SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door roelb »

Ben ik nu de enige die mij afvraagt hoe SBS het geregeld heeft dat de deelnemers van het programma Wereldreis op Wielen tijdens hun reis in feite een onderneming op amerikaans grondgebied voeren en daarmee deels voorzien in hun levensonderhoud? Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat ze dit formeel geregeld hebben. En als de deelnemers gewoon onder het VWP of eventueel met een B2 de VS in zijn gekomen, dan betekent dat dat ze dus illegaal werkzaamheden verrichten. Lijkt me toch niet zo ethisch van SBS om deelnemers de wet te laten overtreden, met mogelijk alle gevolgen van dien.

Het ergste vind ik nog dat ze mogelijk ook anderen op het idee brengen. Ik zie al onwetende Nederlandse toeristen die dit programma zien en over een jaar aan de grens staan met het verhaal dat ze onderweg een restaurant gaan runnen in hun camper om geld te verdienen. Die worden direct geweigerd en naar huis gestuurd, droom in diggelen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Hockey »

Nederlandse media die geen hout snappen van immigratieregels in de VS, helaas niet meer verbazingwekkend.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Bennogr »

Misschien heeft SBS een journalistenvisum geregeld. Er is een speciaal visum voor media waaronder erg veel mag.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door roelb »

Ik neem aan dat de cameracrew dat inderdaad heeft. Maar de deelnemers? En zelfs dan kan ik me niet voorstellen dat geld verdienen met een onderneming, hoe klein het ook is, zou zijn toegestaan.

Maar goed, het gaat mij vooral om het beeld dat door dit programma geschetst wordt: tijdens een reis wat bijverdienen is oke. Als daarmee onwetende toeristen op een idee worden gebracht dan kan dat voor veel leed zorgen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door mtl »

Ik denk dat SBS dit wel vooraf heeft geregeld.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door roelb »

Hoe dan? De USA is geen land waar iets "geregeld" kan worden. Je voldoet aan de wetgeving, of niet, maar dit zit geen grijs gebied tussenin.

Ik zie geen enkel visum waaronder dit zou mogen. Een I-visum (journalist/media) voor de deelnemers lijkt me ook sterk, want dan zouden ze ook daadwerkelijk journalist moeten zijn, of in dienst van het produktiebedrijf of SBS. Maar dan nog mogen ze geen onderneming drijven op US grondgebied voorzover ik de regels kan lezen. Het werk dat ze dan mogen verrichten is het journalistieke of produktiewerk dan onderdeel is van hun baan, niet een restaurant runnen in een camper. Waarbij dat laatste ook nog eens onderworpen is allerlei benodigde vergunningen. Maar wellicht leest SBS mee en kunnen ze de zaak ophelderen. En in dat geval zou ik ze ook met klem willen verzoeken om in hun serie duidelijk te maken dat wat de deelnemers doen niet iets is dat je zomaar mag doen als toerist en dat mensen met soortgelijke plannen een grote kans hebben om geweigerd te worden aan de grens, met alle gevolgen van dien voor toekomstige reizen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Hockey »

Je kan SBS emailen met deze vraag. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer kans dat de vraag beantwoord wordt. :mrgreen:
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door mtl »

Binnenkort inval op de set door immigratiedienst?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door roelb »

Volgens mij zijn ze allang het land weer uit. Ik zag gisteren een aflevering waarbij ze de US ingingen, en dat was korte-broeken weer op de boot van Victoria naar Port Angeles. Zal dus wel dit voorjaar zijn geweest.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Hockey »

Ik heb ze gemaild en kreeg deze reactie:
Beste [Naam],

Hartelijk dank voor je bericht. We raden je aan om contact op te nemen met de producent van Wereldreis op wielen. Je kunt hen telefonisch bereiken door te bellen naar 0xx xxx xx xx.

Met vriendelijke groet,
Publieksservice SBS6
Ze weten het zelf dus ook niet en ik word naar een ander verwezen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door mtl »

Ik denk dat je inderdaad bij die producent moet zijn. Of die jou en ik alles gaat vertellen is maar de vraag.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Hockey »

Toch verbaast het me. SBS zendt dus iets uit waarvan ze geen idee of het mensen aanzet tot het overtreden van de wet. Ze faciliteren wel, maar nemen geen verantwoordelijkheid aangaande de inhoud.
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door hlwoudsma »

Ben je ook dat nummer gaan bellen? Ben opzich wel benieuwd wat eruit kan komen.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door meyem »

Hockey schreef:Toch verbaast het me. SBS zendt dus iets uit waarvan ze geen idee of het mensen aanzet tot het overtreden van de wet. Ze faciliteren wel, maar nemen geen verantwoordelijkheid aangaande de inhoud.
Je spreekt jezelf tegen.
Hockey schreef:Nederlandse media die geen hout snappen van immigratieregels in de VS, helaas niet meer verbazingwekkend.
heb je al gebeld?
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Njit »

Je kan de Producer ook via LinkedIn aanspreken: https://www.linkedin.com/in/laura-plakke-b4200b48/
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door mtl »

Het wachten is op mensen die terug gestuurd zijn uit Amerika omdat ze op basis van het programma dachten te mogen werken in Amerika. :D
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Hockey »

Ik heb ze niet gebeld. De producent is Talpa media voor mensen die wel willen bellen.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Njit »

Hockey: volgens mij is Talpa Media ook weer doorgeefluik. Zie mijn eerdere linkedin Link

Freelance Producer - 'Wereldreis op Wielen'
Datums dienstverband: apr. 2018 – heden
Duur dienstverband: 8 maanden
Locatie: Laren
Programma: Wereldreis op Wielen
Betrokken bij de opstart en voorbereiding in Nederland gevolgd door een reis van 4 maanden in het buitenland.
Reis: Roadtrip door Canada, Amerika en Mexico
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Hockey »

@Njit, dat zou kunnen. SBS verwees mij door naar Talpa.
Gast

Re: SBS Wereldreis op wielen / visa, werken, etc

Bericht door Gast »

Even doorzoeken en je vindt het twitter account van één van de deelnemers. Misschien weet die het wel.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer