"Dutch People Are Dicks"

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

"Dutch People Are Dicks"

Bericht door Dutchess »

Dit artikel beschrijft de verschillen in communicatiestijl van Nederlanders en Amerikanen redelijk goed, denk ik. Wat vinden jullie?
Dutch People Are Dicks. Here’s Why Americans Should Try It.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door boonens »

Clickbait titel to the max :wink:

Grappig stukje met de bekende observaties. Ik werk voor een Amerikaans bedrijf en probeer mij altijd bewust te zijn van deze culturele verschillen. Moest direct denken aan een stukje op YT over een Amerikaanse mormoon die in Nederland zendingswerk had gedaan en eigenlijk tot dezelfde conclusie kwam, zij het op een iets serieuzere wijze: (de eerste 10 minuten, daarna gaat het over zijn geloof).
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Dutchess »

Haha, inderdaad helemaal click bait!

Interessant filmpje (nou ja de eerste helft dan). Ik ben hier natuurlijk omringd door Mormonen (al mogen we ze niet meer Mormonen noemen) en de manier waarop hij praat is typisch "Utahns". En al ben ik natuurlijk al behoorlijk ver-amerikaniseert na al die jaren hier, ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook wel moe wordt van de mensen achter de kassa die elke keer weer een oppervlakkig gesprek aan willen gaan ("are you doing anything fun today?") of commentaar leveren op mijn boodschappen. Ik wil gewoon betalen en weg wezen.

Mijn Nederlandse instelling kwam gisteren wel weer naar boven. Wij hebben een grote sticker met "No Solicitation" bij de deurbel geplakt (oftewel "Aan de deur wordt niks gekocht"). Belde er toch weer iemand aan van ongediertebestrijding of zo iets. "Ik ben John van huppeldepup bedrijf, en ik was net bij uw buren, en..." Toen wees ik alleen maar naar de sticker en zei: "Zie je dit? Dat betekent dat ik niet met je wil praten. Dag!" Deur dicht. Mijn Amerikaanse man had vast geduldig naar zijn praatje geluisterd! :lol:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Gast »

Hahaha!!!

Trouwens het geijkte verkooppraatje “ik was net bij uw buren”. Dan altijd even doorvragen welke buren precies. :lol:
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Mrvanilla »

Grappig stukje! Dank voor het delen, heb het met plezier gelezen. Natuurlijk is het wel wat uitvergroot, waarschijnlijk om haar punt kracht bij te zetten.

Het hangt ook echt af waar je bent in Nederland. Amsterdam is echt heel anders wat dit aangaat in vergelijking tot bijvoorbeeld het zonnige zuiden waar ik woon. Daar draait men ook door de regel wat meer om de hete brei heen vanwege beleefdheidsvormen.

Andersom zit ook wel een nuance hoor; Ik werk veel voor Amerikaanse klanten. Veel daarvan zijn ook erg direct en hebben geen enkele moeite om meteen te stellen dat iets niet goed is opgeleverd of niet aan de verwachtingen voldeed. ‘ Ik betaal, dus ik ben de baas’ . Ik zit in de IT sector, misschien dat het specifiek voor die industrie geldt (?).

Het is wel zo dat, als het wel goed is, ze veel enthousiaster zijn dan NL klanten en niet zuinig zijn met complimenten.

Maar in z’n algemeenheid herken ik zeker wel wat het artikel duidelijk probeerde te maken en heb ik een aantal keer uit herkenning gelachen.
Groetjes,
Daniel
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Dutchess schreef: Mijn Nederlandse instelling kwam gisteren wel weer naar boven.

Juni, hartje Amish county, museum ,vragenrondje.
Het onderwerp stroom en mobile telefoons kwam aan bod. Blijkt dat als de rekening via iemand anders betaald wordt en niet op de Amish naam staat er geen enkel bezwaar is. Floept me eruit dat zoiets toch gewoon hypocriet is. :oops: Museum mevrouw trekt wit weg maar een bescheiden instemmend gemompel van de andere bezoekers was de oogst. :lol:
UitHolland
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 aug 2014, 18:38
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door UitHolland »

Leuke anekdotes, ik herken mijzelf als Nederlander er niet in, wellicht is dat een blinde vlek.

Ik heb er geen ervaring mee maar haar ervaring met dates via Tinder zijn in mijn ogen te verwachten.

Andersom, net terug uit 4 weken US, ik herken wel het gevoel dat je krijgt in welke winkel dan ook dat dat praatje gemaakt gaat worden.
Vaak is het wel leuk maar als je moe bent dan wil gewoon je boodschappen, betalen en gaan! en geen vragen als: "How are you doing?", "Where are you visiting from?", "Do you have a nice day?", "Could you find everything?"

Vooralsnog prefereer ik de US.
Gast

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Gast »

Ze plakken ook vaak ‘today’ aan een vraag:

“How are you doing today?”

“Well, today I am fine, but yesterday...”
UitHolland
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 aug 2014, 18:38
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door UitHolland »

Ja dat is ook heel herkenbaar, automatisch ga ik dan denken oh today... een echte vraag. Of herkennen ze mij, was ik gister hier?
Is dit nou training of begroeten buren en anderen zonder commercieel belang elkaar ook zo?

De mensen die ik heb ontmoet stoppen meestal gewoon na "Where are you folks visiting from?" Het antwoord daarop wordt naar mijn mening meer echt naar geluisterd en krijg je ook reactie op. Dan krijg je wel een gezellige babbel. Dit is ook datgene dat ik super waardeer aan in mijn ogen de Amerikanen.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door boonens »

UitHolland schreef:De mensen die ik heb ontmoet stoppen meestal gewoon na "Where are you folks visiting from?" Het antwoord daarop wordt naar mijn mening meer echt naar geluisterd en krijg je ook reactie op.
Dit vind ik bij uitstek een goed voorbeeld van de verschillen tussen Amerikanen en Nederlanders, zoals in het verhaal benoemd. Misschien zijn jouw ervaringen anders, maar in 95% van de gevallen dat een Amerikaan ons die vraag stelt, volgt na de beantwoording direct een verhaal dat hij/zij ook ooit eens in Nederland is geweest/in Duitsland gestationeerd is geweest/een dochter heeft wonen in Brussel/kort heeft gestudeerd in Stockholm (“That’s close to you guys, right?”). Je staat vervolgens 10 minuten naar hun levensverhaal te luisteren en wanneer ze het zat zijn wordt het afgesloten met “Welcome to America & enjoy your holiday”. Noem mij cynisch, maar ik heb het idee dat deze vraag voor 10% voortkomt uit nieuwsgierigheid en voor 90% uit de behoefte de eigen ego een beetje te strelen.

Mijn ervaring is dat Nederlanders in een dergelijke situatie een toerist juist verder vragen naar het verhaal/de beweegredenen om Nederland aan te doen.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Dutchess »

UitHolland schreef: Is dit nou training of begroeten buren en anderen zonder commercieel belang elkaar ook zo?
Er zullen regionale verschillen zijn, maar inderdaad begroeten buren en kennissen elkaar ook zo.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door roelb »

UitHolland schreef:De mensen die ik heb ontmoet stoppen meestal gewoon na "Where are you folks visiting from?"
Dat wordt mij nou echt nooit gevraagd in een supermarkt. How are you - i'm good, thanks, how are you? - good" en daarmee zijn de wederzijdse vriendelijkheden afgedaan.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Patrick1975 »

Dat artikel is niet eens overdreven. Het duurde bij ons wel even voordat we gewend waren aan de rondvliegende Amerikaanse smiles en de “Oh my god, you look Amazings”. Ik moet zeggen dat ik er aan gewend ben geraakt en nu zelfs soms moeite heb met de Hollandse directheid als ik weer eens in NL op bezoek kom. :thumbup:
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Ziva »

Ik heb hetzelfde. Ik moest er ook aan wennen maar heb nu echt moeite met Nederlanders die alles er maar lukraak uitgooien. Ik heb geleerd dat het ook prima is om gewoon iets te denken zonder het uit te spreken en dat het verwijt dat Amerikanen hypocriet zijn niet altijd terecht is. Veel Amerikanen kiezen er gewoon vaker voor om hun schouders op te halen of mensen voor te laten gaan bijvoorbeeld zonder gelijk een scene te maken. Daar vind ik niets mis mee eigenlijk.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik ben in dat opzicht ook behoorlijk veramerikaniseerd. Dat is ook een van de redenen geweest dat we uiteindelijk hebben besloten hier in de V.S. te blijven en niet terug te verhuizen naar Nederland. Er waren nog andere redenen, maar dit heeft zeker een rol gespeeld. Zie viewtopic.php?f=12&t=64348&start=100#p1087422 .
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Patrick1975 »

Wij zijn in 2013 terugverhuisd maar het beviel dus totaal niet. In 2016 voor de twee keer geemigreerd LOL.
Deze keer gaan we niet meer terug, tenzij we er door de president worden uitgezet LOL
Gebruikersavatar
Abc123
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 jan 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Abc123 »

dutch_in_seattle schreef:Ik ben in dat opzicht ook behoorlijk veramerikaniseerd. Dat is ook een van de redenen geweest dat we uiteindelijk hebben besloten hier in de V.S. te blijven en niet terug te verhuizen naar Nederland. Er waren nog andere redenen, maar dit heeft zeker een rol gespeeld. Zie viewtopic.php?f=12&t=64348&start=100#p1087422 .
Ik heb het stuk gelezen en snap je afwegingen voor je kinderen. De omgangsvormen herken ik te dele, aangezien ik maar 3x in de VS ben geweest. Het is anders ja.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: "Dutch People Are Dicks"

Bericht door Petra/VS »

UitHolland schreef:Leuke anekdotes, ik herken mijzelf als Nederlander er niet in, wellicht is dat een blinde vlek.

Ik heb er geen ervaring mee maar haar ervaring met dates via Tinder zijn in mijn ogen te verwachten.

Andersom, net terug uit 4 weken US, ik herken wel het gevoel dat je krijgt in welke winkel dan ook dat dat praatje gemaakt gaat worden.
Vaak is het wel leuk maar als je moe bent dan wil gewoon je boodschappen, betalen en gaan! en geen vragen als: "How are you doing?", "Where are you visiting from?", "Do you have a nice day?", "Could you find everything?"

Vooralsnog prefereer ik de US.
Hier (VIrginia) kies ik meestal de self check outs :D . Maar als ik wel bij de kassa kom kun je het zo kort maken als je wilt. Maar hier wordt er ook niet zoveel gekletst. Het is nogal een divers gebied dus de immigranten hebben wel geleerd om "How are you?" en "Have a nice day" te zeggen, maar het zijn gewoon beleefdheden hier. Er wordt niet verwacht dat je een heel persoonlijk verhaal gaat vertellen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer