J-1 Ervaring & Tijdlijn

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

J-1 Ervaring & Tijdlijn

Bericht door hlwoudsma »

Hallo allemaal,

Voor de verandering geen vraag in dit topic. Ik wil alleen graag mijn ervaring delen over hoe ik nu mijn tweede J-1 visum proces doorloop. Kan misschien ook handig zijn om anderen met vragen naar dit topic te verwijzen. Ik had twee jaar geleden volgens mij al eens een topic aangemaakt daarover, maar nooit afgemaakt. Dit wordt dus poging twee.

17 januari 2019: Eerste welkomsbericht ontvangen van mijn sponsor CHI: het begin van de online application.
29 januari 2019: Alle benodigde documenten geüpload en online formulieren ingevuld. (Welke documenten dat zijn staat onderaan de tijdlijn).
30 januari 2019: Ik kreeg een email toegestuurd met nog kleine aanpassingen die ik moet verrichten.
5 februari 2019: Deze e-mail las ik nu pas voor het eerst, omdat de sponsor het naar een verkeerd mailadres had gestuurd.
6 februari 2019: Skype-interview met de sponsor. Vooral vragen die ik in de formulieren moest beantwoorden kreeg ik nog een keer gevraagd.
8 februari 2019: Al mijn documenten zijn juist ingevuld en geüpload.
4 maart 2019: Het bedrijf heeft ook alle benodigde documenten geüpload. Nu beginnen ze aan mijn TIPP (training plan).
11 maart 2019: Persoonlijke informatie bevestigen op papier en terug mailen naar sponsor (CHI).
11 maart 2019: DS-7002 (training plan) digitaal ondertekenen en pre-arrival form ondertekenen.
19 maart 2019: Sponsor (CHI) heeft final payment confirmation ontvangen. (In mijn geval betaald door het bedrijf).
25 maart 2019: SEVIS I-901 receipt ontvangen. (Betaald door het bedrijf).
26 maart 2019: visumpakket verstuurd door sponsor (eerste versie)
28 maart 2019: visumpakket ontvangen (eerste versie) en fout in startdatum geconstateerd: er wordt een nieuw visumpakket verstuurd.
28 maart 2019: DS-160 (online nonimmigrant visa aanvraagwebsite) ingevuld. Printje maken van confirmation page (moet mee naar Consulaat).
28 maart 2019: Account aangemaakt op https://ais.usvisa-info.com/. Hier betaal je vervolgens de fees en selecteer je de datum voor je afspraak.
28 maart 2019: Visa application fees betalen ($160, 144 euro).
30 maart 2019: Visa application fees processed. Nu kun je een afspraak inplannen: eerstvolgende beschikbare datum is op 25 april.
4 april 2019: nieuwe visumpakket verstuurd door sponsor (2de versie)
8 april 2019: visumpakket ontvangen (2de versie)
8 april 2019: versnelde afspraak op consulaat Amsterdam aangevraagd (na ontvangen van visumpakket met de juiste informatie erin).
9 april 2019: versnelde afspraak goedgekeurd: nieuwe datum 15 april 2019
15 april 2019: visa appointment @ US Consulate Amsterdam.
29 april 2019: startdatum van mijn J-1 programma voor een jaar.

In de week na 15 april zal ik mijn paspoort moeten terugkrijgen om vervolgens naar Californië te vliegen.

Welke documenten moest ik uploaden naar CHI (de sponsor)?
- Authorization and Release Form (1 pagina: alleen wat handtekeningen zetten).
- EV Agreement (3 pagina's, alleen wat markeringen en handtekeningen zetten).
- Fees & Refund Disclosure (2 pagina's, initialen plaatsen bij verschillende regeltjes over hoeveel alles kost).
- Twee foto's van jezelf (Lachend gezicht en staand).
- Letter of Introduction to Host Business (1 pagina waarin je jezelf voorstelt en omschrijft hoe je je doelen wilt bereiken).
- CV/ Resume
- Twee aanbevelingsbrieven (In mijn geval van docenten van mijn school).
- Proof of University Attendance or Diploma (Bewijs van inschrijving of diploma).
- Verification of foreign ministerially-recognized post-secondary institution (bewijs dat je school officieel erkend is, kun je online vinden).
- Proof of English (Uitslag van een korte Engels test die je online kunt uitvoeren).
- Health and Welness Information Form (2 pagina's: of je bepaalde ziektes hebt gehad en wat voor medicijnen je meeneemt).
- Kopie van paspoort.
- Self Arranged Participant Policy Acknowledgement (2 pagina's: initialen en handtekening zetten).

Wat moet je altijd meenemen naar visa appointment?
- Huidig paspoort (paspoort moet minstens tot 6 maanden geldig zijn na periode van verblijf.
- Paspoort met meest recente US visa erin (indien van toepassing)
- DS-160 confirmation page (eindpagina van de aanvraag voor afspraak consulaat).
- Visa application confirmation page (die je vervolgens via email ontvangt).
- Een kleuren pasfoto van 5cm x 5cm (2 inch x 2 inch) gemaakt in de afgelopen 6 maanden.

Wat moeten J-1 kandidaten altijd nog meer meenemen?
- Form DS-2019 (Certificate of Eligibility for Exchange Visitor Status) - dit formulier zit in het visumpakket die je van je sponsor krijgt.
- Form DS-7002 (Training/Internship Placement Plan (TIPP)) - dit formulier zit in het visumpakket die je van je sponsor krijgt.
- SEVIS I-901 receipt - het bewijs dat er $180 SEVIS fee is betaald. Krijg je van je sponsor of kun je ook zelf printen.

Waar kan nog meer om gevraagd worden?
- Bewijs dat je de eerste maand met eigen financiële middelen kan rondkomen, minimaal $1200. (Printscreen bankrekening voldoet hieraan).
- Als je dat zelf niet kan mag je bewijs aanleveren dat iemand anders voor jou betaald.
- Bewijs dat je na afloop weer teruggaat naar eigen land. (bewijs van inschrijving van school voldoet hieraan).
- Eventueel vliegtickets van wanneer je van plan bent te vertrekken als je dit aangeeft al geboekt te hebben.

Tot zover mijn gehele J-1 visumproces. In de reacties hieronder zal ik wellicht binnenkort nog toevoegen hoe ik bij mijn host business (het bedrijf) terecht ben gekomen (met een korte tijdlijn) en wellicht ook nog een tijdlijn als ik eenmaal in Amerika ben (waarbij ik een social security moet aanvragen, bankrekening openen, rijbewijs aanvragen, woning vinden, etc).
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: J-1 Ervaring & Tijdlijn

Bericht door SemJes »

Wow wat super fijn dat je de tijd genomen hebt om alles hier op te schrijven. Heel erg handig voor mensen die zich afvragen hoe de J-1 visumprocedure in elkaar steekt en met welke tijdlijn je rekening moet houden. :thumbup:

Heel veel succes!
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: J-1 Ervaring & Tijdlijn

Bericht door hlwoudsma »

Dank je! Ik zit nu vol vrije tijd tot mijn nieuwe avontuur in CA begint, dus ik schreef het met plezier :D
pieterjan56
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017, 09:11
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: J-1 Ervaring & Tijdlijn

Bericht door pieterjan56 »

Zeer intressant om te lezen deze tijdlijn, ik ben zelf ook van plan om naar Californie te gaan voor een stage (januari 2020), dus hier heb ik veel aan!

Bij wat voor bedrijf ga je precies stage lopen? Alvast veel succes en ben benieuwd naar het vervolg.
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: J-1 Ervaring & Tijdlijn

Bericht door hlwoudsma »

Sorry voor de late reactie, ben erg druk geweest afgelopen dagen/weken en kijk niet zo regelmatig hierop.

Ik ga bij een IT Consultancy bedrijf werken, in eerste instantie voor een jaar want zolang is de J-1 geldig. Ik kreeg het aangeboden als een echte 'job', maar aangezien het J-1 visum mij het snelst in de VS zou krijgen hebben we hiervoor gekozen. Op het papierwerk is het dus een stage, maar ik word wel aangezien als een werknemer binnen het bedrijf.

Ben vorige week donderdag in Californie aangekomen en ik ga eind deze week mijn SSN aanvragen. Morgenochtend naar DMV voor een rijbewijs.. ben erg benieuwd hoe dat gaat want hoor alleen maar slechte verhalen over DMV :D

Ook nog een update over mijn tijdlijn: ik had op 15 april mijn afspraak bij het consulaat en had twee dagen later op 17 april mijn paspoort weer thuis ontvangen. Duurde in mijn geval dus maar twee dagen!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer