Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Curly20
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2018, 20:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Curly20 »

Ben sinds vandaag op dit forum beland. Lijkt me een heel fijn forum! Begin september gaan mijn vriend en ik 17 dagen rondreizen in Florida, iets waar we al maanden naar uitkijken. Ook Sanibel stond hoog op ons lijstje.

Nu hebben we hotels geboekt in de omgeving waar de red tide nu gaande is, gelukkig zijn ze nog te annuleren, maar de twijfel is groot. Het is vreselijk om al die filmpjes van zoveel dode beesten te zien.
Over zo'n 3,5e week zouden we in de buurt van Sanibel en Napels zijn. Mochten mensen meer weten over hoe de situatie er op dit moment is, of voor de komende tijd, dan hoor ik dat heel graag.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

@Curly20, richting Sanibel/Fort Myers (=Lee county) en Naples (=Collier county) gaat het wat beter; nog steeds overlast maar de trend daar is dat het minder aan het worden is, maar is nog steeds overlast op dit moment. Zie hier http://myfwc.com/research/redtide/statewide/.
Voor jou niet relevant denk ik, maar noordelijker (Charlotte en Sarasota county) is het weer wat slechter geworden helaas.
Ik zou in ieder geval annuleerbare reserve hotel boekingen maken en de reviews van jullie hotels checken.

Ik hoorde gisteren van onze vrienden in Venice dat kennissen gevlucht zijn uit hun huis aan de intercoastal; ze zitten nu in een hotel vanwege de stank. Begreep ook dat er momenteel alleen overheidsgeld beschikbaar is gemaakt om toeristische plekken (stranden en zo) enigszins te proberen schoon te houden, rest niet, zoals de kanalen. Zou zelf qua hotel nu even niet te dicht bij het water gaan zitten en strandbezoek plannen in de gebieden waar geen red tide is ;)
ChristaDoel
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 okt 2016, 15:28
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door ChristaDoel »

Curly20 schreef:Ben sinds vandaag op dit forum beland. Lijkt me een heel fijn forum! Begin september gaan mijn vriend en ik 17 dagen rondreizen in Florida, iets waar we al maanden naar uitkijken. Ook Sanibel stond hoog op ons lijstje.

Nu hebben we hotels geboekt in de omgeving waar de red tide nu gaande is, gelukkig zijn ze nog te annuleren, maar de twijfel is groot. Het is vreselijk om al die filmpjes van zoveel dode beesten te zien.
Over zo'n 3,5e week zouden we in de buurt van Sanibel en Napels zijn. Mochten mensen meer weten over hoe de situatie er op dit moment is, of voor de komende tijd, dan hoor ik dat heel graag.
Wij zijn net terug van 2,5 week Florida en kan je een update geven van de huidige situatie, helaas was deze slechter dan dat wij vooraf hadden verwacht en gedacht, wat onze vakantie toch wel iets minder leuk heeft gemaakt :(

Bijna dagelijks zijn er nieuwsberichten en waarschuwingen over de Red Tide, het is dus helaas nog best wel heftig! De stranden aan de golfkust zijn nog steeds bijna allemaal aangedaan.

Wij zijn zelf bij Sarasota (siesta key), Sanibel, Fort myers en Naples bij het strand geweest, Er lagen veel dode vissen op het strand (die overigens door vrijwilligers steeds worden opgeruimd), rottend zeegras, vies/troebel water ipv helder blauw en de stank was soms echt niet te doen. Wij hadden geen last van onze luchtwegen (waar je aldus de waarschuwingen last van kan krijgen), maar wij vonden het niet fijn om in zulk toch wel 'vies' water te zwemmen. Ga je specifiek daarvoor, dan zou ik je aanraden om andere plannen te maken.

Vooral bij Sanibel vonden wij het achteraf gezien zonde van de Tol ($6,- excl kosten voor toll-by-plate) en het parkeren ($5,- per uur) dat we betaald hadden.
De stranden waren wel erg rustig, omdat de meeste mensen die het strand op kwamen, linea recta weer terug gingen. Dat was echt bizar om te zien.

Ook op de Florida keys waren de stranden op dit moment niet op hun best, aangespoeld zeegras (met viseitjes daarin) begon te rotten en zorgde voor een indringende stank die op de eilanden hing. Aldus de lokale inwoners was dit nog een indirect effect van de orkaan van vorig jaar. Dit was vooral bij Bahia Honda State park en op Key Largo het geval.

De enige stranden die wij fijn vonden en waar je wel kon zwemmen, waren voor ons bij Fort Lauderdale en Cocoa beach (de oostkust dus), bij Miami beach werd ook afgeraden om te zwemmen vanwege een grote school Black tip reef sharks die daar al een tijdje voor de kust rondhing...
Gebruikersavatar
MarjoleinW
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 sep 2012, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door MarjoleinW »

Wat ontzettend zonde, Christa. Toch jammer dat het effect heeft gehad op hoe leuk jullie het hebben gehad! :? Wel bedankt voor de update!

Wij hebben toevallig afgelopen weekend de knoop doorgehakt en ons appartement in November bij Anna Maria island gecanceld. Ik zat nu al regelmatig al het nieuws te volgen maar het blijft zo onzeker. Misschien is het dan allang weg maar ik las verhalen over een red tide van 2004 tot 2006, 16 maanden lang...
Nu hebben we 5 dagen villa Davenport, 5 dagen Satellite Beach (bij Cocoa) en 3 dagen Marathon op de Keys geboekt. Dit is de veronderstelling dat de Keys weer mooi en schoon zijn. (vorig jaar begin december waren de stranden nog gesloten bij Bahia Honda en Sombrero Beach) Marathon kan ik nog cancelen tot vlak ervoor dus dat hou ik dan nog wel in de gaten...
Zuidwesten 2009/Florida 2010/Zuidwesten 2013/New York+Oost USA 2015
Florida mei + december 2017/ West USA april 2018 / Florida nov/dec 2018
Georgia,Carolina's en Florida nov/dec 2022
http://www.marjoleinw.com/wordpress
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

Ik volg al enige tijd de berichten over Red Tide, en het ziet er niet goed uit. Deze “bloom” is al sinds oktober 2017 actief en heeft de afgelopen maanden een explosieve groei gekregen, vermoedelijk door het lozen van water uit “Lake Okeechobee”, dit heeft deze red tide alg van voeding voorzien.

De condities op de stranden kan je trouwens goed volgen via een website (zie link hieronder) daar kan je ook je mailadres opgeven om dagelijkse updates te ontvangen.

https://visitbeaches.org/

De berichtgeving per dag door de locals of de toeristen is erg wisselend. De noodtoestand is in werking, hierdoor komt er extra geld vrij om van de stranden de dode vissen te ruimen. Daardoor krijg je berichten, als geen dode vis gezien.
Het water langs een groot deel van de Gulfcoast is “dark”. Absoluut niet het crystal clear water wat je verwacht. De stank, zelfs landinwaarts, van dode vis schijnt vreselijk te zijn.

En wees je er bewust van dat er behoorlijke gezondheidsrisico’s zijn, deze alg verspreid door de lucht, wat klachten geeft op neus, ademhaling, ogen, keel. Tot 4 mile landinwaarts kan je hier last van hebben. Bij aanraking in het water kan het huidirritatie geven.

De annuleringen van boekingen voor hotels en appartementen gaan hard. De middenstand wordt geraakt. Op Anna Maria Island zie je dat ze van alles doen om hun inkomsten te behouden, forse kortingen op restaurants bijvoorbeeld.

Hieronder een artikel wat deze week in de lokale krant stond van Anna Maria Island, mbt de “health issues”
https://www.amisun.com/2018/08/28/red-t ... sneeze-at/

Het is een gigantische ramp aan het worden, uiteraard voor de natuur, maar ook voor de bewoners ( gezondheidsproblemen, inkomen derving).
Een oplossing is er gewoonweg niet, anders dan het ruimen van de dode vissen.

Wij gaan in december 3 weken, en ik hoop dat tegen die tijd de Red Tide verdwenen is, wellicht dat een goede storm de problemen kunnen verminderen of doen verdwijnen.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door SemJes »

De bloei is er inderdaad al sinds oktober 2017, maar je merkte er niks van tot een maand of twee geleden. Het heeft ook te maken met de temperatuur van het zeewater (30+), dit zijn echt de ideale temperaturen voor de groei van de algen, dat is in de winter wel anders.

Ik begrijp dat men liever iets aan de andere kust uitzoekt, het is gewoon moeilijk inschatten of we de red tide in het late najaar en winter ook zo gaan ervaren.
Mattie112
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jul 2018, 16:28

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Mattie112 »

Hm wij hebben van van 17 t/m 21 okt een huisje geboekt in Cape Coral. Juist met het idee om een bootje te huren / naar het strand te gaan etc maar las ik dit lees wordt ik niet vrolijk. Goed is het is nog wel ruim anderhalve maand maar 17 sept moet de betaling binnen zijn dus als ik wil annuleren (aanbetaling krijg ik denk ik niet terug) dan moet dat wel voor die datum gedaan zijn. Twijfeltwijfel...
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

Ik heb nog tot 14 november om kosteloos te annuleren.
Ik hoop echt dat het niet nodig zal zijn.
Want een maand voor vertrek nog wat anders vinden?? Voor een redelijke prijs, tijden de Kerst/oudjaar periode, dat zal lastig zijn.
Ook hier twijfel twijfel. Ik heb al gekeken om aan de oostkust iets te reserveren met de mogelijkheid om kosteloos te kunnen annuleren, dan heb ik op 14-11 in ieder geval al een alternatief achter de hand.
Maar eigenlijk wil ik helemaal niet naar de oostkust.... ;(
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

Op zich hoef je de westkant niet te vermijden, zou alleen niets huren binnen paar mijl van zee, meren, rivieren, intercoastal en ander groot water, en niet naar het strand gaan of het water op gaan is het advies op dit moment.
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

@harryh, het hele idee was om lekker kerst/oudjaar op het strand door te brengen. :D
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

:roll: lastig!
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door SemJes »

De laatste paar dagen viel het lokaal (Sarasota) gelukkig mee met de overlast: https://www.wfla.com/news/sarasota-coun ... 1415230159. Hopelijk houdt dit vol!
Gebruikersavatar
MarjoleinW
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 sep 2012, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door MarjoleinW »

Gelukkig, hopelijk zet het door en verdwijnt het helemaal. Helaas heb ik net vorige week omgeboekt maar misschien dat ik toch nog een paar dagen deze kant opga! :thumbup: :clap:
Zuidwesten 2009/Florida 2010/Zuidwesten 2013/New York+Oost USA 2015
Florida mei + december 2017/ West USA april 2018 / Florida nov/dec 2018
Georgia,Carolina's en Florida nov/dec 2022
http://www.marjoleinw.com/wordpress
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

SemJes schreef:De laatste paar dagen viel het lokaal (Sarasota) gelukkig mee met de overlast: https://www.wfla.com/news/sarasota-coun ... 1415230159. Hopelijk houdt dit vol!
Tropical Storm Gordon zorgt wellicht ook nog voor verbetering. En Florence is ook onderweg, ik weet niet of de laatste ook de Golf van Mexico gaat raken.
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

Florence gaat veel noordelijker en de verwachting is dat die boven de oceaan blijft.
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Ruudzaan »

Het is in ieder geval een hoop regen de komende 14 dagen.
Geen idee of regen op zichzelf voor verbetering zorgt, maar wellicht de bijbehorende wind?
Raijmakers
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2014, 20:55
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Raijmakers »

Hi allemaal,

Heeft iemand hier een laatste update over de situatie? Wij vliegen maandag naar Miami en zullen volgend weekend 3 nachten in Napels zijn. We sluiten af in Tampa.. Weet niet of daar ook overlast is?
Bedankt alvast!
2003: Orlando (Walt Disney World & Seaworld)
2014: Rondje USA zuid-west kust (Californië, Arizona, Nevada)
2018: Florida (met cruise naar Key West & Havana)
2019: New York City
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

Op dit moment nog steeds Red Tide bij de Gulf Coast. Ook Palm Beach (oostkust) heeft er nu last van. De stranden van Palm Beach zijn daar eergisteren gesloten voor publiek ivm de “respiratory irritation”.
Op de website visitbeach.org kan je bij “ beaches” dagelijks zien hoe de situatie per strand is.
Het kan lokaal erg verschillen en de ene dag is het beter dan de andere.
Het advies wat lokaal gegeven wordt is niet zwemmen, ook al heb je op dat moment geen last van irritatie in je keel of longen, water schoenen aan om niet in achtergebleven botten van de opgeruimde vissen te stappen.
Pas weer zwemmen als de testresultaten van het water aangeven dat de hoeveelheid algen laag zijn.

https://visitbeaches.org/#
Gebruikersavatar
MarjoleinW
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 sep 2012, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door MarjoleinW »

Ellamo schreef: Ook Palm Beach (oostkust) heeft er nu last van. De stranden van Palm Beach zijn daar eergisteren gesloten voor publiek ivm de “respiratory irritation”.

https://visitbeaches.org/#
Bedankt voor de update. Wat vreselijk dat het nu ook aan de andere kant is! Cancel ik Anna Maria island en boek een appartement echt aan het strand aan de andere kust, komt het daar ook. Hoop echt dat het zich daar niet ook gaat uitbreiden!

Wat een trieste toestand. Ik vind het al vervelend, laat staan de mensen die er wonen en hun hotels en restaurants e.d. hebben... :cry:
Zuidwesten 2009/Florida 2010/Zuidwesten 2013/New York+Oost USA 2015
Florida mei + december 2017/ West USA april 2018 / Florida nov/dec 2018
Georgia,Carolina's en Florida nov/dec 2022
http://www.marjoleinw.com/wordpress
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

Ik heb nog een paar weken, tot half November om eventueel de accomodatie kosteloos te annuleren.
Maar ja waar gaan we dan naar toe? Ik hoop zo dat dat annuleren niet nodig is.
Vandaag las ik goede berichten over Sanibel, Captiva en Anna Maria Island. Duimen dat die verbeteringen doorzetten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer