Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Kofrinho
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 dec 2018, 11:50

Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door Kofrinho »

Hallo,

Ik ga eerst 2 maanden backpacken in Midden Amerika om daarna een maand te roadtrippen door Zuidwest Amerika.
Nu weet ik van eerdere trips dat je heel veel tochten op sneakers kunt doen. Nu is mijn vraag zijn berg/wandelschoenen een must voor de nationale parken die ik aan doe in Amerika???
Of kun je al deze trails ook wel op je sneakers doen..:)

Ik hoor graag jullie mening!

Thnx alvast.
Erik88
Amerikafan
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 sep 2014, 12:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: wel of geen berg/wandel schoenen mee?

Bericht door Erik88 »

Sneakers of bergschoen A is voldoende voor gebaande wegen en paden. Bijna alles is ermee te lopen. Disclaimer: denk om je enkels. Bergschoenen A/B met Goretex is aan te raden als je langere wandelingen gaat maken en soms door rivieren moet waden. Dat komt nauwelijks voor. Of een handdoekje mee ;).

Schijnt dat je in The Narrows Zion NP wel goede trekkingschoenen aan moet tegen zuigende ondergrond en boel takken en stenen.
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: wel of geen berg/wandel schoenen mee?

Bericht door Tipsy_1 »

ik neem altijd mijn Meindl mee op reis ALTIJD. Ik kan die schoenen echt niet missen.
Zeker op city trip draag ik ook graag goede wandelschoenen.
En ook op korte trail in nationale parken heb je met een goede bergschoen gewoon zoveel meer grip.
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door Doockles »

Als je 2 maanden gaat backpacken, heb je dan sowieso geen deftige wandelschoen mee/aan? ;-)

Ik nam vroeger 2 paar wandelschoenen mee. Een stevige, hoge B voor de zwaardere wandelingen en een soepele A voor de rest. Die laatste doe ik ook altijd aan als ik verwacht van veel te stappen, dus bijvoorbeeld ook bij een city trip (zoals Tipsy ook al zei). En 't zijn ook Meindl's. Zalige schoenen. :lol:

De zware wandelschoenen deden we trouwens altijd aan in het vliegtuig. Scheelt weeral plaats in je koffer/rugzak. ;-)
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door Tipsy_1 »

haha Doocles same hier.
ik neem ook lichte wandelschoentjes van de Decatlon mee.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door hemmie »

Het nadeel van sneakers is dat de zool vaak te glad is, je hebt dan geen grip op bijvoorbeeld rotsen. Mijn kinderen lopen meestal wel op sneakers (want wandelschoenen zijn wel erg duur als ze er steeds snel uitgroeien), maar als we veel gaan wandelen proberen we heel bewust schoenen met een stroevere zool te kopen. Ik heb lage wandelschoenen, voorheen Meindls gehad, nu amerikaanse van North Face. Die laatste lijken ook wel op stevige sneakers, maar dus wel met een goede Vibram zool.
Terug in Texas!
Aurora
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2017, 16:44
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door Aurora »

Ik heb sneakerachtige bergschoenen. Ze zijn heel stevig en geven goed grip. Ik kan veel langer lopen op die dingen dan op gewone sneakers.

Iemand schreef over The Narrows. Daar heb ik speciale schoenen met wetsuitsokken gehuurd. Ik kan het je aanraden! Geen blaar te bekennen, de enkels zijn heel gebleven en die stok die je erbij huurt is ook geen overbodige luxe. Oh en mijn eigen schoenen heb ik “mooi” kunnen houden.
Reisverslagen 2017, 2018 & 2019 https://lovetocookhealthy.nl/reizen/
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door winterpark »

Ik hoefde er ook nooit zo aan vond ik, maar heb voor onze reis naar New England toch wandelschoenen gekocht (ook voor Preikestolen in Noorwegen trouwens, wat we op de heenreis, een cruise, gingen doen). En ik ben er echt zo onwijs blij mee. Het loopt gewoon zoveel lekkerder en je kunt ook makkelijk stenen 'beklimmen' zonder weg te glijden of pijn te lijden. Hoge zijn het fijnst en je hoeft niet eens die echt zware schoenen hoor, gewoon lichte wandelschoenen. Deze heb ik (staat lage bij, geen idee waarom): https://www.bever.nl/p/salomon-tibai-mi ... olour=4258
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4242
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door ingrid14 »

Waar wil je gaan in het zuidwesten en welke soort trails wil je doen (lange dagtochten of korte wandelingen)?

Voor kortere wandelingen op vlakkere stukken zou je je sneakers kunnen nemen.

Voor Zion zijn de schoenen die ze verhuren echt wel aan te raden.

Voor andere NP zoals Bryce, Grand Canyon, Arches, ... zou ik ook hoge wandelschoenen aanraden. Ze geven je zoveel meer steun en grip. Ik wandel niet meer zonder.
En zoals Tipsy_1 en Doockles al schreven, doe ze aan in het vliegtuig.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door dutchie_in_boston »

Ik draag graag mijn trail sneakers, sneakers voor off-road hiking. Merrill, new balance, enz. Ik heb een goede grip bij glibberig rotsklauteren en geen last van klem-zittende opgezwollen voeten aan het einde van de dag.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1797
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door Felicitas »

Tot en met 2014 heb ik altijd zware hoge bergschoenen meegenomen op onze Amerika vakanties, maar ik ben er helemaal van afgestapt sinds ik een paar lichte wandelschoenen heb gekocht van Teva. Ik heb er inmiddels twee paar van versleten, want we wandelen heel veel. Ik draag ze op alle trails, ook in de bergen. Misschien soms wat minder grip dan echte bergschoenen, maar zo veel lichter en sneller droog als je beekjes over moet steken. Mijn volgende paar wordt weer zoiets. Helaas is mijn favoriete model niet meer te krijgen. Naast wandelschoenen zou ik zeker ook sneakers meenemen. Na een lange wandeling (of als de wandelschoenen nog nat zijn) is het prettig om een tweede paar schoenen achter de hand te hebben.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door Inges »

Ik neem altijd mijn bergschoenen mee en doe ze ook vaak aan in het vliegtuig. Dat scheelt gewicht. Ik wandel echte trails (met rotsen ed) niet zonder mijn goede schoenen. Zelfs niet als het bloedheet is ;) Verder heb ik ook een paar sandalen van Keen mee. Daar kun je ook rivieren mee door en op sommige trails kun je met deze lichte schoenen ook prima uit de voeten

https://www.bever.nl/p/keen-sandaal-whi ... olour=4169
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
B & G
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 mei 2016, 20:56
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door B & G »

Ik neem ook altijd een paar wandelschoenen mee, voor de wandelingen in de parken. Vroeger heb ik veel gewandeld met sneakers maar dit loopt vele malen aangenamer vind ik. Ik heb hoge, omdat ik meestal de muilezel ben die alle gewicht moet meesleuren en dat helpt wat in stabilisatie.
Ik heb ze in het terugkeren al wel eens een keer moeten aandoen op het vliegtuig, want ze zijn lomp groot en zwaar en we hadden teveel nieuwe aankopen gedaan. Zo hebben ze bij security ook weer een keertje iets om over te lachen :)
Gebruikersavatar
JaapjeInAmerika
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jan 2015, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door JaapjeInAmerika »

Ik zou ook altijd bergschoenen meenemen. Op zich is A/B voldoende.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 785
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door ClaireVHaut »

https://www.bever.nl/p/lowa-innox-gtx-l ... olour=4203 ik draag deze heel graag. Die zien er uit als soort sneaker maar zijn enorm stevig en heb ik in canada kilometers op gelopen. Goede grip, licht en snel droog
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door WeernaardeVS »

Wij hebben alle drie altijd Lowa Renegades mee. Dit zijn hoge bergwandelschoenen. Daarnaast gaan er ook een paar lage wandelschoenen mee, voor mij bv Hanwag Gritstone, voor dochter iets soortgelijks, op dit moment North Face Hedgehog. Daarnaast gaan er altijd nog een paar Teva sandalen mee.

De hoge wandelschoenen vinden wij prettig voor de steun, maar ook om te voorkomen dat er allerlei troep in je schoenen komt. Ook bieden deze iets meer bescherming voor eventuele beesten (slangen etc). In warmere gebieden dragen we er dunnere sokken in, dat scheelt wel.
Wij hebben een voorkeur voor de "klim- en klauterpaadjes" en "off-road". Voor de makkelijkere routes nemen we dan vaak de lage schoenen.

Op de site van bv bever.nl kun je prima zoeken op schoencategorie en eens zien wat er te koop is.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
TotosDawn
Amerikafan
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 apr 2013, 16:57
Partner van: Rick-zonder-account
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Re: Wel of geen berg/wandelschoenen mee?

Bericht door TotosDawn »

Mijn bergschoenen gaan overal waar ik ook ga. Ze bieden me zoveel stevigheid en ze zitten gewoon heel fijn. Plus dat het door mijn enkels gaan ook wel iets bemoeilijkt. Dus ik zou het zelf zeker doen!
Ik heb altijd de half hoge.
Afbeelding
Volg ons op onze reis: *klik hier*
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer