Eerste keer Oregon-Washington

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
José Huntjens
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 nov 2004, 10:04
Locatie: Landgraaf

Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door José Huntjens »

Dit wordt voor ons de 20ste reis naar Amerika. Wij maken in augustus/september 2019 een drie-weekse rondreis vanuit San Francisco. De staten Oregon en Washington hebben we nog niet bezocht. Als ik op google kijk zijn er ontzettend veel mooie en leuke dingen te doen en te zien! Welke steden/ parken/ stranden raden jullie aan voor een eerste bezoek? Bij voorbaat dank!!!
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door Roosuithoorn »

Leuk vooruitzicht! Wij zijn dit jaar ook voor het eerst in Oregon geweest en vonden het een prachtige staat. Je hebt er heel diverse landschappen. Als ik moest kiezen vond ik Cannon Beach en Crater Lake hoogtepunten. Maar ook de routes langs de kust, of het leuke plaatsje Bend, de rit met een dunebuggy, of Mount Rainier (kan niet kiezen :lol: )
Ik weet niet of je deze site al kent: https://traveloregon.com/ . Je kunt hier gratis brochures aanvragen. Wij hebben veel routes gehaald uit de folder "scenic byways". Hier staan hele mooie autoroutes in, met uitleg over wat je zoal tegenkomt.
Voor de rest zou ik zoveel mogelijk reisverslagen lezen, daar haal je ook altijd leuke tips uit (zie kopje roadbooks en reisverslagen).
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
Annet1992
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 aug 2015, 14:07
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door Annet1992 »

Wij zijn daar afgelopen september geweest. Qua steden hebben we daar seattle en portland bezocht. Seattle vonden we erg leuk! En in portland heb je natuurlijk die enooorme boekwinkel! Ik zie dat je de reis in SF begint. Wij hebben daar in de buurt Monterey bezocht en vonden dat het leukste plaatsje van de hele reis.
Verder is het overal langs de kust mooi denk ik.. Cannon beach was een bijzonder dorpje, ruby beach is prachtig!
Wij zijn ook nog naar het temperate rainforest geweest in Washington. Dat zou ik ook zeker meepakken! Wij zijn bij quinault rainforest geweest omdat Hoh dicht was. Deze liggen beiden in olympic national park. In datzelfde park ligt ook de hurricane ridge, zou ik ook zeker meepakken!
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door KW1984 »

Roosuithoorn schreef: Ik weet niet of je deze site al kent: https://traveloregon.com/ . Je kunt hier gratis brochures aanvragen. Wij hebben veel routes gehaald uit de folder "scenic byways". Hier staan hele mooie autoroutes in, met uitleg over wat je zoal tegenkomt..
Bedankt voor deze tip, die kon ik nog niet! Gelijk wat gratis folders aangevraagd en aangemeld voor de nieuwsbrief.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk eens in het routetopic van KW1984, ik denk dat je daar al heel veel uit kunt halen.

Ik vind het wel bijzonder dat je in SF begint als je Washington en Oregon wilt bezoeken, maar het geeft je wel de gelegenheid om ook Lassen Volcanic NP en de Redwoods te beozeken. Is dat ook de bedoeling? Voor die laatste en voor Crater Lake kun je ons 2015-verslag eens bekijken, en voor de parken in Washington en Oregon heb je misschien iets aan ons 2006-verslag.

Marianne
José Huntjens
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 nov 2004, 10:04
Locatie: Landgraaf

Re: Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door José Huntjens »

Bedankt voor jullie reacties! Folders heb ik gelijk aangevraagd, is een goede tip.
Wij vliegen op San Francisco om dat ik daarvoor een zeer goede aanbieding gevonden had. Monterey hebben we al gezien en is inderdaad een heel leuk stadje. Ook in Lassen zijn we al geweest. Daar hebben we een supertijd met zeer mooi weer gehad!
We houden best wel van het strand, maar hebben ook wel vaak pech met de 'gloom' die langs de kustlijn hangt... Dus voor de bezoekjes aan de kust moeten we nog een alternatief vinden, mocht dat nodig zijn.
Of we tot aan Seattle komen weet ik nog niet. Oregon heeft zo te zien en horen zeer veel te bieden. Dus misschien alleen Mount St. Helens en Mount Rainier.
En op de terugreis in ieder geval John Day Fossil Beds, Painted Hills, Crater Lake en Lake Tahoe.
En als het niet al te duur is een paar dagen S.F. Na 3x nog altijd een van onze favoriete steden!
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4238
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door ingrid14 »

Om helemaal tot Seattle te gaan, lijkt me ook wat veel.
In 2016 gingen wij van Seattle naar SF in 3 weken (voor ons verslag zie onderschrift) en we hebben al veel keuzes moeten maken.

De kust ten noorden van San Francisco (via Fort Bragg) vond ik erg mooi. Oregon Coast heb ik zelf nog niet gedaan (wij kozen voor Lassen in 2016)

Moest je Mt St Helens en Mt Rainier willen toevoegen:
Vanaf vb Portland kan je via Mt St Helens naar Mt Rainier op 1 dag.
Voor een bezoek aan Mt Rainier zou ik toch zeker 1 volle dag voorzien, dus 2 nachten.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door Old Faithful »

Met slechts één hele dag voor Mount Rainier N.P. wordt het al heel moeilijk, misschien wel onmogelijk, alle delen van het park te bezoeken.

Als je zover noordelijk wilt gaan, zou ik zeker overwegen in San Francisco te beginnen en in Seattle te eindigen, of andersom.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Eerste keer Oregon-Washington

Bericht door Almere vak V »

Wat raad ik aan?? Om minstens 4 keer per jaar te gaan. Wat wij ook doen...

Ik zit nu in Seattle voor mn werk. Enorm snertweer. Maar de hele stad lijkt elektrisch geladen na de overwinning van de Seahawks afgelopen avond. Geweldig om mee te maken. Ik vind Seattle sowieso een aparte stad met een aparte sfeer. Ik zou de stad dan ook zeker niet links laten liggen zoals hierboven beweerd wordt. Hetzelfde geldt trouwens voor Portland.

Als mensen hier om info maken heb ik een standaard lijstje met dingen die ik zeker zou doen. Maar ik begrijp best dat je ook hier keuzes in zult moeten maken. Dat is ook niet erg. Kan je nog een keer terug... :wink:

Tips heb ik niet echt voor je. Daarvoor ben ik een tikkie te bevooroordeeld als het over Washington State en zeker Oregon gaat.

Daarom gooi ik m er nog maar een keer in, zoek wat uit en plak het erin...

Oregon:
- Columbia River Gorge. Absolute must. Dan kom je ook meteen langs Multnomah Falls. Neem even de tijd om het verhaal over de trouwerij te lezen. Rij vandaaruit door naar John Day Fossil Beds.
- Painted Hills. Belachelijk gave plek. Sta echt elke keer weer met open mond te kijken.
- Als je echt door wilt rijden kan je ook nog naar Hells Canyon rijden. Ligt wel tegen de grens van Idaho aan. Diepste canyon van de US.
- Mocht je een boekenwurm zijn. Of gewoon belachelijk veel boeken willen zien. Powells Bookstore in Portland. Grootste boekenwinkel ter wereld.
- Mocht je hiervan honger krijgen. Je breekt je nek over de Foodtrucks in Portland. Top om er een paar te proberen. Kleine hapjes voor een paar dollar. Je blijft proberen en dus eten...
- Ook in Portland, de Japanse tuinen. Erg mooi om te zien.
- De Pacific kust in Oregon is adembenemend. Rij gewoon langs de US101 naar beneden of omhoog. Net wat je wil. De Coast trail. Stadjes als Depoe Bay en Newport geven je het gevoel terug in de tijd te gaan. Als je van vis of krab houdt met je hier zijn. Bizar lekker en onvoorstelbaar groot.
- Ook kan je hier opstappen voor walvissafari's. Bizar om te zien hoe groot die beesten zijn.
- Mocht je de 101 doen, dan zijn er diverse parkeerplaatsen voor een adembenemend uitzocht. Maar vaak staan er ook vrijwillgers om walvissen te tellen. Zij weten je precies uit te leggen waar je op moet letten. Ook killerwhales en zeeleeuwen kun je zo zien.
- Mocht je naar een strand willen, Cannon Beach!! Vergaap je aan Haystack Rock. En mocht het laat worden, geniet van de ondergaande zon en maak een kampvuur op het strand.
- Mocht je bij Lincoln City in de buurt komen. In augustus en september houden ze daar met grote regelmaat vliegerfestivals. Klink heel kinderachtig. Maar de "vliegertjes" zijn zeker niet van dat formaat.
- Mount Hood National park ook erg leuk om te doen. Zoals ze zelf zeggen, je kunt hier 11 maanden per jaar skiën. Alleen in augustus is het wat papperig.
- Silver Falls State Park. Park wat bijna niemand kent. Maar je kunt hier uren dwalen van de ene naar de andere waterval zonder iemand tegen te komen.
- Oregon wordt de Green State genoemd. Rij ver genoeg naar het oosten en je staat toch echt aan het begin van een woestijn.
- Crater lake hoef ik niks over te vertelen. Fantastisch plek waar je jezelf dagen kunt vergapen aan het uitzicht en aan de kleur blauw.
- Oregon Prehistoric Gardens. Leuk om te doen met de dino's. Mijn jongste dacht dat ze in Jurassic Parc terecht was gekomen.
- Ook leuk voor kinderen, Shaniko. Een soort van Wild West Gohst town.
- Eugene, echt universiteits stadje. Lijkt één grote campus. Zeker als de Ducks spelen één groot feest.
- Mocht je van shoppen houden. Rondom Portland breek je je nek over shopping malls. Wil je van je geld af dan moet je op Washington Square zijn of in het Clackamass Town Centre. Ben je iets zuiniger op je centjes. Rijd dan over de I5 naar het zuiden en bij Woodburn vind je een belachelijk grote Outletmall.

Washington State:
- Seattle is een geweldige stad. Heeft een aparte vibe die ik in geen enkele andere stad in de US ben tegen gekomen. Muziekscene is er heel groot en je kan er fantastisch eten.
- Maar je hebt ook gewoon leuke uitjes. Pike Place Market is erg grappig om een keer te doen. Net als de Space Needle.
- Als je nog niet lang genoeg in het vliegtuig hebt gezeten is het Boeing Museum wellicht iets voor je.
- Maar wat voor mij Seattle echt speciaal maakt zijn de Seahawks. Mocht je geld te veel hebben en een paar oordopjes (geen geintje...) vanaf tweede week september begint het NFL seizoen. Je weet niet wat je overkomt. Mocht je iets minder te besteden hebben en wat relaxter naar een wedstrijdje willen kijken. Dan zijn de Mariners een aanrader. Relaxed een beetje honkbal kijken, hapje eten en beetje ouwehoeren. Niet voor niets de favourite pass time in de US.
- Ook kan je naar een collegewedstrijd gaan. Vergis je hier niet in. Zowel in Oregon als in Washington beschikken ze over de beste teams van het land. Stadions zijn standaard uitverkocht. Prijzen van kaartjes gaan daar al vlug over de $100.
- Olympic National Parc is ook een aanrader, net als het Hoh Rain Forest.
- Een mooie route om te rijden is de North Cascades Highway. Al moet ik zeggen er zijn zoveel mooie routes.
- Hetzelfde geldt voor de bergen Mount Rainier is geweldig. Maar zo zijn er wel meer bergen die top zijn.
- Wel apart vind ik Mount St Helens. Blijft een bizar gezicht dat je gewoon echt kunt zien dat de top er finaal is afgerukt.
- Ook mooi Shoqualmie Falls. Bekend van Twin Peaks.

Ik kan me maanden vermaken in Oregon en Washington en komen er dan ook al jaren. Alles gaat hier relaxed. Ik hou niet zo van het gejaagde van NY of Chicago. Dat relaxte vind je zelfs terug in Seattle en Portland.

Mocht je meer willen weten, laat maar horen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer