IJsland, graag tips

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

IJsland, graag tips

Bericht door vana »

Half maart gaat mijn man voor zaken naar Reykjavik.
Als de zaken gedaan zijn reis ik naar hem toe voor 3 nachten.
We hebben samen 1 avond en twee hele dagen te besteden. We blijven in Reykjavik, het hotel is al geregeld.

Het voorlopige plan is om 1 dag een auto te huren en de andere dag Reykjavik te gaan bekijken. We weten niets van IJsland dus we twijfelen een beetje hoe we die twee volle dagen het beste kunnen besteden.

Graag tips voor:
-Een mooie niet te lange dagtocht vanuit Reykjavik (geen erg grote afstanden)
-Mooie/leuke dingen om te bezoeken in de stad.
-Leuke restaurants (geen vis)
-Bij welke maatschappij kan ik het beste en goedkoopste een auto huren?
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: IJsland, graag tips

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Zelfde " probleem" hier met Malta. Ik heb de Capitool van Malta gekocht. Ze hebben hem ook voor IJsland. Misschien helpt die?
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: IJsland, graag tips

Bericht door tomhster »

De Golden Circle (Gulfoss, Geysir, Thingvellir) is een must en niet zo heel ver rijden. De blue lagoon kun je combineren met de dag van aankomst of vertrek, omdat het niet ver bij het vliegveld vandaan ligt.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: IJsland, graag tips

Bericht door Brigit »

Iklees graag mee, wij vliegen met zijn drieën eind mei mee naar IJsland waar we eerst 3.5 dag met drie hebben, dan vliegt mijn man door naar de VS en blijf ik met mijn zoon van 9 nog een paar (~4) dagen. Doordat mijn man in het midden vh verblijf moet vliegen kunnen we niet de ringweg doen. Zijn er A.a. Forumleden (buiten kalaman, zijn blogs ken ik👍) die een reis in het voorjaar/zomer daar gemaakt hebben?
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door vana »

Inmiddels heb ik de plannen iets verder uitgewerkt.
Ik kom donderdags rond 15 uur aan en neem dan de Flybus naar het hotel in Reykjavik waar mijn man al is.
Vrijdagochtend halen we onze huurauto op het Domestic Airport in Reykjavik. Die dag rijden we de Golden Circle.
Zaterdags hebben we ook de auto nog en zondagochtend vertrekken we weer héél vroeg naar Nederland

Wie heeft er nog tips voor leuke dingen om de tweede dag te doen in de omgeving van Reykjavik. Met thermale baden heb ik niets, dus die slaan we over.
ludwig
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 05 jan 2009, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Groene Hart

Re: IJsland, graag tips

Bericht door ludwig »

Ik geloof dat je al veel in Amerika gezien hebt, inclusief Yellowstone. Hoe mooi de Golden Circle in IJsland ook is, ik vond het in vergelijking veel minder indrukwekkend. Ik zou er die twee volle dagen die je hebt voor kiezen om op dag 1 via Vik naar jokulsarlon te rijden en in de omgeving overnachten en de 2e dag weer terug naar Reykjavik. De zuidkust vond ik beide keren in IJsland echt adembenemend mooi en vooral heel anders dan de VS.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door vana »

Ja dat klopt, we zijn in Yellowstone geweest en ik denk dat de geisers ons niet echt zullen imponeren.
Maar het "probleem" is dat het hotel in Reykjavik al geboekt is door zakenrelaties van mijn man. Buiten de extra overnachtingskosten voor ons, zou het ook een beetje onaardig zijn om dan één van de nachten daar niet te slapen.

We zoeken dus eigenlijk voor die twee hele
dagen dingen die toch leuk zijn om te doen in de omgeving. Later komen we er mischien zelf nog eens terug om wat meer van het land te zien.

Is Vik en de route er naar toe de moeite waard?
ludwig
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 05 jan 2009, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Groene Hart

Re: IJsland, graag tips

Bericht door ludwig »

In ieder geval de Seljalandsfoss ligt op de route. Een waterval waar je achterlangs kunt lopen. Bij Vik het zwarte strand met de puffins (geen idee welke tijd van het jaar ze daar zijn).
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door kalaman »

Ik zou absoluut kiezen voor het schiereiland Snaefellsnes, totaal iets anders dan de overtoeristische zuidkust.

Hier vind je meer info in onze blogs:
April 2015
Februari 2018

Afbeelding
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door vana »

Dat ziet er prachtig uit Kalaman! Wel veel sneeuw, is het heel moeilijk/gevaarlijk om te rijden daar met dat weer?
We hebben een economy auto gehuurd met winterbanden. Volgens mij hadden jullie geen sneeuwkettingen?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door kalaman »

Sneeuwkettingen hoeven niet, alle auto’s hebben spijkerbanden en die zijn daar veel beter op de soms ijzige wegen.
Is helemaal niet gevaarlijk als je met een beetje gezond verstand rijdt.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door vana »

Fijn, je hebt me gerustgesteld.
Ik heb je blogs gelezen en ik denk dat we wel een dag naar dat schiereiland gaan
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door kalaman »

Jullie zullen er geen spijt van hebben :thumbup: .
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: IJsland, graag tips

Bericht door Brigit »

Dat is inmiddels naast de zuidkust ook ons plan, top! C
Off-topic; Vana, heb ik het goed dat jullie van de zomer ook naar Canada gaan? Gestroomlijnde reisplannen in dat geval;-)
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door kalaman »

Brigit schreef:
27 feb 2019, 16:59
Dat is inmiddels naast de zuidkust ook ons plan, top! C
Ik zou dan eerst de zuidkust doen en dan afsluiten met Snaefellsnes. Op die manier hebben jullie het echte IJsland als laatste in herinnering en niet het Aziatische IJsland....
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: IJsland, graag tips

Bericht door Brigit »

Ik zou dan eerst de zuidkust doen en dan afsluiten met Snaefellsnes. Op die manier hebben jullie het echte IJsland als laatste in herinnering en niet het Aziatische IJsland....
Plan is nu om idd eerst de zgn golden circle te rijden, erna door te gaan richting Vik en diamond beach. Vervolgens rijden we terug voor een bezoekje aan Vestmannayaer/Westland islands in de hoop o.a.broedende papegaaiduikers te zien en daarna in de laatste dagen verkennen we de westkust incl Snaefellsnes. Ik ben benieuwd hoe druk het er gaat zijn. Ik heb de hoop dat de Aziaten zich, zoals in delen van de VS, per bus en in groepen bewegen waardoor je ze 100 meter van de parking kwijt bent....
Mijn referentiekader is sowieso hoogseizoen ivm schoolgaand kind. In juni hebben ze dit jaar een extra vakantie tussen Hemelvaart en Pinksteren, dus hopelijk valt half seizoen ons mee qua drukte!
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door kalaman »

Brigit schreef:
27 feb 2019, 17:16
Ik heb de hoop dat de Aziaten zich, zoals in delen van de VS, per bus en in groepen bewegen waardoor je ze 100 meter van de parking kwijt bent....
IJdele hoop :( .
Het "soort" Aziaten dat in IJsland rondloopt is vele malen erger dan in de VS. Daar worden ze nog ietwat aan de leiband gehouden door hun gids (alhoewel het ook al heel snel aan het veranderen is), maar in IJsland zijn het echt de "nouveaux riches" die denken van zich alles te kunnen permitteren en alle (natuur)regels aan hun laars lappen. De meesten reizen er ook per huurauto.

Maar goed idee om het echte IJsland voor laatst te bewaren.
ludwig
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 05 jan 2009, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Groene Hart

Re: IJsland, graag tips

Bericht door ludwig »

Ik begrijp dat er nu 'wat' aziaten in IJsland zijn geland :roll: . Kan mij niet herinneren ook maar één aziaat gezien te hebben. Zowieso weinig toeristen.
Mijn herinneringen zijn dus duidelijk van voor dat tijdperk.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door kalaman »

Het is inderdaad lichtjes geëvolueerd...
Toen we er in 2015 voor het eerst waren zagen we geen enkele Aziaat, maar dat hebben we geleidelijk zien veranderen tot we er vorig jaar de laatste keer waren (en wellicht ook voor lang) toen de zuidkust echt overspoeld was door Aziaten. In het hotel in Hali waren we zelfs de enige westerlingen, maar ook in Myvatn waren we met slechts zo'n 10%, alle anderen Aziaten...met hun specifieke "gewoontes"...
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: IJsland, graag tips

Bericht door vana »

Brigit schreef:
27 feb 2019, 16:59
Vana, heb ik het goed dat jullie van de zomer ook naar Canada gaan? Gestroomlijnde reisplannen in dat geval;-)
Ja inderdaad, wij gaan in juni naar Canada. Ook daar zal het trouwens op een aantal plekken heel druk zijn met o.a. Aziaten. Gelukkig gaan wij voor de tweede keer dus kunnen we een aantal extreem drukke plekken mijden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer