Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
nada1576
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2011, 14:07

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door nada1576 »

Hallo allemaal,

Deze vraag zal vast wel al gesteld zijn hier, maar wellicht ook niet...

Wij (2 volwassenen en 1 kind van 14) reizen in april af naar Toronto en zullen dan met een huurauto een rondrit maken waarbij we twee keer over de grens heen gaan: eentje van Canada naar USA en daarna van USA weer naar Canada. We hebben dus beide visa's nodig: de ETA en de ESTA. De ESTA van mij en mijn zoon zijn nog geldig, mijn man heeft ondertussen een nieuw paspoort. De ETA moet ik helemaal nieuw aanvragen. Paar vragen:
  • *We hebben momenteel nog een groepsaanvraag staan. Kan ik de nieuwe ESTA aanvraag van mijn man bij de bestaande groep voegen? En zo ja, hoe doe ik dat?
  • * We vliegen aan op Toronto en reizen per auto de grens over. Heeft de ESTA / ETA nog van invloed bij de grens (wat kan ik verwachten)? Ik weet dat ik voor mij en mijn zoon voor de ESTA enkel het verblijfplaats moet wijzigen. En als ik de verblijfplaats aanpas, dan moet ik neem ik aan weer de eerste pakken waar we vanaf de grens naar toe afreizen?
Alvast veel dank!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Als je vliegt naar Canada en met de auto naar de VS gaat heb je geen ESTA nodig, wel een ETA. ESTA is alleen voor toegang tot de VS per vliegtuig of boot.
Bij de grensovergang van Canada naar de VS per auto krijg je een I94.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Eta en Esta zijn geen visa. En esta heb je niet nodig als je met de auto naar Amerika gaat.
Gebruikersavatar
pollyblue
Amerikakenner
Berichten: 550
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:48
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Schelle

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door pollyblue »

Maar een ESTA hebben maakt de grensovergang van Canada naar USA wel gemakkelijker. Bij mij vroegen ze ernaar en ik had het gevoel dat dat wel hielp.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Als je die al hebt ok, maar zou 'm er niet apart voor aanvragen. I94 gaat ook snel bij de grensovergangen in de buurt van Toronto.
Freak187
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2014, 00:07
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Freak187 »

harryh schreef:
15 jan 2019, 20:19
Als je vliegt naar Canada en met de auto naar de VS gaat heb je geen ESTA nodig, wel een ETA. ESTA is alleen voor toegang tot de VS per vliegtuig of boot.
Bij de grensovergang van Canada naar de VS per auto krijg je een I94.
Ik las ergens op de site van de CBP dat je een I94 formulier vantevoren moet invullen en insturen? Die blijft vervolgens 7 dagen 'actief', dus je moet binnen 7 dagen na verzending van je I94, de grens over anders vervalt de aanvraag. Klopt dit?
Of is dit niet van toepassing als je per auto de grens van Canada naar de USA toe wilt? Want met een ESTA weet je vooraf of je toegang verleend wordt. Maar als je een I94 bij de grens moet invullen dan kun je zomaar worden tegengehouden?

Tevens een andere vraag: ik heb al een ESTA maar het adres van het hotel staat in die ESTA op Miami, Florida. Nu gaat mijn volgende reis richting Salt lake City. Moet ik actief de ESTA aanpassen? Of maakt dat geen zak uit?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

@Freak187 Nee hoor, I94 vul je op het kantoor bij de grensovergang in als je met de auto de grens overgaat. Kost meen ik $14, betalen en je kunt verder.
ESTA mag je aanpassen maar hoeft niet ;)
JezzaUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

ESTA verwarring voornamen

Bericht door JezzaUSA »

Tijdens het invullen van onze ESTA aanvragen komen we bij de vraag om onze voornaam in te vullen.
Nu heb ik al wat gelezen hier op het forum en daar wordt aangeven om alleen je voornaam in te vullen zoals op het paspoort. Maar op de officiele website geven ze het volgende aan: Vul in het voornamen veld ALLE namen in zoals is aangegeven in het paspoort. Indien er meerdere voornamen zijn aangegeven in het voornamenveld in uw paspoort, dienen deze hier ook te worden ingevuld.

Moet ik hier dus alle namen invullen of alleen de 1e??
Laatst gewijzigd door JezzaUSA op 10 feb 2019, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: ESTA verwarring voornamen

Bericht door harryh »

Hoi de vraag hoort niet hier thuis maar in het Centrale ESTA topic ;)
Is daar al vaker gesteld en beantwoord bv viewtopic.php?f=30&t=60738&p=1189366&hi ... m#p1189366
JezzaUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: ESTA verwarring voornamen

Bericht door JezzaUSA »

Oeps! Mijn excuses! Die heb ik over het hoofd gezien.
Dan mogen de mods deze discussie verplaatsen als ze zo vriendelijk willen zijn :oops:

Bedankt voor je antwoord. Dan vul ik dus gewoon alle namen in :thumbup:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: ESTA verwarring voornamen

Bericht door harryh »

:thumbup:
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: ESTA verwarring voornamen

Bericht door tetouani »

Huh, je zegt dat je hier op het forum hebt gelezen dat je alleen de voornaam moet invullen zoals die in je paspoort staat.

En je zegt ook dat je op de officiële website hebt gelezen dat je je voornaam net zoals die op je paspoort staat moet schrijven en als je meer voornamen hebt, dan moeten die er ook bij.

Ik zie het verschil niet tussen wat het forum gezegd heeft en wat je op de officiële website hebt gevonden.

Als je als voornaam Jan hebt en op je paspoort staat Jan, dan schrijf je Jan op.

Als je als voornaam Jan Klaas Ferdinandus hebt en op je paspoort staat Jan Klaas Ferdinandus, dan schrijf je Jan Klaas Ferdinandus op.

Alleen je voornaam schrijven betekent dus dat je ook echt alleen je voornaam schrijft en niet je achternaam of iets anders erbij.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Stan.Gobien »

Samengevoegd
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

Ik begrijp de verwarring.

Bij het boeken van o.a. vliegtickets gebruik je alleen je eerste voornaam. Al heb je er meerdere (3 of 4 volgens de oude Katholieke traditie), altijd alleen de eerste vermelden. Niet je roepnaam maar volledige eerste voornaam zoals in paspoort/reispas.

Bij de ESTA aanvraag worden alle voornamen gevraagd. Hier dus alle voornamen (volledig uitgeschreven volgens paspoort) vermelden.
Overigens: bij de API gegevens van bijv. KLM wordt ook naar alle voornamen gevraagd.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1518
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door pumi1000 »

Blijft verwarrend.
Alle voornamen staat er en dan blok met uitleg wat verwijst naar de 2 regels op je paspoort met machine readable zone.......
Wat als je 4 namen hebt en in die zone staat de laatste naam afgekort......
Ik heb gebeld met Amerika en ze blijven zeggen "zoals de machine readable zone", ook via mail zeggen ze dit. Dus ik heb paspoort geupload via de functie op esta website en dan komt inderdaad die laatste naam afgekort in beeld ( cor wat dus cornelius is).

Ik heb dit eerder hier gevraagd, maar niemand schijnt 4 voornamen te hebben hier :D

Opmerking moderator

Gelieve het bericht direct boven je niet volledig te citeren.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

@pumi1000 Het vorige bericht mag hier niet gequote worden las ik net ;)

Je hebt een uitspraak vanuit de VS, denk dat je het daarmee zult moeten doen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

En mijn wederhelft vult dus al jaren altijd alleen haar eerste voornaam in en dat is nog nooit een probleem geweest. Dus ik vermoed dat het allemaal niet zo veel uit maakt.
JezzaUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 feb 2019, 19:52
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door JezzaUSA »

Het is inderdaad beetje verwarrend maar wij hebben nu gewoon alle voornamen ingevuld voor alle zekerheid. Ook al staat op de vliegticket alleen je 1e voornaam. Neem aan dat dit geen problemen geeft?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Freak187 schreef:
07 feb 2019, 11:41
Ik las ergens op de site van de CBP dat je een I94 formulier vantevoren moet invullen en insturen? Die blijft vervolgens 7 dagen 'actief', dus je moet binnen 7 dagen na verzending van je I94, de grens over anders vervalt de aanvraag. Klopt dit?
Je moet niks. Het versnelt alleen het proces aan de grens. Hoef je daar niet de hele papierwinkel in te vullen. Officer haalt je digitale aanvraag op en controleert dit met je paspoort en klaar.

Wij zorgen altijd dat we een ESTA hebben en een I94. De 7 dagen termijn klopt. Voor die paar dollar geloof ik het wel en we komen meerdere keren per jaar in Amerika. Ikzwlf heb global entry.
Al een paar keer gehad, zeker bij de grotere grensovergangen dat er bij binnenkomst gevraagd werd of we een ESTA hadden. Prima dan mag u door naar de volgende rij. Heeft u al digitaal een I94 aangevraagd. Prima, dan mag u door naar de volgende rij. En binnen 2 minuten stonden we weer buiten...
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 582
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Laredo »

Ik was druk bezig om voor 4 personen een ESTA aan te vragen. Netjes een groep aangemaakt en nadat ik voor 2 personen de aanvraag had afgerond werd ik even "weggeroepen" door de kids die hulp nodig hadden :lol: Maar daarna was mijn sessie verlopen en (stomstomstom) ik weet het groepsid niet meer. Uiteraard is er een knop om die op te vragen maar daar komt geen reactie op. Er staat dat er een mail is verzonden naar het aanvragersadres maar ik ontvang niks....moet ik nou weer helemaal op nieuw beginnen? Mensen tips hoe hier mee om te gaan?
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer