Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
PrisEnGezinnetje
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2019, 22:42
Aantal x V.S. bezocht: 1

Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door PrisEnGezinnetje »

Hallo,

Mijn man heeft een baan aangeboden gekregen bij zijn huidige werkgever, in Californië. Bij het kiezen van een woonplaats is hun enige eis dat het niet te ver van een vliegveld ligt. Ze bieden een basissalaris van 170k plus mogelijke bonussen. Is dat genoeg om comfortabel te leven in zo'n dure staat, met een gezin van 4? We hebben een baby en een peuter, ik ga ervan uit dat ik het eerste jaar daar geen betaald werk vind en wil eigenlijk alleen gaan als het haalbaar is om daar te wonen in een eengezinswoning, met een auto en 2 dagen kinderopvang.. Allemaal dure dingen, vooral als ik lees hoe hoog de kosten ook zijn van bijvoorbeeld zorgverzekeringen. En heeft iemand tips voor een woonplaats? Ik zoek vooral iets dat betaalbaar is, veilig en met goede scholen, maar ook wel gewoon iets gezelligs waar wel iéts te doen is. Portland leek me leuk, maar nu moet het dus Californië zijn, dus dat valt af :).

Groetjes Priscilla
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door hemmie »

Ik ben niet bekend en heb geen tips, ik woon zelf in Texas (Houston) waar dit salaris meer dan genoeg zou zijn, maar ja, California...

Je zou eens kunnen kijken op het city-data forum, die hebben subforums voor verschillende steden. Op het Houston forum worden daar regelmatig de beste plekken om te wonen besproken, wat betreft cost-of-living en bijvoorbeeld ook goede public schools (als je van plan bent langere tijd te blijven ook van belang lijkt me), misschien kun je daar wat wijzer worden.
Terug in Texas!
Gast

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Gast »

Waar in Californië?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door hemmie »

Volgens mij is dat nu net de vraag.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Max Kool »

Bespreek eens de arbeidsvoorwaarden met de werkgever? Als er iets dat is veel voorkomt is dat de werkgever het grootste deel van de ziektenkosten verzekering betaalt, en bijvoorbeeld een match doet op je pensioenbijdrage (401k). Dat kan een aardige slok schelen.

Verder is 170k best een interessant salaris, maar het ligt er (erg) sterk aan waar je wilt gaan wonen. Voor West LA is het toereikend als je geen gekke dingen doet, in de Valley is het ok, en woon je in Palmdale dan is het riant.

San Francisco en omgeving zal wsl niet te betalen worden...
LA, LA, LA....
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door mtl »

Ik denk dat je met die vragen gewoon bij de werkgever moet zijn. Die kunnen vast wel behulpzaam zijn. Sowieso zou ik het normaal vinden als de werkgever woonruimte regelt.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door hemmie »

Afhankelijk van hoe dicht je bij het vliegveld moet wonen, en hoe groot dat vliegveld moet zijn, ben je natuurlijk ook beperkt. Ik zou eerst eens een lijstje maken van vliegvelden waar je in de buurt zou mogen wonen, en hoe ver je daar vanaf mag zitten. En dan verder die gebieden onderzoeken.
Terug in Texas!
Gast

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Gast »

hemmie schreef:Volgens mij is dat nu net de vraag.
Oh, ik dacht dat de vraag was in welke plaats dicht bij het werk. Verkeerd gelezen :)
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door FlipjeBTiel »

Wat Max zegt eerst: uitzoeken wat jullie betalen en wat de werkgever brengt. Twee dure dingen die je noemt (zorgverzekering en kinderopvang) kunnen door de werkgever op een belasting gunstige manier betaald worden.

Dan wat Hemmie zegt: maak dat lijstje. B.v. er is een internationaal vliegveld in Fresno. Kun je uitstekend leven van dat bedrag, maar de luchtkwaliteit is er slecht en daarom geen aanrader met kleine kinderen. Hier in de Bay Area hebben we 3 internationale vliegvelden, waarvan twee (SFO en OAK) uitstekend bereikbaar zijn met BART, en daarmee de vraag, wat is "dichtbij"? In SF, of nog erger Silicon Valley, is 170K niet toereikend voor een eensgezinswoning en een comfortabel leven. In de East Bay is dat wel goed te doen, vooral omdat je kinderen nog niet naar school gaan en je dus niet voor de kienste plaatsen hoeft te gaan. Maar dan kost het wel een uur om met BART naar SFO te gaan.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Hockey »

Californië is ongeveer net zo groot als Zweden. Met als gevolg dat het niet overal even duur en gewild wonen is. Alhoewel je vraag begrijpelijk is is ze niet te beantwoorden. Wat is dichtbij een vliegveld? En meten ze dat in reistijd of in afstand? Wat voor soort vliegveld moet het zijn? Nationaal, internationaal?

Zie verder de tips die anderen al gegevens hebben.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door bedeve »

Max Kool schreef:Bespreek eens de arbeidsvoorwaarden met de werkgever? bijvoorbeeld een match doet op je pensioenbijdrage (401k). Dat kan een aardige slok schelen.

San Francisco en omgeving zal wsl niet te betalen worden...
Max heeft gelijk door naar pensioen bijdrage te kijken.
( Zou ik helemaal vergeten )
Dat komt ook door de tekst " eengezinswoning " die ik zie staan
en verder 2 dgn kinderopvang en de zorgverzekeringen.
Komt daarbij de verzameling aan belastingen

Bay Area en Central Coast wordt dat lastig.
Ik dacht even te kijken ten zuiden van San Francisco naar 2 plaatsen die ik zelf regelmatig links laat liggen.
Morgan Hill en Gilroy
Tsja dan kom je nog eens ergens...
Van af $ 4000. - pm
Maar ja, als kinderen eenmaal naar school moeten zit je daar echt niet op de juiste plek.
Een beetje goede school zal ook vanaf 20-30 duizend per jaar kosten
FlipjeBTiel schreef:e. B.v. er is een internationaal vliegveld in Fresno. Kun je uitstekend leven van dat bedrag, maar de luchtkwaliteit is er slecht en daarom geen aanrader met kleine kinderen. .
als het stof in de lucht daar nou de enige afbreuk zou zijn aan de kwaliteit van leven...
ik zou me wel een jaartje redden in Fresno.
Hou van Mexicaans eten en red me prima in het Spaans.
Voor een jong gezin gaan toch weer andere voorwaarden op


Lastige vraag
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door mtl »

Heeft dat bedrijf al vaker mensen uitgezonden naar Californie? Wellicht kun je in contact komen met die mensen en hebben ze tips voor je.
Gast

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Gast »

Is Sacramento misschien een idee?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Marcopstal »

Wat is "comfortabel leven" ? Een bijkomende vraag op de vele die hier al gesteld zijn.
Waarom twee dagen kinderopvang als je niet werkt ?

Wat dat werken zelf betreft: het gaat niet alleen om betaalbaar werk vinden, het gaat er ook om of je überhaupt mag werken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
PrisEnGezinnetje
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2019, 22:42
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door PrisEnGezinnetje »

Bedankt voor alle tips, ik heb er heel veel aan! We moeten inderdaad nog wat meer duidelijkheid krijgen van de werkgever of zij nog een pensioenbijdrage kunnen doen, en een deel van de zorgpremie op zich nemen. En wat de exacte voorwaarden zijn van de woonplaats en de afstand naar een luchthaven (maar ik vind het fijn om zelf ook al een en ander te hebben uitgezocht en ons niet compleet te laten leiden door het bedrijf).

Morgan Hill en Gilroy zijn ook hele goede tips, die had ik zelf nog niet gevonden! Het ziet er allebei erg mooi uit en ik zie al wat (denk ik) betaalbare huurwoningen. En ik ga me ook eens verdiepen in Sacremento (en in de subforums over de steden).

Oh en op de vraag waarom 2 dagen kinderopvang, dat is omdat mijn zoontje het nu zo naar zijn zin heeft op de opvang in Nederland, met al die kindjes om hem heen. Ik denk ook dat het goed is voor hun taal en hun ontwikkeling, en ik heb hier een goede baan dus wil daar graag in die 2 dagen werken, als het niet betaald kan, dan vrijwillig :)
PrisEnGezinnetje
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2019, 22:42
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door PrisEnGezinnetje »

FlipjeBTiel schreef:Wat Max zegt eerst: uitzoeken wat jullie betalen en wat de werkgever brengt. Twee dure dingen die je noemt (zorgverzekering en kinderopvang) kunnen door de werkgever op een belasting gunstige manier betaald worden.

Dan wat Hemmie zegt: maak dat lijstje. B.v. er is een internationaal vliegveld in Fresno. Kun je uitstekend leven van dat bedrag, maar de luchtkwaliteit is er slecht en daarom geen aanrader met kleine kinderen. Hier in de Bay Area hebben we 3 internationale vliegvelden, waarvan twee (SFO en OAK) uitstekend bereikbaar zijn met BART, en daarmee de vraag, wat is "dichtbij"? In SF, of nog erger Silicon Valley, is 170K niet toereikend voor een eensgezinswoning en een comfortabel leven. In de East Bay is dat wel goed te doen, vooral omdat je kinderen nog niet naar school gaan en je dus niet voor de kienste plaatsen hoeft te gaan. Maar dan kost het wel een uur om met BART naar SFO te gaan.
Goed punt van de luchtkwaliteit, daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door hemmie »

Je jongste is waarschijnlijk nog te jong, maar als je iets zoekt voor een paar (korte) dagen per week is een preschool bij een kerk vaak veel betaalbaarder dan een kinderopvang. Kinderopvang voor minder dan 5 dagen in de week is ook lang niet altijd mogelijk, kerkschooltjes kunnen vaak wel 2 of 3 dagen per week.
Terug in Texas!
PrisEnGezinnetje
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2019, 22:42
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door PrisEnGezinnetje »

Daar had ik nog nooit van gehoord Hemmie, maar dat klinkt heel goed, ik ga me er zeker in verdiepen!
Gast

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Gast »

PrisEnGezinnetje schreef:dus wil daar graag in die 2 dagen werken, als het niet betaald kan, dan vrijwillig :)
Let op: als je geen visum hebt om te mogen werken, is vrijwilligers werk ook niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Waar wonen met gezin in Californië, en is salaris toereikend?

Bericht door Max Kool »

Lijkt me dat dat met een L1/L2 visum geen probleem moet zijn...
LA, LA, LA....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer