Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Elendan »

Even een vraagje over het aanschaffen van bv een mobiele telefoon of fotocamera in de VS. Er zijn vast forumleden die daar al iets gekocht hebben en nu vroeg ik me af of deze in NL gewoon opgeladen kunnen worden. Waar moet je bij de aanschaf opletten? Snoer zal vast niet passen in onze stopcontacten, maar ook 240V hier, is dat een probleem?
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Electronica kopen in us

Bericht door Almere vak V »

Fotocamera heb ik geen verstand van. Maak foto's met mn telefoon. Die koop ik al jaren in Amerika bij de plaatselijke Apple-store. Geen enkel probleem mee aan deze kant van het water...
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

Op zich geen probleem, laders zijn eigenlijk altijd wel 110-240V, dan heb je alleen een verloopstekker nodig van US naar NL stekker, koop je voor paar dollar in de US bij de grote elektronica zaken bv Fry's. Bij een telefoon even checken of ie de Europese mobiele banden ondersteunt, de dure zeker zoals iPhone maar bij goedkope Android phones wel even naar kijken.
Camera zal geen probleem zijn, maar als je veel met video doet wel even checken dat ie 50 frames/sec ook ondersteunt en niet alleen de Amerikaanse standaards.
Garantie heb je niet, wereldwijde garantie is er niet op camera's en phones als ik het goed heb.
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Kimdum »

Toen mijn telefoon vorig jaar gestolen werd, was ik uit nieuwsgiergheid wel even in de Apple Store binnen gestapt. En ze bieden wel degelijk garantie in Europa als je je telefoon in de USA koopt. En hij werkt normaal gezien gewoon in Europa. Als je het niet zeker bent, gewoon even vragen daar.
Als ik het mij goed herinner was dat garantie van een jaar.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

Precies, even vragen. Veel garanties zijn limited wat betreft de landen waar ze geldig zijn. Ik kan niet over Apple meepraten ;)
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door tomhster »

Het voltage staat altijd op het apparaat. Als het apparaat 230v aan kan heb je hooguit een verloopstekkertje van een paar euro nodig. Anders heb je een omvormer nodig en die gaan snel richting 100 euro en zijn grote energieverbruikers. Ik ken eigenlijk alleen apparaten als keukenapparatuur waar dit het geval is. Een telefoon of fototoestel lijkt mij voor 99% geen probleem.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Dutchess »

Toen ik een paar jaar geleden in NL op vakantie was, is mijn Amerikaanse iPhone aan diggelen gevallen. Met mijn AppleCare garantie kreeg ik via de Apple Store in Den Haag zonder problemen en zonder kosten een nieuwe. Omdat toen de Amerikaanse modellen nog anders waren dan de Nederlandse, moest ik enkele dagen wachten totdat hij uit het warenhuis geleverd kon worden. Maar als ik het goed begrijp is er tegenwoordig geen verschil meer in modellen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

tomhster schreef:
11 feb 2019, 00:16
Het voltage staat altijd op het apparaat.
Niet op een telefoon of camera zelf maar op de bijgeleverde lader ;) Inderdaad als die 110-230V is heb je alleen een goedkope stekker adapter nodig.
De discussie is hier al vaker gevoerd, voor de meeste apparaten met een motor erin (wasmachine etc) heb je een omvormer nodig. Maar dat was de vraag niet.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Elendan »

Bedankt allemaal. Nou dan gaan we eens kijken of we iets kunnen vinden. Over garantie zit ik niet zo in, heb daar nog nooit gebruik van hoeven maken, maar wel handig als het er toevallig op zit.
Wil eigenlijk een nieuwe Lumix compactcamera, weet al wat die hier kost, dus eens kijken of het in Oregon goedkoper is. Camera die ik graag wil is nogal aan de prijs dus het zou alleen aan btw al een hoop kunnen schelen. Dat checken van 50 frames/sec bij video zal ik even googlen, want geen idee wat dat precies inhoudt en hoe ik dat zou moeten kunnen zien. Ben echt een nitwit op het gebied van elektronica :oops: Maar voornamelijk omdat het mij niet echt interesseert en apparaten het gewoon moeten doen bij mij.

Mijn man wil graag nieuwe telefoon, die van hem is al heel wat jaren oud en wordt daardoor ook heel erg traag. Zal geen apple worden, of de prijs moet echt véél lager liggen, maar een android.
En alleen zo'n stekker adapter is makkelijk aan te schaffen :thumbup:
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

@Elendan Ok snap ik.

Laat ik proberen de verschillen uit te leggen ;)
Even als voorbeeld deze Lumix FZ300 op Amazon.com https://www.amazon.com/PANASONIC-Megapi ... 011PKJI2Y/. Dat is een Amerikaanse versie en in de manual lees ik dat die alleen de Amerikaanse video standaards ondersteund zoals 24P, 60P en NTSC.
Dat moeten worden omgezet naar de Europese standaard om het er op onze beeldschermen goed uit te laten zien, resp 25P, 50P en PAL.
Voor mij is dat een showstopper; ik vind het leuk videos te maken en te monteren en die moet ik dan altijd converteren, wat kwaliteitsverlies geeft en tijd kost. Ik zou daarom zelf alleen een "internationale" camera in de VS kopen die ook de Europese standaards ondersteunt.

Diezelfde Lumix FZ300 op Amazon.de https://www.amazon.de/Panasonic-DMC-FZ3 ... B0127HAGK2 ondersteunt wel 50P.

Maar misschien maak je helemaal geen videos met die camera, of bekijk je die alleen op de camera zelf of een tablet, dan is er geen enkel probleem, voor foto's is er geen belangrijk verschil :thumbup:

Bij goedkope Android telefoons wel even op internet zoeken of die de Europese mobiele banden wel ondersteunen.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Inges »

Zal ik even moraalridder zijn?? Kijk zeker even op de site van de douane: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iten-de-eu

Hou dat wel altijd in je achterhoofd als je een telefoon koopt die 100 euro goedkoper is in Oregon. Je moet hem aangeven bij binnenkomst in NL en er belasting over betalen. Of je dat doet is aan jezelf natuurlijk. (ik ben het ook wel eens vergeten omdat ik mijn familie zag staan en er heen wilde :D )
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

@Elendan een site als deze helpt je met waar je op moet letten mbt de frequentie banden van mobiele telefoons https://mifans.nl/2014/09/welke-frequen ... ne-hebben/
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

Inges schreef:
11 feb 2019, 13:13
Zal ik even moraalridder zijn??
Onder de €430 geen probleem.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Elendan »

Bedankt Harryh voor je info. Het gaat om de Panasonic Lumix DC-TZ200 (of de Panasonic Lumix TZ100 als de eerste toch te duur blijft) die is voor mij makkelijker vasthouden. Ik heb een rechterhand die het niet goed doet en kan bij de andere camera niet bij de afdrukknop. Filmen doe ik best vaak, is leuk om later terug te zien, maar ik monteer ze verder niet echt. En we hebben ook een gopro waar dat dan wel weer mee kan.

Er staat op amazon.com alleen dit: [4K Features] 4K Video 30p, 4K PHOTO, and 4K Live Crop turn 4K frame capture into photography. Waar vond jij die manual?

En heb even gekeken naar het linkje naar de telefoons erg handig vooral dat tabelletje met de providers. Mijn man stapt van de zomer over naar andere provider waarschijnlijk, dus dat overzichtje zal ik even uitprinten,voordat hij een telefoon koopt en dan twee maanden later een provider kiest waardoor de telefoon niet werkt :(
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door sanook »

Is dat PAL/NTSC nog steeds aan de orde? Dacht dat dat nog uit het beeldbuis tijdperk stamde.
Is er overigens al iemand die een Google Home Hub heeft meegenomen uit de US ?
Werkt dat hier verder goed, is er een andere adapter nodig of alleen een verloopstekkertje ?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

Ja zoals ik dat aangaf: Een 24P of 60P video wil ik in mijn video editor omzetten in 25P/50P aangezien ik een 50P/100Hz flatscreen heb.
Als je dat niet doet zijn bewegingen niet mooi vloeiend, vooral "pannen", links/rechts bewegingen. Maar door omzetten verlies je kwaliteit en het kost tijd.
Voor de meeste mensen misschien geen probleem - dus bepaal dat voor je zelf zou ik zeggen, voor mij wel iig ;)
Laatst gewijzigd door harryh op 11 feb 2019, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

De Panasonic Lumix DC-TZ200 heet DC-ZS200 in de US zie ik op Amazon.com. De volledige specs staan hier https://shop.panasonic.com/cameras-and- ... ZS200.html en daar zie ik alleen ondersteuning van de Amerikaanse video standaards. Maar ik kan niet inschatten of dat voor jullie een probleem is - dan zou je even moeten kijken waar je normaal die video op bekijkt. Misschien ondersteunt jullie flatscreen die Amerikaanse standaards, dan is het prima!
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door sanook »

harryh schreef:
11 feb 2019, 14:07
24P of 60P
Ok, dat 24p/50p/60p kan ik begrijpen, ik had dat zelf als ik een 24p film op mijn tv bekeek dan zag je bij pannen inderdaad soms schokjes. Gelukkig kan mijn huidige tv op 24p ingesteld worden en sindsdien zie ik dat schokkerige niet meer (bij 24p films in ieder geval)
Maar dat heeft volgens mij verder niks met PAL/NTSC te maken want dat waren (in het beeldbuis tijdperk) 2 verschillende standaarden. PAL voor (West) Europa en NTSC voor (Noord) Amerika. In het digitale tijdperk speelt dit niet meer.
En de 50p/60p is een logisch gevolg van de netfrequentie, die hier 50Hz is en in de US 60Hz. 24p komt uit de filmindustrie als ik het goed heb.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

sanook schreef:
11 feb 2019, 15:12
Maar dat heeft volgens mij verder niks met PAL/NTSC te maken want dat waren (in het beeldbuis tijdperk) 2 verschillende standaarden. PAL voor (West) Europa en NTSC voor (Noord) Amerika. In het digitale tijdperk speelt dit niet meer.
En de 50p/60p is een logisch gevolg van de netfrequentie, die hier 50Hz is en in de US 60Hz. 24p komt uit de filmindustrie als ik het goed heb.
Toch wel; Er is nl. een verband, als een camera alleen NTSC ondersteunt (dat is z'n analoge uitgang, inderdaad voor oude analoge TVs, en inderdaad nu niet meer relevant) dat kun je er ook van uitgaan dat ie alleen 24P/60P ondersteunt ;) Dat staat niet overal even duidelijk.
En klopt; 50p/60p heeft ook iets met netfrequentie te maken - ga maar eens met een NL camera in de VS filmen bij TL licht, dan zie je het knipperen.

Maar dit is niet zo belangrijk verder- wel belangrijk is dat als ik 24p/60p beelden op mijn 50p/100Hz TV bekijk bewegingen niet super zijn.
We kunnen hier uren over doorgaan want er zijn veel nieuwere standaards, incl 4k etc - de basis blijft dat de Amerikaanse standaarden allemaal van 60hz/60fps video zijn afgeleid en bij ons van 50Hz/50fps. Maar ik hou het hier even bij: Ik wil graag een camera die 25p/50p ondersteunt en niet alleen 24p/60p.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Inges »

harryh schreef:
11 feb 2019, 13:16
Inges schreef:
11 feb 2019, 13:13
Zal ik even moraalridder zijn??
Onder de €430 geen probleem.

Dat zijn de producten waar hier over gesproken wordt niet ;-) Die zijn boven dat bedrag en dat moet je aangeven :wink: :P
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer