Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
camarados
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2011, 05:14
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door camarados »

Beste forumleden,
Na 3 reizen in Amerika (huurauto) is ons plan om in september 2019 naar West Canada te gaan (met Camper).
Veel gelezen op het forum en na enige voorbereiding is er enige twijfel ontstaan. Ik zal het uitleggen.

Het plan is om via Vancouver of Calgary het rondje te maken Jasper, Banf, Vancouver Island etc.
Afgelopen weekend was er een opendag bij Tioga tours en daar zijn we ook geweest om ons voor te lichten maar ook voornamelijk om de Camper te zien die je waarschijnlijk mee krijgt. (de C25).

- Camper ziet er goed uit, genoeg plek voor 2 personen.
- Canada lijkt ons erg mooi
- Prijs: viel wel wat tegen, huur camper is enorm gestegen

Enfin, wat mij nu aan twijfel brengt is het volgende.
Het mooie van onze Amerika reizen vond ik de vrijheid en het onvoorspelbare.

Ik heb het idee (correct me if im wrong!) dat je met deze route achter elkaar in een treintje van campers achter elkaar aan rijdt.
Dit gezien de drukte in ook deze september periode en het relatief bescheiden rondje. Ook de camperplaatsen heb ik zo mijn twijfels.
Ik weet niet waarom, maar vooral in Jasper en Banf lijkt het me eigenlijk te toeristisch.

Dit in combinatie met de best wel forse uitgave (ik budgeteer 7500 voor 3 weken) twijfel ik of dit dus echt wel de moeite waard is.

Ik hoor het graag of mijn twijfels ergens op slaan :-)
2011: USA LA VEGAS SF
2013: USA Chicago to Miami
2016: Boston - New York - Washington
2019: CANADA?
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door michelly »

Ik weet niet hoe het in september is maar vorig jaar juli/augustus was het redelijk druk. Dit gezegd hebbende zijn er legio mogelijkheden om de drukte te ontvluchten. Dit moet in september dan zeker lukken lijkt mij. Moraine Lake, Lake Louise e.d. zal zeker druk zijn maar ga een wandeling maken en je bent het gros kwijt. Wij zijn overigens ook wel eens in mei in dat gebied geweest en toen was het redelijk rustig. Kijk voor inspiratie eens op onze site naar de verslagen van 2013 en 2017.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door tomhster »

Zelf regelen in plaats van via een reisorganisatie verdient zichzelf in meerdere opzichten terug. Mei is inderdaad een aanrader. Geen bosbrandgevaar, minder druk. Verder niet twijfelen :thumbup:
Gebruikersavatar
camarados
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2011, 05:14
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door camarados »

@michelly
Dank, met een tentje zie ik in 2017! Zo, gedurfd :-)
Ziet er prachtig uit. Ik word daar weer vrolijker van, haha.

@tomhster
We gaan in september. Net na het hoofdseizoen. Camperhuur wilde ik wel via reisbureau doen, de route zelf uitstippelen inderdaad, nouja zelf... met behulp van dit forum! :)
2011: USA LA VEGAS SF
2013: USA Chicago to Miami
2016: Boston - New York - Washington
2019: CANADA?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door Galapogos »

Wij vonden het in de zomer van 2017 in de Canadese Rockies wel druk, maar niet drukker dan in de populaire parken in de VS. De Canadese Rockies zijn ontzettend groot, dus toeristen verspreiden zich over een relatief groot gebied. De stadjes Jasper en vooral Banff zijn inderdaad erg toeristisch. Maar als je met camper of tent reist hoef je hier niet veel last van te hebben. De campings liggen immers gewoon in de natuur.

Je kunt natuurlijk ook Canada en de VS combineren op dit rondje. Mocht je nog niet in Glacier NP (in de VS) zijn geweest, dan zou ik je van harte willen aanraden dit mee te pikken. Het ligt op ruim vier uur rijden van Banff (onderweg kom je nog langs Waterton Lakes NP in Canada). Het was het hoogtepunt van onze reis.

Om heel eerlijk te zijn vond ik reizen in de VS leuker (en goedkoper) dan in Canada, maar ik ben toch blij dat ik de Canadese Rockies niet heb overgeslagen, al is het alleen maar vanwege het fantastisch mooie Lake O'Hara in Yoho NP.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door stegeman »

Wij deden die route in 2017 (hotels) en vond het wel meevallen met de drukte terwijl we volop hoogseizoen er waren (aug). Lake Louise vonden we wel erg druk maar zelfs daar. Even een stukje lopen en je merkt er weinig meer van.
Wij gaan nu rondje LA-LV- SF en parken rondom, maar dan september. Als het dan net zo ‘druk’ is als Canada hoogseizoen dan gaan we ervoor. (Men zegt die kant Amerika drukker dan Canada)
Wat iemand hier zegt van Glacier NP Amerika. Ja zeker een aanrader mee te nemen. Voor ons de grootste verrassing. Going to the sun road. Fantastisch.
Niet twijfelen maar doen! Want hoeveel zin we ook in de Amerika reis hebben. We zijn ervan overtuigd dat niets Canada kan overtreffen.
Aanrader bij Jasper : Valley of the Five lakes trail. Vonden we erg mooi EN rustig. We hoorden de wolven janken, prachtige meren. Een ervaring om nooit meer te vergeten.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door chippie777 »

Met de juiste voorbereiding is een hoop drukte te voorkomen. Wij zaten er in het hoogseizoen en hebben de drukte niet als hinderlijk ervaren. Het was er prachtig en voor herhaling vatbaar.
Wie weet heb je wat aan ons verslag:
https://chippie777.wordpress.com/catego ... kies-2015/
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Volucris
Amerikafan
Berichten: 169
Lid geworden op: 17 apr 2016, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door Volucris »

Wij zijn in september 2017 voor de derde keer in Canada geweest met een camper en hopelijk is dit niet de laatste keer geweest. De enige plek wat wij als druk ervaren hebben is Lake Louise. Zorg dat je hier s-ochtends voor 8 uur op de parkeerplaats bent. Er is dan nog voldoende plaats. Zodra je gaat wandelen merk je niets meer van de drukte.
De campingplekken zijn in Canada over het algemeen groter dan in de VS en van treintje rijden is zeer zeker geen sprake.
Banff is inderdaad een wat drukker stadje maar Jasper vonden wij vrij rustig. Vergeet niet te gaan ontbijten bij de Bearpaw in Jasper. Heerlijke broodjes en koffie.
Gebruikersavatar
jansenvanbentum
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2014, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door jansenvanbentum »

NIET TWIJFELEN, GEWOON GAAN!!!!!
In 2010 hebben we ook het rondje gedaan, en ja het kan zo hier en daar druk zijn. Wij hebben echter geen last van die drukte ondervonden, het heeft zelfs voordelen.
Het rijden met de camper deden we vaak 's morgens vroeg of 's avonds laat. Er is niet al te veel verkeer en op die tijdstippen al helemaal niet. De kans dat je dan wildlife ziet is echter groter. Op die manier waren we vaak vroeg bij de wat drukkere plaatsen (Banff, Lake Louise, Jasper) en kon je nog in alle rust rond lopen. Tegen de tijd dat de "grote meute" komt ben jij klaar en kan je op je gemak ergens gaan wandelen. Tijdens je wandelingen is het fijn als er nog wat meer toeristen zijn. Zorg dat je lawaai maakt, de beren horen jullie aankomen en zullen dus niet schrikken.
We hebben tijdens ons rond reis 1 fout gemaakt door in de buurt van Lake Louise te kamperen vlak langs de spoorlijn. 's nachts hadden we het idee dat de treinen dwars door onze kamper zouden rijden. Na de nacht zijn we doorgereden naar Emerald Lake en hebben daar de nacht op de parkeerplaats doorgebracht. We waren de enige!!!!
In de buurt van Jasper hebben we op nationale park camping Pocahontas gestaan, mooie en zeker geen drukke camping. Meeste nationale park campings "voelen" niet druk omdat ze ruim van opzet zijn. Faciliteiten zijn minder, maar het ging ons om de omgeving.
Vergeet bij Jasper Maligne Lake niet en neem de boot richting Spirit Island. (als je de tijd hebt huur dan een kajak!!).
In 2019 mogen we weer, en ondanks dat we Amerika, met name Alaska, er mooi vinden gaat onze voorkeur uit naar het betoverende Canada.

P.S. Blijf goed in je spiegel kijken en laat de grote houttransporten voorgaan. Ik ga ze altijd alle ruimte zodat ze niet hoeven te remmen. En gebruik wanneer het heuvel/berg afwaarts gaat het hendeltje aan je stuur, die heeft een speciale stand om op de motor af te remmen. Bijna niemand gebruikt het!!!!!

Veel plezier met de voorbereidingen voor jullie Canada avontuur
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Gebruikersavatar
camarados
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2011, 05:14
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door camarados »

Bedankt voor de opbeurende reacties :thumbup: en de tips! Dank!
Wellicht maar gewoon boeken haha.

Echter, het budget speelt ook nog een rol natuurlijk.
Zojuist een tweede offerte ontvangen en de huur van de camper is weer gestegen.
Een globale begroting van mij ziet er nu zo uit (op basis van 2 personen).
Ik vind het zelf vrij kostbaar, graag verneem ik of dit 'normaal' is, of we gewoon een dure periode hebben..

Vliegtickets: 1400,00
Camperhuur Cruise Canada: 2350,00
Ferries: 168,00
Hotel: 100,00
Verzekering en afkoop eigen risico: 250,00
Toeslagen: 50,00

Totaal +/-: € 4300,00

En dan verder:

+ brandstofkosten: 1200
+ overnachten 20x40: 800
+ entree parken: 150
+ Eten, drinken, overig en excursies 20x100: 2000

Totaal +/- € 8500

Is dit een beetje een reële begroting?
Ik vraag nog een offerte voor een week later aan, wellicht scheelt dat nog aanzienelijk.
2011: USA LA VEGAS SF
2013: USA Chicago to Miami
2016: Boston - New York - Washington
2019: CANADA?
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door michelly »

Volgens mij kan het wel wat voordeliger maar dat ligt natuurlijk ook aan je wensen. De campgrounds kunnen wel wat goedkoper als je tenminste van kamperen in de parken houdt. Als je je eigen potje in de camper klaarmaakt scheelt dat natuurlijk ook en ook de ticketkosten kunnen denk ik wel goedkoper. Ik weet niet wanneer het hoogseizoen van de camperhuur ophoudt maar dat kan best veel schelen. Kun je niet navragen wanneer het naseizoen begint?
Voor de rest kan ik je wel onze cijfers geven wat wij vorige zomer voor 4 weken in het hoogseizoen kwijt waren toen we tentkamperen afwisselden met hotels. Misschien heb je er iets aan:
Vliegtickets (€ 739) € 1478
Autohuur € 934
Hotels en campings € 1159
Benzine € 324
Overige uitgaven € 1727
Totaal: € 5622
Natuurlijk is een camper duurder dan een auto en het verbruik ook hoger maar dan heb je een idee.
Gebruikersavatar
camarados
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2011, 05:14
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door camarados »

@michelly dank. Ja ik heb het wat ruim begroot, vooral eten en drinken heb je natuurlijk zelf in de hand en we zullen ook zelf gaan koken. De camperhuur heb ik bij diverse partijen een prijs opgevraagd, het lijkt er op dat iedereen plotseling begin september wil :-) Nog later in het seizoen lijkt me te fris worden.
2011: USA LA VEGAS SF
2013: USA Chicago to Miami
2016: Boston - New York - Washington
2019: CANADA?
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Bericht door chippie777 »

Wij waren er in het hoogseizoen en inderdaad was de prijs van de camper niet mis. Wij waren ook wat laat met boeken waardoor we alleen een 31ft konden boeken wat de prijs nog eens extra omhoog bracht. Maar ondanks de prijs van de camper zou ik het zo weer doen. Zeker in Canada was het heerlijk om met de camper te reizen. De hotels/motels in de nationale parken waren ook prijzig en vaak volgeboekt. Wij hebben vrijwel alleen maar zelf gekookt ipv dat we naar een restaurant zijn gegaan. Dat scheelt ook in de kosten maar dat was niet de hoofd reden, het was gewoon super gezellig om met de BBQ te koken of om boven een houtvuur marshmallows te roosteren.
De mooiste overnachting was die op de parkeerplaats van het visitor centre van de Athabasca Glacier. Het is daar super toeristisch en druk, maar dat is overdag. Na 18:00 u. wordt het er aanzienlijk rustiger. Het buffet restaurant sluit en een normaal restaurant opent wat redelijk geprijsd is en een redelijke menu kaart heeft en een super mooi uitzicht. OP de parkeerplaats sta je voor circa 15 dollar en dan heb je de overnachting van je leven. Je ziet de zon ondergaan en als je op tijd opstaat ook weer opkomen boven de gletsjer. Niet veel mensen weten dat je daar kunt overnachten. Je kan het ook niet reserveren en er is niets. Maar er is plek zat. Echt een aanrader voor iedereen die met een camper in de gebied is.
https://chippie777.wordpress.com/2015/0 ... icefields/
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Volucris
Amerikafan
Berichten: 169
Lid geworden op: 17 apr 2016, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door Volucris »

De camperhuur wordt over het algemeen de tweede week september goedkoper, ook geldt vraag en aanbod. Reserveren in oktober/november scheelt ook veel maar daar heb je nu niets meer aan.
Onze laatste camper, een campervan, hadden wij het eerste weekend van november 2016 gereserveerd bij Canadream voor september 2017. De eerste week van januari was de prijs al met ca. 90% gestegen. Ongelofelijk.
Als je een campground neemt in de NP of PP dan ga je niet zo snel uit eten. Ze liggen midden in de natuur en best een eindje van een eetgelegenheid. Bovendien is het in september 's avonds ook nog redelijk vroeg donker. Maar wat is er dan heerlijker dan kampvuurtje aan BBQen bij de camper. Dat is genieten!
Erik88
Amerikafan
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 sep 2014, 12:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re:

Bericht door Erik88 »

chippie777 schreef:De mooiste overnachting was die op de parkeerplaats van het visitor centre van de Athabasca Glacier. Het is daar super toeristisch en druk, maar dat is overdag. Na 18:00 u. wordt het er aanzienlijk rustiger. Het buffet restaurant sluit en een normaal restaurant opent wat redelijk geprijsd is en een redelijke menu kaart heeft en een super mooi uitzicht. OP de parkeerplaats sta je voor circa 15 dollar en dan heb je de overnachting van je leven. Je ziet de zon ondergaan en als je op tijd opstaat ook weer opkomen boven de gletsjer. Niet veel mensen weten dat je daar kunt overnachten. Je kan het ook niet reserveren en er is niets. Maar er is plek zat. Echt een aanrader voor iedereen die met een camper in de gebied is.
https://chippie777.wordpress.com/2015/0 ... icefields/
:clap: :clap: :clap: :clap: met recht de mooiste locatie om je camper neer te zetten! En zoooo rustig!

Wij stonden zelfs gratis, omdat we het bulletinbord (?) waar je schijnbaar je 'donatie' in kon doen niet hadden gezien. :oops:


Camperhuur is duur. Canada zelf is ontzettend duur. Ik denk dat je begroting namelijk wel redelijk klopt. Wij waren met 5 man meer dan €12000,- kwijt; en dat terwijl wij nog redelijk goedkoop konden huren eind september 2017 voor onze vakantie in 2018.
Als je het financieel echt veel geld vindt, zou je kunnen bekijken of je Canada niet zou moeten overslaan...
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door stegeman »

We waren met 4personen aug 2017 4 weken. Totaal. Rechtstreekse Vlucht, autohuur SUV, hotels, tanken, ferry, eten en drinken en alles wat we daar uitgegeven hebben. Voor alles bij elkaar hebben we €11.000 uitgegeven.
We boekten erg vroeg. Scheelde vooral in de tickets veel toen, maar ook de overnachtingen wel.
Gebruikersavatar
camarados
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2011, 05:14
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door camarados »

Goedemorgen.
We kunnen niet meer terug, de Campers zijn gereserveerd bij Tioga (we gaan met een ander stel). :thumbup:
Onze vluchten staan in optie, ik wil zelf nog even kijken of ik een directe vlucht kan vinden.

Alvast erg bedankt voor de reacties. Ik ga me nu oriënteren op de vluchten en de route.

Nog even een korte vraag tussendoor:
Ik wil wat afwijken van de normale ronde en dacht er aan om Glacier National Park mee te pikken. Echter, ik lees op het forum dat de Going-to the-Sun Road niet met een camper te berijden is. Dat vind ik dan wel weer erg jammer.

Nu wordt het waarschijnijl Calgary - Yoho - Banf - Jasper - .. - Vancouver - Vancouver Island - En weer een weg terug.. maar dit staat nog allemaal open.

We hebben er zin in! Nu al ja :D
2011: USA LA VEGAS SF
2013: USA Chicago to Miami
2016: Boston - New York - Washington
2019: CANADA?
Right25
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jan 2018, 11:46
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door Right25 »

Goed dat je gaat, want het is zo geweldig. Als je de drukte wil ontvluchten kan ik ook zeker Kananaskis aanraden. Aanzienlijk rustiger en zeker even prachtig, maar misschien een beetje uit de route. Ik ben vorig jaar in juni geweest en toen viel het me echt alles mee met de drukte. Maar het hangt er maar net vanaf wat je gaat doen. Vooral écht vroeg gaan naar de toeristische plekken als Lake Louise en Moraine Lake! En inderdaad, als je daar dan wat verder gaat lopen laat je al snel de toeristenmassa’s achter je. Alleen Johnston Canyon viel bij ons tegen, veel te druk en dringen om alles te zien, maar dat was dan ook midden op de dag. Qua prijzen is het ons ook alles meegevallen, maar wij hebben geen camper gehuurd.
Jacqueline donders
Amerika-ontdekker
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 aug 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door Jacqueline donders »

Super dat jullie toch gaan, wij zijn eind mei begin juni geweest dit jaar,maar dan van hotel naar hotel, wij vonden de natuur overweldigend en idd op sommige plaatsen moet je gewoon lekker vroeg zijn.
Ik heb niet het gevoel gehad dat het te druk was, wij zijn op plekken geweest in westen van Amerika waarvan ik dacht mijn hemel je loopt over de koppen,dat gevoel hebben we in Canada niet gehad.
Oke het is allemaal wel duurder dan in Usa maar bereken dat gewoon in je prijs.
Toevallig net onze foto’s terug zitten kijken en werkelijk ik denk dat jullie geen spijt gaan krijgen,wij vonden het heel afwisselend ,de Mountains, watervallen,canyons, rivieren, noem maar op, veel plezier met de voorbedingen :thumbup:
Gebruikersavatar
jansenvanbentum
Amerikafan
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2014, 22:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Enige twijfel slaat toe over Canada rondreis, graag advies :-)

Bericht door jansenvanbentum »

Goed dat jullie gaan. Alvast veel plezier met de voorberedingen:

Na Jasper zou je via Wells Grey Provincial Park kunnen rijden (bij Clearwater rechts af). Mooi park met aantal makkelijk te bereiken watervallen!!

Wij hebben onze camper ook via Tioga geboekt. Vliegreis hadden we zelf al geboekt, maar aanbieding van Tioga zou goedkoper zijn geweest.

Ben benieuwd wat jullie uiteindelijke route gaat worden.
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer