet het er naar uit dat mijn reisroute AMS-CPH-EWR komende vrijdag ook kansmaakt op annulering. De vluchten SK0550 en SK0909 worden beiden door SAS Scandinavia uitgevoerd. Dit brengt ontzettend veel onzekerheid met zich mee, omdat ik totaal niet weet waar ik aan toe ben. Wat het nog zorgelijker maakt is SAS bijzonder traag is met haar berichtgevingen en dat de contactlijnen van SAS (telefoon en Facebook Messenger) zwaar overbelast zijn.

Mijn vraag richt zich eigenlijk richting forumleden die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Hoe gingen jullie hiermee om en maak ik bijvoorbeeld kans op (automatische) overboeking naar een andere (Star Alliance) maatschappij die AMS-EWR (of JFK) dezelfde dag nog aandoet?
anneliesbossaert
Amerikafan
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 sep 2008, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Oostende

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door anneliesbossaert »

Ik heb het voorgehad met klanten (ben reisagent) die in Chicago zaten. Hun vluchten via Copenhagen waren gecancelled.
Ik heb ze kunnen herboeken op de rechtstreekse vlucht met United Airlines.

Van zodra je weet dat je vluchten niet zullen doorgaan zou ik beginnen bellen met SAS. Zorg ervoor dat je zelf al een alternatief voorhanden hebt en vraag dan gewoon om je te herboeken op die vlucht.

De rechtstreekse vlucht AMS - EWR van United staat nog volledig open, dus dit zou zeker geen probleem mogen zijn.

Veel succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
BigJesper
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 jan 2019, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door BigJesper »

Hoi @anneliesbossaert,


Bedankt voor je reactie! Ik zag inderdaad al dat United ook nog genoeg plek heeft voor de vlucht van vrijdag, evenals Delta en KLM op hun vluchten. Om op één van deze vluchten omgeboekt te worden lijkt mij ook geen probleem. Het probleem lijkt mij voornamelijk het proces. Uit de reacties te lezen op social media is SAS via de telefoon of FB Messenger nauwelijks te bereiken. Als ik ergens niet op zit te wachten, dan is het om een dag van tevoren maar heel veel onzekerheid te zitten. :( Hoop dat het omboeken ook automatisch kan gebeuren...
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door Queste »

Delta en KLM is een andere alliantie dus daar zal je niet op omgeboekt worden. Zo snel mogelijk contact opnemen kan helpen, omboeken zou normaal gesproken automatisch gebeuren maar aangezien het hele vliegtuig omgeboekt moet worden past niet iedereen op dezelfde vervangende vlucht.
Mijn ervaring bij de enige anulering die ik meegemaakt heb (weersomstandigheden) was dat eerst de business/first passagiers omgeboekt worden, dan status houders en daarna de rest. Mogelijk ook nog op volgorde van boekingsklasse.
Wij hadden met 3 dezelfde vlucht geboekt. Eén collega had business, kreeg een vroege vlucht rechtstreeks de volgende ochtend. Ik had gold status en kreeg een vroege vlucht met overstap, mijn andere collega zonder status kreeg een late vlucht met overstap en was pas bijna 24 uur later terug thuis.
Vlucht was Zurich-Düsseldorf.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
BigJesper
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 jan 2019, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door BigJesper »

Vorig jaar is bij ons de tweede vlucht van British Airways (oneworld) van Heathrow naar Schiphol door 'weersomstandigheden' geannuleerd. Toen zijn we ter plekke geholpen en konden we de volgende dag met een KLM-vlucht (SkyTeam) mee. Alliantie zou geloof ik dan in principe niet uit mogen maken, al ga ik er wel vanuit dat vanuit SAS dan de voorkeur wordt gegeven voor United (beiden Star Alliance).
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door Almere vak V »

@BigJesper

Niet wachten!!

Toen wij zondag hoorden dat ze voor maandag ook eruit gingen ben ik meteen gaan bellen voor onze vlucht van woensdag. Vandaag dus. Binnen 5 minuten op de vlucht van SF naar Amsterdam met KLM. Prima geregeld!! Wij gaan zo boarden.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door Almere vak V »

Queste schreef:
30 apr 2019, 16:07
Delta en KLM is een andere alliantie dus daar zal je niet op omgeboekt worden.
Zie bovenstaand. Binnen 5 minuten had SAS ons op een KLM vlucht.
Gebruikersavatar
BigJesper
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 jan 2019, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door BigJesper »

Almere vak V schreef:
01 mei 2019, 22:18
@ BigJesper

Niet wachten!!

Toen wij zondag hoorden dat ze voor maandag ook eruit gingen ben ik meteen gaan bellen voor onze vlucht van woensdag. Vandaag dus. Binnen 5 minuten op de vlucht van SF naar Amsterdam met KLM. Prima geregeld!! Wij gaan zo boarden.
Zomaar benieuwd, maar heb je wellicht bepaalde status binnen SAS of Star Alliance dat het makkelijker maakt om omgeboekt te worden? Lees namelijk op het internet dat SAS je pas kan en wil omboeken nadat de vlucht geannuleerd is.

Goede reis!

(Overigens wel vreemd dat ik zojuist voor mijn eerste vlucht van 07:00u naar Kopenhagen al kon inchecken, terwijl dat normaliter pas 22 uur van tevoren kan. :blink: )
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door Almere vak V »

Geen enkele status. Nog nooit mee gevlogen zelfs. Wel een eurobonus account aangemaakt. Dat is het enige.

Ook onze vlucht stond nog op on time. Maar we werden meteen kosteloos overgeboekt op een KLM vlucht. Staan net op Schiphol. De rest van het verhaal komt wel als we thuis zijn.
Gebruikersavatar
BigJesper
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 jan 2019, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door BigJesper »

Vanochtend om 8 uur kwam ik erachter dat de eerste vlucht naar Kopenhagen geannuleerd was. Drie kwartier in de wacht gestaan en op Facebook Messenger een bericht gestuurd en, je verzint het niet, tegelijkertijd geholpen om omgeboekt te worden. We hebben nu een directe United vlucht naar Newark. Alternatief was Lufthansa met een overstap op Frankfurt, maar dit is een flink stuk beter. :D
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Pilotenstaking SAS

Bericht door Almere vak V »

Voor de helderheid even het hele verhaal.

Begin van het jaar tickets geboekt van AMS naar SFO met een overstap in Kopenhagen voor €279. Thuisblijven is duurder zullen we maar zeggen. Heen prima en niks aan het handje. Kopenhagen trouwens een zeer relaxed vliegveld!!

Ik had toen al begrepen dat er iets van een staking zat aan te komen. Die kwam er ook en zou 3 dagen duren. Vrijdag, zaterdag en zondag. Maar op zondag bleef het erg stel en vrij vlot gingen de vluchten voor maandag er ook al uit. Toen ze maandag er voor dinsdag ook uit zouden gaan zag ik het lijk al drijven. Gebeld met SAS en verteld dat wij woensdag toch echt naar huis moesten. We zaten op dat moment in Las Vegas en hebben ze de keus gegeven om terug te vliegen uit Las Vegas, Los Angeles, Salt Lake City of San Francisco. Voor SAS was het makkelijker om ons op een vlucht uit onze originele vertrekplaats te krijgen. Waarom weet ik niet. Heb er ook niet naar gevraagd. Maar binnen 5 minuten zaten we op een rechtstreekse KLM vlucht naar Amsterdam.

Dus, ik zou nu kunnen roepen dat SAS helemaal niks is en ga zo maar verder. Maar zijn prima geholpen. Zowel op de heenvlucht als de terugvlucht.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer