Meer salaris in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door tetouani »

Ik heb ook het idee dat ze in de VS meer verdienen dan hier. Maar de VS is groot en er is een groot verschil tussen salarissen, huurhuizen etc.
Het ligt er maar net aan waar je woont. En woon je in een warme omgeving, dan ben je weer extra kosten kwijt aan je airco.

Over het algemeen krijgen ze in de VS veel minder vakantiedagen dan in Nederland.

Ik zou niet weten of ik 1 op 1 zou overstappen, denk dat ik het met mijn "karige" salaris als medewerker van de politie in Nederland toch beter heb dan een politieman in de VS.

Ik heb 34 vakantiedagen per jaar.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Almere vak V »

ADE01 schreef:
06 feb 2019, 15:36
In Nederland heb je bij falen altijd een prima vangnet
Ik weet niet wat jij prima noemt?? Maar mensen die arbeidsongeschikt worden in dit land. En dan moet je al heel wat mankeren. Maar waarvan ze wellicht denken dat die toch nog wat kunnen. Met andere woorden een restverdiencapaciteit hebben. Als ze die niet benutten hebben ze na een jaar of 4 nog een uitkeringen van een paar honderd euro in de maand. Als jij dat prima vindt...

Wij hadden een prima sociaal stelsel. Daar betaalden we ook de hoofdprijs voor. En volgens goed Nederlands gebruik controleerden we hier niet op. Kortom daar werd heel creatief mee omgegaan en misbruik van gemaakt. Tot aan de overheid aan toe. Resultaat, een ziekteverzuimpercentage van 11%, 1.200.000 arbeidsongeschikten en een aantal ernstige ziektes die bij de grens spontaan ophouden met bestaan.
En zoals zo vaak gaan we de oorzaak niet aanpakken maar het gevolg. Met andere woorden. Er wordt van alles teruggedraaid, strenger gemaakt en zie daar het resultaat. Een verzuimpercentage wat rond de 4% schommelt en het aantal arbeidsongeschikten is gehalveerd.

Dat is goed nieuws zou je zeggen!! Dat zou ik ook zeggen. Echter het aantal uitkeringen is niet alleen drastisch teruggelopen. Ze lijken ook in de verste verte niet meer wat ze waren. Goed nieuws zou je zeggen, dan kunnen de belastingen ook naar beneden. Think again...
Ziva schreef:
07 feb 2019, 19:50
En dat geweldige sociale stelsel is allang niet zaligmakend meer. Uiteindelijk kost het allemaal geld, of de overheid nou geld van je pakt en het vervolgens in het sociale stelsel propt of dat je zelf meer betaald om zorg te krijgen, uiteindelijk kost het allemaal geld
Propte ze het maar in het sociale stelsel. Dat gebeurd dus niet.

Wij denken dat zorg in Amerika duur is. In Amerika overigens heeft Obama de mensen wijs gemaakt dat de zorg in Nederland gratis is, dat even geheel terzijde. Maar wat denk je dat hier allemaal betaald wordt. Je premie, je verplichte eigen risico, de werkgeversbijdrage en dan nog hetgeen je betaald via de belasting. Tel dat allemaal bij elkaar op en vergelijk dat is met Amerika.
Rudolfje schreef:
06 feb 2019, 17:20
In die zin is het in de US anders dat je hier meer zelf kan bepalen waar je je geld aan uitgeeft (zorg, pensioen, rainy day) dan dat je dat in NL kan. Doe je dat niet en geef je het uit aan een grotere auto of mooier huis dan heb je zelf die keuze gemaakt. In NL zijn veel van de regelingen verplicht (ziektekosten, pensioen en WW)
Helemaal correct. Wij hebben een huis in Oregon. Komen er derhalve veel. De maximale income tax hier is 15%. Dan moet je meer dan een miljoen per jaar verdienen. Daar zullen de meesten geen last van hebben hier op het forum. Zeg dat je op 10% uitkomt. Dan is Oregon ook nog een staat waar je geen BTW hoeft te betalen. Ik neem aan dat ik je niet hoef voor te rekenen wat dat betekent. Als ik de mensen daar vertel dat ik 52% belasting betaal, 21% BTW en gewoon elke maand $600 aan ziektekosten betaal kan ik de meesten hier in de stabiele zijligging leggen.
In Amerika mag je die keuze zelf maken. Verzeker jezelf tegen ziekte, tegen ziektekosten, arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid en zorg voor je eigen pensioen. Ik heb begrepen dat 80% hiervoor gekozen heeft. Die andere 20% niet. En als het dan fout gaat, dan gaat het ook goed fout. En voorbeelden genoeg. Want 20% dat zijn zo maar 70 miljoen mensen.
Ik zou in Nederland heel graag de regels uit Oregon hebben. Dan weet ik zeker dat ik mezelf prima zou verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Die ziektekostenverzekering heb ik al. Daar kan dan een nog betere pensioenregeling bij als die ik nu al heb. En dan nog hou ik een stuk meer over dan nu. Daar hoeft de staat helemaal niks voor te regelen. Kan ik prima zelf.

Alleen krijg je dan de discussie over de mensen die dit niet kunnen. Niet willen of de verkeerde keuzes maken. Moet je die mensen tegen zichzelf beschermen ja of nee.
tetouani schreef:
07 feb 2019, 21:07
Ik heb ook het idee dat ze in de VS meer verdienen dan hier. Maar de VS is groot en er is een groot verschil tussen salarissen, huurhuizen etc.
Echt structureel meer verdienen denk ik niet. Wel veel verschillen tussen incometax en BTW per staat. En als je echt serieus je handen uit de mouwen wilt steken. Kan je inderdaad heel goed je geld hier verdienen. Dan worden de verschillen ook snel groter.
Terecht wat je zegt over het feit dat Amerika groot is. Amerika is twee keer zo groot als Europa. En toch hebben zij het voor een groot gebied, voor een groot aantal mensen. Allemaal redelijkerwijs op een redelijk eerlijke manier kunnen verdelen.

Maar dat een vierkante meter grond in New York iets duurder is dan in Bumblefucknowhere in Arizona mag helder zijn. Het verschil tussen Amsterdam en het altijd gezellige platteland van Bulgarije zal er ook wel zijn.
Wel heb ik hier het gevoel als het goed gaat dat de prijzen van de grond/huizen als een raket omhoog gaan. En als het slecht gaat ze ook weer met diezelfde raket naar beneden gaan. Wij hebben een paar jaar geleden in Oregon in de slechte tijd met vrienden een "stukje" grond gekocht en daar inmiddels samen een huisje voor onszelf en een "huisje" voor hun op laten bouwen. Begreep tijdens de kerst dat alleen de grond in een paar jaar tijd al verdrievoudigd was. Dat viel onze vrienden tegen. Ik wist niet waar ik kijken moest.
tetouani schreef:
07 feb 2019, 21:07
Ik zou niet weten of ik 1 op 1 zou overstappen, denk dat ik het met mijn "karige" salaris als medewerker van de politie in Nederland toch beter heb dan een politieman in de VS.
Vergis je niet dat je in dit soort functies hele goeie pensioenregelingen hebt. Hetzelfde geldt overigens voor mensen die in het leger zitten. Je kunt daar zelf kiezen na hoeveel dienstjaren je wilt afzwaaien. Van de politie weet ik dat je dat na 20 jaar prima kunt doen. Vriendin van ons heeft dat gedaan. Heeft er een B&B bij in Portland en kan er meer dan uitstekend van leven. Andere vrienden van ons hebben 30 jaar in het leger gezeten. Niet zoals bij ons 30 jaar achter een bureau, maar echt de hel op aarde, die hebben een pensioen na 30 jaar waar een paard de hik van krijgt.
tetouani schreef:
07 feb 2019, 21:07
Ik heb 34 vakantiedagen per jaar.
Daar kan ik heel kort over zijn. Daar snappen ze hier helemaal geen bal van...
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door ADE01 »

Het sociale vangnet in Nederland is prima om een paar maanden zonder werk te kunnen overbruggen of in geval van uitkering (sober) van te kunnen leven. Misbruik is altijd een lastig verhaal, controle kost ook veel geld en dat gaat ten koste van het totaal.

Een politie agent verdient in mijn staat (FL) gemiddeld $57.000 per jaar. Dat is best redelijk, want zit rond het gemiddelde inkomen per huishouden. Het start salaris is zo'n $36.000, als senior ga je naar $80.000+. Qua belasting betaal je effectief 10-20% op zo'n bedrag, afhankelijk van je thuis situatie. Een gedeelte (3-10%) zal ook naar pensioen & zorgkosten gaan. FL heeft geen belasting op inkomen op staat niveau en BTW is 6 tot 7.5%. Je mag je dienstauto vaak naar huis meenemen. Daar tegenover staat dat het werk een stuk gevaarlijker is. Patrouille doe je alleen. Veel mensen hebben een hekel aan de politie en veel mensen hebben een wapen. Je hebt ook geen 34 vakantiedagen, maar zoals Almere aangeeft kun je wel na 20-30 jaar dienst met pensioen.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Ziva »

Ik weet nog wel dat ik in Nederland een keer buiten mijn schuld om mijn baan kwijtraakte en voor het eerst van mijn leven naar het UWV moest, ik was begin 30 jaar oud toen. Ik stond echt versteld van wat ze allemaal aanboden om me te helpen bij het vinden van werk. Ik zei tegen die mevrouw "Jeetje, dat er überhaupt nog mensen zonder baan zijn met al deze hulp". Waarop die mevrouw zei "Mevrouw, de meeste mensen willen liever geen baan". Juist ja... het idee dat ik, destijds, weet niet hoe het nu is, dat hele circus had kunnen rekken tot 4 jaar in de WW met behoud van 70% van mijn laatste salaris vond ik toen al echt belachelijk. Ik vond gelukkig binnen 1.5 week een baan en heb nog nooit een uitkering hoeven aanvragen.

Hier in Amerika raakte ik wederom mijn baan kwijt en kreeg maximaal 6 maanden financiële bijstand en dat was nog geen eens 20% van mijn laatst verdiende salaris. Ja dat is absoluut schrikken, helemaal als je vervolgens gaat solliciteren en je, in plaats van de 3 sollicitaties per week die ik moest doen er dus gemiddeld 10 per week doet en je, na 5 maanden pas weer een baan vindt. En ik kreeg dus helemaal geen hulp daarbij natuurlijk. Niks UWV-achtige instantie.

Maar ik vind het verschil tussen die twee scenarios wel echt bizar. Ik weet niet of het in Nederland nog steeds zo is als ik beschrijf maar uiteindelijk moet dat geld ergens vandaan komen natuurlijk.

Ik ben zelf van mening dat, nu ik een paar jaar in Amerika woon, een sociaal stelsel mensen "lui en afhankelijk maakt". Dat is niet gemeen bedoeld en ik zeg erbij dat dit zeker niet geld voor mensen die geen keuze hebben maar mensen zijn gewoon minder snel geneigd hard te lopen omdat ze een vangnet hebben. Bovendien merk ik in mijn omgeving dat mensen elkaar vaker helpen ook. Zo had een collega op mijn werk kortgeleden een brand in zijn huis en dan wordt er collectief gevraagd om een bijdrage om te helpen de eerste dingen die je nodig hebt te kunnen kopen. Zulk soort dingen heb ik zelf nog nooit in Nederland gezien maar ik denk gewoon ook omdat mensen veel sneller denken dat het vangnet ze wel helpt.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Vito »

tetouani schreef:
07 feb 2019, 21:07


Ik zou niet weten of ik 1 op 1 zou overstappen, denk dat ik het met mijn "karige" salaris als medewerker van de politie in Nederland toch beter heb dan een politieman in de VS.

Ik heb 34 vakantiedagen per jaar.
Of je bent aardig op leeftijd of je koopt er dagen bij, maar het standaard aantal verlofuren bij de politie in Nl. is voor een fulltimer toch echt 172,8 uur. Dat is geen 34 vakantiedagen, was het maar zo’n feestje. 23 dagen om precies te zijn.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Almere vak V »

Ziva schreef:
08 feb 2019, 15:46
Ik weet niet of het in Nederland nog steeds zo is als ik beschrijf
Nope, je hebt maximaal na 2 jaar ziekte 24 maanden een arbeidsgerelateerde uitkering van 70% van het max dagloon. Maar dan moet je al wel een arbeidshistorie hebben van een jaartje of 40. Als je daarna niet meer dan 80% arbeidsongeschikt bent heb je een restverdiencapaciteit die je moet benutten om aan je maximale uitkering te komen. Doe je dat niet dan wordt het 70% van het minimuloon keer je arbeidsongeschiktheidspercentage. Voor de volledigheid, onder de 35% arbeidsongeschiktheidspercentage ben je niet arbeidsongeschikt dan krijg je een warme hand.
ADE01 schreef:
08 feb 2019, 14:18
Het sociale vangnet in Nederland is prima om een paar maanden zonder werk te kunnen overbruggen
Als je het op deze manier interpreteert zit je safe. Probleem is dat mensen hier nog steeds praten over ziektewet en WAO. En vooral denken dat je die laatste uitkering krijgt tot de AOW gerechtigde leeftijd. Een ziektewetuitkering krijg je alleen als je een uitkering van het UWV hebt. Anders is je werkgever wettelijk verplicht om je 2 jaar door te betalen (leg ze dat maar eens uit in Amerika...) en de WAO bestaat al 12 jaar niet meer. We hebben nu de WIA. En die lijkt in niets op de WAO.
Ziva schreef:
08 feb 2019, 15:46
Ik ben zelf van mening dat, nu ik een paar jaar in Amerika woon, een sociaal stelsel mensen "lui en afhankelijk maakt". Dat is niet gemeen bedoeld en ik zeg erbij dat dit zeker niet geld voor mensen die geen keuze hebben maar mensen zijn gewoon minder snel geneigd hard te lopen omdat ze een vangnet hebben
Wij hebben het er zelf naar gemaakt. Eerst door de WAO te misbruiken. Tot op overheidsniveau aan toe. Hele bedrijven zijn in zn totaliteit in de WAO gezet toen het slecht ging. Die mensen gingen er gezellig een paar dagen bijklussen. Kregen 70% uitkering. Klusten er 50% bij en kwamen met 120% thuis van hetgeen ze vroeger verdienden in de helft van de tijd. Je hoorde niemand klagen. Raar hè?? Begin jaren 90 hadden wij meer arbeidsongeschikten dan dat men in Duitsland had. Goh?? Hoe zou dat toch komen??
Ook buiten de landsgrenzen heeft het bericht zich inmiddels verspreid dat het hier een walhalla is. Vroeger kreeg je hier gratis geld als je net deed alsof je ziek was. Nu moet je als vluchteling roepen dat je homo bent. Dan mag je blijven.

Dan kan je vervolgens roepen dat het fout is. Of je maakt gebruik van de mogelijkheden die hier blijkbaar geboden worden. En met geboden, bedoel ik niet gecontroleerd. Wij denken nog steeds als we met zn alleen een regeltje afspreken dat iedereen zich daar ook aan houdt. Wellicht 100 jaar geleden. Maar die tijd is allang voorbij. Mijn moeder zei vroeger altijd, gelegenheid maakt de dief. Als we de regels niet controleren, laat die regels dan achterwege. Als we die regels achterwege laten wil ik er ook niet voor betalen. Als ik er niet voor hoef te betalen dan heb ik de keus met het geld dat ik overhoudt om het zelf te regelen. Doe ik dat niet, dan moet ik op de blaren zitten.

Nogmaals, voor de mensen die echt wat mankeren. Die echt ziek zijn. Daar betaal ik graag voor. Maar al de zogenaamde beroepsziektes die wij hier hebben, ruim 2 keer zoveel als bijvoorbeeld in België, daar bedank ik vriendelijk voor.

Of zoals een uitkeringsgerechtigde het een aantal jaren geleden heel mooi verwoorde. "Als ze de uitkeringen hoger maken hoef ik in de avond niet te gaan stelen..."
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Almere vak V »

Vito schreef:
08 feb 2019, 16:38
Of je bent aardig op leeftijd of je koopt er dagen bij, maar het standaard aantal verlofuren bij de politie in Nl. is voor een fulltimer toch echt 172,8 uur. Dat is geen 34 vakantiedagen, was het maar zo’n feestje. 23 dagen om precies te zijn.
Hoe dat precies zit in Amerika weet ik niet. Maar het is goed karig. Sowieso begrijpen ze het begrip vakantiedagen al niet heel erg goed. En wat ze al helemaal niet snappen is dat je dan ook nog gewoon doorbetaald krijgen.

Voor mij is het helemaal ingewikkeld. Woon in Nederland, werk voor een Engels bedrijf en aangezien mn klanten in Amerika zitten werk ik meestal daar. Hoe ze het indertijd geregeld hebben toen ik voor hetzelfde bedrijf bleef werken maar mn standplaats Londen werd ipv Amsterdam weet ik niet. Maar ik heb 160 wettelijk vakantie uren. Dan komen daar bovenop 51 bovenwettelijke uren en dan heb ik nog 25 leeftijdsuren. Maar er heeft nog nooit iemand naar gekeken. Ik heb officieel een 40 urige werkweek. Alleen is er in het verleden ooit de afspraak gemaakt dat mijn werk begint als ik thuis de deur uitga en pas stopt als ik thuis weer de deur inloop. Voor jullie beeldvorming. Afgelopen donderdag om 5 uur in de ochtend naar Brussel gereden voor mn vlucht naar Atlanta via New York. En woensdagochtend om 11 uur weer thuis. Dan heb ik dus 150 uren gemaakt volgens de afspraken die we gemaakt hebben. Overuren krijg ik niet betaald hebben we ooit afgesproken dus die mag ik compenseren. Wanneer weet niemand...
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door ADE01 »

Het valt niet uit te leggen. Amerikanen volgen mij al niet meer wanneer ik aangeef dat ik voorheen een permanent contract had en niet zomaar ontslagen kon worden. En dat dit heel normaal is. Nu is het hier het andere uiterste; totaal geen zekerheid meer. Dat was even wennen maar een paar maanden later had ik al genoeg geld aan de kant gezet om die zekerheid zelf op te bouwen. Meer salaris en veel minder belasting helpt wat dat betreft enorm.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Almere vak V »

ADE01 schreef:
08 feb 2019, 18:04
Meer salaris en veel minder belasting helpt wat dat betreft enorm.
Meer salaris is altijd goed!! :thumbup:

Maar als ik 35-40% minder belasting zou betalen. Daar vervolgens mijn eigen verzuim-, werkeloosheids- en arbeidsongeschiktheidsverzekering van zou moeten sluiten dan hou ik nog steeds ruim geld over. Dat zou de economie dan weer helpen.

Helaas...
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Ziva »

Dank je voor de goede uitleg Almere, als je al een paar jaar uit Nederland weg bent moet je accepteren dat dingen veranderen en ik hoor inderdaad steeds meer mensen klagen dat het "geweldige sociale stelsel" wat er vroeger was allang niet meer bestaat. Elke dag lees je weer berichten dat het allemaal minder wordt, ouderen die niet meer gewassen kunnen worden, doktoren die teveel patiënten hebben, ziekenhuizen die noodgedwongen moeten sluiten etc etc.

En ook in de arbeidssector is het allemaal minder. Mensen krijgen minder snel contracten, laat staan contracten voor onbepaalde tijd (wat ook weer de aankoop van een nieuw huis moeilijker maakt maar huren is helemaal soms niet te betalen dus wat moet je dan?), werkgevers kunnen mensen sneller en makkelijker ontslaan en in algemene zin is de arbeidszekerheid toch al een stuk minder zeker dan vroeger.

Blijft over de vakantie dagen, tja... het is wellicht lastig te begrijpen voor veel Nederlanders dat je zo weinig vakantiedagen hebt maar ik moet eerlijk zeggen dat het ook wel weer went. Ik heb nu een baan waarbij ik 24 vakantie dagen per jaar heb en 12 ziektedagen en dat is extreem veel voor Amerikaanse begrippen maar ik heb ook een baan gehad waarbij ik er "slechts" 10 per jaar had. Je went er aan. Ik vind zelf dat werk en privé veel meer verweven zijn in Amerika dan in Nederland. Het is vaak normaal dat je baas je hier op je vrije dag belt om een vraag te stellen, de "9-tot 5" cultuur ervaar ik veel minder toen ik nog in Nederland woonde.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door PSVwally »

Maar dan is de vraag, geldt dit ook allemaal voor de doorsnee Amerikaan?
Ik ken ook iemand die gevraagd is in de buurt van Chicago bij hetzelfde bedrijf te gaan werken als waar ze in Nederland werkte en daarbij toch veel betere arbeidsvoorwaarden heeft dan haar Amerikaanse collega's.

Het sociale stelstel is nog altijd heel erg goed en ik irriteer me in Nederland vaak aan het geroeptoeter zonder enig benul te hebben dat het in ontzettend veel andere landen nog veel erger is gesteld. En dat houdt niet in dat er hier geen misstanden zijn en dat sommige zaken niet beter geregeld moeten worden. Maar ik heb ook wel een beetje het idee dat velen op dit forum die door/voor hun werk in Amerika belanden al een hele goede baan hebben of gewoon goed zijn in wat ze doen en daar hangt ook een bepaald salaris aan.
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Bluebonnet »

Ik werk met 37 gezinnen. 3 zijn officieel homeless. Een van die gezinnen had de pech dat iemand hun checkbook had gestolen en hun bank account had leeg gehaald. Die zaak ligt nu bij de rechtbank en waarschijnlijk krijgen ze binnen 2 jaar hun geld terug. Daarna heeft de jongste van 2 meerdere keren in het ziekenhuis gelegen. Toen kregen ze bericht dat vader's kanker terug is. Van een normaal gezin met 2 werkende ouders zijn ze in een half jaar afgegleden naar een gezin dat in de auto moest slapen.

Minstens de helft van m'n gezinnen heeft vorig jaar de food bank om hulp moeten vragen, ongeveer 10 geven toe dat ze elke maand naar de food bank gaan.

1 gezin lukt het niet om eten te vinden voor de hele maand.

1 moeder komt deze maand niet rond omdat haar jongste zoon onverwacht naar de ER moest voor hechtingen. Gelukkig heeft ze er voor gekozen om wel naar de ER te gaan want veel ouders moeten ervoor kiezen om niet te gaan tenzij het levensbedreigend is.

Als je een goede baan hebt in Amerika kan je hier prima leven, maar als je lower middle class bent heb je gewoon pech als het fout gaat. In principe heb je hier hulp voor arme mensen. SNAP, TANF, Medicaid, enz. maar in de praktijk is dat vaak heel moeilijk om te regelen. Mensen die laag opgeleid zijn kunnen de aanvraag vaak niet goed invullen en langs gaan op het kantoor is lastig omdat je dan vrij moet nemen van je werk. Betaalbare woningen zijn heel moeilijk te vinden en zijn vaak in zo'n slechte staat dat een CPS controle een groot probleem is.

Ik ben al heel lang weg uit Nederland, en ik weet dat het daar ook niet perfect is, maar is het er net zo erg als hier?
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door tetouani »

Vito schreef:
08 feb 2019, 16:38
tetouani schreef:
07 feb 2019, 21:07


Ik zou niet weten of ik 1 op 1 zou overstappen, denk dat ik het met mijn "karige" salaris als medewerker van de politie in Nederland toch beter heb dan een politieman in de VS.

Ik heb 34 vakantiedagen per jaar.
Of je bent aardig op leeftijd of je koopt er dagen bij, maar het standaard aantal verlofuren bij de politie in Nl. is voor een fulltimer toch echt 172,8 uur. Dat is geen 34 vakantiedagen, was het maar zo’n feestje. 23 dagen om precies te zijn.
Ik ben niet op leeftijd. Naast de 184 uur wat wij jaarlijks krijgen, hebben wij ook blauwe uren. Die bouw je op door je onregelmatige diensten en feestdagen die je werkt.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Allard »

Bluebonnet schreef:
09 feb 2019, 14:59
Ik ben al heel lang weg uit Nederland, en ik weet dat het daar ook niet perfect is, maar is het er net zo erg als hier?
Naar mijn idee is Nederland één van de landen waar het uitstekend geregeld is. Maar er zijn altijd mensen die buiten de boot blijven vallen. Zelfs al verdubbel je de zorg en de uitkeringen. Het is ook een beetje inherent aan democratie. Partijen moeten zich profileren met het oproepen en exploiteren van gevoelens van onvrede. Doen ze dat niet dan zullen ze maar weinig pluche oogsten. Redelijkheid lijkt niet te motiveren om de gang naar de stembus te maken. Aan de rechterkant is het vooral migratieproblematiek, aan de linkerkant de onoplosbare verschillen tussen arm en rijk.

In Amerika lijkt pech meer een persoonsgebonden onvermijdelijkheid te zijn. Shit happens. Hier lijkt het afgeschaft te zijn dat "shit could happen". Gebeurt het toch dan heeft de overheid kennelijk tekortgeschoten en die zal dan moeten boeten.

Goed, ik ben dan 6 maal in de USA op vakantie geweest. Maar dat geeft geen goed beeld van de realiteit. We moeten het hier doen met wat de mainstream media ons aanbieden. En het lijkt er af en toe op dat die het bloed wel kunnen drinken van alles wat uit Amerika komt. Ongeacht wie er op dat moment "in office" is. Ik kijk ook regelmatig naar RT. Hetzelfde, maar dan gelijkelijk vermengt met ellende uit (west)Europa. Zoek en je vindt altijd schrijnende gevallen. Overal.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Vito »

@tetouani: dat zijn gewoon toeslaguren die in tijd i.p.v. geld worden omgezet óf je werkt bij de politie in België.
Maar het zijn iig géén verlofuren, voordat iedereen op het forum denkt dat het zo goed is bij de politie. :wink:
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door tetouani »

Ik werk niet over. Ik werk niet langer dan mijn afgesproken 36 uur per week. Ik werk wel onregelmatig en dus bijna ook tijdens alle feestdagen en bepaalde evenementen en ja.. daardoor heb ik nogmaals 34 vakantiedagen per jaar.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Almere vak V »

Allard schreef:
09 feb 2019, 21:56
Naar mijn idee is Nederland één van de landen waar het uitstekend geregeld is.
PSVwally schreef:
09 feb 2019, 07:55
Het sociale stelstel is nog altijd heel erg goed en ik irriteer me in Nederland vaak aan het geroeptoeter zonder enig benul te hebben dat het in ontzettend veel andere landen nog veel erger is gesteld.
Als je echt oprecht denkt of vindt dat het hier in Nederland uitstekend of heel erg goed geregeld is dan hoop ik dat je nooit werkeloos wordt of arbeidsongeschikt.

Het was, met de nadruk op WAS hier uitstekend geregeld. Maar zoals ik al eerder gezegd heb. Te goed geregeld, en niet gecontroleerd. Dat vraagt op zijn zachtst gezegd om oneigenlijk gebruik. We zijn niet strenger gaan controleren. Maar we hebben juist ervoor gezorgd dat de uitkeringen minder zijn geworden en de kans dat je arbeidsongeschikt wordt vrijwel nihil zijn geworden.
Werkeloos en niet werken. Prima, de bijstand. Arbeidsongeschikt, je restverdiencapaciteit niet verdienen. Prima, de bijstand. Als je dat okay vindt heb ik daar geen problemen mee. Ik heb genoeg voorbeelden van mensen die 2, soms 3 keer modaal verdienden en binnen 3 jaar op een uitkering zaten van €600 die dan "keurig" wordt aangevuld tot bijstandsniveau.

Dan maakt het mij verder niet uit dat het in andere landen slecht geregeld is. Ik betaal hier belasting, veel belasting, omdat we zogenaamd in een verzorgingsstaat leven. Als dat niet het geval is, dan wil ik minder belasting betalen en dan regel ik het vervolgens zelf wel. Als ik naar de dealer ga en betaal voor een BMW 5, en ik ga m ophalen en er staat een Opel Astra klaar. Dan neem ik toch ook geen genoegen met in andere landen hebben ze helemaal geen auto??

Wij denken dat we in een heel sociaal land wonen. Echt waar, think again...
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Harry »

Noem dan eens een land waar het beter is dan hier, al dat geklaag over Nederland, ik zou echt nergens anders willen wonen. Mijn beste vriend is op dit moment werkeloos na een dienstverband van 17 jaar, door een overname zo op straat gezet, geweldig hoe hij alle hulp krijgt van de overheid om in alle rust naar een nieuwe baan te zoeken, ik betaal er graag veel belasting voor. (die enkele profiteur zal me worst wezen)
De oma van mijn man is vorig jaar na een jaar ziekbed overleden, wat een geweldig laatste jaar van haar leven heeft ze gehad door de uitstekende zorg in dit land, ik betaal er graag veel belasting voor. ( en ook hier zullen er wel profiteurs zijn, het zal.)

Amerika is een mooi vakantieland, maar ik zou nooit in zo’n keiharde samenleving willen leven.

P.S. Aks je in een 5-serie kunt rijden moet je al helemaal niet zeuren. :wink:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Almere vak V »

Nogmaals, lezen is blijkbaar moeilijk...

Het gaat er niet om waar het beter of slechter is geregeld. Het ging om het verschil met Amerika. Het gaat er om wat je krijgt voor je geld. Of je dit nu zelf regelt of via belastingmaatregelen wordt afgedwongen. Als je niet wilt inzien dat je nog steeds hier belachelijk veel belasting betaald voor regelingen die inmiddels alsmaar verder worden uitgekleed wordt het hoog tijd dat je is wakker wordt.

Kijk vast even met je vriend wat er na de WW, die is inmiddels ook al ingekort, overblijft. Kijk dan even of het nog steeds zo lekker rustig blijft.

Speciaal voor jou, je gaat naar de dealer. Je koopt een tweedehandse Fiat Panda van 12 jaar oud. En als je m gaat ophalen staat er een oude fiets met twee lekke banden zonder zadel voor je klaar. Dan zeur je nog steeds niet...
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Harry »

Geef dan eens antwoord op de vraag of er een beter land is dan Nederland om te wonen, en waarom ga je daar dan niet heen? Durf je niet?, of is het hier toch niet zo slecht als je voorspiegeld?

Het lijkt me eerder dat jij wakker moet worden en niet net moet doen alsof het gras in andere landen groener is, dat is het namelijk niet.

P.S. Ik heb exact de BMW gekregen die ik besteld heb. :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer