Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Wij hebben voor juni/juli 2019 leuke tickets kunnen scoren naar San Francisco. Aanvankelijk wilden we een 'standaard'-rondje ZW maken, maar dat hebben we al een keer gedaan, dus nu hebben we sterke interesse in Oregon en Washington (voor ons nieuw gebied). We willen dit doen met een camper, mede omdat we met ons 4-jarige dochter reizen en ons dat wel leuk/makkelijk lijkt, zeker in dit gebied.

Zoals meestal willen we weer (te) veel zien in (te) weinig tijd. Daarom hoop ik dat jullie kunnen helpen met het maken van keuzes?!
Onderstaand een voorlopige route. De overnachtingsplekken lijken niet altijd even logisch, dit komt dan bijvoorbeeld omdat we de reistijd willen spreiden (rijtijd per dag beperken en/of 'rust' inbouwen). We hebben helaas niet zo veel tijd, omdat de tickets al vastlagen en we later pas bedachten dit (grote) rondje te maken.

De voorlopige route:
Dag 1: Almere/Amsterdam - San Francisco (overnachting bij airport, verplicht)
Dag 2: San Francisco - Vacaville/Willows (camper pas 's middags op te halen, afhankelijk van vertrektijd kijken we hoe ver we komen)
Dag 3: Vacaville/Willows - Klamath Falls (via Lassen Volcanic)
Dag 4: Klamath Falls - Bend (via Crater Lake)
Dag 5: Bend ('rustdag')
Dag 6: Bend - Portland (via The Dalles/River Gorge)
Dag 7: Portland (dagje stad)
Dag 8: Portland - Mt. Rainier (evt. via Mt. St. Helens)
Dag 9: Mt. Rainier - Seattle
Dag 10: Seattle (dagje stad)
Dag 11: Seattle - Cannon Beach
Dag 12: Cannon Beach - Coos Bay (via Dunes)
Dag 13: Coos Bay ('rustdag')
Dag 14: Coos Bay - Eureka
Dag 15: Eureka - Santa Rosa (camper volgende dag inleveren, dus willen max. 1 uur van SF zitten)
Dag 16: Santa Rosa - San Francisco (camper inleveren, daarna na downtown hotel
Dag 17: San Francisco (laatste 3 nachten in San Francisco, als afsluiter van vakantie en om 4th of july te vieren)
Dag 18: San Francisco (4th of July)
Dag 19: San Francisco - vertrek vliegtuig
Dag 20: aankomt in Amsterdam/Almere

Zoals gezegd reizen we met een 4-jarige, en blijven dus graag af en toe (tenminste) 2 nachten op een plek. Ook zijn we daarom niet van de lange hikes, maar liever wat kortere stopjes/wandelingen. San Francisco zijn we al een keer geweest, de rest allemaal nog niet. Olympic NP hebben we (met pijn in het hart) alvast geschrapt, wordt anders helemaal te veel (en natuurlijk missen we nog 1001 andere dingen in deze route).

De vragen:
- Is het te doen, of willen we echt teveel?
- Als we moeten kiezen, wat zouden jullie dan schrappen?
- Zijn de overnachtingsplekken enigszins logisch, mede gezien spreiding van reistijd etc.
- Mt. Rainier of Mt. St Helens? Of toch allebei?
- Hebben jullie tips voor kindvriendelijke campings, voorkeur met (verwarmd) zwembad en speeltuin?
- Hebben jullie campingtips voor Portland/Seattle, vanwaar downtown goed te bereiken is?

Ik hoop op jullie bijdragen, alvast bedankt daarvoor. Ik heb uiteraard ook al zeer veel waardevolle tips uit de andere topics gehaald, dus ook bedankt voor het delen van al die kennis!
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik begrijp de rustdagen wel maar aan de andere kant kun je met een camper natuurlijk ook prima elke dag een stuk rijden, je hebt je huis immers bij je.
Ik zou met de tijd die je hebt niet zowel Portland als Seattle doen. Een stad is sowieso niet handig met een camper. Het zal je relatief veel tijd kosten.
Mt St Helens en Mt Rainier zijn niet met elkaar te vergelijken. Kijk voor beide eens in ons 2006 verslag. Je hebt nu voor geen van beide tijd.
Het laatste stuk is erg gehaast. Wij reden dat in 2015, toen hadden we er meer tijd voor maar we vonden het toch nog te weinig

Waarom niet overnachten in de parken? Daar sta je vask heel mooi en goedkoop.

Marianne
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Dank voor het meedenken! Met ze 2-en zouden wij waarschijnlijk inderdaad meer rijdagen hebben, maar met onze dochter vinden we het wel prettig om af en toe even niet te hoeven rijden etc. We zitten er inderdaad aan te denken om alles boven Portland over te slaan, dus direct na Portland richting de kust te gaan en af te zakken naar beneden. Eventueel willen we dit nog tijdens de reis zelf besluiten, afhankelijk van hoe alles verloopt. Is dat mogelijk, of is het toch wel aan te raden de campings alvast vast te leggen?
Niet overnachten in de parken is vooral om de reistijd te spreiden. Als we in Lassen overnachten kunnen we dag daarna pas naar Crater Lake, en na daar te hebben overnacht naar Bend, maar dat zou dan dus ten koste gaan van een (rust)dag Bend. We nemen het in overweging.

Ik lees zeker even jullie verslag van 2006, dank voor de tip.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Martin & Marianne »

KW1984 schreef:Als we in Lassen overnachten kunnen we dag daarna pas naar Crater Lake, en na daar te hebben overnacht naar Bend, maar dat zou dan dus ten koste gaan van een (rust)dag Bend.
Sla dan Lassen over; om dat op weg van Vacaville naar Klamath Falls te doen heeft weinig zin. En je bent er ook wel erg vroeg in het jaar. Maar als je elders iets schrapt (bijvoorbeeld Seattle) heb je meer tijd voor dit stuk.

Marianne
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

We hopen de eerste dag tot in Willows te geraken. Dan de volgende dag op tijd vertrekken, en is het een ruime 1,5 uur rijden naar Lassen. Daar zouden we dan paar uurtjes door kunnen brengen om daarna nog ca. 3 uur naar Klamath te rijden (arriveren einde middag). Volgende dag kunnen we er dan de hele dag over doen om (in etappes) van Klamath via Crater Lake naar Bend te rijden.

Maar het is inderdaad wel erg druk, vooral aan begin vd vakantie. Dus als we alles boven Portland schrappen nemen we voor dit deel waarschijnlijk een dag extra inderdaad.

Het liefst doen we het op de bonnefooi, zodat we ter plekke het plan nog kunnen wijzigen. Iemand daar ervaring mee? Is er doorgaans plek op RV Sites in die omgeving (tweede helft juni)?
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Elendan »

Volg ook even dit topic. Ben van plan om half juni tot en met eerste week juli op SFO te vliegen en dan naar Oregon te rijden. Heb al meer dan genoeg gevonden om ook niet verder dan Portland te rijden. Zelfs dat wordt al krap ben ik achter, zoveel moois onderweg :).

Willows is best een eind rijden als je die dag ook nog boodschappen moet halen en pas ergens in de middag weg kunt rijden. Maar jullie nemen de snelweg dan neem ik aan? Misschien kun je net als ons de ronde andersom rijden. We hebben 3 weken en willen heen langs de kust incl. Redwoods en dan vanaf Portland landinwaarts weer terug zodat het hopelijk wat beter weer is bij Crater Lake en Lassen.
Wij gaan alles wel op de bonnefooi doen, omdat we willen kunnen switchen naar gelang het weer en stoppen gewoon voor een overnachting als het uitkomt.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Leuke plannen! Wellicht komen we elkaar dan tegen :D .
Is ook ons dilemma dat er tot Portland al zoveel te zien is, maar als ik toch in de buurt ben vind ik het ook wel leuk om Seattle even te zien (daar zal ik anders waarschijnlijk niet meer zo snel komen). Zoals gezegd is dingen schrappen niet ons sterkste punt...
Maar als jullie 3 weken hebben dan moet best een leuk rondje incl. Washington te maken zijn toch?

Willows is inderdaad wel erg ambitieus, dan moeten we bij de verhuurder als eerste aan de beurt zijn, snel op pad kunnen en alles meezitten (via snelweg). Zal hem waarschijnlijk wel niet worden, dus houdt er serieus rekening mee dat we (veel) minder ver geraken.

We hebben inderdaad ook overwogen om het rondje andersom te maken, zijn we ook nog niet helemaal uit. Misschien ook rekening houdend met het weer. Overweeg zelfs nog om een rondje zuid-west als back-up te maken, als het weer in NW dan niet goed is rijden we toch maar naar het zuiden... 8)
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Franciscus »

Ik weet niet precies hoe druk het in juni zal zijn. Wellicht zijn er andere forumleden die hier ervaring mee hebben.
Tijdens onze reis, juli 2017, waren de campings langs de kust en bij de Redwood parken allemaal vol. Enkele hebben dan nog 'first come - first serve' plaatsen maar die zijn dan ook niet zo gemakkelijk aan te komen.

Via https://oregonstateparks.reserveamerica.com/ kun je campings in Oregon bekijken, je kunt daar ook, per datum, zien hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn. Als je dat een beetje in de gaten houdt kun je tijdig een plek reserveren als het vol dreigt te raken. Bij annuleren ben je ook alleen je reservation-fee van 8 dollar kwijt. Dus het valt te overwegen om sowieso te reserveren en als je t.z.t. toch andere keuzes maakt alsnog te annuleren.

Verder is het goed te weten dat de kustweg schitterend is maar ook tijdrovend, het is veelal tweebaansweg, door dorpen heen en met heel veel bochten. Een normale gemiddelde snelheid halen valt hier niet mee.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Martin & Marianne »

Als je een rondje ZW overweegt zou ik in dat geval wel de campings in de parken reserveren. Als je meerdere nachten per camping hebt betaal je de annuleringsfee per reservering dus dat is nog te overzien. Uitwijken naar een camping buiten een park kost je veel meer. Reserveren voor de parken kan 6 maanden van te voren dus kijk alvast eens naar de mogelijkheden.
Hoe druk het is in het noordwesten weet ik niet, maar zeker langs de kust zal het wel druk zijn.
Op de NPS-sites staat vaak wel een indicatie van de drukte. Maar buiten de parken valt het wellicht mee. Ik zou zelf met een camper het liefst in de parken staan en dus wel reserveren.
Als Seattle een must is kun je ook nog overwegen om Portland over te slaan; dat geeft je meer ruimte wat je zeker in het begin wel nodig hebt.
KW1984 schreef: We hebben inderdaad ook overwogen om het rondje andersom te maken, zijn we ook nog niet helemaal uit. Misschien ook rekening houdend met het weer. Overweeg zelfs nog om een rondje zuid-west als back-up te maken, als het weer in NW dan niet goed is rijden we toch maar naar het zuiden... 8)
Het gaat niet alleen om het weer, maar vooral om de sneeuw die er nog kan liggen. De weg bij Crater Lake is bijvoorbeeld vaak pas in juni open. Of zelfs in juli. Heb je ons 2006-verlsag al bekeken? Wij hadden toen half juli nog veel sneeuw in de parken.

Het zuidwesten is ook prachtig in juni, zie bijvoorbeeld ons 2013-verslag voor Sequoia en Yosemite begin juni.

Marianne
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Franciscus »

Elendan schreef:We hebben 3 weken en willen heen langs de kust incl. Redwoods en dan vanaf Portland landinwaarts weer terug zodat het hopelijk wat beter weer is bij Crater Lake en Lassen.
Het is verstandig om je planning mee te nemen dat het niet zeker is dat Lassen Highway (de doorgaande weg) in juni al open is. De opening van deze weg is volledig afhankelijk van de weersomstandigheden. In sommige jaren is hij al in mei open, in andere jaren pas ver in juli. Op de Lassen NPS site kun je de actuele stand van zaken volgen en ook een overzicht vinden van de openingsdata in afgelopen jaren.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
Marlies
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 aug 2006, 15:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Marlies »

Zelf zou ik de route uit je eerste bericht met een 4-jarige wat te ambitieus vinden. In de zomer van 2017 zijn we op pad geweest met onze kinderen (toen 2 en 4 jaar) en in de zomer van 2019 staat opnieuw een rondje met een camper op de planning (dan zijn ze 4 en 6 jaar). Onze route voor de zomer van 2019 zal (nog) rustiger zijn dan die in 2017, omdat we uit ervaring weten dat het 'rijden' inclusief kleine stops vaak langer duurt dan verwacht (zeker langs de kust van Oregon en in de parken) en de kinderen het heerlijk vinden om zoveel mogelijk tijd buiten te kunnen besteden. Een tip die mij erg geholpen heeft bij het plannen van de route is om je reisschema per dag uit te schrijven (ook al is de route nog globaal) en daarbij vooral te kijken naar de verwachte reistijd (reken met een camper +20% tov de reistijden via bijvoorbeeld google maps). In mijn oorspronkelijke planning voor 2017 zaten meerdere dagen (soms zelfs achter elkaar) met reistijden van meer dan 3, 4 en zelfs 5 uur. Op basis daarvan heb ik toen de nodige aanpassingen gemaakt in de route.

Wanneer je de reis beperkt tot de hoogte van Portland dan denk ik dat je nog steeds een prachtige reis kunt maken en meer tijd hebt om te genieten van alle mooie plekken (minder km's die gereden moeten worden). Rond Bend is bijvoorbeeld zoveel te zien / te doen dat je makkelijk drie dagen kunt vullen. Ook kun je nog denken aan Silver Falls SP, Smith Rock SP, John Day Fossil Beds NM en wanneer je Mt. St. Helens en Mt. Rainier zou schrappen dan is het in mijn ogen ook de moeite waard om de omgeving rond Mt. Hood te verkennen. Wij hebben daar bijvoorbeeld een mooie wandeling gedaan naar Mirror Lake (precies goed voor een 4-jarige).

Qua campings hebben we zelf vaak gekozen voor overnachtingen in de parken af en toe afgewisseld met een camping met een speeltuin / (verwarmd) zwembad. De kinderen hebben zich op alle campings prima vermaakt. Overnachten in de parken heeft het voordeel dat je soms zowel aan het einde van de middag als de volgende ochtend in relatieve(re) rust de meest bekende punten kunt bezoeken. Bijvoorbeeld bij Crater Lake heeft dit voor ons heel goed gewerkt (laat in de middag was er veel rook van bosbranden in de buurt... je kon het meer vanaf de rim niet eens zien, de volgende ochtend was het strak blauw en een prachtig uitzicht). Veel plezier met de verdere voorbereidingen!
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Wat een goede en nuttige tips! Inmiddels veel van de USA gezien maar nog niet in deze regio en niet met een camper, dus zeer waardevol!
Ook heel prettig om ervaringen te lezen van iemand met kinderen in dezelfde leeftijdscategorie! De reis moet immers voor ons allemaal leuk zijn... :wink:
Franciscus schreef: Tijdens onze reis, juli 2017, waren de campings langs de kust en bij de Redwood parken allemaal vol.

Via https://oregonstateparks.reserveamerica.com/ kun je campings in Oregon bekijken, je kunt daar ook, per datum, zien hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn. Als je dat een beetje in de gaten houdt kun je tijdig een plek reserveren als het vol dreigt te raken. Bij annuleren ben je ook alleen je reservation-fee van 8 dollar kwijt. Dus het valt te overwegen om sowieso te reserveren en als je t.z.t. toch andere keuzes maakt alsnog te annuleren.
Martin & Marianne schreef:Als je een rondje ZW overweegt zou ik in dat geval wel de campings in de parken reserveren. Als je meerdere nachten per camping hebt betaal je de annuleringsfee per reservering dus dat is nog te overzien. Uitwijken naar een camping buiten een park kost je veel meer. Reserveren voor de parken kan 6 maanden van te voren dus kijk alvast eens naar de mogelijkheden.
Hoe druk het is in het noordwesten weet ik niet, maar zeker langs de kust zal het wel druk zijn.
Op de NPS-sites staat vaak wel een indicatie van de drukte. Maar buiten de parken valt het wellicht mee. Ik zou zelf met een camper het liefst in de parken staan en dus wel reserveren.
Marianne
Had niet gedacht dat het zó druk zou zijn. Inderdaad een goed idee om een aantal must-haves te boeken met het risico alleen de reserveringsfee te verliezen, daar kom ik nog wel overheen. Die website ga ik zeker even raadplegen!
Martin & Marianne schreef: Het gaat niet alleen om het weer, maar vooral om de sneeuw die er nog kan liggen. De weg bij Crater Lake is bijvoorbeeld vaak pas in juni open. Of zelfs in juli. Heb je ons 2006-verlsag al bekeken? Wij hadden toen half juli nog veel sneeuw in de parken.

Het zuidwesten is ook prachtig in juni, zie bijvoorbeeld ons 2013-verslag voor Sequoia en Yosemite begin juni.
Met het weer bedoel ik inderdaad ook de sneeuw. Jullie verslag inmiddels grotendeels gelezen en viel mij inderdaad op dat er nog best veel sneeuw lag. Nu hoeven wij lang niet alle trails/hikes/etc te kunnen bezoeken, maar dat het park en de hoofdweg in ieder geval open is dat is toch wel een must.
Yosemite en Sequoia zijn we geweest en vinden we beide schitteren. Voor nu zouden we dan alleen voor Yosemite kiezen. Maar we willen toch wel erg graag wat nieuws zien, en het Noordwesten lijkt ons schitterend, zeker als ik de verslagen zo zie.
Marlies schreef:Een tip die mij erg geholpen heeft bij het plannen van de route is om je reisschema per dag uit te schrijven (ook al is de route nog globaal) en daarbij vooral te kijken naar de verwachte reistijd (reken met een camper +20% tov de reistijden via bijvoorbeeld google maps). In mijn oorspronkelijke planning voor 2017 zaten meerdere dagen (soms zelfs achter elkaar) met reistijden van meer dan 3, 4 en zelfs 5 uur. Op basis daarvan heb ik toen de nodige aanpassingen gemaakt in de route.
Goede tip! Ik ga het inderdaad goed uitschrijven incl. de nodige tussenstops en de 20% opslag. Dan worden we waarschijnlijk zelf gedwongen tot het schrappen van dingen...
Marlies schreef:..en wanneer je Mt. St. Helens en Mt. Rainier zou schrappen dan is het in mijn ogen ook de moeite waard om de omgeving rond Mt. Hood te verkennen. Wij hebben daar bijvoorbeeld een mooie wandeling gedaan naar Mirror Lake (precies goed voor een 4-jarige).
Dat zou een goed alternatief kunnen zijn. Fijn om te lezen dat de wandeling naar Mirror Lake precies goed is voor een 4-jarige!
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door WeernaardeVS »

Wij hebben afgelopen jaar ook een rondje Oregon / Washington gemaakt (met tent) vanuit SF, maar hadden 5 weken de tijd. Dochter is wel al een stuk ouder, maar wij zouden zeker de rijtijden wat korter gehouden hebben als zij jonger was geweest en regelmatig iets langer op een plek blijven. (minimaal 2 nachten).

Wij staan er misschien iets anders in, maar een zwembad en speeltuin was voor ons nooit een eis. Onze ervaring is dat dochter zich prima vermaakte op een campground met bv wat takken, stenen, rondstruinen, een beekje, klauteren op de rotsen etc. Volgens mij hebben KOA campgrounds regelmatig een zwembad, maar wij hebben niet op KOA's gestaan. Wij staan liever in de NP's of SP's. Soms is er bij zo'n campground ook wel eens een speeltuintje/plek.

Bij Bend kan ik Tumalo State Park aanraden. Een klein SP, camping zit aan de ene kant van de weg, "recreatiegebied" aan de andere zijde. Op de campground was wel iets van een speeltuintje, maar ik weet niet meer precies wat. De day use area was heel leuk. Bos, grasveldjes, volgens mij ook nog iets van een klimding of zo. De grote trekker daar is de rivier, waar je in kunt spelen en met een band drijven. Watertemperatuur was in juli goed te doen, maar eventueel koop je een wetsuit bij de decathlon. Hele groepen kinderen kwamen daar spelen in het water.

Silver Fall SP is ook leuk. Naast alle watervallen waar je langs kunt lopen en eventueel kunt spelen, loopt er langs de campground een rivier. Ook daarin spelen kinderen. Waterstand was eind juli dit jaar heel laag.

Eureka vonden wij niet zo'n leuk stadje, ondanks de mooie muurschilderingen. Het voelde een beetje "unheimisch" aan voor ons.

Mocht je bij Mount St Helens komen, bij het Swift reservoir zitten een paar campgrounds aan het water, beheert door de energie maatschappij aldaar. Een plek aan het water is daar fantastisch en je kunt ook in dit meer zwemmen, spelen, varen.

De kustroute was mooi, maar wij hebben een week lang in de mist gereden. Iets meer naar het binnenland scheen de zon en was de temperatuur een stuk lekkerder. Redwood NP vonden wij fantastisch en zeer de moeite waard. Er zijn daar veel korte trailtjes, die heel leuk zijn om met kinderen te lopen en soms bijna magisch/sprookjesachtig zijn.

Langs de kust kun je ook nog kijken waar je goed kunt "tidepoolen". Ik weet het even niet meer uit mijn hoofd waar dat leuk was op het stuk onder Portland. Houdt dan rekening met de getijden, want je hebt wel laag water nodig. Wij hebben bv grote zeesterren en anemonen gezien. Echt heel leuk voor kinderen.

Wij zijn 10 juli 2017 gestart en het bleek dat de meeste campgrounds gewoon vol waren. Niet alleen die bij de kust, maar ook bv Tumalo SP. Mogelijk dat privécampgrounds nog wel plek hebben, maar wij zagen eigenlijk alleen borden "vol".
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Almere vak V »

Silver Falls SP is bij mijn kinderen al jarenlang een grote favoriet. Zeker bij mijn jongste (14). Is er minimaal een keer in de meivakantie te vinden en in de zomervakantie zelfs meerdere keren. Zoals hierboven al gezegd. Altijd met een groep kinderen. Zeker de afgelopen zomer waarin het bloedheet was!! Ook Mt Hood is altijd leuk om te doen. Zeker als het al lekker weer is en er nog een flink pak sneeuw ligt.

Dan wat er gezegd wordt over de mist. Hou hier absoluut rekening mee. Denk ook niet gaandeweg de dag zal de mist wel verdwijnen. Gaat niet gebeuren. Ook wij laten ons er nog (steeds...) door verrassen. Zelfs afgelopen meivakantie nog. Wij gaan of naar Lincoln City of naar Cannon Beach. Dit keer de laatste. Tegen de 30 graden. Pap, ik wil naar Rich en Barbra in Cannon Beach want het is mooi weer. Leuk!! Gaan we ze verrassen. Wij naar Cannon Beach toe. Voor ons toch gauw een ritje van 2 uur. Maakt niet uit. Mooi ritje. Dwars door Portland en dan dwars door Clatsop State Forest naar Cannon Beach. En niet te vergeten je rijdt over de 26 dus je komt langs Camp 18. Eén van onze favoriete restaurants. Letterlijk tot 1 mijl voor de kust 30 graden. In 1 mijl tijd daalde de temperatuur met 20 graden. Rich en Barbra waren blij verrast dat we er waren. Wij waren ook verrast...

En blij dat ze open haard aan hadden!!

Die mist kan echt dagen blijven hangen. Dus laat je goed informeren voordat je deze route gaat rijden. Of zorg ervoor dat je de route ook andersom kunt rijden. Dan heb je in ieder geval twee kansen.
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

WeernaardeVS schreef:... hadden 5 weken de tijd...
.. een zwembad en speeltuin was voor ons nooit een eis. Onze ervaring is dat dochter zich prima vermaakte op een campground met bv wat takken, stenen, rondstruinen, een beekje, klauteren op de rotsen etc...

...Tumalo State Park...Silver Fall SP is ook leuk...bij het Swift reservoir zitten een paar campgrounds aan het water..
...Langs de kust kun je ook nog kijken waar je goed kunt "tidepoolen"...
Wat een luxe, 5 weken! Helaas hadden we de tickets al geboekt en daarna pas de keuze gemaakt om deze route te doen, anders hadden we zeker wat meer tijd genomen.

We hebben de 'fout' gemaakt om dit jaar met onze dochter naar Florida te gaan, incl. Disneyworld en hun waterparken. Ik ben bang dat dit nu haar referentiekader is (heeft het er bijna dagelijks over). Maar zwemmen in de natuur is natuurlijk minstens net zo leuk, althans dat vond ik vroeger wel. Dus hoop haar dat ook bij te brengen. Dus dit zijn zeer welkome tips! Maar af en toe een zwembadje/speeltuin ontkomen we denk ik niet aan...
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Almere vak V schreef:Silver Falls SP is bij mijn kinderen al jarenlang een grote favoriet. Zeker bij mijn jongste (14). Is er minimaal een keer in de meivakantie te vinden en in de zomervakantie zelfs meerdere keren. Zoals hierboven al gezegd. Altijd met een groep kinderen. Zeker de afgelopen zomer waarin het bloedheet was!! Ook Mt Hood is altijd leuk om te doen. Zeker als het al lekker weer is en er nog een flink pak sneeuw ligt.

Dan wat er gezegd wordt over de mist. Hou hier absoluut rekening mee. Denk ook niet gaandeweg de dag zal de mist wel verdwijnen. Gaat niet gebeuren. Ook wij laten ons er nog (steeds...) door verrassen. Zelfs afgelopen meivakantie nog. Wij gaan of naar Lincoln City of naar Cannon Beach. Dit keer de laatste. Tegen de 30 graden. Pap, ik wil naar Rich en Barbra in Cannon Beach want het is mooi weer. Leuk!! Gaan we ze verrassen. Wij naar Cannon Beach toe. Voor ons toch gauw een ritje van 2 uur. Maakt niet uit. Mooi ritje. Dwars door Portland en dan dwars door Clatsop State Forest naar Cannon Beach. En niet te vergeten je rijdt over de 26 dus je komt langs Camp 18. Eén van onze favoriete restaurants. Letterlijk tot 1 mijl voor de kust 30 graden. In 1 mijl tijd daalde de temperatuur met 20 graden. Rich en Barbra waren blij verrast dat we er waren. Wij waren ook verrast...

En blij dat ze open haard aan hadden!!

Die mist kan echt dagen blijven hangen. Dus laat je goed informeren voordat je deze route gaat rijden. Of zorg ervoor dat je de route ook andersom kunt rijden. Dan heb je in ieder geval twee kansen.
Haha jammer hoe zo'n spontaan tripje door de mist toch in duigen kan vallen. Die mist ben ik wel een beetje huiverig voor, dit maakt natuurlijk een wereld van verschil! Het zou dan inderdaad handig zijn om de route ter plekke aan te kunnen passen. Als er mist is, is dit dan vaak voor een langere periode (meerdere dagen)? En kun je ergens op afstand zien hoe de echte situatie ter plekke is (webcams etc, zoals op de sneeuwpistes)?

Mt. Hood en Silver Park SP zou ik graag inpassen als wij Wahington schrappen. Hoe Silver Park in te passen weet ik echter nog niet, omdat deze eigenlijk 'middenin' ons rondje liggen.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Almere vak V »

Voor ons is Oregon thuiskomen. We komen er meerdere keren per jaar. Door omstandigheden kunnen we niet verhuizen. Anders hadden we er al lang gewoond. Ze zijn er vaak genoeg geweest met fantastisch weer. Dus niet zeuren zullen we dan maar zeggen... :wink:

Weersvoorspellingen in Oregon zijn over het algemeen betrouwbaarder dan in Nederland. Vraag me niet waarom. Hoe vaak ik al niet de discussie heb gehad met vrienden over het wordt morgen slecht weer terwijl het 25 graden en strak blauw is, of andersom. Kan ik niet meer tellen. En dan de dag erop regent het echt alsof het nooit meer ophoudt. Zeker afgelopen jaar is de zomer lang en heet geweest in Oregon. Wij hadden in de meivakantie al een paar dagen fantastisch weer. Daarom er nooit aan gedacht dat het aan de kust wel is mistig zou kunnen zijn. Dus niet gekeken en in de auto gestapt. Ik weet niet hoe je het uit moet leggen. Maar je hebt mist, en dan weet je dat het die dag supermooi weer gaat worden. Maar je hebt ook mist als je die ziet dan weet je, dit wordt de rest van de dag niet meer beter. Over die laatste mist heb ik het. Blijft ook over de zee hangen, komt net een mijl landinwaarts, niet meer en niet minder en blijft de hele dag, soms dagen hangen.
In San Francisco heb je dat ook. Fantastisch weer. En dan komt in eens de mist binnen rollen. En klaar ben je.

Het idiote is dat als je anderhalve mijl landinwaarts rijdt fantastisch weer hebt. Maarja, als je een beach house hebt recht voor Haystack Rock dan heb je daar niet zo heel veel aan. Maar andersom hebben we daar de meest fantastische dagen gehad. Met waanzinnig weer. Geweldige avonden op het strand. Dus we klagen niet.

Dat is ook meteen jullie nadeel. Ik kom er met mijn gezin 4 keer per jaar. En voor mijn werk kom ik tientallen keren per jaar in Amerika. As we speak zit ik in het vliegtuig naar Atlanta te wachten totdat we opstijgen want ik moet vanavond in Nashville aan het werk. Jullie moeten keuzes maken. Ik kan 100 dingen opnoemen die je in Oregon "moet" gaan doen of in Washington State om maar een andere nog niet ontdekte staat te noemen. Maar ik begrijp dat je de hoogtepunten wilt doen. En dat je daar maar een beperkte tijd voor hebt. Zoals ze in Oregon zeggen, relax, take your time, and come back!
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Elendan »

Leuke plannen! Wellicht komen we elkaar dan tegen :D .
Maar als jullie 3 weken hebben dan moet best een leuk rondje incl. Washington te maken zijn toch?
We doen het graag rustig aan en houden erg van het idee om te kunnen veranderen onderweg. Daarom plannen we onze rondjes liever wat kleiner, maar mocht het zou uitkomen, dan belanden we misschien nog wel in Washington. En wie weet komen we elkaar onderweg tegen :thumbup:

En zoals je ook al aangaf misschien is een tweede route een goed alternatief.
Ik weet zeker dat we nog veel vaker naar de VS zullen gaan, dus ik ben meestal al met wat meer routes tegelijk bezig (bv. Phoenix of richting Yelowstone) het houdt niet op met keuzes maken.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door Elendan »

En nog bedankt voor de tip Franciscus, we zullen de Lassen NPS site in de gaten houden. Nu gok ik erop dat de Lassen Highway ergens in de eerste week van juli open is. En we houden van 'first come - first serve' plaatsen en boondocking, dus we kunnen onze route daar dan op aanpassen.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis KW1984: route Oregon-Washington (wie helpt keuzes maken?)

Bericht door KW1984 »

Zo, camper is geboekt en ook al bevestigd door Road Bear. Het wordt dus definitief een camperreis!

Onderstaand de 2 zeer voorlopige routes die we hebben, de eerste mét (een klein beetje) Washington en de tweede zonder. Kans dat het de laatste wordt is nu het grootst.
Daarbij nog een aantal vragen, hopelijk kunnen/willen jullie daar weer bij helpen?!

1. Hebben jullie tips voor goede/leuke/mooie campings langs deze route(s)? Hoeft niet in de plaatsen zelf, deze zijn meer ter indicatie.
2. Is het eind juni uberhaupt zinvol om een camping met (onverwarmd) zwembad te boeken, of is het daar doorgaans te koud voor (m.n. kust)?
3. Blijft lastig om Silver Falls SP in te passen, iemand een idee hoe (igv route 2)?

Route 1 - met Washington
Dag 1: Almere/Amsterdam - San Francisco (overnachting SFO/Oakland, verplicht)
Dag 2: San Francisco - Petaluma of verder (afhankelijk van ophaaltijd camper, indien vroeg ophalen dan alvast verder richting kust)
Dag 3: Petaluma - Eureka (stukje Redwoods)
Dag 4: Eureka (rustdag)
Dag 5: Eureka - Coos Bay
Dag 6: Coos Bay - Cannon Beach (via Depoe Bay)
Dag 7: Cannon Beach - Seattle (op tijd aankomen, rustmiddag)
Dag 8: Seattle (dagje stad)
Dag 9: Seattle - Portland (evt. via Mt. Rainier of Mt. St. Helens: als we er zin in hebben want veel rijden / weinig wandelen)
Dag 10: Portland (dagje stad)
Dag 11: Portland - Bend (via River Gorge, evt. via Mt. Hood en/of Smith Rock)
Dag 12: Bend (rustdag)
Dag 13: Bend - Crater Lake
Dag 14: Crater Lake - Lassen Volcanic (mits open, anders alvast naar Vacaville)
Dag 15: Lassen - Vacaville (willen max. 1 uur van SF zitten)
Dag 16: Vacaville - San Francisco (camper inleveren, daarna naar downtown hotel, rustmiddag)
Dag 17: San Francisco
Dag 18: San Francisco (4th of July)
Dag 19: San Francisco - 14.55 vertrek vliegtuig
Dag 20: aankomt in Amsterdam/Almere

Route 2 - zonder Washington
Dag 1: Almere/Amsterdam - San Francisco (overnachting SFO/Oakland, verplicht)
Dag 2: San Francisco - Petaluma
Dag 3: Petaluma (rustdag)
Dag 4: Petaluma - Eureka (stukje Redwoods)
Dag 5: Eureka - Coos Bay
Dag 6: Coos Bay (rustdag)
Dag 7: Coos Bay - Cannon Beach (via Depoe Bay)
Dag 8: Cannon Beach - Portland (evt. via Woodburn)
Dag 9: Portland (dagje stad)
Dag 10: Portland - Bend (via River Gorge, evt. via Mt. Hood en/of Smith Rock)
Dag 11: Bend (rustdag)
Dag 12: Bend - Crater Lake
Dag 13: Crater Lake - Lassen Volcanic (mits open)
Dag 14: Lassen - Vacaville (willen max. 1 uur van SF zitten)
Dag 15: Vacaville (rustdag)
Dag 16: Vacaville - San Francisco (camper inleveren, daarna naar downtown hotel, rustmiddag)
Dag 17: San Francisco
Dag 18: San Francisco (4th of July)
Dag 19: San Francisco - 14.55 vertrek vliegtuig
Dag 20: aankomt in Amsterdam/Almere
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer