Twijfel over aanvraag B2 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Doppie
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:42

Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Doppie »

Beste allen,

Al jaren heb ik de droom om de Pacific Crest Trail te lopen in Amerika, wat zo'n 6 maanden kan duren en ik dus een B2 visum nodig heb, zoals al velen voor mij op dit forum. Nu volg ik dit forum stiekem al jaren, en ben ik mij bewust van de risico's die bij een afwijziging horen. Ik heb de droom al een klein beetje opgegeven voorlopig om hem in één keer te kunnen lopen op korte termijn, ik zit namelijk in deze positie:

- Alleenstaand, 26 jaar oud en wonend bij mijn ouders
- Fulltime vaste baan, echter zal ik deze hoogstwaarschijnlijk moeten opzeggen omdat ik al 2x 3 maanden vrij heb gekregen en niet nog een keer weg mag, dus een brief van werkgever zit er niet in.
- 1x eerder een lange hike gedaan van 1200 km, verder ga ik elk jaar de bergen in voor tochten(Tour du Mont Blanc, Everest Basecamp, Toubkal summit)
- Wel zat spaargeld

Dus, hierdoor maak ik mij zorgen om mijn banden met het land. Het enige wat ik ze volgens mij kan leveren is een kopie van mijn bankrekening en een heel plan voor de route. Zijn mijn zorgen denken jullie terecht? Geen baan, geen huis.
Ik weet niet wat ik andes kan doen om mijn banden aan te duiden.

Als dit niet inderdaad een slecht idee is, wil ik heel misschien proberen in 2 jaar te lopen, dus 2x een esta van 90 dagen.
Denken jullie dat het riskant is als je het 2e jaar op rij meteen weer komt voor een ESTA van 3 mnd?

Alvast veel dank voor jullie ideeen. Ik vind het zo, zó vreselijk jammer dat het visumproces zo lastig is. Anders was ik echt zonder twijfel allang al op de PCT geweest. De redenen die nodig zijn voor het visum, zijn ook de redenen die iemand juist thuis houden en voorkomen dat je even 4500 km door de VS gaat lopen :wink:
Laatst gewijzigd door Doppie op 04 jan 2017, 11:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door RiverCola »

Het visumproces is niet altijd lastig en hangt denk ik vooral van je geloofwaardigheid af. Een vriendin van mij kreeg een paar jaar geleden ook gewoon een B2 visum toen ze een half jaar door wilde brengen in een meditatiecentrum in Colorado. Zij had nog minder banden dan jij, want ze woonde al jaren niet meer in Nederland (ze reisde al jaren de wereld over om yoga lessen te geven en retraites te doen in India/Thailand etc). Ze had ook geen pot met spaargeld of recentelijk een betaalde baan gehad. Maar ze was geloofwaardig en kreeg het visum direct.

Ik zou je adviseren met een goed verhaal te komen, inclusief uitwerking van je plannen, en bewijs van je middelen, plus helder beeld schetsen van wat je plannen zijn zodra je terugkeert in Nederland. En dan gewoon ervoor gaan.

Vanaf hier kan ik niet inschatten of jouw verhaal waterdicht is (40 jaar en nog bij je ouders wonen komt al anders over dan 25 zijn en nog bij je ouders wonen).
Doppie
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:42

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Doppie »

Je hebt gelijk, ik zal even de post editen met meer informatie.
Ik ben nu 26 jaar oud, en heb 1x eerder een lange tocht van 1200 km gedaan. Verder ga ik elk jaar wel sowieso 2 weken hiken in de bergen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door hemmie »

een B2 visum aanvragen is altijd een risico, maar ik denk eigenlijk dat jouw verhaal nog niet zo verdacht over zal komen. Ik ben totaal niet bekend met deze wandelroute, maar ik vermoed toch dat deze wel vaker door buitenlanders wordt gelopen. Kun je op internet niets vinden over hoe anderen het juiste visum verkregen hebben hiervoor?
Terug in Texas!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Dakloze »

Hemmie schreef:een B2 visum aanvragen is altijd een risico, maar ik denk eigenlijk dat jouw verhaal nog niet zo verdacht over zal komen.
Helemaal mee eens, temeer omdat je in principe ook gewoon op ESTA zou kunnen reizen. Een B1/B2 aanvragen getuigt van de wil om het allemaal volgens de regeltjes te doen. Zou je bewust willen "overstayen", dan kan je dat ook gewoon op ESTA. En dat is iets wat je ook ter sprake mag brengen tijdens het visum interview als je denkt dat ze niet echt overtuigd zijn.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door RiverCola »

Kleine kanttekening: er is hier op het forum 1x eerder iemand geweest met datzelfde plan en haar is dat visum afgewezen.

Ik meen me te herinneren dat ze vrij heftig reageerde, op hoge poten hier op het forum kwam.

Wat ik vermoed is dat het ambassadepersoneel zeer goed getraind is mensen te doorzien, zowel hun aard als hun intenties. Daarnaast weegt ook je achtergrond mee. Mijn vriendin is een leuke, intelligente, gebalanceerde meid (kan niet anders als je al 10 jaar mediteert in ashrams :wink: ) die weet wat ze wil. Het zou me niets verbazen als het personeel dat direct herkende en daarom vertrouwen had. Als jouw intenties 100% puur zijn en je plannen op orde, denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Denk wel goed na wat je gaat zeggen als ze je vragen wat je wilt gaan doen na thuiskomst. Ik kan me zo voorstellen dat je verhaal zou kunnen zijn: "Tijdelijk intrekken bij mijn ouders, ik ben daar welkom, en van daar uit weer opzoek naar een baan en later een eigen huis".
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door mtl »

Dat was forumlid vmur. Maar die kreeg later alsnog het visum als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door RiverCola »

Omdat ze contact opgenomen had met een lokaal politicus, als ik het me goed herinner....
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Hockey »

@Doppie, eerst was je 40 en zei je niets over een lange tocht. Waarom je dit gewijzigd hebt weet ik niet, maar je zal aan de grens beoordeeld worden op feiten, niet op wat je hier schrijft.
Doppie
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:42

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Doppie »

Dank allemaal voor jullie snelle reacties!

Zij is inderdaad een van de afwijzingen die ik voorbij heb zien komen. Verder zag ik er nog een heel aantal op dit forum maar ook daarbuiten, maar het doet me goed dat jullie niet direct verbanden trekken met deze gevallen en mijn 'gebrek' aan een baan, huis en relatie voor dit deeltje zekerheid wat ze willen eigenlijk voor het visum.
Ik heb ondertussen namelijk een aantal horror verhalen gehoord, en het kwam op mij over dat je echt wel die vaste banden moet kunnen aantonen, of het anders even afwachten tot je die wel hebt. Het leek me tussen die verhalen zo gek dat ik dan wel met mijn 'bandenloze' verhaal er wel tussen zou kunnen komen.

Oh, en
Hockey schreef:@Doppie, eerst was je 40 en zei je niets over een lange tocht. Waarom je dit gewijzigd hebt weet ik niet, maar je zal aan de grens beoordeeld worden op feiten, niet op wat je hier schrijft.
Hockey, ik weet niet waar je die 40 jaar vandaan haalt, maar daar zit ik voorlopig niet! :lol: En nee, na de eerste reactie van Rivercola (waarvoor dank) bedacht ik me dat dit soort informatie misschien wel helpt in het beoordelen van de visumaanvraag, leek me dus ook wel nodig om het er hier ook bij te zetten. Zoals eerder vermeld, de post heb ik even ge-edit en wat meer wellicht, bruikbare info, toegevoegd.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door RiverCola »

@Hockey: in de eerste post stond wel degelijk het voornemen de lange wandeltocht te doen. Doppie voegde leeftijd aan het bericht toe na die opmerking van mij.
Doppie
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:42

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Doppie »

Ik heb overigens nog een toevoegende vraag:

Zou het uitmaken voor de haalbaarheid en geloofwaardigheid voor het krijgen van het visum, uitmaken als ik het visum al 8 a 9 maanden van te voren aanvraag, en in die tussentjd ook een lange (3000 km) hike doe?
Ik heb wat plannen namelijk om van de ene lange hike over te hoppen, ipv te wachten tot april volgend jaar. Nu zou ik dan een andere lange hike doen van oktober - maart (1 maand speling) en vanaf april dan naar de PCT.
Wel zit ik dan langer zonder baan. Denken jullie dat dit positief is, negatief of maakt het verder niet uit?

Sorry voor de al de vragen, ik probeer een beetje aan te voelen hoe dit werkt en mijn kansen, en wat de beste timing is om dit aan te pakken :D
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door mtl »

Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Je gaat er geen extra punten mee scoren.
HikerFan
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2018, 00:05
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door HikerFan »

Goede avond!

Ook ik heb de wens om de Pacific Crest Trail te gaan lopen (4000 km). Vorige maans heb ik het DS-160 formulier ingevuld en hier heb ik bij de vraag of ik wel eens met de politie in aanraking ben gekomen aangegeven dat ik in mijn tiener jaren 1 x iets heb gestolen en een keer tijdens oudejaarsavond een klein brandje heb veroorzaakt. Zal hierdoor mijn aanvraag afgewezen worden? Om voor deze reis te sparen ben ik bij mijn ouders gaan wonen is dit gunstig of kan ik mij beter zsm weer inschrijven in een huur woning? Ik heb inmiddels meer dan genoeg geld op mijn rekening staat waarmee ik kan aantonen deze reis te kunnen betalen en ook een werkgeversverklaring moet wel te regelen zijn.

Hoe meer tips hoe beter!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Dakloze »

HikerFan schreef:Ook ik heb de wens om de Pacific Crest Trail te gaan lopen (4000 km). Vorige maans heb ik het DS-160 formulier ingevuld en hier heb ik bij de vraag of ik wel eens met de politie in aanraking ben gekomen aangegeven dat ik in mijn tiener jaren 1 x iets heb gestolen en een keer tijdens oudejaarsavond een klein brandje heb veroorzaakt. Zal hierdoor mijn aanvraag afgewezen worden? Om voor deze reis te sparen ben ik bij mijn ouders gaan wonen is dit gunstig of kan ik mij beter zsm weer inschrijven in een huur woning? Ik heb inmiddels meer dan genoeg geld op mijn rekening staat waarmee ik kan aantonen deze reis te kunnen betalen en ook een werkgeversverklaring moet wel te regelen zijn.
Wat je nodig gaat hebben is bewijs over hoe deze dingen zijn afgehandeld: een vonnis, HALT papierwerk of whatever je kan krijgen, en dan vertaald. Ook zal ik je aanraden om een verklaring omtrent het gedrag mee te nemen. Je "strafblad" (want veel is het niet) is totaal niet relevant. Je bent wel eerlijk, en da's erg goed.
--
I route, therefore you are.
HikerFan
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2018, 00:05
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door HikerFan »

He Dakloza,

Bedankt voor je bericht! Ik zal erg lastig worden om aan papieren te komen hoe deze 2 dingen toen der tijd zijn afgehandeld, wel heb ik al een verklaring omtrent gedrag in bezit... ik hoop het hiermee voor mekaar te krijgen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Marcopstal »

Met de politie in aanraking gekomen....
Op zich is dit nietszeggend. Ik kwam vorige week ook nog in aanraking met de politie want er was een alcoholcontrole en ik moest blazen. Geen probleem uiteraard want ik had helemaal niets gedronken. Uit je post is verder natuurlijk niet op te maken hoelang dit geleden is en wat er exact gebeurd is.

Nu, je hebt de doos van pandora reeds opengetrokken want je hebt "iets" in je aanvraag vermeld. Misschien was dit helemaal niet nodig geweest maar daarvoor is het nu te laat natuurlijk.

Met het feit dat je eerlijk bent kom je nergens. Dat op zich gaat echt de deur niet openzetten. Aan de andere kant is de waarheid vertellen natuurlijk steeds aangewezen, tenzij er in die waarheid iets zit wat nu net niet de bedoeling is.

Stel je niet te veel voor van het interview, het is niet dat je daar rustig de tijd gaat krijgen om alles uit te leggen. Het zal er nu inderdaad op aankomen om aan te tonen wat er exact gebeurd is en hoe het werd afgehandeld.

Als je in je aanvraag hebt vermeld dat je bij je ouders inwoont heeft het geen zin om nu snel even een huurwoning te gaan betrekken. Overigens toont een huurwoning totaal geen band aan met je thuisland.Een werkgevers verklaring is ook maar een vodje papier.

Let op, veel hangt ook af van wie er aan de andere kant zal zitten om je aanvraag af te handelen. Dat lijkt misschien gek, maar uiteindelijk moet iemand een "beoordeling" maken en dat is nu eenmaal een subjectief gegeven.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Doppie
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:42

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Doppie »

Beste allen,

Mijn B2 visum is goedgekeurd! Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik dit topic heb geopend. Regelmatig heb ik nog meegelezen met andere mensen die ook voor het visum gingen. Bij deze wil ik toch even mijn ervaring delen. Ik heb besloten het B2 visum te proberen, en deze is approved :thumbup:
Ik ben zojuist van het consulaat teruggekomen en wil graag mijn ervaring delen, in de hoop dat dit helpt voor anderen.

Here goes!
Na geopende topic heb ik besloten de 3000 km lange Te Araroa trail te lopen. Hiervan wist ik zeker dat ik de trail zou kunnen lopen zonder visum-gedoe, en koos daar dus voor. Ik zegde mijn baan op en ging ervoor. Het was een ongelofelijke en fantastische ervaring! Zo gaaf, dat ik een dag na de finish meteen besloot het risico te nemen om het B2 visum te proberen.
Na terugkomst ben ik nog naar Japan gegaan om 1000 km te lopen (soort cooling down) en per augustus was ik weer in Nederland. Ik wilde ten eerste een baan vinden voor ca 6 maanden, zodat ik per 1 april weer vrij zou zijn om mogelijk de PCT te lopen.
Bleek dat ik toch weer voor tijdelijk bij mijn oude baan terug kon en zelfs met mijn PCT plannen kwam dit uit en kan ik na de trail ook weer tijdelijk terugkomen bij mijn oude werkgever. Win win!

Van het hele papierwerk dat ik vandaag meenam naar het consulaat, vroegen ze alleen om mijn bankverklaring/solvabiliteitsverklaring en mijn werkgeversverklaring.
Verder nam ik mee maar werd niet naar gevraagd: een brief van mijn ouders dat ik bij hun huis welkom ben bij terugkomst, een brief van een vriend in Amerika die garant voor mij zou staan en mij alle steun biedt indien nodig, jaaroverzichten rekeningen (zowel Creditcard als normale bank), overzicht planning voor de PCT en overzicht geplande kosten, route overzicht, reisverzekering bevestiging, en nog wat extra informatie (california fire permit, verblijfplaats gegevens, gewenste vlucht, etc)
30 minuten voor afspraaktijd stond ik al buiten te koukleumen. Het liep allemaal wat uit, 15 min naar afspraaktijd werd ik naar het raam geroepen en moest ik mijn paspoort tegen het raam aandrukken. :lol: dat bleek voldoende om in de volgende rij te gaan staan om naar binnen te mogen.

De deur ging open, en meteen kom je in de security check, hier moet je ook je paspoort gereed hebben. Daarna door de security, mijn telefoon werd even gecheckt of bluetooth niet aan stond, verder riem af, en alle spulletjes uit mijn zakken in de bak, net als bij het vliegveld. Tasjes (ja, ook doorschijnende plastic tasjes) mogen de visum-ruimte niet in.

Daarna door naar het Visum-zaaltje. Een aantal rijen met stoeltjes, 4 loketten. Eerst naar een tafeltje waar je paspoort gecheckt wordt en gevraagd wat je gaat doen in Amerika met wat voor visum. Door naar loket 1 -> inleveren ds160, foto en paspoort. Door naar loket 2 -> vingerafdrukken + ontvangst nummer wachtkamer.
Na dik een uur wachten werd mijn nummer geroepen. Met mijn stapel papier gereed, maar uiteindelijk was ik al met 2 minuten weer weg. De gestelde vragen:

- What are you going to do in America that can't be done within 90 days/ESTA?(Pacific Crest Trail lopen, wat c.a. 5,5 maanden duurt)
- Are you a student? (nee, ik werk bij .. als .. )
- How long have you worked there? (sinds ... en ik heb 6 maanden onbetaald verlof gekregen *werkgeversverklaring laten zien*)
- How will you pay for your trip? (zelf, ik heb gespaard en heb voldoende om de reis te betalen *solvabiliteitsverklaring laten zien en verwachtte uitgaven genoemd*)
- Do you own property? (nee, ik woon bij mijn ouders en sta op een wachtlijst voor een woning)
- Rental ? (allebei, ik wil huren, kopen is ook goed maar dat lukt heel moeilijk in de huidige markt, beide wil ik graag)
- Did you go hiking in Japan? (ja, zo'n 1000 km! )
- How long have you been a hiker? (een aantal jaren, *mijn 3000km en 1200km hikes genoemd en dat ik meerdere kortere trails in Europa heb gelopen)
- Your visa has been approved. Good luck.

Yes! Nu is het wachten tot mijn paspoort thuis weer terug is. Tegenwoordig wordt dit gewoon naar je huis verzonden. Ze noemde op het einde nog wel even dat het aan de douane-officier is om mij uiteindelijk het land binnen te laten. Ik liep met een grijns naar buiten de zon tegemoet, en begin meteen aan de voorbereidingen van de trail en het boeken van het tickets.

-Als laatste wil ik jullie dit meegeven: zorg dat je naar het toilet gaat voordat je het consulaat binnenstapt. Al met al was ik ruim 2 uur aanwezig, geen toilet gezien daar. Lastig, vooral als je wat zenuwachtig bent.-
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door roelb »

Succes met de PCT! We zien je selfie met de grenspaal met Canada wel verschijnen ;-) Wanneer begin je? april? mei?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Twijfel over aanvraag B2 visum

Bericht door Galapogos »

Gefeliciteerd zeg! En inderdaad veel succes met de PCT! Heb je al weleens een langeafstandspad in de VS gelopen? Ik ben benieuwd hoe het je bevalt in vergelijking met andere plekken op de wereld. Is het eigenlijk lastig een permit te bemachtigen voor de PCT? Ik zie dat de eerste batch permits aankomende woensdag wordt vergeven, spannend!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer