Route van en door het Yosemite NP in april.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Elfriede
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 0

Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door Elfriede »

Hallo forummers,

Wij overwegen na een aantal keer West-Canada, dit voorjaar een rondreis van een kleine 3 weken in Zuidwest Amerika te gaan maken.
Voor ons nog onbekend terrein en dus veel vragen en overwegingen. Inmiddels weet ik dat de Tioga Pass in april nog dicht is. En er alternatieve routes zijn. Daar heb ik een aantal vragen over.

Is het vanuit SF het meest logisch om Yosemite NP binnen te gaan via de 140 vanaf Mariposa?
Is Yosemite Valley dan het meest oostelijke punt wat dan te bereiken is?
Is 2 nachten in dit park logisch in dit jaargetijde? Of juist minder/meer?
Heb ik het dan goed om uiteindelijk op de 395 te komen terug naar Mariposa en dan via de Sonora (108) of Jackson (88) pass het meest logische is? Zijn deze in april waarschijnlijk al wel open? En wanneer deze dicht is zelfs helemaal onderlangs via Bakersfield?

Zijn deze mogelijke omwegen het volgens jullie allemaal waard om toch ook SF en Yosemite aan te doen? Of beter om ons in dit jaargetijde vooral op het Canyongebied te richten?

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. :-)
Alvast bedankt hoor.

Hartelijke groet, Elfriede.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Route van en door Yosemite in april

Bericht door Martin & Marianne »

De 140 is een mogelijkheid maar je kunt ook de 120 nemen. Dat is de snelste route, bekijk het maar eens met Google Maps. Neem dan Yosemite Village voor de route naar het park.
Als je daarna de 108 of 88 neemt rij je niet via Mariposa maar via de 120.
De 88 zal in principe wel open zijn.
Wanneer in april zou je willen gaan?

Marianne
Elfriede
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Route van en door Yosemite in april

Bericht door Elfriede »

Dank voor je reactie.
De 120 tot de Big Oak Park entree is dus wel altijd open? Ik dacht dat de hele 120 de Tioga Pass was namelijk ;-).
Waarschijnlijk gaan we daan half april weg.
Mijn man is bang dat het (even oneerbiedig gezegd :lol: ) vooral allemaal 'rood gesteente' en 'woestijn' wordt (is erg gehecht aan het groen en de mooie wateren van Canada) dus vandaar dat mij de combi met Yosemite juist heel geschikt lijkt.

Gr. Elfriede
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Route van en door Yosemite in april

Bericht door Martin & Marianne »

Bekijk de NPS site eens. De afsluiting is vanaf Crane Flat.
Als je nu de route bekijkt zie je dat Google Maps de 120 neemt. Dat betekent dat die route open is.
Of het de moeite waard is in die tijd van het jaar is lastig te zeggen. Het weer kan nog alle kanten op. Ook voor de mogelijkheden in het voorjaar geeft de NPS site de nodige informatie.
Hoe lang willen jullie gaan? Met voldoende tijd is het wel mooi om dit deel meeste nemen.

Marianne
alje
Amerikafan
Berichten: 335
Lid geworden op: 03 mar 2008, 01:05

Re: Route van en door Yosemite in april

Bericht door alje »

108 en 4 doorgaans ook dicht in april. Zie http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm
88 is in principe altijd open
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door jojostravelusa »

Toen wij in 1995 in Yosemite waren, was er half juni nog erg veel dicht. Er was die winter heel veel sneeuw gevallen en er waren toen maar 2 campings open. April is wel vroeg in het seizoen.
https://jojostravel1995usa.blogspot.com ... emite.html
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door Mr. Patrick »

Wij waren in 2017 ronde 10 april in Yosemite en hebben heel veel kunnen doen!
We hebben de mist trail gedaan en wat kleinere wandelingen in de vallei. Het was prachtig dat alle watervallen op volle kracht bliezen en de weides in de vallei waren al mooi groen.
Overigens konden we vanaf de top van de Nevada Fall niet via de John Muir trail naar beneden, die was nog dicht. We zijn toen terug omlaag langs Nevada Fall gelopen en toen weer omhoog naar Clark Point (geweldig uitzicht daar) om de John Muir Trail tot onder te nemen.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Elfriede
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door Elfriede »

Dank jullie wel voor al jullie reacties, heel fijn!
Stel dat we dus over de 88 naar de andere kant gaan, zou dit wat zijn?
Dag 1: AMS - SF
Dag 2: SF - SF
Dag 3: SF - Yosemite
Dag 4: Yosemite
Dag 5: Yosemite
Dag 6: Yosemite - Lake Tahoe
Dag 7: Lake Tahoe - Death Valley (langs Mono en Mammoth Lakes)
En dan verder naar de bekende Nationale Parken

Of kan ik beter 1 dag Yosemite inruilen voor een volle dag omgevig Lake Tahoe?
Wat denken jullie uberhaupt van zo laat nog boeken (vluchten, auto, overnachtingen).
Zijn we dan relatief veel meer geld kwijt dan als we het al een jaar eerder hadden geboekt bij wijze van spreken?
Kunnen we in deze periode de overnachtingen ter plekke boeken (we houden van enige flexibiliteit).

Bedankt maar weer alvast :thumbup:
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou ter plekke bepalen hoe lang je in Yosemite blijft. In South Lake Tahoe zal het niet moeilijk zijn om iets te vinden denk ik.
Dat kun je prima op het laatste moment reserveren.

South Lake Tahoe ligt trouwens niet op de route als je de ca88 neemt.
Kijk voor de route via de 88 eens in ons 2006-verslag.
En kijk voor de historische openingsdata van de passen eens hier: http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/clsdlst.htm

Ik zie nu dat je nog een topic hebt geopend met dezelfde vragen. Dat is niet handig. En de planning daar is wat anders zo te zien?

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 12 feb 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
alje
Amerikafan
Berichten: 335
Lid geworden op: 03 mar 2008, 01:05

Re: Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door alje »

Van Yosemite naar Lake Tahoe neemt een fors deel van de dag, en van Lake Tahoe naar Death Valley is -lijkt mij- een dag alleen in de auto zitten (heb die weg niet zelf gereden). Je kunt inderdaad ter plekke beslissen dat je een tweede dag in Yosemite blijft, maar dan zit je daarna 2 dagen vrijwel voortdurend in de auto. Een volle dag in Yosemite Valley lijkt me prachtig, en ik zou de volgende dag denk ik toch naar Lake Tahoe rijden, en de dag daarna alvast een stukje richting Death Valley, bv tot Bridgeport. Heb je ook nog de kans om langs Bodie en Mono Lake te rijden.
Elfriede
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door Elfriede »

@Marianne dank voor je advies en je verwijzing naar jullie reisverslag, handig! Ik dacht dat het om feedback te vragen op de hele route handiger was om hier een nieuw topic voor te openen. Ook omdat ik pas later zag dat er een apart deel is voor specifiek reisschema's. Excuus hiervoor dan!
Klopt dat de route nu omgekeerd is. I.v.m. het seizoen dacht ik het is dan logischer om Yosemite zo laat mogelijk te doen.

@Alje dank voor het meedenken. Wat is jullie ervaring met hoeveel tijd je ongeveer Death Valley 'kwijt' bent? Bodie is nieuw voor mij dank voor de tip lijkt me bijzonder zeg.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door Martin & Marianne »

Voor je route is het andere topic prima. Maar vermijd het stellen van dezelfde vragen.

Death Valley in april lijkt mij erg mooi en aangenaam. Vergeet dan niet naar de Salt Creek te gaan voor de pupfish. Zie daarvoor en voor andere activiteiten ons 2013-verslag. Dat jaar waren we ook in Bodie. Ook een aanrader
Voor de Alabama Hills kun je ons 2015-verslag bekijken.

Het is inderdaad niet gek om nog een stop te maken tussen South Lake Tahoe en Death Valley .

Marianne
Elfriede
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Route van en door het Yosemite NP in april.

Bericht door Elfriede »

@Marianne En wederom bedankt ook voor deze info!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer