Canyonlands Needles - Joint Trail?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door moon29 »

Hallo

Wij willen graag tijdens onze reis in juli 2019 een bezoek brengen aan Needles deel van Canyonlands op de dag dat we van Moab naar Blanding reizen.
Ik vrees dat de Chesler Park trail in combi met de Joint Trail (18 km) wat veel wordt, aangezien de rit ook al zo'n 5.5 uur duurt en het wellicht zeer warm zal zijn.
Nu zag ik op https://www.alltrails.com/trail/us/utah/joint-trail?u=m dat je ook alleen de joint trail kunt doen, die 'slechts' 6.4 km is.
Dat lijkt me beter in onze planning van die dag te passen.

Maar ik ben erg benieuwd of iemand hier ervaring heeft met de Joint trail (al dan niet in combi met Chesler Park) en weet of de Joint trail alleen erg mooi is om te doen.

Of dat er een mooiere trail in het Needles deel is die max 10 km is.

gr. Monique
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door Galapogos »

Wij hebben dit jaar eind april de gecombineerde Chesler Park + Joint Trail gelopen. We liepen er een kleine zeven uur over, op ons gemak. Je zou de Joint Trail theoretisch ook los kunnen doen, maar bedenk wel dat de feitelijke 'joint' (het stuk waar je tussen twee hoge rotswanden loopt) maar een paar honderd meter lang is. Bovendien is de trailhead alléén te bereiken over een héle ruwe onverharde weg. Volgens mij een 4x4 met high clearance daar absolute noodzaak. Dit in tegenstelling tot de trailhead die je gebruikt als je de volledige Chesler Park + Joint Trail loopt. Daar kun je gewoon met een personenauto komen.

Ik heb helaas geen tips over alternatieve wandelingen in het Needles-district.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door moon29 »

Tja, maar 7 uur + ruim 5,5 uur rijden, maakt het wel een hele lange dag. Stel we vertrekken om 7 uur uit Moab, dan komen we dus naar verwachting pas rond 19,30 uur in Blanding aan.
Het kan….maar ik denk dat het net te veel van het goede is.
Dus ik hoop een andere mooie trail te vinden in Needles deel, maar na veel te speuren en te lezen denk ik dat er weinig is wat kan tippen aan de Chesler Park trail…
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door Tipsy_1 »

Chesler park is echt prachtig, een van onze mooiste hikes ooit (maar relatief zwaar)
zie hier https://reisverhalen5.webs.com/ons-3de- ... w-usa-2013 20 april
wij sliepen in Monticello en daarna door naar Moab
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door moon29 »

Ik had jullie verhaal over chesler park al gelezen. En omdat het me toch al pittig lijkt maar wij dat dan waarschijnlijk ook nog eens hoge temperaturen hebben ben ik bang dat het te veel is en we af moeten haken voor we bij het mooiste deel zijn. Vorig jaar troffen we bij Moab 36 graden.

Vervelend trouwens dat de paden zo slecht aangegeven staan!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door roelb »

moon29 schreef:Tja, maar 7 uur + ruim 5,5 uur rijden, maakt het wel een hele lange dag. Stel we vertrekken om 7 uur uit Moab, dan komen we dus naar verwachting pas rond 19,30 uur in Blanding aan.
Ehm, van Moab naar Blanding is een dik uurtje rijden, 70 mijl over een weg waar je 65 mag en verder niets is. In 5,5 uur kun je dat fietsen!

De weg Canyonlands in kost je nog een dik half uur enkele reis, zeg anderhalf uur heen en terug als je rustig aan doet. Dus je totale rijtijd die dag, van Moab naar Canyonlands/Needles, en dan weer van daar naar Blanding is ongeveer 2,5 uur, geen 5,5 uur. En om 7 uur 's ochtends vertrekken, in een vakantie, ouch, je moet het maar willen ;-). Dan draai ik me normaal nog een keer om..

Maar goed, je komt onderweg, in het stadje aan de kruising waar je links naar Cortez gaat (Monticello) een pizzeria en een Subways tegen. In Blanding zelf zit ook nog een Subway. Daar kun je om 9 uur 's avonds ook nog een hapje eten scoren, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik zie op Google Maps dat de restaurants in Monticello allemaal om 21.00u sluiten, en die Subways in Blanding om 22.00u.

Dus lekker uitslapen, die kant oprijden, gewoon de trail gaan wandelen die je wilt en dan 's avonds moe maar voldaan naar je hotel gaan. En als het laat wordt, tja, dan wordt het laat. Zolang je nog wat te eten in je auto hebt liggen is dat ook geen probleem toch? Wij leven tijdens vakanties genoeg avonden op een maaltijd van een stukje brood, kaasje en een fles wijn ;-)

Waar verblijf je in Blanding? Stone lizard? Als je vooraf even belt leggen ze de sleutel onder de mat, dan kun je zo laat aankomen als je wilt. Aardige mensen trouwens. Toetje: de eigenaresse maakt elke dag verse pie's die bij het ontbijt liggen.
Laatst gewijzigd door roelb op 20 nov 2018, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door kalaman »

Waarom niet de hike naar Druid Arch? Die hebben we 2x gedaan (Chesler Park 1x) en het is een fan-tas-tische hike met bovendien nog eens een “buitenaardse beloning” met einddoel.
Zie via onze indexpagina voor verslagen van deze hikes.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door moon29 »

Allereest dank voor jullie reacties !!
roelb schreef:Ehm, van Moab naar Blanding is een dik uurtje rijden, 70 mijl over een weg waar je 65 mag en verder niets is. In 5,5 uur kun je dat fietsen!
hahaha, ik denk dat ik het inderdaad niet goed heb ingevoerd. Ik had de volgende punten ingevoerd in google maps : moab, needles overlook, newspaper rock, big spring canyon overlook, elephant hill trailhead, chesler park, blanding, waardoor hij blijkbaar een stuk dirtroad mee is gaan tellen wat niet moet en heel veel tijd kostte.
Maar als ik Elephant Hill Trailhead en Chesler Park daar uithaal blijft er nog altijd 3,5 uur over (met de auto)

Wij zijn gewend (aangezien we in hoogseizoen reizen en vaak hele hoge temperaturen hebben gehad) om heel vroeg op te staan tijdens onze reizen. Dan is het nog lekker koel en heerlijk rustig. Als wij terugkomen beginnen anderen vaak in hordes aan de route die wij dan al gedaan hebben.
Het is maar waar je zelf blij van wordt he :wink: En vroeg op op vakantie....het is toch in feite jezelf voor de gek houden want het scheelt zoveel uren met hier. Je kunt ook je klok 2 uur later zetten en het lijkt of je uitslaapt haha.
Jetlag is meteen ook wat minder :)

Gevolg is dat we ook redelijk vroeg gaan slapen en wij houden er juist van om 's avonds lekker rustig te gaan eten ergens. Liefst niet later dan een uur of 7pm.

Maar ieder zijn ding, is geen goed of fout aan toch? :D
roelb schreef:Waar verblijf je in Blanding? Stone lizard? Als je vooraf even belt leggen ze de sleutel onder de mat, dan kun je zo laat aankomen als je wilt. Aardige mensen trouwens. Toetje: de eigenaresse maakt elke dag verse pie's die bij het ontbijt liggen.
Klopt! Leuk om te horen :D
kalaman schreef:Bericht door kalaman » Vandaag 09:57

Waarom niet de hike naar Druid Arch? Die hebben we 2x gedaan (Chesler Park 1x) en het is een fan-tas-tische hike met bovendien nog eens een “buitenaardse beloning” met einddoel.Zie via onze indexpagina voor verslagen van deze hikes.

Deze heb ik toevallig gisterenavond nog op je blog zitten bekijken. Maar die is niet echt korter dan Chesler park toch? 17.2 km / 7 uur lees ik in je blog.
Is er veel verschil tussen beide hikes in het niveau van inspanning wat nodig is en hoeveelheid dat in de zon gelopen wordt? (met het oog op mogelijk flinke hitte in juli)
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door kalaman »

Nu zijn onze hikes naar zowel Druid Arch als Chesler Park niet echt een referentie voor de hitte uiteraard, want 2x in putje winter (sneeuw en ijs) gedaan en 1x in april 2017 toen het uitzonderlijk koud was voor die periode.
Ik zou het echt niet weten welke beter is in de zomer, maar qua hike zou ik zeker en vast die naar Druid Arch doen. De beloning op het einde is onwaarschijnlijk en ook iets wat je nergens anders zal vinden.
Vanaf de Elephant Hill Trailhead is eerst heel steil (maar vrij kort) klimmen, dan een heel lang stuk door een vrij vlakke wash (kan lastig zijn door dat los zand in de zomer) en op het einde opnieuw een pittige klim. Maar als je dat 's morgens vroeg doet dan kan dit nooit een probleem zijn. Voordeel is dan dat de terugweg, als het al warmer is, voortdurend in dalende lijn is. Ook voor Chesler Park loop je grote stukken door de wash maar daar zijn de hoogteverschillen kleiner.

En als dit geen beloning is als bestemming...

Afbeelding2015-01-16 Moab - Druid Arch by Kalaman Travel, on Flickr
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42056
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door Martin & Marianne »

Wij zijn eens om 5 uur 's middags uit moab vertrokken en hebben toen toch nog een stuk Needles meegepakt op weg naar onze overnachting in Monticello (zie ons 2013-verslag). Wij deden twee korte wandelingen. Er zijn meer korte wandelingen; misschien ook een idee om in plaats van één lange meerdere korte wandelingen te maken. Of als je er echt vroeg bent en het is niet te heet, dan toch kiezen voor een van de lange wandelingen.
Je wint in de ochtend een half uur als je de avond ervoor al naar bijvoorbeeld Monticello rijdt. Is ook veel goedkoper overnachten dan Moab. Toen wij er waren was er trouwens om half 9 's avonds geen restaurant meer open.

Marianne
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door moon29 »

kalaman schreef:En als dit geen beloning is als bestemming...
Ja dit lijkt me zeer zeker super gaaf om in het echt te beleven :D
Martin & Marianne schreef:Je wint in de ochtend een half uur als je de avond ervoor al naar bijvoorbeeld Monticello rijdt. Is ook veel goedkoper overnachten dan Moab. Toen wij er waren was er trouwens om half 9 's avonds geen restaurant meer open.
Dat heb ik overwogen, maar dat houdt dan in nog een extra keer verhuizen (en we hebben dit keer al veel verplaatsingen) en slechts 1 avond in het gezellige Moab ipv 2. En dat maakt dat de weegschaal tot op heden toch nog doorslaat naar 2 nachten Moab en dan maar een half uurtje vroeger opstaan :wink:
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Canyonlands Needles - Joint Trail?

Bericht door Galapogos »

moon29 schreef:Ik had jullie verhaal over chesler park al gelezen. En omdat het me toch al pittig lijkt maar wij dat dan waarschijnlijk ook nog eens hoge temperaturen hebben ben ik bang dat het te veel is en we af moeten haken voor we bij het mooiste deel zijn. Vorig jaar troffen we bij Moab 36 graden.

Vervelend trouwens dat de paden zo slecht aangegeven staan!
Ik vond de Chesler Park + Loop Trail overigens helemaal niet zo'n zware trail qua terrein. Als ik het verslag van Tipsy_1 lees, vond zij vooral het stuk tussen Chesler Park en Elephant Canyon zwaar, maar daar kom je normaal gesproken helemaal niet als je de Chesler Park / Joint Loop neemt (tenzij je Chesler Park met Druid Arch combineert).

Op het gebied van bewegwijzering vond ik het afgelopen april prima in orde. Wij hebben de Chesler Park / Joint Loop trail gelopen vanaf de Elephant Hill Trailhead.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer