Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door Brigit »

De beelden van Bristish Colombia met een flink dek aan rook door zowat 90% van dat gebied in Canada in de afgelopen 2 zomers, maken dat ik probeer uit te zoeken wat we het beste kunnen doen, als dit zich volgend jaar augustus weer voordoet. Ik hoop heel erg dat het allemaal niet nodig is, maar wil liever voorbereid zijn. We willen zeker niet 3 weken rond gaan trekken door een gebied, dat in de rook ligt; enerzijds omdat alle vergezichten waar we voor gaan dan weg zijn en anderzijds omwille van de gezondheidsaspecten (astmatisch kind). Dat betekent dat mochten er weer branden zijn, we een andere route vanaf Seattle zullen willen doen, wordt aan gewerkt en zal ik tzt hier nog posten.
Maar…ik merk nu dat ontzettend veel accommodaties in Canada 7 tot 14 dagen en 1 accommodatie zelfs 30 dagen annuleringstermijn hebben! Dat betekent dus dat we niet last minute de plannen om kunnen gooien zonder forse annuleringskosten/dubbele accommodatie kosten. Een negatief reisadvies is er vorig jaar voor zover ik weet niet gegeven voor dit gebied, dat zou de verzekeringskwestie simpel maken. Ik vraag me nu af of we dit op onze doorlopende reis en annuleringsverzekering zouden kunnen verhalen.
Ik heb mijn verzekeraar (interpolis) gebeld hoe ze ermee om gaan als er geen direct persoonlijk gevaar is of een accommodatie afgebrand oid, maar de situatie door veel rook dus wel ongezond is; helaas wist de student aan de lijn me niet meer te vertellen dan dat de voorwaarden online staan. Thanks… Email achteraan gestuurd maar nog geen antwoord.
Weet iemand of, in feite dus vrijwillig, annuleren en omboeken om een andere/rookvrije route te volgen op enige wijze onder de “schade door natuurrampen” valt?
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door heidem »

Op het eerste gezicht denk ik het niet als ik de polisvoorwaarden erbij pak. Het onderstaande komt nog het meest in de buurt.

Verzekeringsvoorwaarden (DRV-RV-52-181) Doorlopende Reis Annulering
Een verzekerde kan door natuurgeweld niet bij het vakantiehuis komen.
• Door: aardbeving, vulkaanuitbarsting, orkaan, storm, lawine, abnormale sneeuwval of bosbrand.
– Niet verzekerd: door regen, gewone sneeuwval, mist, ijzel of onweer.
– Niet verzekerd: door storm met windsnelheden van minder dan 14 meter per seconde.
• De verzekerde kan ook niet in een vergelijkbaar type huis in de buurt logeren.
• Het vakantiehuis is niet gehuurd of geboekt bij een reisorganisatie.
• Het vakantiehuis is geen hotel, kampeerplaats, hostel of appartement met hotel dienstverlening.
Verzekeringsvoorwaarden (DRV-RV-52-161) Doorlopende Reis Annulering
Een verzekerde kan door natuurgeweld niet bij het vakantiehuis komen.
• Door: aardbeving, vulkaanuitbarsting, orkaan, storm, lawine, abnormale sneeuwval of bosbrand.
– Niet verzekerd: door regen, gewone sneeuwval, mist, ijzel of onweer.
– Niet verzekerd: door storm met windsnelheden van minder dan 14 meter per seconde.
• De verzekerde kan ook niet in een vergelijkbaar type huis in de buurt logeren.
• Het vakantiehuis is niet gehuurd of geboekt bij een reisorganisatie.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door vana »

Als ik deze voorwaarden lees begrijp ik eruit dat je

Bij de 2e; verzekerd bent bij bosbrand behalve als je het via een reisorganisatie gehuurd hebt.

Bij de 1e ; ben je alleen verzekerd bij bosbrand als je niet via een reisorganisatie gehuurd hebt en het geen hotel, kampeerplaats, hostel of appartement met hotel dienstverlening is.
Hier zou dus annuleren wegens bosbrand van een gewoon appartement, vakantiehuis of airbnb wel verzekerd zijn.

De tweede heeft dus meer dekking

Van welke reisverzekeraars zijn deze voorwaarden?
Gebruikersavatar
lyan
Amerikakenner
Berichten: 1238
Lid geworden op: 16 sep 2010, 20:51
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door lyan »

ik denk dat je alleen annulering vergoed krijgt als de plek niet meer bereikbaar is, dat gebeurt natuurlijk maar weinig. Het vervelende is wel dat er regelmatig bosbranden zijn en de luchtkwaliteit dan erg slecht kan zijn! Misschien moet je het er gewoon op wagen, het kan ook gewoon goed gaan.
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door heidem »

vana schreef:Van welke reisverzekeraars zijn deze voorwaarden?
Allebei van Interpolis.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door roelb »

De pluim van wildfires is meestal redelijk lokaal, met de wind mee weg van de brandhaard. Het is echt niet zo dat, zoals jij schrijft, 90% van heel BC onder een deken van rook ligt. Maak je dus vooral geen zorgen en ga lekker op vakantie. Accomodaties flexibel houden is natuurlijk altijd prettig en bieden de mogelijkheid om een plan onderweg om te gooien.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door vana »

Ik heb het even nagevraagd bij mijn verzekeraar SNS bank. Dit is hun antwoord:

De annuleringsverzekering is niet van kracht als je vanwege bosbranden een andere locatie wil opzoeken of de reis wil annuleren. In de voorwaarden staat wel dat als je bent gedwongen om pas na de oorspronkelijke terugreisdatum
terug te reizen door een lawine, een bergstorting, mist, abnormale sneeuwval, ander natuurgeweld en/of een staking bij de trein, bus of luchtvaartmaatschappij, dat we dan de extra reis- en verblijfkosten betalen die je daardoor moet maken.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door Almere vak V »

Je kunt je overal voor verzekeren in dit land. Als jij beton onder water tegen brand wilt verzekeren, ga je gang. Als jij 1e kerstadag gezellig buiten met je familie wilt dineren in de tuin maar dat het wel minimaal 25 graden moet zijn. Kan je daar een dekking voor afsluiten. Die laatste zal iets duurder zijn in premie dan de eerste... :wink:

Er is geen verzekeraar die gaat uitkeren omdat jij zegt dat je niet van het uitzicht hebt kunnen genieten. Daardoor je vakantie hebt omgegooid en je geboekte hotel niet meer kunt annuleren. In de bovenstaande voorwaarden staat heel duidelijk als je de accommodatie niet meer kunt bereiken. Zolang jij de accommodatie op een redelijkerwijs en acceptabele manier kunt bereiken trek je aan het kortste touwtje.

Wij zijn al jaren in de zomervakantie in Oregon. Met uitstapjes naar Washington en Calfornia. Elk jaar zijn er bosbranden. Vorig jaar was het in Oregon zelfs dramatisch! Maar zelfs toen was er nog meer dan genoeg normaal bereikbaar, goed zichtbaar en volkomen veilig. Als de wind verkeerd staat heb je er inderdaad last van. En er zijn echt wel momenten geweest dat er een soort deken hing. Maar dat was hooguit een paar dagen. En zeker geen 3 weken. Gewoon gaan. Stel je flexibel op en met een beetje mzzl heb je nergens last van.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door Brigit »

Dank voor jullie reacties, van mijn eigen verzekering heb ik vooralsnog niks terug gehoord op mijn vraag. Bekend euvel met deze verzekeraar dus na de zomer maar eens uitzoeken of we ze niet elders onder kunnen brengen.
Het lijkt idd zo te zijn dat als we niet meer bij een vakantiehuis kunnen komen op redelijke wijze ze dan ingrijpen en verder inderdaad niet. Wat dan redelijk is qua tijd is onduidelijk.
Overigens gaat het me niet alleen om het verliezen van de mooie uitzichten maar weet ik niet hoe mijn zoon op langdurig rook/smog zou reageren ivm heftige hooikoorts waar vorig voorjaar banauwdheidsklachten bijkwamen. Niet dat dit er toe doet in de analyse van de verzekeringsvoorwaarden;-)
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door bedeve »

Waarom wachten tot na de zomer ?

Heb je " even " tijd om wat verzekeringsvoorwaarden door te spitten ?

https://www.americanexpress.com/nl/cont ... _Gold1.pdf

Gelukkig zijn de voorwaarden bij de verschillende verzekeraars op dezelfde wijze gerubriceerd.
Je kunt ze daardoor makkelijk vergelijken.

Deze verzekering kun je met de bijbehorende creditcard een jaar gratis uitproberen.
Wanneer je mij via een pb je interesse laat weten stuur ik je een link voor dat gratis jaar.

The proof of the pudding is in the eating
Laatst gewijzigd door bedeve op 07 nov 2018, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door Brigit »

Dankje maar we hebben al zo’n amex Flying Blue credit card :wink: de reisverzekering daarbij is wel beperkter dan onze reguliere doorlopende verzekering bij Interpolis.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door bedeve »

Brigit schreef:we hebben al zo’n amex Flying Blue credit card ; de reisverzekering daarbij is wel beperkter dan onze reguliere doorlopende verzekering bij Interpolis.

Als dat zo is heb je niet de FB Gold card.
De " Silver " misschien ?
Interpolis is een van de verzekeraars waarvan ik als Rabo klant de voorwaarden heb vergeleken met die specifieke Amex Flying Blue Gold card.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door roelb »

Waar hebben we het hier over.. Bosbranden zijn een normaal verschijnsel in dit gebied. Het is voor een deel onderdeel van hoe de natuur zelf ruimte schept voor nieuwe natuur. Je gaat toch ook geen beroep op een verzekering doen omdat het mogelijk een keertje kan regenen op of in de buurt van je vakantiebestemming? Nogmaals, het is echt niet zo dat heel de provincie een grote rookwolk is. De fijnstofconcentratie in de gemiddelde Nederlandse woonwijk zal in de winter een stuk hoger liggen door alle open haarden en houtkachels dan dat die daar is.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door Almere vak V »

Anderhalve week geleden voor mn werk in San Francisco geweest. Rookontwikkeling was enorm. Een gebied zo groot als Nederland waar de lucht echt niet te harden was.
Grote discussie gehad of het voor de spelers verstandig was om actief sport te beoefenen in de buitenlucht. Uiteindelijk is er voor gekozen om toch te spelen maar met extra zuurstofvoorzieningen langs het veld. Zelfs een dag later, binnen in de Oracle Arena, was het bijna niet te harden.

Voor mensen met problemen aan de luchtwegen was het zeker geen aanrader. Dan zou ik het tijdens mijn vakantie ook zeker niet opzoeken. Maar of iedereen zo flexibel is in zijn reisschema durf ik natuurlijk niet te zeggen.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door PSVwally »

Almere, die campfire brandhaard is voor een deel uitzondering op wat er normaal gebeurd. Er zijn in Oktober/November altijd nog wel een paar kleine, vaak aangestoken, brandhaarden, maar zoals deze is wel heel extreem.

Afbeelding

In dit geval klopt Roels bewering over het niet uitgestrekt zijn vd rookpluim ook niet. Natuurlijk is het niet de hele staat. Maar een heel deel van noord california ligt in de rook van deze brand. Ik zag vandaag nog een foto (van afgelopen weekend) hoe de golden gate niet in de oceaanmist lag maar in de rook. Heb je pech dan kan dit precies het gebied zijn waar veel bezienswaardigheden liggen.

Maar in vergelijk met het campfire is de brand die bv in Malibu vele huizen heeft opgeslokt maar een kleintje
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door roelb »

Jep, in dit geval gaat dat niet op. Maar deze is ook wel heel erg extreem.
pretberg
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 mei 2012, 21:37
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door pretberg »

bedeve schreef:Waarom wachten tot na de zomer ?

Heb je " even " tijd om wat verzekeringsvoorwaarden door te spitten ?

https://www.americanexpress.com/nl/cont ... _Gold1.pdf

Gelukkig zijn de voorwaarden bij de verschillende verzekeraars op dezelfde wijze gerubriceerd.
Je kunt ze daardoor makkelijk vergelijken.

Deze verzekering kun je met de bijbehorende creditcard een jaar gratis uitproberen.
Wanneer je mij via een pb je interesse laat weten stuur ik je een link voor dat gratis jaar.

The proof of the pudding is in the eating
Is het ''nadeel'' van deze verzekering alleen niet dat alles betaald moet zijn met je Amex? En zo niet dat het dan niet verzekerd is in geval van bijvoorbeeld een annulering?
2012 San Francisco - San Francisco ( Zuid-West)
2014 Seattle - Seattle (via Chicago)
2015 Atlanta - Atlanta (Zuidelijke staten)
2017 Las Vegas - Las Vegas
2022 Orlando - Orlando
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:Jep, in dit geval gaat dat niet op. Maar deze is ook wel heel erg extreem.
Dat was ook mijn statement. Heb al wel vaker branden meegemaakt in Amerika. En die van vorig jaar zomer in Oregon waren niet flauw. Maar zoveel rook, zover weg van de brandhaard heb ik nog maar zelden gezien.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door roelb »

Jep. Normaal zie je in de zomer altijd wel met enige regelmaat ergens een rookpluim en ruik je ook onderweg wel ergens rook. Maar laten we hopen dat dit soort enorme bosbranden niet de nieuwe norm worden.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Rook en bosbrand: reis en annuleringsverzekering.

Bericht door bedeve »

pretberg schreef:
Is het ''nadeel'' van deze verzekering alleen niet dat alles betaald moet zijn met je Amex? En zo niet dat het dan niet verzekerd is in geval van bijvoorbeeld een annulering?
Voor wat betreft de "reis-elementen " zoals tickets etc is de voorwaarde dat het betaald is met de betreffende kaart.
Een belangrijk element van de verzekering is de dekking van medische kosten .
Daarvoor is het bezitten van de kaart voldoende om op optimaal gedekt te zijn.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer