Reis Tomkerremans: een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Tomkerremans
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2014, 00:32

Reis Tomkerremans: een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Tomkerremans »

Hoi,

Even over mezelf. Ik heb als kind geen andere reizen gekend dan met het gezin naar centerparcs of iets dergelijks. Nooit echt avontuurlijks. Eens het huis uit deden we ongeveer hetzelfde. Ik had ondertussen mijn vrouw leren kennen en we gingen met 2 bevriende koppels 2 weken naar het zuiden (Frankrijk/Italie) in een huurvilla. Op de avontuurlijkheidsschaal van 1 tot 10 stegen we dus van 0,5 naar 1. Al jaren droomde ik toch van een reis naar het onbekende Amerika, dat onbekende en avontuurlijke bleef me fascineren. Via het reisbureau 'inforeizen' (toen in Deurne, nu verhuist naar Heist op den berg, echt aan te raden) dan toch in 2013 een op maat gemaakte reis gedaan in het zuidwesten met het gedacht dat dit eenmalig zou zijn om dan ons echt te nestelen en aan kinderen te beginnen. Nu had deze reis ZO een indruk achter gelaten bij mij dat er geen dag voorbij ging of ik wou met elke vezel van mijn lichaam meer van dit. In 2016 zijn we dan nog eens gegaan, met ondertussen een dochter van 2 jaar, wederom geweldig!

Ik droom eigelijk ook al heel lang om eens een meerdaagse fietsreis te maken. Iets in de trent van met de fiets de vlaanderen fietsroute doen of eens van Antwerpen (waar ik woon) naar pakweg Nice ofzo te fietsen. Wat er nog nooit echt van gekomen is. Nu gaven ze enkele maanden geleden op tv in fragmenten een reportage van een eenzame fietser die 'dwars door Amerika' fietste, van de oostkust naar de westkust via de transamerican trail. WOW, deed me dat helemaal wegdromen...

Dit is dus een groot item op mijn bucketlist geworden. Mijn ultieme droom bestaat er dus uit om een klassieke rondrit te doen in het zuidwesten met de fiets. Als het al zo een indruk op mij maakt met de auto, hoe zou dit dan zijn met de fiets. Wat zou het heerlijk zijn om dit meter per meter op een fiets te kunnen beleven! Geweldige uitzichten, ongelofelijke gastvrijheid, zware parcours, echt genieten.

Mij lijkt een parcours in grote lijnen als volgt wel leuk:

Start in LA, santa monica
via route 66 tot in Arizona, Williams
dan naar het noorden richting Grand Canyon en verder naar Moab
zo naar Fruita (Capitol Reef), Scenic byway 12, Bryce, Springdale (Zion)
Via Valley of Fire naar Las Vegas.
En dan misschien gedurfd met de fiets door death valley, via mono lake over tioga naar Yosemite valley.
Verder naar San Francisco en dan via the pacific coast bike trail naar LA

Het zou een trip zijn van om en beide 4000 km waar ik dan 3 maanden zou willen voor uittrekken. Wat een gemiddelde maakt van 44 km per dag (meer natuurlijk aangezien ettelijke rustdagen wel van toepassing zijn.
De beste periode lijkt me misschien de maanden augustus, september, oktober.

Nu had ik wel verwacht hier op het forum meer ervaringen in deze vorm te vinden, maar dat blijkt niet. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of die dit ook op hun bucketlist hebben staan?

Alvast bedankt om dit te lezen.

Tom
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Markstaal »

Wat mooi plan, maar heb er wel mijn vraagtekens bij.

Hou er rekening mee dat het op veel plaatsten rond augustus september nog bloedheet kan zijn (met name rondom Las Vegas en Moab, hier hadden wij vorig jaar ook gewoon nog temperaturen van rond de 40 graden in september), dat lijkt me niet erg prettig. De afstanden zijn vaak zo groot in het zuidwesten dat je soms wel een 100km moet rijden voordat je weer in een dorpje of stad aankomt.

Wouden jullie gaan kamperen onderweg of verblijven in hotels?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Marcopstal »

Een eerste opmerking: drie maanden naar de VS dat kan natuurlijk niet zomaar. Op ESTA is het maximum 90 dagen. Wil je langer dan moet je een visum aanvragen en dat kost meer geld en tijd en kan ook wel eens tot een weigering leiden.

Een tweede opmerking: houd er rekening mee dat je vragen gaat krijgen bij aankomst en dat je verhaal moet kloppen. Iemand die er zo eventjes 3 maanden tussenuit kan zijn ze daar niet echt gewoon. Niet dat je hier echt schrik moet van hebben, maar een degelijk plan is aangewezen.

Wat de periode betreft: augustus is zeker nog een zeer warme maand. Vraag is of je dan niet beter in augustus eerst het stuk LA - SF - Yosemite doet. Oktober betekent immers ook al vriezen langsheen bvb de Tioga Pass.

Onderschat die 4000 km niet. Je zal onderweg nog iets willen zie ook en dan komen er al gauw wat kilometers bij natuurlijk. Veel wegen zijn ook niet echt voorzien op fietsers en een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik zag een hele tijd terug een reportage van een topsporter die ook met de fiets een ganse trip wilde maken en aangereden werd met zware kwetsuren en einde van de poging tot gevolg.

Voor DV op zich zou ik niet te veel schrik hebben. Mits je dit goed indeelt en voldoende water bij hebt is dat geen probleem. Je zal er toch op de hoofdwegen blijven en daarop is er voldoende verkeer mocht je een probleem hebben. Mensen die sterven in Death Valley zijn meestal van de hoofdwegen ver afgeweken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Tomkerremans
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2014, 00:32

Re: Een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Tomkerremans »

Markstaal,

Eerst en vooral bedankt voor de snelle reactie.

Van de extreme temperaturen ben ik me weldegelijk bewust. Het idee rond deze periode is eigelijk uit het oogpunt van de regio Las vegas/ Death Valley in combinatie met de tioga pass. Tegen ik daar ben, zijn we ongeveer halfweg, dus al half september tot eind september. hopende op temperaturen onder de 40° in Death Valley en toch nog niet TE extreme weersomstandigheden op de tiogapas.

Ook de afstanden zijn me niet onbekend. Die 44km was maar een rekensommetje van 4000km gedeeld door 90 dagen, maar ik reken wel op gemiddelde dagafstanden rond de 70km, waardoor er ook meer tijd vrijkomt voor hier en daar rustdagen in te plannen.

En de bedoeling is om vaak te kamperen, maar toch hier en daar (en dan vooral op rustdagen) in hotels te overnachten.

Tom
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie plannen!
Het zal niet meevallen maar dat begrijp je wel.
Ken je het boek Amerikanen fietsen niet van Gijs van Middelkoop ? Nuttig om te lezen denk ik.
Ook leuk is het boek van Josie Dew. Die deed de kust op de fiets.
En we hebben een forumlid met fietservaring. Ik dacht dat dat Dutchess is.

Marianne
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door biebyip »

Mooie plannen. Al was het eerste wat ik dacht, en moet die kleuter die reis dan in een aanhangfiets maken.

Daar heb je natuurlijk niet zo veel aan. Dus, een andere overweging. Een collega van mij heeft de Great Divide Mountainbike Trail gereden. Een fietsroute dwars door de US, tot in Canada, voor mountainbikers die verder alles heeft wat jij beschrijft. Maar dan met voorzieningen voor fietsers. Misschien ook een idee?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Tomkerremans: een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Galapogos »

Voor de wandelaar zijn er ook een aantal zeer bekende lange-afstandsroutes in de VS, zoals de Appalachian Trail, Continental Divide Trail en de Pacific Crest Trail. Daar heb je als fietser weinig aan, maar mocht zo'n groots avontuur ook te voet mogen, dan zijn er dus in ieder geval gemarkeerde trails en (beperkte) voorzieningen.
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Tomkerremans: een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door WeernaardeVS »

Ik weet niet of de kleuter meegaat, maar onze kleuter kon indertijd 80 km op de aanhangfiets fietsen. In Oostenrijk, dus niet vlak. Overigens niet iets om elke dag te doen....
Geoefende vakantiefietsers halen vaak 100 km per dag. Ik vind dat iets te ver en houdt het meestal bij maximaal 80 km. De afstand wordt ook beinvloedt door het weer en omgeving: wind tegen of bergop.

Ook wij hebben wel eens gekeken om te fietsen in de USA, maar nooit doorgezet. Deze zomer liep er in Oregon een fietsroute langs de kust. Maar grotendeels fiets je dan op de (in dit geval, vrij drukke) autoweg. Ook in North Cascades kwamen we fietsers met bepakking tegen. Geen idee welke route zij volgden.

Ik zou je allereerst aanraden om eens een kortere fietsvakantie te doen. Om eens te ervaren hoe het is, waar je tegen aanloopt. Wij hebben verscheidene fietskampeervakanties gedaan, meestal in Duitsland of Oostenrijk, maar ook wel eens 3-4 dagen in NL.

Voor meer info zou je eens kunnen kijken op:
https://www.adventurecycling.org/
www.wereldfietser.nl (heeft een forum, veel kennis aanwezig, ook over bv bepakking)
www.fietsvakantiewinkel.nl

Ook hebben in de Op Pad een aantal keren artikelen over fietsvakanties in de USA gestaan. Op Pad is inmiddels gestopt, maar heeft nog wel een website. Wij hebben zo'n 20 jaar een abonnement gehad, dus ik kan helaas niet zo zeggen welke nummers mogelijk iets in staat.

Succes!
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Tomkerremans: een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door PSVwally »

Ik had begin oktober 2016 in het gebied rond Palm Springs, Mohave Desert en Death Valley nog 40 graden temperaturen... vergis je er niet in

Overigens vind ik 40 graden daar beter te handelen dan de vochtige 30 graden in bv Florida.
Laura&Edwin
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 28 aug 2012, 07:56
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: in het Groene Woud

Re: Reis Tomkerremans: een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Laura&Edwin »

Het klassieke rondje op de fiets in de zomer is door de hitte en de droogte een tocht die je erg goed moet voorbereiden! Gelukkig ben je al op tijd begonnen met de voorbereidingen. Ik zou ook zeker proberen zo licht mogelijk te reizen. Dus eerder richting bikepacking dan met 40 kilo op je fiets. Heb je al een fiets voor dergelijke tochten?

Gezien de lange afstanden waarbij je geen bevoorrading of reparatiemogelijkheden tegenkomt zou ik me ook zeker oriënteren op 'overleven': het eten, slapen en ook mogelijkheden voor fietsreparatie. Er is een ander forum waar je erg veel informatie over wereldfietsen kan vinden, met daarbij een heel subforum over het fietsen in Amerika. Daar vind je mensen die waarschijnlijk meer en verder fietsen dan wij :wink:

Ik hoor wel graag wat je nu gaat doen (en hoe!). Het verre fietsen staat ook op mijn bucketlist (planning volgende zomer), maar dan wel in Europa. Wie weet of dat naar meer smaakt, maar ik ben toch nogal onder de indruk van de enorme en langdurige hitte in de woestijnen van zuidwest Amerika om daar met mijn fiets doorheen te gaan. Ook het fietsen over de interstates (waar je soms niet aan onderuit komt) zie ik niet zitten.
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Tomkerremans: een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Martin & Marianne »

Jammer dat Tom niet meer reageert. Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij alleen zou gaan. Het lijkt me niet iets voor een jong kind. Ben wel benieuwd naar de verdere plannen.

Marianne
Henrytje
Amerikafan
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 jan 2009, 10:45

Re: Reis Tomkerremans: een klassieke rondrit, maar met de fiets.

Bericht door Henrytje »

Nee, het lijkt me zeker niet iets voor een jong kind. Bovendien veel te gevaarlijk! Ik ben van de zomer een aantal fietsers tegen gekomen. Levensgevaarlijk! In europa is iedereen op fietsers ingesteld. In Amerika echt niet en dat geeft erg gevaarlijke situaties!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer