In 2010 heb ik een keer met drank op achter het stuur gezeten. Daarop ben ik door de politie meegenomen naar het bureau na initiële blaastest. Half uurtje in de cel gewacht en vervolgens daar nog een keer geblazen in het nauwkeurigere apparaat. Uiteindelijk een forse boete gehad en een Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer-cursus moeten volgen.
In 2013 had ik een eigen zaak en was ik gevraagd om in de VS op een congres te spreken. De ESTA had destijds een vraag in de trant van: "Bent u ook in aanraking met de politie geweest". Omdat ik daar YES op zou moeten antwoorden, leek het mij verstandiger om de ESTA over te slaan en direct een visum aan te vragen. Dit visum werd mij op het consulaat in Amsterdam uiteindelijk geweigerd, due to lack of ties. Geen koophuis, ongehuwd, geen kinderen, geen vaste baan.
Inmiddels werkzaam bij een groot Zuidas-kantoor en moet ik mogelijk voor werk eind deze maand naar Amerika. Omdat het maar $14 is, geprobeerd een ESTA aan te vragen, ondanks dat ik YES moest antwoorden bij de vraag "is u ooit een visum geweigerd". Uiteraard heb ik daar ook YES geantwoord, en de vervolgvragen (wanneer, waar) beantwoord (2013, US consulate Amsterdam). Ter info: dat was wel met een oud paspoort en ander paspoortnummer.
Tegen al mijn verwachtingen in is minder dan 12 uur later mijn ESTA goedgekeurd. Het staat er echt... "Status: Vergunning goedgekeurd. Verloopt: 2-sep-2020".

Nu ben ik toch een beetje sceptisch... Hoezo krijg ik zomaar ineens een ESTA terwijl mij eerder een visum geweigerd is? Ondanks dat ik geen eigen zaak meer heb, maar in loondienst ben (weliswaar tijdelijk t/m eind dit jaar, wat hopelijk wel verlengd wordt), heb ik nog steeds geen koophuis, echtgenoot of kinderen.
Ik weet dat jullie geen immigration officers zijn, maar wellicht kunnen jullie mij helpen dit te begrijpen? Ik ben er ook een beetje angstig voor dat ik straks alsnog bij customs in Amerika geweigerd word. Dit zou ook enorm gênant zijn t.o.v. mijn collega's die meereizen.
Dank!