Ik heb een vraag waar ik tot nu toe weinig specifieke informatie over heb kunnen vinden:
Mijn vriend is bezig met het solliciteren voor een 5/6 jarig residency traject (arts in opleiding) in de VS. Dat traject op zich zelf is al ingewikkeld genoeg, maar de eerste uitnodigingen voor interviews lopen al binnen, dus de kans dat het hem gaat lukken wordt steeds reëler en moeten we nu serieus gaan nadenken over de stappen die er genomen moeten gaan worden op het moment dat hij inderdaad in een ziekenhuis wordt aangenomen en in juni 2019 zal moeten gaan beginnen.
De meeste opleidingen waar hij solliciteert ondersteunen/sponsoren een J1 en een J2 visa. In sommige uitzonderlijke gevallen zelfs een H1B.
Uitgaande van een J Visa loop ik tegen de volgende vragen aan waar ik nergens echt antwoord op kan vinden:
- Om in aanmerking te komen voor een J2 visa, moet je getrouwd zijn of is een geregistreerd partnerschap voldoende? En hoe lang moet je in deze vorm dan al samenwonen? Wij zijn 3 jaar bij elkaar, wonen al 2 jaar samen, maar hebben niks anders dan een samenlevingscontract.
-Is het ook mogelijk om de J2 pas na een half jaar of een elk ander willekeurig tijdstip aan te vragen? Ik ben zelf namelijk op dit moment druk bezig met het opzetten van een eigen bedrijf, en ben dus niet een huisman die duimendraaiend thuis op manlief gaat wachten en af en toe de creditcard maar trekt om te gaan shoppen
Ik zou het heel erg waarderen als jullie wat meer weten over hoe wij het beste kunnen handelen in deze situatie. En of er valkuilen zijn waar we voor moeten oppassen.
Alvast bedankt!