"Grote" camera mee of compact?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door jojostravelusa »

Ik heb een Canon XS 720 HS. Compact dus en die bevalt prima. Kan ook geweldig zoomen. Past in je zak.
Mijn man had een spiegelreflex met extra lenzen, maar had ook genoeg van het sjouwen met het ding en heeft hem vorig jaar ingewisseld voor een digitale Nikon Coolpix B700. Wat groter dan mijn Canon, maar toch heel handzaam en heel licht. Op dit moment zijn we erg tevreden. Wij maken graag goede foto's, maar het hoeft ook geen topkwaliteit te zijn.
Een enkele keer maak ik een foto met mijn telefoon. Ik had een Samsung en nu heb ik net een Xiaomi A2. O.a. aangeschaft omdat er zo'n goede camera in zou zitten, maar daar heb ik nog niet echt ervaring mee.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door chippie777 »

Ik gebruik beide. De smartphone voor de locatie gegevens en de panorama foto’s. De spiegelreflex voor de meer artistieke foto’s. Maar het verschil is echt niet heel groot meer als ik eerlijk ben.
Laatst gewijzigd door chippie777 op 01 apr 2019, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gast

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Gast »

Wij gingen ook van spiegelreflex naar compacter (Canon G7, helaas zandstorm in Death Valley niet overleefd) naar een nog compactere Canon, en nu fotograferen we alleen nog met de iPhone. Voordeel is dat je die toch altijd al in je zak hebt, dus helemaal geen apart gezeul.

Sinds een paar jaar hebben we een GoPro5 en die gaat wel standaard in de zak mee.. maar die is zo compact en ook waterdicht dat die ook meegaat op en in het water. Voor ons hebben filmpjes nu een grotere meerwaarde dan foto’s, zeker met de kleinkinderen aan de andere kant van de plas. Wij filmen tegenwoordig meer dan dat we foto’s maken.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

Een go pro hebben wij niet. Ik ben zelf niet zo van het filmen moet ik zeggen. Ik kan dat niet in een boek stoppen ;-)

Ik zie ook heel veel mensen met alleen een smartphone op reis. Ik vind dat toch net iets te beperkend. Je hebt niet echt fatsoenlijke zoom en je kan minder instellen. Voor erbij gebruik ik hem wel, ik maak er foto's mee voor Polarsteps (mijn reisdagboek). En Instagram is ook handig met je smartphone. Ik ben toe aan nieuwe telefoon, dus dat neem ik wel mee, fatsoenlijke camera maar zal zeker niet doorslaggevend zijn. Ik blijf bij Apple , Xs of Xr gaat het worden.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door boonens »

Ik hoor vaak van vrienden en familie, als ze eenmaal een grote reis gaan maken, dat de aanschaf van een prosumer DSLR/systeemcamera als een logische wordt gezien, in de wetenschap dat deze standaard 'mooiere' foto's produceert dan een kleinere camera. Je komt ze ook vaak tegen, toeristen die heel artistiek staan te doen, maar als je dan even spiekt zie je steevast de volautomatische stand op een camera met crop sensor en een goedkoop kit lensje en kaartjes vol onscherpe, onderbelichte foto's. Zonde van het geld!

Ik geef meestal het advies om het budget te steken in een goede compact en een boekje over de basis van fotografie, of te kiezen voor een iets goedkopere DSLR en dan te kiezen voor een kwalitatief goede lens en, wederom, het boekje. Vervolgens wordt dat advies in de wind geslagen en hoor je achteraf dat de kwaliteit van foto's tegenviel en gaat een volgende keer de investering van Eur 1.000,- niet meer mee i.v.m. gewicht en omdat 'de kwaliteit van telefooncamera's een grote stap heeft gemaakt'.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

Dit is mijn eerste citytrip met de Sony, hiervoor nam ik de Nikon D5000 mee met 2 lenzen waaronder een mooie allround tamron. De reden, voor mij, om te twijfelen is mede het gewicht als ik de hele dag in de stad rondsjouw. Ik draag hem normaal met een fijne riem die kruislings hangt maar geen idee of dat veilig genoeg is... misschien stom, dat weegt nog zwaarder dan gewicht. Want zo zwaar hij is nou ook weer niet. Ik ben een eeuwige twijfelaar ;-). En at the end zie ik mij gewoon met de Sony gaan .. ik krijg er anders spijt van.. dan heb ik net niet die ene foto.

ik had al een spiegelreflex aangeschaft toen ik 21 jaar geleden kinderen kreeg en mooiere/betere foto's wilde maken. Dus fotografeer al heel wat jaren ;) mijn overstap naar de Sony was voornamelijk gewicht en geen gedoe meer met wisselen van lenzen ergens in de jungle.
Ik gebruik de auto stand nooit. Bijna alles op de M, soms de A. Maar heb dan ook ooit geïnvesteerd in een goede basis en vervolg cursus fotografie bij een goede fotograaf.

Ik fotografeer thuis ook graag, mijn dieren zijn gewillig slachtoffer.

Ik schaar mijzelf zelf niet onder de mensen die jij schetst @boonens . En ik geloof niet dat een smartphone een goede camera kan vervangen, al zie je wel hele mooie foto's zo her en der van smartphones maar daar zal vast eea aan bewerking in zitten . En daar ben ik nou weer niet zo sterk in, bewerken..
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
gondelier
Amerikakenner
Berichten: 1075
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:39
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Stolwijk
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door gondelier »

Heb je al eens gedacht aan een goede draagband voor je camera? Ik had hetzelfde dilemma, maar vindt de foto's van mijn spiegelreflex zoveel mooier dan die van een compactcamera of smartphone. Met een goede draagband hangt het gewicht op je heup, dat scheelt zoveel.
Succes
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

i heb een carryspeed riem. oud model. Daar kan ik nog even naar kijken. ik krijg nog steeds last van nek
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Njit »

Carryspeed is toch een strap waarbij de camera op je heup hangt? Raar dat je dan nog steeds last van je nek hebt..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

hij hangt op mijn heup, kruislings, maar hij hangt niet stabiel en door dat gewiebel krijg ik last van nek/schouders.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
gondelier
Amerikakenner
Berichten: 1075
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:39
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Stolwijk
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door gondelier »

Ik heb er een nog met een tussen riempje onder mijn oksel door. Daarmee voorkom je dat slingeren.

Zoiets: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... neck-strap
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

dat had de mijne destijds niet, die van mij is al echt een oudje.. de rafels hangen eraan.

Bedankt @gondelier
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door stegeman »

Wij dragen de camera in een Rugtas die hier speciaal voor is. Filmcamera past er prima bij in en de mobiels ook. Deze dragen we andersom. Dus op de buik. En kunnen zo via een rits de camera pakken.
Een andere Rugtas vol met drinken etc. Beetje om en om dragen.
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Eskm »

Ik bezit een Lumix FZ 200 en die moet muurvast aan mij lijf zitten, geen riemgeschommel of welke beweging dan ook.
Ik ben zeer tevreden van die Peakdesign Clip. Je klikt je toestel vast en handen vrij plus geen getrek of druk op je gevoelige nek:

https://www.peakdesign.com/products/capture

Met Oud/Nieuw verbleven we in het zeer drukke Amsterdam. Total geen hinder gehad vh toestel in die mensenmassa.
Clip besteld bij Coolblue/BE.
Groeten,
Martin
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

stegeman schreef:
02 apr 2019, 19:19
Wij dragen de camera in een Rugtas die hier speciaal voor is. Filmcamera past er prima bij in en de mobiels ook. Deze dragen we andersom. Dus op de buik. En kunnen zo via een rits de camera pakken.
Een andere Rugtas vol met drinken etc. Beetje om en om dragen.
Dat doe ik normaal ook als ik met mijn man ga. Hij de fototas (zodat ik de spullen makkelijk kan pakken) en ik de rugzak met boekje, drinken et. Maar nu ga ik met iemand anders en die zit niet te wachten op mijn oncharmant zittende fototas ;-)
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

Eskm schreef:
02 apr 2019, 19:26
Ik bezit een Lumix FZ 200 en die moet muurvast aan mij lijf zitten, geen riemgeschommel of welke beweging dan ook.
Ik ben zeer tevreden van die Peakdesign Clip. Je klikt je toestel vast en handen vrij plus geen getrek of druk op je gevoelige nek:

https://www.peakdesign.com/products/capture

Met Oud/Nieuw verbleven we in het zeer drukke Amsterdam. Total geen hinder gehad vh toestel in die mensenmassa.
Clip besteld bij Coolblue/BE.

Ga ik ook even bekijken, moet toch vandaag naar Camera Nu , dus mooi doel
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door WeernaardeVS »

Ik heb vorig jaar een aantal van de (meestal vrij dure) schouderbanden uitgeprobeerd, maar niets beviel.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Op/Tech. Daar had ik al een rechte band van en heb er https://www.cameranu.nl/nl/p137884/op-t ... ling-black bijgekocht. De banden zijn van neopreen, dus zacht en dempen een beetje.

Als ik met een rugzak loop heb ik een paar connectors aan de schouderbanden zitten en die zitten vast aan mijn camera. Mijn tas bevestig ik aan mijn heupband en een extra connector. De camera zit tijdens het lopen in de tas en zwiebert dus niet, maar heb ik wel bij de hand.

Voor mij is dit systeem heel handig, omdat ik niets hoef te bevestigen aan de statiefschroef en het compatibel is voor situaties met en zonder rugzak.
Ik gebruik het met een Canon DSLR.

Imiddels heb ik ook een Panasonic FZ300. Welke er om vakantie meegaat weet ik nog niet, misschien wel beiden. Ik ben nog niet echt gewend aan de Panasonic en eigenlijk zitten er iets te veel opties op naar mijn smaak.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
trapson
Amerikafan
Berichten: 266
Lid geworden op: 14 aug 2008, 09:38

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door trapson »

Heb hetzelfde probleem en ik "denk" dat ik de oplossing heb gevonden in de Sony RX100VI

Ik heb op dit moment een
Sony Alpha A580 +
SAL18250 DT 18–250 mm F3.5–6.3 +
SAL50F18 DT 50 mm F1.8 SAM +
Metz mecablitz 48 af-1
+ fototas + fotorugzak + Sunsniper draagriem + extra accu's

Ik had hier ook nog een Sigma 17-70mm F/2.8-4.0 bij gehad.
Maar die heb ik een aantal jaren geleden al verkocht omdat ik in de praktijk bijna nooit meer wisselde sinds de 18-250 erbij had gekocht. Alleen als ik specifiek ergens ging fotograferen (bruiloft van vrienden of fotoshoot) ging die lens nog mee.
Inmiddels ligt de A580 ook alweer 2 jaar stil :'( Heb hem toendertijd nog bij chipclean laten reinigen en sindsdien nog maar een stuk of 5 foto's mee gemaakt. Gewoon geen zin om die hele setup mee te sjouwen. Zeker niet nu we de laatste paar jaar met de motor op vakantie zijn geweest en je dan toch wat beperkter bent in wat je meeneemt.

Maar de foto's van de telefoon zijn het toch ook niet en die van de huidige compactcamera (Nikon Coolpix AW130 Groen, puur om zijn waterdichtheid gekocht) zjin eigenlijk ook gewoon klotekwaliteit. Wel jammer van de afgelopen vakanties maar het zij zo, is mijn eigen keuze geweest. Voor 2e helft van dit jaar staat er weer een verdere reis gepland (Florida) maar ook dan heb ik eigenlijk geen zin in dat gesjouw.

Dus dan maar naar de RX100 kijken. Nu neig ik heel dus erg naar de RX100VI vanwege het zoombereik, alhoewel de lichtsterkte van de V mij ook wel aanspreekt en ik zeker de voordelen ervan inzien. Toch ben ik bang dat ik op vakantie het zoombereik ga missen. Ik vermoed dat de kwaliteit bij mindere lichtomstandigheden vergelijkbaar zal zijn met de huidige setup aangezien dat maar een F3.5 is.
Wel balen van de huidige setup maar die levert volgens mij ook geen drol meer op.

Ik heb hem nog niet aangeschaft omdat er dit jaar misschien nog een opvolger komt, aangezien er bijna ieder jaar rond juni een nieuwe is aangekondigd. Misschien is die ook wheatersealed (echt pluspunt) en anders zou het minimaal de prijs kunnen drukken, want 1199,- vind ik een behoorlijke smak geld.
Ik overwoog zelfs de Panasonic TZ100/TZ200 MAAR die heeft geen kantelbaar display en de lens & sensor & AF van de sony zijn een stuk beter.
Jimmy12345
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 nov 2015, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Jimmy12345 »

Tot vorig jaar namen we altijd onze DSLR en een compactcamera met GPS en WiFi mee op vakantie. Afgelopen jaar voor het eerst alleen de compactcamera met een zoombereik van 30 waarmee we uitsluitend in RAW fotograferen. De GPS is ideaal want dan heb je net als op je telefoon meteen alle gegevens bij de foto’s.

We hadden geen zin om op onze roadtrip door Florida en the Deep South een zware camera en lenzen mee te nemen en daarmee rond te sjouwen bij een temperatuur van 30 graden of meer. In tegenstelling tot een flinke volle rugzak kan de compactcamera gewoon in de broekzak. Dit is ons uitstekend bevallen dus ik denk dat we dat dit jaar weer doen. Omdat mijn iPhone voor mij niet voldoende zoom heeft was het fijn om de compactcamera erbij te hebben.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door jojostravelusa »

Inmiddels, tijdens onze Spanjevakantie die helaas net achter de rug is, foto's gemaakt met mijn telefoon Xiaomi A2. De gewone foto's zijn inderdaad heel scherp, maar ik vind hem als je zoomt erg veel aan kwaliteit inleveren. Zo ook 's avonds.
Hij blijft dus voor erbij, zodat ik makkelijk wat foto's naar huis kan appen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer