Mount Rainier NP overslaan?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Georgie »

Heeft er iemand goed advies over Mount Rainier NP voor mij/ons?

Ik zit eigenlijk al tijden te twijfelen of we er goed aan doen om naar het park te gaan, ja of nee.
Het is natuurlijk één van de grootste bezienswaardigheden van Washington. Iets in me zegt dat we dat eigenlijk niet over kunnen slaan.

Echter spelen de volgende dingen mee:

- We slapen er slechts één nachtje (meer is niet mogelijk ivm planning).
- We komen vanuit Leavenworth. Naar Ohanapecosh zou dat 160 mijl (257 km) zijn, zo'n 3 uur rijden volgens Google (reken dus op meer).
- Het idee is om vanuit Ohanapecosh naar Paradise te rijden (ca uur?), daar het visitor center te bekijken en een paar korte hikes te maken en vanuit daar dan door richting Yakima (nog eens 3 uur ongeveer).
- Ohanapecosh (en Cougar Rock) blijk je helemaal niet te kunnen reserveren begin juni, alleen op de bonnefooi. Waarschijnlijk is er wel plek hoor (nog voor het hoogseizoen en het is een maandag, maar ik merk dat ik er toch zenuwachtig van word, ik ben niet zo goed in bonnefooi)
- We rijden met een behoorlijk grote camper (30 feet). Sunrise willen/mogen we sowieso niet op, maar ik vind het toch best spannend. Op Google Maps zie ik ook behoorlijke haarspeldbochten rondom Paradise en Ohanapecosh.
- We reizen met een peuter die geen echt grote wandelingen kan maken.
- We zouden daar 10 juni zijn, grote kans dat er nog heel veel sneeuw ligt.

Al met al vraag ik het me af of het de moeite waard is om zo ver om te rijden voor één overnachting waarvan we niet zeker weten óf er plek is om vervolgens een paar honderd meter met een peuter door de sneeuw te lopen (die hij overigens wel fantastisch vindt, maar is dat het waard?).

Oftewel:

Is het heel erg/gek/zonde om Mount Rainier over te slaan? Wat zouden jullie adviseren?


Eventueel kunnen we een dagje langer in Leavenworth blijven, dan wel een dagje langer in Yakima (= wijngebied dus onze interesse), of ergens tussendoor nog een aanrader? En daarbij: Zie je vanaf een afstand de bergtop wel denk ik, dus dan hebben we 'm toch een beetje gezien?

Bedankt voor het advies alvast :)
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door ingrid14 »

10 juni is nog vroeg. Zie hier voor opening van de passen http://www.wsdot.wa.gov/travel/highways ... s-openings

Als de passen nog gesloten zijn, zal je niet in Ohanapecosh geraken tenzij je erg veel omrijdt. De camping zelf is daar al einde mei open maar ja je moet er ook nog geraken.

Misschien is het een optie om aan de westkant van het park te overnachten?
Dus Leavenworth - Ashford. Dan volgende dag door het park (als de passen open zijn) naar Yakima (Ashford-Paradise-Tipsoo Lake-Chinook Pass-Naches-Yakima, wegen 706-123-410-12). Bij gesloten passen via de 7 en de 12 naar Yakima.

Ik zou het zelf zonde vinden om Mount Rainier over te slaan.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Georgie »

Dank je Ingrid. Die drie passen komen we niet, dus dat zit sowieso goed. Ik maak me meer zorgen over de route van Ohanapecosh naar Paradise en weer terug. Meer zouden we niet doen in het park vanwege de tijd. We hebben eigenlijk maar één dag dus als we einde middag/begin avond in Ohanapecosh aan zouden komen en daar zouden overnachten. De volgende dag zouden we rondom Paradise wat korte hikes kunnen doen en daarna door naar Yakima.
Ik vergat erbij te vertellen dat m'n man wegens z'n slechte knie ook geen lange hikes kan maken, weliswaar met een brace om, maar echt lange stukken zit er met hem plus een peuter gewoon echt niet in. Dus dan twijfel ik toch wel aan 't nut van 't flitsbezoek. Is dat niet zonde?

Ik zit er nu aan te denken om vanuit Leavenworth rustig naar Yakima te gaan en de dag daarna wat wijngaarden daar te bezoeken en nog een nachtje in Walla Walla te slapen alvorens we verder gaan. Dat past heel sec gezien meer bij onze interesses maar ik twijfel dus nog.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door chell »

Volg je gevoel! Wij zijn niet bij Mount Rainier geweest, dus daar heb ik geen advies over. Maar als ik je tekst zo lees, weet je al lang wat je het liefst wilt ;)

Die berg loopt niet weg, je kunt hem altijd bewaren voor een volgende reis. Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat ik blijer wordt van doen wat mijn gevoel zegt dan door het bezoeken van plekken "omdat je het niet mag missen".
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door gera_r »

Bij het lezen van je vraagstelling, kreeg ik precies hetzelfde gevoel als dat wat Chell hierboven beschreef. Volg je gevoel, je conclusie ligt daar al...
Heb hier een andere suggestie: Bezoek op je route van Yakima naar Walla Walla het plaatsje Toppenish. In feite was het een oninteressante plaats, maar diverse (75?) grote historische murals in downtown hebben het behoorlijk opgeleukt. Ze zijn overal volop te vinden en soms verstopt op plaatsen waar je ze niet zo gauw zou verwachten. Leuk om een tijdje rond te lopen, ook voor je peuter die mee kan helpen zoeken… Er moeten ook 3 musea zijn, maar daar hadden wij weer geen tijd voor…
Laatst gewijzigd door gera_r op 20 feb 2019, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Mrvanilla »

Ik zou het niet gemist willen hebben. Alleen al door het park rijden is zo onwijs mooi. Voor mij de onbetwiste highlight van het noordwesten en zeker een plaats die ik nogmaals zou willen bezoeken. Ik heb veel campers gezien, dus volgens mij moet dat geen probleem zijn. Ik kan er echter niet uit eigen ervaring over spreken. Ook als je enkele korte hikes wilt doen is het een prima park hoor. Wij waren kerngezond en fit en hebben daar geen enorme hikes gedaan (mede door de sneeuw).

Maar ik ben het met @chell eens; volgens mij heb je de keuze al wel gemaakt. En ach, je weet niet wat je mist als je er niet geweest bent en het is een goede reden om ooit nog eens terug te gaan. Dus een foute keuze kun je niet maken. Volg je gevoel!

Succes.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door ingrid14 »

Vanaf ongeveer ter hoogte van Tipsoo lake naar het zuiden dus naar ohanapecos is de cayuse pass. Daar kom je wel langs. De chinook pass gaat van Tipsoo lake naar het oosten. En prachtige route om naar Yakima te nemen.

Maar zoals ook de andere reacties al aangeven, ik denk dat je je keuze al kent. :wink:

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Georgie »

Oh ja je hebt gelijk Ingrid, een klein stukje zouden we daar dan op rijden, het zuidelijke stukje, nog ten zuiden van Ohanapecosh. Ik had niet door dat dat ook onder de Cayuse pass viel nog, maar er staat ook closed winters op Google Maps bij.

Ik neig zelf inderdaad naar MRNP skippen maar twijfel nog wel hoor. Het voelt wel echt als een 'darling killen'. Het lijkt me wel heel erg mooi! Maar misschien beter met oudere kinderen en nog meer in de zomer. De wilde bloemenzee had ik ook graag willen zien maar dat zit er sowieso niet in haha. We kunnen ook kijken óf de weg open is en zo ja alsnog besluiten te gaan, zo nee, dan sowieso ergens anders heen. Echt helemaal omrijden (langs de Seattle kant) zie ik niet zitten, dan zijn we te lang onderweg, ook ivm met m'n zoontje.

Bedankt voor de tip voor Toppenish, Gera. We willen daar in de buurt bij een wijngaard overnachten en ik zag dat daar ook meerdere zitten.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Almere vak V »

Ga er vanuit dat je altijd wat mist. Soms mis je wat meer dan de andere keer. Goeie reden om weer terug te komen!!

Als mensen aan mij vragen wat mag ik echt niet missen in Oregon/Washington, en ik ga er echt serieus over nadenken, dan heb je aan een half jaar nog niet genoeg...
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door gera_r »

Door de jaren heen heb ik ook ervaren dat het plannen van een route een kwestie is van keuzes maken, helaas. Zo hebben we op onze route in 2013 de Grand Canyon op 100 km na 'links' laten liggen en hebben die in 2017 alsnog bezocht tijdens een andere route. En om op Mount Rainier terug te komen; die hebben we in 2015 op een paar km na, in dit geval 'rechts' laten liggen, maar hebben die nu we wel in de route voor dit jaar opgenomen, al is het maar voor één dag. Stel me dan gerust met het idee, dat het er dan in de toekomst misschien wel een keer van zal komen en dat bleek dus inderdaad het geval…
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Marenko »

Je moet doen wat voor jezelf goed voelt :wink: Wij zijn vorig jaar ook niet bij Mount Rainier geweest, en er gewoon voorbij gereden. en ook komend jaar doen we dat weer. Wij zelf willen niet enorm veel rijden op een dag en maken keuzes. Wij kunnen ook geen hele lange wandelingen maken, en slaan nu dus weer Mount Rainier over.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door tomhster »

Wat heb je verder in je planning staan? Als je bijvoorbeeld Olympic er in hebt staan zou ik die schrappen ten voordele van Mt. Rainier. Ik vond het er eind mei/ begin juni erg mooi, misschien wel juist door de sneeuw op hoger gelegen delen.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Georgie »

Nou we hebben het er nog eens uitgebreid over gehad en gaan tóch naar Mt Rainier. We gokken het er bij Ohanapecosh gewoon op dat er plek is op een maandag zo vroeg in 't seizoen. En anders rijden we door naar Packwood.

Wel hebben we besloten om na MRNP naar Walla Walla door te rijden ipv Prosser. Extra kilometers dus maar omdat we nu zo aan het nadenken waren, lijkt ons dit plaatsje toch echt leuker.

Blij met deze beslissing. Vond het toch zonde om MRNP te skippen maar wilde eigenlijk Walla Walla ook zien. Dan doen we 't maar zo, dan maar uurtje extra rijden.

Bedankt voor alle adviezen!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Anne-Marie
Amerikafan
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 sep 2009, 16:47

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Anne-Marie »

Hier ga je geen spijt van krijgen. Wij vonden Mount Rainier NP een van de hoogtepunten van onze reis in 2018 en sowieso één van de mooiste NP die we intussen bezocht hebben.
Gebruikersavatar
Isis
Amerika-expert
Berichten: 4137
Lid geworden op: 05 sep 2009, 18:09
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Tussen het dorp en het bos in Midden-Brabant
Contacteer:

Re: Mount Rainier NP overslaan?

Bericht door Isis »

Hoi Georgie,
Long time no see.
Ik was benieuwd of je nu naar MRNP bent gegaan en hoe het is geweest. Wij willen er ook naartoe.. komende juni iets later dan jij ging. Wellicht kun je me tips aan de hand doen. Wij gaan met een 25-27 ft camper.
Alvast dank.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer