staking 4 september schiphol

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Tin_cricket
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:19

staking 4 september schiphol

Bericht door Tin_cricket »

Blijkbaar is er een stakingsaanzegging ingediend op schiphol voor 4 september 2018, door de beveiligers. Net de dag van ons vertrek. Wat kan ik het beste doen? Contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of nog wachten.
MarjoleinB
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 jul 2013, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door MarjoleinB »

Staking Schiphol zou 200.000 reizigers duperen
Een 24-uursstaking door beveiligers op Schiphol zou meer dan 200.000 reizigers duperen. ,,Het zijn juist de reizigers die zorgen voor werkgelegenheid in de beveiligingsbranche'', stelt de luchthaven in reactie op de aangekondigde stakingsactie door FNV en CNV.

De luchthavenbeveiligers willen dinsdag 4 september de hele dag staken. Ook op andere locaties in het land zullen beveiligers meedoen met de staking. Volgens Schiphol hebben reizigers al weken last van de werkonderbrekingen.

De bonden willen nog niet zeggen op welke plekken beveiligers nog meer staken. ,,Maar Schiphol heeft van ons alvast een aanzegging gekregen, omdat een 24-uursstaking gevolgen heeft voor de luchthaven en het vliegverkeer'', zegt een bestuurder van FNV.

Al zes weken houden beveiligers op verschillende plekken in het land werkonderbrekingen voor een betere cao. De acties begonnen op Schiphol en breidden zich daarna uit over de rest van het land. Zo werden er werkonderbrekingen gehouden in de VU Amsterdam, bij het ministerie van Defensie en bij MSD in Oss. Sinds dinsdag leggen beveiligers in het UMC Maastricht twee keer per dag het werk een half uur neer. Die actie duurt tot 2 september.

De beveiligers eisen onder meer een loonsverhoging van 3 procent, gunstigere roosters en meer zekerheid. De loonsverhoging zou volgens de bonden dit jaar moeten ingaan. Werkgevers bieden echter pas voor volgend jaar een salarisverhoging aan.

De cao Particuliere Beveiliging geldt voor ongeveer 31.000 mensen.

Totaalverbod
Eerder verloor Schiphol een kort geding dat ze had aangespannen om te voorkomen dat de beveiligers op Schiphol hun acties zouden verzwaren. Schiphol wilde een totaalverbod op de acties tot 30 september, maar de rechter ging daar niet in mee.
Iets meer info, maar nog steeds onduidelijk wat er nu precies gaat gebeuren en hoeveel last je zult hebben.
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Ruudzaan »

Ik las het ook, en de schrik sloeg me om het hart.
Niet dat wij die dag vliegen, maar God weet wat er nog meer voor acties komen.
Het lijkt me dat er dan simpelweg geen uitgaande vluchten zullen zijn, want iemand moet de security check doen.
Ben geen tegenstander van stakingsrecht, maar dit zou wel erg veel consequenties en financiële gevolgen hebben voor vele tienduizenden mensen.
MarjoleinB
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 jul 2013, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door MarjoleinB »

Iets meer info
"Schiphol heeft van ons alvast een aanzegging gekregen, omdat een 24-uursstaking gevolgen heeft voor de luchthaven en het vliegverkeer", zegt Mohamed Gafki van FNV Beveiliging. "Nu kunnen nog afspraken worden gemaakt om een en ander ordentelijk te laten verlopen. Reizigers kunnen tijdig worden geïnformeerd, tickets omgeboekt, vluchten geannuleerd, enzovoort."

Volgens Schiphol zijn de gevolgen groot als de actie doorgaat. "Het spreekt voor zich dat als er geen beveiliging of security is, dat dat verstrekkende gevolgen zou hebben", zegt een woordvoerder van Schiphol. 200.000 reizigers kunnen dan mogelijk niet vliegen.

Schiphol hoopt dat er voor 4 september een overeenkomst is tussen de bonden en de werkgevers.
Annet1992
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 aug 2015, 14:07
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Annet1992 »

Ja ontzettend vervelend.. Wij vliegen 3 sept.. Hopelijk hebben wij dus mazzel.. Ik hoop voor iedereen dat ze van te voren tot een oplossing kunnen komen..
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7933
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Pete.Z »

Lekkere maand zo, kans dat klm piloten staken ergens in september lijkt ook groot.
Wij vliegen de 20ste, hopelijk alle conflicten opgelost tegen die tijd.
Tin_cricket
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:19

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Tin_cricket »

Voor ons is het niet zo erg, als wij ergens vastraken of een lange alternatieve route moeten nemen is dat maar zo. We raken er wel en bij vertraging een mooie vergoeding. Maar gezien we deze keer ons 10 maanden oude zoontje bijhebben, maakt het mij toch wat nerveus.

We volgen het op. Voor anderen in dezelfde situatie: ik heb gebeld met de luchtvaartmaatschappij, daar konden ze voorlopig niets doen omdat er intern nog geen order is om iedereen beginnen om te boeken. Ze contacteren je blijkbaar ook niet om te zeggen dat die order binnen is. Man was heel vriendelijk en adviseerde elke dag eens te bellen om te vragen of de order er was. Hij zei ook dat hij het al jaaaaaren deed en dat het echt heel uitzonderlijk is dat dergelijke stakingen effectief doorgaan. Maar het moet maar net die ene keer zijn natuurlijk.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door GJ »

Die mooie vergoeding krijg je alleen als de staking binnen de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij ligt, dus wanneer het eigen personeel staakt. Het beveiligingspersoneel is niet in dienst van de luchtvaartmaatschappij, maar bij Schiphol. Dan wordt de reden van vertraging aangemerkt als overmacht en krijg je niets.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door roelb »

Heb je jurispredentie voor die laatste uitspraak?
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Ruudzaan »

Ik denk niet dat het makkelijk zal zijn om jurisprudentie te vinden over iets wat niet gebeurd is.
Wedervraag, roelb, heb jij uitspraken of oordelen gezien waarin staking van niet luchtvaartmedewerkers wel tot vergoeding leiden?
Het Europese hof heeft wel een uitspraak gedaan dat een wilde staking bij de betreffende luchtvaartmaatschappij geen overmacht is.

https://www.euclaim.nl/waar-heb-ik-rech ... en-staking geeft ook aan dat er geen recht is op schadevergoeding in veel gevallen van staking.
In de volgende situaties heeft u geen recht op een vergoeding:
Staking door luchtverkeersleiding (bijvoorbeeld Franse ATC staking)
Staking door bagageafhandelaars
Staking van de douane
Staking van medewerkers van de luchthaven

Het is weliswaar geen jurisprudentie, maar denk dat een bedrijf dat winst kan maken als er schadevergoedingen worden uitgekeerd, er niet ver naast zal zitten.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door roelb »

Ik ben vooral benieuwd, omdat er in het verleden bijvoorbeeld ook geoordeeld is dat er recht is op vergoeding wanneer een luchthaven vanwege weer de capaciteit terugschroeft en de airline daardoor vluchten moet cancellen.

Ook bij annuleringen door stakingen is er tot nu toe telkens toegewezen, al ging dat dan wel over eigen personeel. Maar het eenvoudige feit dat het niet het eigen personeel van de airline is dat staakt zou toch geen verschil moeten maken? Uiteindelijk heeft de airline wel invloed - zij betalen immers indirect voor deze diensten. Anders wordt het wel heel makkelijk om onder claims uit te komen, dan gaan airlines gewoon alles uitbesteden en niets meer zelf doen.

De airline heeft ook absoluut invloed hierop. Ze kunnen er in de overeenkomst met het vliegveld voor zorgen dat zij de geleden schade op het vliegveld kunnen verhalen. En het vliegveld kan dat vervolgens weer doen in de overeenkomsten met onderaannemers, want in het geval van Schiphol zijn het externe aannemers die deze taken uitvoeren.

Ook kan de airline de passagiers vanaf een ander vliegveld vervoeren om vertraging of annulering te voorkomen. Mij lijkt dat er daarmee dus geen situatie van "overmacht" is voor de airline.

Die claim bureau's die hebben helemaal geen zin om te gaan claimen als ze niet 100% zeker weten dat de claim bij een rechter stand houdt. Dus die weigeren als wat ook maar enigzins twijfelachtig is. Logisch, daar lijden ze mogelijk verlies op, dus het is niet in hun belang.
Purk87
Amerikafan
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 jan 2016, 18:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Purk87 »

Annet1992 schreef:Ja ontzettend vervelend.. Wij vliegen 3 sept.. Hopelijk hebben wij dus mazzel.. Ik hoop voor iedereen dat ze van te voren tot een oplossing kunnen komen..
Herkenbaar. Wij vliegen 2 september en ik kneep hem ook eventjes.
[2016] Zuidwest Amerika
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Marenko »

Wij vliegen 6 september. Ik hoop dat we er dan niet te veel last meer van hebben.
MarjoleinB
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 jul 2013, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door MarjoleinB »

Wij 7 september dus ben ook wel heel benieuwd hoe dit afloopt!
jwensammy
Amerikafan
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 aug 2011, 09:21
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: The Netherlands

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door jwensammy »

Welja, kan er ook nog wel bij :evil:
Wij vliegen dus wel op 4 sept. voor een wel verdiende vakantie (naar ons idee dan toch :wink: ).
364 andere dagen om te staken maar net de 4e sept. :?

Triest dat in in tijden van fikse economische groei partijen er niet uitkomen en cao’s niet rond te krijgen zijn.
Ben van mening dat staken het laatste dwang middel is, als alle andere opties om er samen uit te komen op zijn.
Word in de luchtvaart mi wel erg makkelijk gestaakt, 10 duizenden onschuldige mensen duperend....
24 uur schiphol plat leggen, omdat de werknemers van een subcontractor er niet uitkomen met hun werkgever,
Lijkt mij onacceptabel en niet in verhouding tot de enorme financiële schade...

Hopelijk snelle oplossing/verbod tot...

Hebben kort contact gehad met KLM, kunnen pas enkele dagen van te voren reageren/ wijzigen
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Ruudzaan »

Kan me haast niet voorstellen dat een volledige staking doorgaat.
Denk dat er achter de schermen aardig wat gesproken gaat worden. Zelfs op regeringsniveau.
Ook inderdaad over mogelijke schadeclaims die ingediend zullen gaan worden.
Dan is 3 procent misschien ineens een stuk minder hoog.
aapjea
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 feb 2014, 13:40

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door aapjea »

Hopelijk dat de rechter een stokje voor de staking steekt. En Roel waarom is een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor vertragingen of annuleringen indien luchthavenpersoneel staakt (of luchtverkeersleiding). Alleen bij staking eigen personeel hebben zij invloed ( was maandag nog item bij de groeten van max). Ook staat deze info nu op eu claim
Bijlagen
IMG_1431.PNG
lcyerbanga3
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2018, 19:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door lcyerbanga3 »

Ze zullen de vluchten toch moeten annuleren? Als het personeel zelf niet gecontroleerd kan worden...
Tin_cricket
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:19

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door Tin_cricket »

Ja tuurlijk. Geen securitycheck = komt niemand erin.
Maar annuleren van vluchten, daar wacht men liefst zo lang mogelijk mee, in de hoop dat het toch nog tot een akkoord komt.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: staking 4 september schiphol

Bericht door roelb »

aapjea schreef:Hopelijk dat de rechter een stokje voor de staking steekt. En Roel waarom is een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor vertragingen of annuleringen indien luchthavenpersoneel staakt (of luchtverkeersleiding). Alleen bij staking eigen personeel hebben zij invloed ( was maandag nog item bij de groeten van max). Ook staat deze info nu op eu claim
Tja. Ik ben benieuwd of een rechter daar ook zo over denkt. Er is immers een verhaalsmogelijkheid voor de airline - althans: ik mag toch aannemen dat in de overeenkomst tot het gebruik van een luchthaven e.e.a. geregeld is rondom financiele aansprakelijkheid bij niet-nakoming van die overeenkomst. Kijk, een storm kun je niet aansprakelijk stellen. Maar een luchthaven die sluit omdat een onderaannemer niet in staat is om diensten te leveren wel.

De airline heeft ook wel degelijk invloed - men kan de vertraging voor passagiers (deels) voorkomen. Een airline zou bijvoorbeeld een deel van de operaties die dag kunnen verplaatsen naar een andere luchthaven. Of kan passagiers ruim vooraf een change waiver aanbieden en wellicht wat extra capaciteit creeren op de twee dagen voor- en na de staking. Er zullen genoeg passagies zijn die graag vrijwillig een dag of meer eerder vertrekken. Andere optie: als het alleen gaat om de screening van passagiers die onbeschikbaar is en airside alles gewoon doordraait dan kan een airline passagiers ook met feeders vanaf regionale luchthavens invliegen. Allemaal manieren om de passagier alsnog op de bestemming te krijgen zonder dat er vertraging ontstaat.

Als ik mijn klanten een overeengekomen dienst niet kan leveren omdat een van mijn leveranciers besluit om de stekker eruit te trekken omdat zijn medewerkers staken dan ben ik tegenover mijn klant gewoon aansprakelijk.

Dan de richtlijn. Daarin staat:

"(12) The trouble and inconvenience to passengers caused by cancellation of flights should also be reduced. This should be achieved by inducing carriers to inform passengers of cancellations before the scheduled time of departure and in addition to offer them reasonable re-routing, so that the passengers can make other arrangements. Air carriers should compensate passengers if they fail to do this, except when the cancellation occurs in extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken."

en "(14) As under the Montreal Convention, obligations on operating air carriers should be limited or excluded in cases where an event has been caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risks, unexpected flight safety shortcomings and strikes that affect the operation of an operating air carrier."

Uit (12) volgt m.i. een verplichting om ruim vooraf actie te ondernemen. Dit is nu bekend, dus er is alle tijd om actie te ondernemen. Indien een airline dat niet doet en gewoon met de handen over elkaar afwacht lijkt de zin "Air carriers should compensate passengers if they fail to do this" mij duidelijk van toepassing.

Uit (14) volgt dat er _mogelijk_ een beperking of uitzondering ontstaat bij een staking die impact heeft op de bedrijfsvoering van een airline. Maar er staat niet dat dat per definitie reden is voor een uitzondering. Dus daarom mijn eerste vraag: is er jurispredentie?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer