I.v.m. een trip naar Iran vorig jaar kan ik niet meer op een ESTA naar de VS. Voorafgaand aan deze trip >5 keer naar de VS gegaan op een ESTA. Nu ga ik met een vriend van mij in augustus een week naar florida op vakantie en heb ik dus een visum nodig. Ik ben begonnen met het invullen van een DS160 maar een aantal zaken zijn me nog niet helemaal duidelijk:
- Kan ik kiezen voor categorie B1/B2, ondanks dat ik dit keer alleen voor tourism naar de VS ga? Ik wil voorkomen dat als ik ooit voor business redenen afreis ik opnieuw een aanvraag moet doen omdat ik alleen B2 heb aangeklikt, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik afgewezen word omdat ik B1/B2 heb gekozen ipv B2.
- Ik moet een address of stay en contactpersoon in de US opgeven. Is het een bezwaar als ik een hotel voor de eerste nacht boek en hiervan het adres gebruik, maar later (na de aanvraag) toch besluit van hotel te switchen? Of moet ik, eenmaal ingevuld en visum ontvangen, ook daadwerkelijk van dit hotel gebruik maken?
- Ik ben een thuiswonende student met een aantal bijbaantjes (2 freelance en 1 met vast contract onbepaalde tijd en vaste uren) waarmee ik mijn reisjes financier. Mijn huidige inschrijvingsbewijs loopt tot eind augustus, ik heb me nog niet voor een vervolgmaster ingeschreven omdat ik nog geen definitieve keuze gemaakt heb. Kan ik hiermee in de problemen komen betreffende het aantonen van een band met het thuisland, omdat mijn studie toevallig net afloopt als ik in de US ben? Of is aangeven dat ik mijn vervolgmaster in NL ga volgen (heb een paar concrete opties op het oog) voldoende?
Ik weet dat mijn vragen vrij subjectief zijn en de beslissing afhangt van de consul, maar ik hoop dat mensen met soortgelijke situaties hun ervaringen kunnen delen en mijn vragen kunnen beantwoorden
Alvast bedankt!