Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

Laptop was leeg.. vervolg:
kalaman schreef:
20 feb 2019, 21:50
Roel, ik ben je ongelooflijk dankbaar voor alle bijzonder nuttige info die je blijkbaar zo maar uit jouw mouw schudt (een beetje zoals ik dat graag doe voor mijn favoriete Utah/Arizona :wink: ).
Tja, als je er een maandje rond hebt gereden dan doe je wat ervaring op he.. Ik vond het ook erg lastig om vooraf info te vinden, met name de taalbarriere denk ik en het doodeenvoudige feit dat er weinig info online te vinden is.
In het geval we daar zouden verblijven, hoe ver is het dan naar de eigenlijke trailheads, via de wegen die jij zou aanraden (we hebben geen suv)?
Zie mijn vorige post. Het maakt allemaal niet zo heel erg veel uit. Als je bij Rio Serrano verblijft zit je aan de zuidkant en ben je relatief lang onderweg naar de trails in het noorden (allemaal in het park en gravel). Verblijf je in Cerro Castillo dan is de afstand wat verder maar de weg naar het park grotendeels asfalt en dus vrij snel. Je hebt dan wat minder afstand in het park, waar je toch een stuk langzamer kunt rijden.
Zelfde vraag komend van de luchthaven en terugrijdend El Calafate? Ik had onze route van de luchthaven naar het hotel zo gekozen omdat ik langs de Salto Grande waterval en de Mirador Cuernos wilde rijden. Geen goed idee dan rekening houdend met de (slechte) wegen?
Ik zou op de heenweg echt onderlangs rijden, dus via Rio Turbio. Lekker asfalt, rijdt prima door en je kunt een stopje maken bij de supermarkt. Een nog belangrijkere afweging wellicht: als je de eerste dag door het park gaat rijden dan ga je dubbel betalen. Je betaalt namelijk een vast bedrag voor drie dagen toegang. Dus als je op die rijdag, de 18e, al door het park rijdt verspeel je daarmee een dag van die drie. En dan moet je dus voor 21 maart opnieuw betalen. Het is ook een redelijk fors bedrag (21000 clp per persoon, dus zo'n 30 euro). Ik zou dat stopje bij die waterval gewoon even doen als je er toch komt, bijvoorbeeld op de 20e (je stapt bij diezelfde parkeerplaats op de boot) of onderweg naar de trailhead op de 21e.

En als je dan die route neemt en toch wat comfort wil kun je overwegen om die eerste nacht helemaal niet richting TdP te gaan, maar in Puerto Natales te overnachten. Heb je wat meer comfort en waar voor je geld. Ik zie hotel Martin Gusinde die nacht voor 105 euro, dat zag er prima uit van buiten en ook de reviews waren goed. Daar inkopen doen voor de volgende dagen in Chile, lekker uit eten bij Lenga en vroeg naar bed. Dan de volgende ochtend inpakken, naar TdP rijden via de Y-290, Mirador Ferrier lopen en daarna door het park naar Cerro Castillo. Kun je onderweg nog de korte uitzichtpunten meepakken (Salto Grande, eventueel het pad naar de Cuernos lookout (winderig, wel mooi). Dan drie nachtjes in Cerro Castillo als uitvalsbasis voor de twee langere trails en de laatste nacht. De terugweg kun je dan wel direct de grens over in Cerro Castillo en via die onverharde weg terugrijden naar Ruta 40.

Je kunt ook nog Hosteria Pehoe overwegen in plaats van twee keer op en neer naar Cerro Castillo. Ik heb er naar gekeken en vond het wat spartaans, maar het is een stuk luxer dan wat je nu hebt uitgekozen en dit ligt echt midden in het park. Op een klein eilandje met alleen een voetgangersbrug er naartoe. Ze hebben nog een kamer van 19-21/3 zie ik, wel 200 euro per nacht. http://www.hosteriapehoe.cl/
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

Roel, vooraleer ik de route plan zoals je voorstelt (en waar ik helemaal achter sta), nog een praktische vraag: zoals ik al geschreven heb zullen er jammer genoeg voor mijn vrouw geen zware hikes inzitten door het feit dat ze hiermee moet rondlopen.
4672E336-AA75-4AB3-8109-D3BE29E48E65.jpeg
4672E336-AA75-4AB3-8109-D3BE29E48E65.jpeg (59.43 KiB) 1619 keer bekeken
Ze kan hier wel ver mee stappen, maar de ondergrond mag toch niet al te oneffen zijn.
Maar waar verblijft ze dan best terwijl ik weg ben? Kan ze meerijden tot aan het park en zich daar bezighouden? Is er daar iets als een visitor center of iets anders waar ze ondertussen wat kan lezen? Of is er echt helemaal niets om binnen te zitten mocht het minder goed weer zijn? De auto is misschien, in het slechtste geval, ook nog een optie want we zouden toch liever samen tot aan het park rijden, dan ziet ze tenminste nog iéts van de omgeving ipv in het hotel te blijven.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

Er is niet heel erg veel.

Bij de parkeerplaats bij de trailhead voor de watervallen (Salto grande) en dat uitzichtpunt (Cuernos) is een klein koffie/broodjes tentje. Op zich leuk, maar na een paar uur zou ik me wel echt gaan vervelen.

Bij de zuidelijke entree is een visitor center, maar dat is heel klein en geen gift shop oid.
Bij de onderste oostelijke entree is niets (alleen een klein hokje waar het personeel zit).
Bij de bovenste oostelijke entree is een iets groter ranger station/visitor center, maar ook daar is verder niets.
Bij het Lago Grey ranger station is een restaurant en een winkeltje.

De trails:

De trail naar Salto Grande is een pad van 1km, vlak, was een oude weg.
De trail naar Cuernos is prima te doen, geen asfalt oid maar wel een prima wandelpad met wat gravel.
De trail naar Mirador/Base de la Torres del Paine heeft eigenlijk meerdere stukken die verschillend van kwaliteit zijn:
- Eerste 2km is over een perfect wandelpad, vanaf de parkeerplaats naar het hotel waar de echte trail begint
- Dan nog ca 2km vlak, ook een prima wandelpad
- Daarna begint de eerste klim en dat is rotsachtig en soms best steil - ik denk dat dat met die voet niet verantwoord is.
- Het volgende stuk volgt de bergwand met wat kleine afdalingen en stijgingen - dat is op zich weer prima doorlopen
- Dan kom je bij de refugio met een klein restaurantje en een camping.
- Vanaf daar loop je door de bossen met een lichte stijging
- Het laatste stuk is weer een forse klim over een gravel/rotspad, je zit dan boven de boomgrens.
De trail naar Ferrier lookout is kort en steil. Maar op zich wel prima te doen, ik denk ook wel voor je vrouw, mits ze goede hiking poles heeft.
De trail vanaf het Paine Grande ranger station naar Skottsberg Lake lookouk zijn we niet geweest. Maar ik heb wel begrepen dat dat het vlakke stuk is van de W-trail, dus dat zou een makkie moeten zijn. En anders gaat je vrouw wel gewoon mee met de boot maar blijft ze daar wachten terwijl jij op en neer loopt (is maar een kort stukje).

Dan nog een leuke wandeling die je vrouw zeker moet kunnen: vanaf de parkeerplaats bij Lago Grey kun je langs het winkeltje onder de overkapping door, en dan wandel je over een boardwalk richting het strand (ca 1 km). Daar steek je dan schuin over (ongeveer 1 km door hard zand en daarna door grind) naar de trailhead van een leuke wandeling naar een uitzichtpunt over de Grey glacier. Klein klimmetje (50 meter totaal ofzo), zeker de moeite waard. En terug kun je het rondje volgen, dan loop je dat hele schiereilandje rond. Mooi wandelpad, prima te doen voor je vrouw.

Misschien dat je toch eens moet kijken naar die Hosteria Pehoe voor twee nachten. Want dan zit je midden in het park en kan je vrouw gewoon lekker in het hotel blijven. Of eventueel jouw afzetten en terugrijden, als dat lukt met de voet (is het links of rechts?). In het park is het verkeer ook rustig, maximum snelheid iets van 40 tot 50 (ik geloof officieel 40). Wel een meerprijs, maarja, is voor haar denk ik wel een stuk prettiger. En dan doe je de eerste nacht Chile in Natales, dan twee nachten bij Pehoe en de laatste nacht in Cerro Castillo. Kun je daarna direct aan de reis naar El Chaiten beginnen. En als je dit doet zou ik de lange hike naar de Mirador de la TdP op de dag tussen de 2 overnachtingen bij Pehoe doen. Kan je vrouw lekker daar blijven of eventueel met zo'n hotelbusje naar wat uitzichtpunten gaan, en dan kun jij met de auto vroeg naar die trailhead en op en neer naar boven.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

Roel, ik vind het eigenlijk ongelooflijk hoeveel info jij ons geeft en ik begin me eigenlijk al een beetje schuldig te voelen :( .
Dit is de deal: je weet me te vinden als je me ooit eens nodig hebt over andere regio's die ik wél goed ken :wink: .

De Hosteria blijkt zelfs een pak goedkoper (€153/nacht) te zijn dan de andere hotels die ik tot nog toe geboekt had. Als ik de reviews lees is het wel een beetje te begrijpen want veel luxe gaan we daar niet moeten verwachten. Iedereen is het er wel over eens dat het één van de allermooiste locaties is om te verblijven.
Als we met dit gebrek aan comfort tevreden zijn (we zullen wel niet doodgaan van die paar nachten :wink: ) en in de wetenschap dat het zelfs goedkoper is, blijf je dan bij jouw planning zoals hierboven? Of zou je er ook de andere nachten boeken?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

Ik zou de eerste nacht echt naar Puerto Natales gaan. Anders heb je het probleem met de park entrance fee die maar drie dagen geldig is, en dat is zonde van die 60 euro.

Plus dat je, neem ik aan, ook echt wat inkopen wilt doen. In het park zelf is niets, dus je zult iig je trail food in Puerto Natales moeten kopen. Dan zou ik dus zeggen: doe die eerste nacht daar verblijven, kun je in alle rust vanaf El Calafate die kan op rijden. Het is een uurtje 2,5 rijden vanaf El Calafate. Maar goed, je moet nog een auto ophalen (en dat gaat een stuk minder efficient dan in de US ;-)). En je moet de grens over. Dus je bent, als je in een ruk rijdt, pas 3,5 tot 4 uur na je landing op FTE in Puerto Natales. Je landt om 11.52, dus dan zit je al ruim aan het eind van de middag. Prima tijd om in te checken, wat boodschappen te gaan doen en daarna lekker te gaan eten (ik blijf bij mijn tip over Lenga :-).

Volgende ochtend rustig naar het park, via de Y-290, en dan bijvoorbeeld eerst linksaf richting Lago Grey. Dan kun je samen met je vrouw die trail richting het strand en uitzichtpunt op de gletsjer lopen. Round-trip een uurtje of 2,5 dacht ik, ik had alltrails niet aan staan dus kan het niet controleren. Maar het is een mooi stukje wandelen om in te komen, en je kunt elk moment omdraaien. Alleen het stukje over die grind-dam op het strand is irritant lopen, maar goed. Als het goed gaat kun je daarna eventueel nog naar Mirador Ferrier lopen (zelfde parkeerplaats), al dan niet alleen of samen. Daarna inchecken bij Pehoe en dan moet je daar ook eten denk ik (of je moet bij de supermarkt wat gekocht hebben). Volgende dag kun jij naar Mirador de la Torres del Paine. Als je vroeg gaat en doorloopt ben je ook vroeg terug. Dan kun je samen nog even naar Salto Grande en die Cuernos lookout lopen. Dat is 10 minuten rijden vanaf je hotel.

De laatste dag pak je samen de boot naar de overkant en loop je naar Lago Skottsberg, of misschien ook nog een stukje de andere kant richting de gletsjer. Of je die derde nacht ook in Pehoe blijft of niet is persoonlijke voorkeur denk ik. Als je weg gaat moet je 's ochtends voor vertrek inpakken en alles in de auto laden. En 's avonds weer uitpakken. Ik vind dat nooit zo'n probleem, maar dat is voor iedereen anders. Voordeel is wel dat je dan 's avonds alvast het park uit bent. Ik meen me te herinneren dat de laatste boot om 18.00 weer terug was bij de steiger bij de Salto Grande parkeerplaats, dus dan zou je om 19.00 ofzo in Cerro Castillo zijn. Als je daar overnacht scheelt je dat de volgende ochtend alweer 1 uur rijden. En die avond een afwisseling in eetmogelijkheden.

Als je die derde nacht wel in Pehoe blijft heb je dat extra uurtje rijden, maar een hotelwissel minder. Voor de toegang van drie dagen maakt het niet uit, ook al zou je drie nachten blijven en die ochtend van vertrek dus je vierde dag worden. Controle vind namelijk niet plaats bij het uitrijden, alleen bij de trailheads. Je mag die vierde dag dan dus eigenlijk nergens meer stoppen of naartoe lopen, maar moet dan direct naar de uitgang rijden. Zorg er trouwens wel voor dat je als je gaat hiken je kaartje altijd bij je draagt. Ze zijn nogal van de controles daar. Voor de Mirador/Base de la TdP hike moet je bij binnenkomst in het park de eerste dag ook nog een aparte waiver tekenen en je kunt alleen door het gebouw bij de parkeerplaats de trail op, langs een balie waar iemand dat formulier wil hebben. (Snap je nu waarom ik het allemaal zo overgeorganiseerd vind?).
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

Even opgezocht, dit is die trail bij de Lago Grey parkeerplaats, maar dan dus niet naar boven naar Mirador Ferrier, maar de andere kant op richting het water:

Afbeelding
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

Inmiddels geboekt zoals je voorgesteld hebt, @roelb :
Puerto Natales
Hosteria Pehoe
Hosteria Peheo
Cerro Castillo

Misschien toch nog overwegen om Cerro Castillo te laten vallen/vervangen want ik vind die prijs toch wel behoorlijk hoog voor dat hotel (€170).
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

Tja, dat is wel fors ja. Je hebt eigenlijk twee realistische alternatieven: nacht extra in Pehoe, of terugrijden naar Puerto Natales. De weg tussen Cerro Castillo en Puerto Natales is perfect asfalt, je rijdt er 30 tot max 40 minuten op. Maarja, de volgende dag moet je weer net zo ver terug naar het noorden. Je kunt dan wel weer via Rio Turbio over asfalt naar Ruta 40.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

Is inderdaad al te gek om opnieuw naar PN te rijden, ik hou het op de gemaakte reserveringen :thumbup: .
Nu eindelijk eens de definitieve dagplanning beginnen samenstellen.

@Mrvanilla , @tsierens : wat zijn jullie eventuele voorstellen voor El Chaltén? De hikes naar Laguna Torre en Huemel Glacier moeten wel de moeite zijn als ik die foto's zie...
tsierens
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 sep 2017, 14:34
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door tsierens »

Ik heb de wandeling gedaan naar 'Laguna de los Tres', was heel mooie wandeling, maar minder geluk met weer (Top Fitz Roy gehuld in wolken). Dag erna zag vriendin het na de drukke dagen van ervoor (W-trek, El Calafate, Laguna de los 3) niet zitten om lange hike te doen, dus hebben we de korte en makkelijke hike naar Mirador Los Condores & Las aguilas gedaan, was toen ook nogal bewolkt dus weer geen zicht op Fitz Roy.

Zou niet kunnen zeggen of Laguna Torre of Los 3 de beste is, Loma del Pliegue Tumbado zou ook erg de moeite zijn en heel rustig. Huemel niet gedaan, maar is dat geen meerdaagse trek?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

tsierens schreef:
22 feb 2019, 11:16
Huemel niet gedaan, maar is dat geen meerdaagse trek?
Volgens hetgeen ik lees is dat een hike van slechts 1 uur (enkel).
https://www.swoop-patagonia.com/blog/hu ... mini-hike/
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

Welke stopcontacten heeft men eigenlijk in Chili en Argentinië? Dezelfde als in de VS? Of andere adapter nodig?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

Chili: 230v net een italiaanse stekker. Dus je 2-pins eurostekkers passen zonder probleem. Schuko stekkers met randaarde of belgische pinaarde niet, dan moet je een converter hebben van italiaans naar schuko.

Argentinie: australische/chinese stekker (platte pinnen maar onder een hoek), maar in alle stopcontacten daar zitten op de uiteinden ronde gaten zodat er een eurostekker in past.

Oftewel: zolang je geen geaarde Schuko stekkers bij je hebt (al dan niet met randaarde of belgische derde pin) zit je goed. Eurostekkers passen gewoon altijd.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

Bedankt @roelb :thumbup:

Nog een praktische vraag betreffende geld: in hoeverre kan men met Visa betalen in Chili/Argentinië? Ik lees bij nogal wat hotels dat de plaatselijke btw slechts kan vermeden worden indien er cash betaald wordt en dan ook nog eens met vreemde valuta (Euro? US$?). Gaat de btw er dan niet af als men met Visa betaalt?
Idem voor de ingang voor Torres del Paine, ook dit enkel cash te betalen? Chileense pesos of mag het ook in Euro/U$/Visa?
We zijn helemaal niet gewoon om veel cash mee te nemen (eigenlijk nooit meer dan €200 in totaal), maar voor die bestemmingen zullen we ons idee van cashloos betalen blijkbaar toch iets moeten bijstellen...

@roelb , dat zouden dus de 3 dagen Torres del Paine worden. Er zitten overlappingen bij, maar dat heeft gewoon te maken met het feit dat het onmogelijk is om alles op 1 dag te doen, dat doen we dan gewoon de derde dag, en ook afhankelijk van het weer of we al dan niet rechtstreeks naar het hotel rijden en/of nog wat viewpoints/kortere hikes gaan doen.
Dag 1: https://goo.gl/maps/FbkTqVddjcK2
Dag 2: https://goo.gl/maps/gVZn3pWaGmJ2
Dag 3: https://goo.gl/maps/sfmz3dSAKW32

Mochten er nog opmerkingen/verbeteringen zijn, dan hoor ik het graag, maar ik heb me eigenlijk vooral gebaseerd op jouw eerdere tips.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

Je kunt overal betalen met Visa of Amex. Alleen de benzinestations in Argentinie accepteren geen Amex (maar wel Visa), dat schijnt standaard te zijn. In Chile wel gewoon. Verder kun je in elke winkel gewoon betalen met zowel Amex als Visa, inclusief alle supermarkten, restaurants, etc.

De enige locaties waar cash handig of nodig is is in Glacieres NP in El Calafate en in Torres del Paine NP. Bij Glacieres hebben ze wel betaalautomaten, maar het schijnt vaker niet dan wel te werken door slechte verbindingen. Er lopen daar ook \parkmedewerkers die buiten in de rij naar je auto komen, geld meenemen, voor jou gaan afrekenen bij het kantoortje en je dan het bonnetje komen brengen. Als je met kaart wil betalen moet je parkeren en uitstappen. In Torres del Paine kun je de toegang alleen in cash afrekenen (21000 CLP per persoon voor drie dagen). Het grappige is dat het koffietentje bij de parkeerplaats voor Salto Grande dan wel weer gewoon een betaalautomaat had. Ik neem aan dat ook Hosteria Pehoe gewoon je kaart accepteert.

Voor wat betreft de BTW vrijstelling: zolang je een hotelkamer hebt gereserveerd in USD betaal je geen BTW, zowel in Argentinie als Chile. Afrekenen kan gewoon met creditcard. Sommige hotels chargen dan in USD, maar de meeste rekenen gewoon om tegen de koers van die dag en doen de charge in pesos. Op je factuur staat dan wel USD. Soms zie je dat er bij een reservering nog wel BTW staat, maar zolang je reservering in USD was en jij je paspoort overlegt bij het inchecken (in Chile willen ze ook het immigrations papiertje dat je bij de grens krijgt zien en kopieren) moet de BTW er vanaf gaan.

Ik heb slechts een keer gehad dat ik heb afgerekend met BTW erbij, dat was bij een redelijk shabby hotel in Argentinie, in Gobernador Gregores, stopover van een nachtje. Het was de eerste nacht in Argentinie en ik twijfelde of die vrijstelling er daar ook wel was en had daar geen internet. Het was maar 8 dollar, dus ik het het maar laten zitten. Verder is het overal netjes er afgehaald. Ook heb ik een keer geboekt in pesos, prepaid, via Despegar (de Zuid-Amerikaanse Expedia/booking.com), en dan betaal je dus wel BTW. Maar goed, dat was voor dat hotel nog steeds veel goedkoper dan via andere kanalen.

Ter referentie: Ik heb in een maand zo'n 760 euro cash uitgegeven. Twee keer in Chile gepind (200k, kosten 6500 pesos), samen 263 euro en later 300k+4900 pesos aan kosten, samen 398 euro. En dan nog een keer in Argentinie, 4000 pesos + 230 pesos kosten (samen iets van 100 euro).

De argentijnse pesos hebben we met name uitgegeven aan Los Glacieres NP (700 pesos pp) en later nog een ander park in Bariloche, een keer tol (van Mendoza naar de grens). De rest hebben we de laatste dagen uitgegeven op plekken waar we ook met kaart hadden kunnen betalen.

De chileense pesos gingen in het begin best hard. Alle tol op de Panamericana is cash en we hadden op een zondag een lekke band in Pucon, met als enige open bedrijfje een mini-workshop waar ze geen betaalautomaat hadden. Ook hadden we in Santiago een tip-based walking tour gedaan en die eerste 200k was er dus zo doorheen. 300k bijgepind, en daar hebben we op het laatst ook benzine e.d. van betaald om het op te krijgen.

edit: voor jouw planning is het handig om Chileense pesos te halen in Puerto Natales. Geldautomaten genoeg. Voor Argentijnse pesos zou ik even in Rio Turbio pinnen voordat je naar Chile gaat. Dan heb je dat maar alvast.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

roelb schreef:
25 feb 2019, 14:20
voor jouw planning is het handig om Chileense pesos te halen in Puerto Natales. Geldautomaten genoeg. Voor Argentijnse pesos zou ik even in Rio Turbio pinnen voordat je naar Chile gaat. Dan heb je dat maar alvast.
Kunnen we die niet van hier meenemen, of enkel aan te kopen in het land zelf?

Al eens kunnen kijken naar de routes?
Deze ook nog toegevoegd:
Dag 4 Cerro Castillo - El Chaltén. Hierbij krijg ik twee totaal verschillende routes al naargelang ik ze met Bing of met Google plan.
Google neemt steevast dat slechte stuk van de 40 waar jullie omgedraaid zijn (kan zelfs het betere stuk onderdoor niet nemen) en rijdt ook verder de 40 na Tapi Aike, terwijl Bing wél onderdoor gaat om dat slechte stuk van de 40 te vermijden én neemt ook de geasfalteerde "7" ipv de gravel "40" voorbij Tapi Aike...
Google: https://goo.gl/maps/4VHeLq9K1Nk
Bing: https://binged.it/2H2e4q4
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

Je moet wat google de 7 en de 5 noemt rijden. Dat is ook gewoon de doorgaande weg, en op borden is het gewoon Ruta 40. Het directere stuk is onverhard en om die weg te nemen moet je echt afslaan.

Onverharde weg die je in deze route tegenkomt is van Cerro Castillo, vanaf de grensovergang tot aan de 40. Ik vond het vanaf de 40 in niet al te beste staat, maar het zal vast te doen zijn. Er schijnen veel bussen via die route te rijden, maarja, die hebben wel veel meer clearance dan een personenauto. Waar je sowieso niet omheen kunt is de weg vanaf de 40 naar El Chaiten, die is ook onverhard. Geen idee in wat voor staat, ik heb alleen de afslag gezien.

Geld halen hier is altijd veel duurder dan een geldautomaat ter plaatse zoeken vermoed ik.
Tinuszke
Amerikafan
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 jul 2013, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door Tinuszke »

Ik heb de wandelingen naar laguna torre en laguna de los tres gedaan.

De wandeling naar laguna de los tres is een stuk zwaarder dan die naar laguna torre want na de rivier/camping moet je nog 400m stijgen in 1km... dit zijn allemaal trappen achter elkaar (beetje zoals het laatste stuk tussen de vernal en nevada falls in Yosemite als je het pad aan de noordkant van de Merced river neemt).

Beide hikes zijn mooi en leuk om te doen, en het eind uitzichtpunt is ook bij beide prachtig. Het midden stuk in de hike naar laguna torre door de vallei is wel iets minder boeiend.

Eettip in el chalten: La Tapera. Die lomo steak daar was echt zo lekker :thumbup: .
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door roelb »

kalaman schreef:
25 feb 2019, 16:52
40 na Tapi Aike, terwijl Bing wél onderdoor gaat om dat slechte stuk van de 40 te vermijden én neemt ook de geasfalteerde "7" ipv de gravel "40" voorbij Tapi Aike...
Google: https://goo.gl/maps/4VHeLq9K1Nk
Bing: https://binged.it/2H2e4q4
Grappig: deze weg waar Bing je overheen plant bestaat helemaal niet. Die oude onverharde 40 is alleen nog maar een weg vanaf de grenspost naar het noorden toe tot je op de verharde weg bent. Naar het zuiden is niets. Kijk, vanaf het zuiden gezien is het dit, daar kun je echt niet overheen.

https://www.google.com/maps/@-51.289844 ... 312!8i6656

Ik heb hier toen nog naar gekeken, omdat wij Google Maps aan hadden staan toen we van El Calafate naar Puerto Natales reden. Google gaf dus aan dat we die westelijke detour van de 40 moesten hebben (en daarna de grens over naar Cerro Castillo). Wij zijn daar toen een stukje opgereden, maar omdat het snel slechter werd en we echt genoeg hadden van gravel zijn we omgedraaid en via Rio Turbio gereden. Maar goed, toen heb ik dus ook expliciet opgelet waar die westelijke poot aan de zuidkant weer bij de geasfalteerde weg kwam, en daar nog even gestopt. Dat was echt onbegaanbaar, en er staat gewoon een hek. Daarachter ligt wel iets dat op een weg lijkt, maar dat is gewoon van die boer op dat perceel.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Kalaman maart 2019: Patagonië-Argentinië-Brazilië

Bericht door kalaman »

Bedankt @Tinuszke :thumbup:

Klopt helemaal @roelb , ik ben daar ook al 10 keer over en weer gereden met Google Street view om enkel een berm met een hekken te zien. Ik weet echt niet van waar men die weg haalt...
Maar als ik de Google-route ingeef in mijn Garmin, dan geeft hij wél direct de juiste weg.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer