Yosemite NP - hulp bij planning.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Jan - België
Amerikafan
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 jun 2008, 12:02

Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Jan - België »

Ik had graag wat hulp gekregen van jullie bij het plannen van onze activiteiten in Yosemite NP.
Ik heb al heel wat topics doorgenomen op dit forum en op de site van Yosemite zélf heb ik ook al aardig wat gezocht, maar ik vind het moeilijk om het nu allemaal concreet te maken.

We willen graag volgende dingen meepikken:

1) Sentinel Meadow Cook's Meadow's Loop Trail
2) The Mist Trail
- 4,8 km naar Vernal Fall (round-trip)
of verlengen met
- 11 km naar Nevada Fall (round-trip)
3) Tuolomne Meadows
4) Cathedral Lakes Trail

Kunnen jullie ons nu verder op weg helpen? Op welke dagen plannen we best welke activiteit precies?
En, waar ik voorlopig nog geen zicht op krijg: kunnen we dit allemaal doen door in één zelfde hotel te verblijven?
Indien niet: zouden jullie uit bovenvermelde activiteiten iets vervangen zodat je dan wél in één zelfde hotel kan verblijven?
Zoals veel mensen willen we het meeste/beste uit onze reis halen, maar het moet uiteraard ook allemaal haalbaar zijn.

Tips of wijzigingen van onze activiteiten...ik hoor het graag!

Dikke merci alvast! :thumbup:

DAG 32

Mammoth Lakes - Yosemite NP
- via Tioga Pass

DAG 33
Yosemite NP

DAG 34
Yosemite NP

DAG 35
Yosemite National Park - Sequoia NP (315 km - 4u)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite - hulp bij planning

Bericht door Martin & Marianne »

Heb je de kaart van het park al bekeken? Zie daarvoor de NPS-site onder Maps (in plaats van park tiles moet je brochure map aanklikken linksboven in de kaart). Dat geeft je toch al voldoende informatie? Zie voor de trailheads en andere informatie ook mijn wandelsite.Op de kaart zul je ook zien dat je alles het beste vanuit Yosemite Village kunt doen. Zie ook de kaart van de vallei daarvoor (zie hier).
Cathedral Lakes en Tuolumne Meadows liggen aan de Tioga Road dus die doe je op weg van Mammoth Lakes naar Yosemite Village. Zie hiervoor bijvoorbeeld ons 2015-verslag. Voor de Cathedral Lakes Trail had ik hier ook al aangegeven dat je dat het beste onderweg vanuit ML kunt doen.

Als je de Mist Trail helemaal tot bovenaan de Nevada Fall wilt lopen zou je ook de Panorama Trail kunnen overwegen. Als je die niet doet kun je de laatste dag naar Glacier Point rijden en onderweg bijvoorbeeld Taft Point of Sentinel dome doen.

In welke tijd van het jaar ben je er?

Marianne
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Mr. Patrick »

Bij de panorama trail loop je de mist trail naar beneden. Persoonlijk vond ik die naar boven heel goed te doen, maar was ik daar niet zo zeker van de andere kant op. Het is er druk en de rotsen zijn glad door het water. Wij zijn dan ook via de John Muir Trail naar beneden gelopen. Je komt dan ook langs Clark Point waar je een geweldig uitzicht hebt op de Vernal Fall van boven.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Martin & Marianne »

Klopt, die Mist trail kan glad zijn. Daarom vroeg ik ook wanneer Yosemite gepland staat; vooral vroeg in de zomer kan het glad zijn langs de Mist Trail. Ik vond trouwens vooral het stuk langs de Nevada Fall minder geslaagd, daar zou de JMT een optie zijn. Langs de Vernal Fall zijn het meer trappen in plaats van rotsen, dat is wel te doen.

Maar de Mist Trail omhoog en dan naar beneden de JMT is natuurlijk ook prachtig.

Marianne
Gebruikersavatar
Jan - België
Amerikafan
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 jun 2008, 12:02

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Jan - België »

Merci voor de tips! Ik heb met jullie info het volgende in elkaar gebokst. Kijken jullie nog even na?
We plannen dit in juli 2020.

DAG 32

Mammoth Lakes - Yosemite NP (110 km - 1u30)
- via Tioga Pass

onderweg (Tuolomne area):
-Cathedral Lakes Trail
- 14 km
- 5 uur
- begin is erg steil/lastig (ijle lucht - hoogte)

DAG 33

- The Mist Trail
- richting Nevada Falls
- terug naar beneden via de John Muir Trail
alles samen:
- 12 km round trip
- 5 à 6 uren
- vroeg in de ochtend starten

DAG 34

- Sentinel Dome and Taft Point Loop
- 8 km
- vroeg in de ochtend starten
- beginnen met Sentinel Dome, dan doorgaan naar Taft Point Loop

- Sentinel Meadow Cook's Meadow's Loop Trail
- late namiddag als afsluiter
- 3,5 km
- 2-tal uur
- easy / ideaal om de benen te strekken

Wat denken jullie? Haalbaar qua planning?
Kunnen we Glacier Point nog toevoegen aan de Sentinel Dome and Taft Point Loop?
Ik las in een review op Alltrails.com dat het nog 2 miles erbij is, maar uit die review kon ik niet afleiden of die persoon ook gestart heeft bij Sentinel Dome. Als ik Google Maps bekijk, ligt Glacier Point de andere kant op...
Hoe zien jullie dit?

Dikke merci alvast!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Martin & Marianne »

Het lijkt me prima haalbaar zo. Je hebt niet aangegeven wanneer je er bent, dat kan toch wel invloed hebben op de planning. De Tioga Pass is dan wel open? En de Yosemite Fall nog werkend?

Ik zou zelf de Cathedral Lakes goed overdenken; het is een lange wandeling (maar wel minder dan de 14 km die jij noemt), en grote stukken daarvan vonden wij wat minder interessant. Je kunt ook kiezen voor meerdere kortere wandelingen, zoals die naar Gaylor Lakes, Soda Springs, May Lake, en een stop bij Tenaya Lake en Olmsted Point.

Sentinel Dome en Taft Point zijn goed te doen, maar de combinatie is redelijk lang. Wat bedoel je met toevoegen Glacier Point: wil je de Pohono Trail nemen naar GP? Je moet dan ook weer terug naar de trailhead van Sentinel Dome/Taft Point, dit is ongeveer 2 extra mijl. Je kunt ook met de auto naar Glacier Point. En wat bedoel je met: GP ligt de andere kant op?

Marianne
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Whitestreet »

Als je de panorama trail wilt gaan lopen bestel dan RUIM op tijd je kaartjes voor de bustour (one wat trip) wij wilden deze trail ook gaan lopen op 10 juni a.s.
Gisteren wilde ik de kaartjes kopen voor de bus (de 8.30).. uitverkocht :roll:
Ik heb nog even gemaild, en kreeg meteen bevestiging.. geen plaatsen meer :cry:
Wij gaan dan maar de Yosemite fall trail uitgebreid met de Nevada fall..
Laatst gewijzigd door Whitestreet op 14 apr 2019, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Martin & Marianne »

Jammer, maar ik zou nog niet wanhopen. Waren ze voor zowel de 8.30 als de 10.00 uur bus uitverkocht?
Ter plekke zijn er vaak nog wel plaatsen vrij, toen wij er in 2017 waren zelfs voor meerdere mensen. Kijk even in ons verslag daarvoor.

Marianne
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Whitestreet »

Alleen de vroege bus was uitverkocht. Voor 1.30pm waren er nog wel tickets. Maar ik ben dan bang dat het te laat word. Ze gaven in hun mail wel aan dat er regelmatig tickets gecanceld worden dus even de site in de gaten moest houden en later nog eens kijken.
Ander ga ik ter plekke nog wel langs voor een Lucky shot :)
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Martin & Marianne »

Er gaat geen bus om 10.00 uur?
Misschien is die van 1.30 uur ook nog wel te doen. Het is lang licht in juni. Maar het wordt dan wel wat gehaast.
Maar voor snelle lopers goed te doen.
Mocht je het ter plekke willen proberen zorg er dan voor dat je er vroeg bent. Ze schrijven je in op volgorde van binnenkomst.

Marianne
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Whitestreet »

Volgens mij rijdt de bus maar op 2 tijden, om 8.30am en 1.30pm.
Ik wil de gok niet nemen van 1.30pm. Dan ben je daar goed anderhalf uur later, nog een bak koffie en een sanitaire stop. Dat word wel haasten, en dat is juist wat je niet wilt doen.

Ach, er zijn nog heel veel andere mooie routes die we kunnen gaan doen :)
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
Jan - België
Amerikafan
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 jun 2008, 12:02

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Jan - België »

Martin & Marianne schreef:
14 apr 2019, 18:29
Het lijkt me prima haalbaar zo. Je hebt niet aangegeven wanneer je er bent, dat kan toch wel invloed hebben op de planning. De Tioga Pass is dan wel open? En de Yosemite Fall nog werkend?

Ik zou zelf de Cathedral Lakes goed overdenken; het is een lange wandeling (maar wel minder dan de 14 km die jij noemt), en grote stukken daarvan vonden wij wat minder interessant. Je kunt ook kiezen voor meerdere kortere wandelingen, zoals die naar Gaylor Lakes, Soda Springs, May Lake, en een stop bij Tenaya Lake en Olmsted Point.

Sentinel Dome en Taft Point zijn goed te doen, maar de combinatie is redelijk lang. Wat bedoel je met toevoegen Glacier Point: wil je de Pohono Trail nemen naar GP? Je moet dan ook weer terug naar de trailhead van Sentinel Dome/Taft Point, dit is ongeveer 2 extra mijl. Je kunt ook met de auto naar Glacier Point. En wat bedoel je met: GP ligt de andere kant op?

Marianne
@ Marianne: we gaan in juli volgend jaar.
Ik ga je alternatieve wandelingen voor Cathedral Lakes morgen eens opzoeken en vergelijken. Bedankt alvast!
De wandelingen die jij opsomt: kun je die combineren, of moet ik er eentje uitpikken? Kan je mij dat alvast zeggen?

Wat Glacier Point betreft: ik vroeg mij inderdaad af of ik na de Sentinel Dome/Taft Point loop terug na de Sentinel Dome Trailhead moet, om dan vanaf daar door te stappen naar Glacier Point (volgens Google Maps een 2-tal mijl). Of zou je aanraden om na de Sentinel Dome/Taft Point loop de auto te nemen om naar Glacier Point te gaan. Voor mij is het allemaal nieuw. Jullie kennen overduidelijk de regio goed.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik gaf aan dat je in plaats van Cathedral Lakes MEERDERE wandelingen zou kunnen doen. Alles wat ik opnoemde is te combineren.
Misschien wordt May Lake te veel, maar dat kun je ter plekke bekijken.

Voor de wandeling van Sentinel Dome naar Glacier Point hoef je niet eerst terug te lopen naar de trailhead. Je kruist de Pohono Trail al eerder.
Als je eerst Taft Point doet en dan Sentinel Dome kun je daar kijken of je nog naar GP wilt lopen.

Marianne
Gebruikersavatar
Jan - België
Amerikafan
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 jun 2008, 12:02

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Jan - België »

OK. Ik heb Cathedral Lakes nog eens goed overwogen en voldoende reviews opgezocht. Dubbel gevoel: ik lees heel vaak dat de wandeling effectief vrij saai is doordat je nauwelijks mooie uitzichten hebt onderweg. De beloning op de top is dan voor sommigen wel weer de moeite waard.
Moeilijk. Ik speel het liever safe...

Ik heb DAG 32 momenteel als volgt gepland:

Gaylor Lake trail
- 5.6 km
- 3-tal uur

Soda Springs
- 3 km

Tenaya Lake
- 4 km loop
- 2-tal uur

indien er nog tijd is:

May Lake
- 4,5 km
- 3-tal uur


Cathedral Lakes zal vast & zeker wel mooi zijn, maar wij zien liever onderweg ook al iets moois.

Wat die discussie betreft van die bus: da's enkel voor de Panorama trail, neem ik aan? Voor de shuttlebus in Yosemite hoef je vooraf geen tickets te kopen, toch?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Martin & Marianne »

Het lijkt mij mooi zo. Ik heb wel het idee dat je afstanden wel heel ruim zijn. Kijk voor Cathedral Lakes etc eens in onze verslagen (via de index onder Yosemite).

De shuttlebussen in de vallei zijn gratis en die kun je niet reserveren. Kijk ook eens op de NPS-site daarvoor, het is handig als je de route kent.

Marianne
Gebruikersavatar
Jan - België
Amerikafan
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 jun 2008, 12:02

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Jan - België »

Mijn km-afstanden bij de wandelingen haal ik van de Alltrails.com website. Ik merk dat die inderdaad wat hoger liggen dan die van yosemitehikes.com
Jullie Yosemite reisverslagen heb ik deze ochtend al eens doorgenomen :thumbup: Thx!
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door jerommeke10 »

Sentinel Dome en Taft Point zijn goed te doen, maar de combinatie is redelijk lang. Wat bedoel je met toevoegen Glacier Point: wil je de Pohono Trail nemen naar GP? Je moet dan ook weer terug naar de trailhead van Sentinel Dome/Taft Point, dit is ongeveer 2 extra mijl. Je kunt ook met de auto naar Glacier Point. En wat bedoel je met: GP ligt de andere kant op?
Heel mooi vonden wij onze wandeling Taft point - Sentinel dome - Glacier Point, waarna de chauffeur met een korte lift de wagen ophaalde bij de trailhead van Taft point. Het bespaart je ook de file rond de parkings aan Glacier Point.
Gebruikersavatar
Nootje
Amerikafan
Berichten: 292
Lid geworden op: 21 aug 2011, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Nootje »

Whitestreet schreef:
14 apr 2019, 18:35
Als je de panorama trail wilt gaan lopen bestel dan RUIM op tijd je kaartjes voor de bustour (one wat trip) wij wilden deze trail ook gaan lopen op 10 juni a.s.
Gisteren wilde ik de kaartjes kopen voor de bus (de 8.30).. uitverkocht :roll:
Ik heb nog even gemaild, en kreeg meteen bevestiging.. geen plaatsen meer :cry:
Wij gaan dan maar de Yosemite fall trail uitgebreid met de Nevada fall..
Wij hebben precies hetzelfde voor 20 juni.. In 2012 hebben we de Panormatrail ook gedaan, was zo goed bevallen dat we deze keer weer wilden gaan.
Er was nog 1 plek in de bus van 8.30, die heb ik alvast geboekt, maar moet er dus nog eentje...

Zat nu ook te kijken voor een aternatief. Twijfel over de combi Sentinel Dome / Taft Point, maar ben er dus nog niet over uit.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Martin & Marianne »

De kans dat je op de dag zelf nog een plek kunt krijgen is zeker aanwezig. Zorg ervoor dat je op tijd aanwezig bent de lodge.
Twee jaar geleden lukte het ons op die manier. Blijf ook online checken. Misschien is er een annulering of wordt er een extra bus ingezet. Er ging toen ook nig een bus om 10 uur maar die is er blijkbaar niet meer.
Een mooi alternatief is de 4 Mile Trail omhoog. :wink:

Marianne
Gebruikersavatar
Nootje
Amerikafan
Berichten: 292
Lid geworden op: 21 aug 2011, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Yosemite NP - hulp bij planning.

Bericht door Nootje »

Gaan we zeker proberen! Heb jij nog een tip over hoe we het beste smorgens vroeg/optijd bij de Lodge kunnen komen vanuit Curry village? Kan me van toen nog herinneren dat we best even onderweg waren met de shuttle, maar weet het niet meer precies.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer