Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
AKL9
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2019, 12:50
Aantal x V.S. bezocht: 7

Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door AKL9 »

Hi,

Na in 2018 een rondreis Arizona/Utah/Nevada/California te hebben gemaakt wil ik me nu richten op het Noordwesten en dan met name Yellowstone en Glacier NP.

Hoeveel dagen raden jullie aan voor enkel deze twee parken en wellicht nog enkele bezienswaardigheden op de route zelf? Mijn voorkeur gaat uit naar flink de tijd nemen in beide parken, hoeveel dagen zou je dan idealiter per park spenderen om alles echt goed te kunnen zien?

Wellicht zijn er rond beide parken nog NP's die ik zeker niet over mag slaan als ik er toch ben? Voorkeur gaat uit naar het huren van een auto.

Alle suggesties zijn welkom!
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door Felicitas »

Welkom op het forum! Mooie plannen, Yellowstone NP en Glacier NP. Beide prachtige parken. Zelf zou ik voor Yellowstone minimaal drie volle dagen (vier overnachtingen) aanraden en voor Glacier Park twee volle dagen (drie overnachtingen, waarvan twee aan de oostzijde). Maar dit advies is natuurlijk heel kort door de bocht. Er zijn zoveel mooie wandelingen te doen in deze parken dat je er gerust veel langer kan blijven. Het hangt er ook van af wanneer je gaat. In de zomer zijn alle delen van deze parken meestal wel toegankelijk. In het voor- en najaar kan dat anders zijn.

Heb je al een idee vanuit welke plaats je de reis wilt beginnen en eindigen? Misschien al een eerste opzet van een route?

Voor inspiratie zou ik aanraden om reisverslagen van anderen te lezen. Zie hier en hier.

Zelf hebben we afgelopen zomer Yellowstone en Glacier gecombineerd in een reis vanuit Salt Lake City. Eerder combineerden we deze parken al eens in een reis vanuit Calgary.
AKL9
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2019, 12:50
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door AKL9 »

Bedankt!

Eerlijk gezegd nog geen idee. Wilde eerst de invulling doen en daarna het vliegveld bepalen. Plannen zijn al weer iets gewijzigd, wil er namelijk Canada aan toevoegen en dan met name Banff/Jasper/Vancouver en eventueel Yoho. Dus vliegen op Vancouver lijkt me logisch in eerste instantie.

Ik zaal de verslagen eens doorlezen, bedankt voor de aanrader.
Zuperboer
Amerika-ontdekker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 jan 2016, 20:24
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door Zuperboer »

Mooie plannen.

Ik zou zeker 2 dagen Grand Teton National Park er bij doen. Veel mooie vergezichten. Was voor mij onverwacht een hele leuke aanvulling op Yellowstone. Succes en veel plezier gewenst met de voorbereiding van de reis.

Groet.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door Martin & Marianne »

Wij waren in 2015 5 nachten in Yellwostone. Misschien heb je iets aan ons verslag. We hebben in ons 2015-verslag ook een planning staan voor Yellwostone.
Grand Teton is zeker een must om mee te nemen als je naar Yellowstone gaat. Zie ook daarvoor ons 2015-verslag.
Ook in 2017 bezochten we beide parken.

Marianne
AKL9
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2019, 12:50
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door AKL9 »

Ik kom nu op dit:
Dag 1: Amsterdam - Seattle
Dag 2: Seattle - Olympic NP
Dag 3: Olympic (Hoh Rainforest)
Dag 4: Olympic - Vancouver
Dag 5: Vancouver
Dag 6: Vancouver - Hope
Dag 7: Hope - Wells Gray
Dag 8: Wells Gray
Dag 9: Wells Gray - Jasper
Dag 10: Jasper
Dag 11: Jasper - Banff
Dag 12: Banff
Dag 13: Banff/Yoho
Dag 14: Banff - Glacier NP
Dag 15: Glacier
Dag 16: Glacier
Dag 17: Glacier - Helena
Dag 18: Helena - Yellowstone
Dag 19: Yellowstone
Dag 20: Yellowstone
Dag 21: Yellowstone
Dag 22: Yellowstone - Salt Lake City
Dag 23: Salt Lake - Amsterdam

Meningen? :D
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door Martin & Marianne »

Ik kan over Canada niets zeggen, maar de tijd voor Olympic is niet ruim; je hebt daar meerdere delen dus een extra nacht zou wel mooi zijn. Voor Yellowstone kan het zo, maar het is jammer dat je nu geen tijd hebt voor Grand Teton.

Marianne
AKL9
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2019, 12:50
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door AKL9 »

Marianne, bedankt voor de feedback. Hoeveel dagen zou je aanraden voor Grand Teton? Wellicht sla ik de volledige dag Wells Grey dan over om ruimte te maken voor Grand Teton.
Erik88
Amerikafan
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 sep 2014, 12:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door Erik88 »

Deze reis is mijns inziens veel te gehaast. Je schreef zelf in je beginpost dat je vel wilt zien van beide parken. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je dit dus ook graag voor andere parken zou willen.
Om je een idee te geven waarop je moet rekenen om 'rustig' elk park te kunnen bekijken (ik versta hieronder: veel gebieden in een park bekijken en enkele hikes maken/kano varen/veel uitzichtpunten bezienswaardigheden aandoen):
Olympic NP kun je makkelijk 4 nachten aan kwijt zijn;
Vancouver en omgeving Whistler, min 3-4 dagen;
Wells Gray 1-2 dagen (prima dus);
Jasper 2-3 dagen;
Icefield Parkway 2 dagen is het minimum als je veel wilt doen en beleven;
Banff/Yoho 5-6 dagen;
Glacier min 3 dagen;
Yellowstone min 4 dagen, voor extra hikes en de be artotheek highway, reken op 6.
Grand Teton combi met Yellowstone vind ook ik een must, 2 dagen extra.

Zoals je ziet, je moet echt keuzes gaan maken tussen parken.
Bijvoorbeeld: Als je 23 dagen hebt, zou ik vliegen op calgary of edmonton: Banff yoho jasper aandoen (10-11 dagen) en dan richting Zuid waterton glacier (3-4 dagen) en yellowstone/grand teton (6-7 dagen). Terug vliegen vanaf slc.
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door stegeman »

Wij hebben in 2017 in 27 dagen een nog groter stuk dan dit gedaan, wat voor groot deel overeenkomt. Achteraf overal toch veel tijd tekort!! Als ik het over moest doen, zou ik een heel stuk weglaten en kiezen voor bijv vliegen op Edmonton (vonden we fijn vliegveld trouwens) en dan overnachten bij Jasper en omgeving, Banff en omgeving, tijd nemen icefield parkroad, Calgory en dan afzakken naar Glacier, Yellowstone, grand teton, en terug vanaf Salt Lake city.
Evt mee te nemen, wells grey of waterton lakes (?) ,Kootenay en Yoho.
Hoe het met autohuur en tickets zit met vliegen op Canada en terug vanaf Amerika weet ik niet.
Het zou evt handig kunnen zijn ondanks extra km terug te vliegen vanaf Calgory en die dan aan het einde te doen.
AKL9
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2019, 12:50
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door AKL9 »

Hoi allemaal,

Na een lange tijd weer eens een update. Adviezen opgevolg en een deel eruit geknipt + extra dagen opgenomen om optimaal van de parken te kunnen genieten! We gaan in de periode 23 juni 2020 - 17 juli 2020.

Planning is nu dit:
DAG 1 Amsterdam - Salt Lake - ?
DAG 2 ? - Grand Teton
DAG 3 Grand Teton - Yellowstone
DAG 4 Yellowstone
DAG 5 Yellowstone
DAG 6 Yellowstone
DAG 7 Yellowstone - Virginia City - Helena
DAG 8 Helena - Glacier NP
DAG 9 Glacier NP
DAG 10 Glacier NP
DAG 11 Glacier NP - Banff
DAG 12 Banff
DAG 13 Banff
DAG 14 Lake Louise
DAG 15 Lake Louise - Yoho
DAG 16 Yoho
DAG 17 Yoho - Jasper via Icefields Parkway
DAG 18 Jasper
DAG 19 Jasper
DAG 20 Jasper - Wells Gray
DAG 21 Wells Gray - Vancouver
DAG 22 Vancouver
DAG 23
DAG 24 Vancouver - Seattle
DAG 25 Seattle - Amsterdam

Zoals te zien valt hebben we nog een "lege dag" welke we in kunnen zetten na Yellowstone. Voor of tijdens Yellowstone wordt 'm niet aangezien we daar reeds accomodaties geboekt hebben.

Paar vraagjes:
- Ideeen/tips waar we de extra dag in kunnen zetten? Volgens mij is het schema vrij kalm aan en hoeven we nergens echt te haasten. Een extra bezienswaardigheid of een extra dag in een bepaald dag is dus een optie!
- Leuke plek om te slapen tussen Salt Lake en Grand Teton in? Maps laat talloze dorpjes zien maar misschien weten jullie uit ervaring een tof dorp aan te raden
- Is het logisch om een dag uit te trekken voor Lake Louise of kan je dit prima meenemen als je Banff bezoekt?
- Het gedeelte Banff/LL/Yoho/Jasper voelt nog een beetje rommelig. Tips voor dit deel zijn welkom!

Alvast bedankt
Bijlagen
image.png
image.png (19.71 KiB) 1891 keer bekeken
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door stegeman »

Tip heb ik zo even niet voor de overnachting, maar wilde zeggen dag je zo een prachtige reis gaat hebben. :thumbup: :
De tijd overal voor om ook de omgeving echt te zien en niet alleen maar langs te rijden. Heerlijk. Als wij die kant eens weer op mogen gaan, zou ik het ook zo ongeveer kunnen doen, maar heb me niet echt in je afstanden kunnen verdiepen nu.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door Martin & Marianne »

Ik kan me niet voorstellen dat je na aankomst in SLC nog ver wilt rijden. Je zult er niet vroeg aankomen en voor je gevoel is het 8 uur later.
Ik zou kijken naar iets op de route. Of het een leuke plaats is of niet is niet interessant, je zult er alleen maar slapen.

Wat wil je in Grand Teton doen? In het park overnachten of in Jackson?

Marianne
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door tomhster »

Wells Grey kan die extra nacht wel gebruiken. Nu is het een mini-stop tijdens twee rijdagen.
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1210
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door lsl »

Waterton Lakes is weerom niet opgenomen, wat is daar de reden achter?
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door Galapogos »

Zes nachten voor Banff, Lake Louise en Yoho is redelijk ruim. Je krijgt die tijd wel vol hoor, maar het zou wellicht een dagje minder kunnen als je ergens anders een dag extra kunt gebruiken. Wij hebben Banff NP (waaronder Lake Louise) en Yoho NP gedaan vanuit één standplaats. Voor ons was dat de camping in Lake Louise. Ideaal gelegen. Hotels zijn daar ook, maar wel aan de prijs.

Als ik nog eens deze kant op zou gaan, zou ik extra lang naar Glacier NP gaan omdat het daar zo ontzettend mooi is. Maar rond juni / begin juli lijkt drie nachten me voldoende. Een aantal wandelpaden is dan waarschijnlijk nog niet begaanbaar in verband met sneeuw.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door Martin & Marianne »

Je geeft aan dat je voor Yellowstone niet meer kunt schuiven maar dat zal wel meevallen. Je kunt kijken of er nog een extra nacht in het park beschikbaar is of komt, maar ook Cooke City is een mogelijkheid voor de laatste nacht. Dan kun je ook de Beartooth Hwy meenemen. Of kijk naar Cody. Je kunt dan wat meer tijd voor Grand Teton uittrekken.

Marianne
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis AKL9: Yellowstone & Glacier NP

Bericht door stegeman »

Zou Waterton Lakes er idd ook bij doen! Is genoeg tijd voor. Cody is ook leuk om te overnachten zoals hier al gezegd. We sliepen Buffalo Bill Village Cabin. Lekker knus, zwembad en goed ontbijt. Die extra nacht Wells Grey zoals genoemd is ook een goed idee. Bekijk ook Kootenay NP (vanuit Yoho/Banff?)
Ohhhh deze reis willen wij ook zo graag nog eens maken op deze rustige manier en in die tijd van het jaar. (2 dingen verlanglijstje. Dat is de reis die jij nu maakt en keer SF-Vancouver(+island)-Seattle)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer