Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Laredo, mag ik vragen of je kinderen vaak een aanval hebben?
Heb je ervaring met het toedienen van de Midazolam (neusspray neem ik aan)?

Wij hebben het weleens toegediend bij mijn kind, en het valt me op dat zo’n flesje dan toch al wel een heel eind leeg is. Ik heb dus meerdere flesjes in huis (in de schooltas van kind, mijn eigen handtas, eentje boven, eentje beneden) zodat ik er altijd ééntje voor de grijp heb als er snel gehandeld moet worden.
Ik neem er straks naar USA dus ook minimaal 2 mee, ik raad jou aan om ook zeker twee verpakkingen bij je te hebben.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Bennogr »

Zelf geen ervaring met epilepsie. Maar voor mensen die daar wel mee te maken hebben kan ik het boek van Kurt Eichenwald: "A mind unraveled" aanraden. Zijn (huiveringwekkende) zoektocht door de (Amerikaanse) medische wereld tot hij eindelijk iemand vond die luisterde en echt hielp.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
SergeF
Amerika-ontdekker
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door SergeF »

Kletskous schreef:Nee, ook dát is niet perse het probleem. Het is dus een vloeistof die onder de Opiumwet valt en waarvoor je dus een verklaring bij je móet hebben.
En het verschilt per land of een Engelse medische verklaring voldoet, of dat een aanvullende gelegaliseerde Schengenverklaring van het CAK nodig is, of dus zelfs nog een verklaring van Apostillelanden die dan ook nog eens langs een rechtbank moet.

https://www.hetcak.nl/regelingen/medici ... llestempel

En verder:

Stap 2 - Wat zijn de afspraken met het land?
Soms heeft uw document ook een Apostille nodig. Dit hangt ervan af of het land waar u uw document wil gebruiken meedoet aan het Apostilleverdrag.

Controleer of het land waar u uw document wilt gebruiken, meedoet aan het apostilleverdrag.



Het land staat op de lijst van Apostillelanden
Ga met uw document naar de rechtbank voor de laatste legalisatie. Via het overzicht van rechtbanken in Nederland vindt u er een dichtbij huis.
Vraag na bij de buitenlandse ambassade of het consulaat of uw document een vertaling nodig heeft en of deze vertaling ook een legalisatie of een Apostille nodig heeft.
>> Uw document is nu gelegaliseerd voor gebruik in het buitenland.

Volgens mij valt de Verenigde Staten onder het Apostilleverdrag.

Dit hebben wij ook gedaan. Waren totaal een half uur mee bezig. Stempel bij CAK krijg je bij de receptie en hiervandaan is het vijf minuutjes lopen naar de rechtbank. Hier gaat de zegel er op en weet je dat het goed geregeld is. Ga niet uit van mensen, die zeggen dat het nog nooit fout is gegaan. Fijn voor hun, maar ik zou het zekere voor her onzekere nemen. Bel gewoon het CAK en vraag het na.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Vito »

Ik vind dat zo bijzonder dat mensen het CAK meer bevoegdheden toekennen dan de autoriteiten in de USA waar je naar toe moet. Nogmaals, het CAK gaat niet over de regels in de USA, dat is toch echt de USA zelf. Laat je toch niet gek maken door hen.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

SergeF schreef:[
Dit hebben wij ook gedaan. Waren totaal een half uur mee bezig. Stempel bij CAK krijg je bij de receptie en hiervandaan is het vijf minuutjes lopen naar de rechtbank. Hier gaat de zegel er op en weet je dat het goed geregeld is. Ga niet uit van mensen, die zeggen dat het nog nooit fout is gegaan. Fijn voor hun, maar ik zou het zekere voor her onzekere nemen. Bel gewoon het CAK en vraag het na.
Dan woon jij wellicht vlakbij (Den Haag ?) dergelijke instanties, maar dat is voor mij geen optie. Ik zou zoiets via de post etc. moeten doen en daar gaat toch wel even overheen. Via het CAK heb je meestal wel binnen enkele dagen antwoord, maar dan dus nog via de rechtbank. Dus een dergelijke route kost voor ons geen halfuurtje helaas.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 581
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

Kletskous schreef:Laredo, mag ik vragen of je kinderen vaak een aanval hebben?
Heb je ervaring met het toedienen van de Midazolam (neusspray neem ik aan)?

Wij hebben het weleens toegediend bij mijn kind, en het valt me op dat zo’n flesje dan toch al wel een heel eind leeg is. Ik heb dus meerdere flesjes in huis (in de schooltas van kind, mijn eigen handtas, eentje boven, eentje beneden) zodat ik er altijd ééntje voor de grijp heb als er snel gehandeld moet worden.
Ik neem er straks naar USA dus ook minimaal 2 mee, ik raad jou aan om ook zeker twee verpakkingen bij je te hebben.
Onze oudste zoon heeft vanaf 8 maanden na de geboorte regelmatig aanvallen gehad, zo'n 1x per maand. Vaak is natuurlijk een ruim begrip. Wij vinden het veel. Het is bijna een jaar rustig geweest (goed onder controle met medicatie) maar de laatste tijd weer wat actiever. Hij staat onder controle bij SEIN en daar worden we goed geholpen. Ik heb regelmatig Midazolam toegediend inderdaad en ook op de crèche is het een keer gebruikt. Nu ligt er een "noodspuit" op school maar die is niet nodig geweest bij de 2 aanvallen die hij daar gehad heeft. Gelukkig kwam hij daar snel uit.

Onze jongste zoon (nu 11 maanden) heeft 1 zware aanval gehad en gaat nu alle onderzoeken in. Hoe het zicht ontwikkelt bij hem is nog lastig te voorspellen. Wel willen wij ook voor hem zijn noodmedicijn (ook Midazolam maar lichtere dosering) meenemen naar de VS.

Ik ga mij nog even goed verdiepen in het CAK en opzicht beter een document teveel dan een document te weinig :thumbup:
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Poeh, heftig hè Laredo.
Tenminste, vind ik wel. Mijn kind heeft behoorlijke aanvallen gehad en die duren ook lang, helaas. De meesten hebben aanvallen van 2-3 minuten, maar die van mijn kind duurden echt lang, ca. 15-30 minuten. En dat is heftig. Gelukkig nu wel weer poosje stabiel.
SEIN ken ik van naam, maar wij zijn daar verder niet bekend/onder behandeling. Wat kunnen zij voor jullie betekenen?

Ik ben het met je eens: liever een document teveel bij je dan één te weinig en een foute ambtenaar tegenover je hebben. Dat is mij die stress bij zo’n (toch dure) reis niet waard, als ik zoiets gewoon vantevoren voor de zekerheid kan regelen.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 581
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

SEIN is eigenlijk een overkoepelende epilepsie instelling die alle kennis verzamelt op 1 locatie. We hebben de eerste 2 jaar zorg gehad in het ziekenhuis maar uiteindelijk doorverwezen naar SEIN. Daar kunnen ze alles wat ze in het ziekenhuis kunnen maar nog veel meer. Denk aan 24 uurs observaties, speltherapie, etc etc. https://www.sein.nl

Toch laten we ons niet tegenhouden door de epilepsie om naar Amerika te gaan. Ik zorg er voor dat onze verzekeringen tip top in orde zijn, ook een extra medische verzekering. Ik ga er vanuit (en lees goede verhalen!) dat de medische zorg in Amerika goed en in privé-klinieken soms zelfs beter is dan hier in Nederland. We hebben een mooie villa geboekt in de omgeving van Orlando en gaan daar lekker 11 dagen genieten. Daarna nog 1 week aan de kust bij Naples of misschien juist bij Cape Canaveral vanwege de eventuele red tide maar dat beslissen wel last minute, zin in!!! :thumbup: :thumbup:
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
Cyclingro
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2018, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Cyclingro »

Een reisgenoot heeft afgelopen jaar Clonazepam (ook een opiaat) meegenomen naar eerst Canada en vervolgens NYC. Van te voren heb ik contact gehad via FB met CBP (customs and Border protection) die mij gemeld hebben dat een Engelstalige verklaring van arts en originele verpakking voldoende is.
Dit terwijl ik al van mijn zus wist dat ze niet moeilijk doen aangezien mijn nichtje met epilepsie ook Midazolam heeft. Zusje woont in NY en heeft al tig keer de douane op JFK gepasseerd zonder ook maar enige controle hierop. De neuroloog in de USA heeft voor de formaliteit een verklaring geschreven maar voorzichtig geroepen niet noodzakelijk (maar niet hardop vanwege de liability)

M.i. Een verklaring in het Engels meenemen en originele verpakking en een recept dat je het eventueel ook nog in de U.S. kan halen. Onzin om een verklaring van CAK te vragen.
Succes ermee.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Laredo, ben jij nog verder gekomen?
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 581
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

Nou eigenlijk ligt het een beetje stil. Ik heb komende week een gesprek met de arts/neuroloog en we willen haar vragen of zij alle benodigde doktersverklaringen kan afgeven. Ik ga er vanuit dat het daarmee voldoende moet zijn en ik niet langs de ambassade hoef. Mocht zij ook aangeven dat dat toch aan te raden is dan doe ik dat alsnog maar vertrouw de reacties hier en kreeg ook vanuit de FDA een reactie die aangeeft dat alleen een brief van de dokter en medicijnen met originele stickers met naam voldoende zou moeten zijn.

Jij nog verder gegekomen @Kletskous ?
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Nou, ik had contact gezocht met het CBP. Dit was hun antwoord:

————————

Thank you for contacting the U.S. Customs and Border Protection (CBP) Information Center.
You can bring Midazolam to the US. You do not have to declare the medication unless asked by a CBP officer.

Travelers can generally bring prescription medication into the United States. Although the generally accepted amount is no more than a 90-day supply, more might be allowable at the discretion of the CBP Officer based upon your length of visit, the type of medication and the medical purpose.

CBP highly recommends that you carry prescription medications in the pharmacy or hospital dispensed containers having pharmacy labels with the following information:

• Name of the patient
• Prescribing doctor's name
• Date of dispense or prescription
• Name of the medication
• Dosing instructions

Prescription medications not carried in the original pharmacy dispensed container require the patient to carry a copy of the prescription or a letter from the prescribing doctor explaining that the medication is medically necessary. The letter should be in English, or with an official English translation, and written on the doctor’s professional letterhead.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door babarage »

Dat is dus consistent met wat wat op de site staat. En dit is allemaal informatie die op de sticker van de apotheek staat weliswaar in het Nederlands maar met de Engelstalige brief van je behandelend arts (en die geeft hij / zij heus) en een medicijnpaspoort van de apotheek (en die draaien ze ook zo voor je uit) ben je echt helemaal goed, wat het CAK ook mag zeggen. TSA accepteert ook grotere volumes dan 100 ml bij medische noodzaak. Zorg dat je alles keurig bij elkaar hebt en bij controles zo kan overleggen en ik voorzie geen enkel probleem. Wat ik zei, ik akker al jaren met tasjes met koelelementen, naalden, ampullen, zelfgevulde weekdozen met megahoeveelheden feitelijke onherkenbare pillen, en laatste jaar opiaten probleemloos door die controles. Van de opiaten had ik wel officieel doosje bij me plus brief neuroloog. Tuurlijk zijn ze streng bij controles maar ik blijf zeggen: er zit ook een kop op. Ze weten dat mensen medicijnen gebruiken en dat die meekomen op vakantie. Zolang het er redelijk uitziet gaat er niemand bij de controles gek doen.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 581
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

@Kletskous hoe had jij contact gezocht met CBP? Handig om zo'n bericht "zwart op wit" te hebben.
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Via deze link had ik ze een email gestuurd :
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1160
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 581
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

Thanks, ik heb ze ook een mail gestuurd. Toevallig vandaag de neuroloog gesproken en zij gaf aan dat een doktersverklaring en medicijnen met sticker inderdaad voldoende zou moeten zijn
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer