Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Mellio23
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2017, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Mellio23 »

Beste lezer,

Samen met mijn vriendin ga ik 30 mei 2019 t/m 27 juni 2019 rondreizen met een camper door (west) Amerika.
De reis zal beginnen in Denver en eindigen in Los Angeles.
Graag ontvangen wij wat tips, trucks, handigheidjes, mooie bezienswaardigheden, leuke mooie campground en wat je maar kan verzinnen.
We zijn al even bezig geweest om in grote lijnen de route uit te stippelen, maar we ontvangen nog graag wat feedback en/of opmerkingen.

De route in grote lijnen is als volgt:
Dag 1: Amsterdam / Denver
Dag 2: Denver(camper ophalen) - Rocky Mountains
Dag 3: ?
Dag 4: ? Yellowstone ?
Dag 5: Yellowstone
Dag 6: Yellowstone
Dag 7: Yellowstone
Dag 8: Yellowstone
Dag 9: Yellowstone
Dag 10: Grand Teton
Dag 11: Grand Teton
Dag 12: Salt Lake city
Dag 13: Bryce
Dag 14: Zion
Dag 15: Zion
Dag 16: Grand Canyon (rechts en onder grand canyon door richting Las Vegas)
Dag 17: ?
Dag 18: Las Vegas
Dag 19: Mammoth Lakes
Dag 20: Yosemite
Dag 21: Yosemite
Dag 22: Yosemite / Mariposa
Dag 23: Mariposa (Familie bezoek)
Dag 24: Mariposa (Familie bezoek)
Dag 25: San Francisco
Dag 26: San Francisco
Dag 27: ?
Dag 28: ?
Dag 29: ?
Dag 30: Los Angeles / Amsterdam

Wij horen graag of dit een beetje realistisch is en of we misschien ergens langer of minder lang moeten blijven (blijft eigen smaak natuurlijk).
De route is nog niet vast, dus we horen graag suggesties.

Met vriendelijke groet, Melvin.
MarjoleinB
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 jul 2013, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles

Bericht door MarjoleinB »

Het zou qua periode best wel eens te vroeg voor Yellowstone kunnen zijn maar daar kunnen andere mensen vast beter advies over geven.
Qua route mis je nu eigenlijk Moab, Capitol Reef en HW 12 onderweg van Yellowstone naar Bryce.
Die zou ik zeker toevoegen (vergeet ook Goblin Valley niet).
Las vegas - Mammoth Lakes - Yosemite zou ook nog te vroeg kunnen zijn in het jaar (via de Tioga Pass dan).
En het is handiger om je route in van-naar te schrijven want dan snappen we het beter :-)
Mellio23
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2017, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles

Bericht door Mellio23 »

MarjoleinB bedankt voor de tip zal deze week even duidelijk dan de route van en naar erop zetten.
Dit was ook bedoeld in grote lijnen en we hebben nog nooit zo lange reis gemaakt.
Maar zal kijken of je ideeen meegenomen kunnen worden want die plaatsen die u opnoemt hebben we wel op ons lijstje staan.

Zal het binnenkort even uitbreiden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles

Bericht door Martin & Marianne »

Het ziet er in grote lijnen goed uit. Maar vergis je niet in de afstand van Rocky Mountain NP naar Yellowstone. Hou er ook rekening mee dat de Trail Ridge Road misschien nog niet open is.
Misschien wordt Moab toevoegen wat te veel, maar ik zou in ieder geval Capitol reef meenemen; dat ligt min of meer op de route.
Wij waren in 2015 in juni in Yellowstone; misschien heb je iets aan ons verslag. Het kan zijn dat er nog iets gesloten is. Je kunt alvast naar campings kijken.
In 2017 zijn we ook in Yellowstone geweest; we deden toen in grote lijnen dezelfde route als die van jullie maar dan in omgekeerde volgorde.

Denk er aan dat te reserveren voor Yosemite erg lastig is; lees je op tijd in en oefen een maand van te voren. Alle campings in de vallei zijn prima.
Voor Yellowstone zou ik naar Madison en Bridge Bay kijken. Of Canyon.
Gebruik voor de campings in de parken de NPS-sites om te zien wat er is en wanneer de campings open zijn. Daar staat ook aangegeven hoe je kunt reserveren.

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles

Bericht door PSVwally »

De campings in Yellowstone zijn dan iig open, mits het weer het dan toelaat. Grote kans dat je voor s avonds nog wel een vest mee moet nemen. Hetzelfde geldt voor Rocky Mountain NP, waar je nu ook niet veel tijd voor hebt.

Je kan imo, zeker in die tijd dat wrs nog niet alle wegen open zijn, best toe met 4 nachten Yellowstone, dan kan je 1 nacht meer bij RMNP doen en heb je kans dat Moab wel in de reis gaat passen.

Als je de route zo zou laten heb je zeker geen tijd voor alle toevoegingen die Marjolein aangeeft.
MarjoleinB
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 jul 2013, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door MarjoleinB »

^
Nee, klopt.
Ik dacht dat er nog een paar dagen op het eind over waren, maar deze zijn om van San Francisco naar LA te komen.
Capitol Reef en HW 12 zou ik zeker proberen in te passen. Als je van Salt Lake City naar Bryce gaat rij je er bijna langs en het is echt supermooi. Alleen heb je er wel een extra dag voor nodig ten koste van iets anders.
Mellio23
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2017, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Mellio23 »

Ja zie idd dat het nog een lange rit is van Rocky Mountain NP naar Yellowstone NP.
Hebben jullie een tip qua leuk dorpje om misschien een tussen stop halverwege de weg richting Yellowstone NP?
Hoe lang zouden jullie Rocky Mountain NP bezoeken?
De eerste dag in denver kunnen we de camper volgens mij rond 15:00 ophalen dan moeten we nog even langs walmart enz. wat eten drinken halen etc.
Nadat we dat hebben gedaan willen we gelijk richting Rocky Mountain NP rijden en daar op een campground verblijven.
en weet niet wat jullie ons aanraden om daar nog een nacht te blijven of dat we eind van die dag al beter richting Yellowstone NP kunnen rijden en dan halverwege ergens overnachten.

Voor de meeste Nationale parken heb je entree nodig.
Het is denk het slimst voor ons om zo'n pass te halen waar we alle parken mee in kunnen?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik had voor een vergelijkbare route al naar ons 2017-verslag verwezen. Toen reden we van Yellowstone naar RMNP.
Ik zou zeker voldoende tijd uittrekken voor RMNP, zeker twee nachten. Staar je niet blind op leuke dorpjes (hoewel wij Laramie leuk vonden, en Cody is ook leuk); maar kijk naar een camping op de route.
Ik zie dat je geen stop hebt voorzien in Page (tussen Bryce en Grand Canyon). Dat zou ik ook nog overwegen.

Een Ameria the Beautiful Pass is goedkoper in jullie geval dan bij elk park entree betalen.

Marianne
Mellio23
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2017, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Mellio23 »

Hieronder de route misschien iets duidelijker.
Wil hem na jullie verdere tips en trucs nog even fine-tunen en de campgrounds in de Nationale Parken al gaan boeken.
Hoor graag of we het zo realistisch hebben gedaan of dat we ergens beter een keuze kunnen maken om langer of korte te blijven en/of misschien wel de keuze moeten maken om iets aan ons neus voorbij te laten gaan.
Want vanuit Grand Teton naar Las Vegas zitten nog een aantal keuzes die gemaakt moeten worden voor ons denk ik met de volgende interessante plaatsen : Moab - Capitol Reef - Bryce - Zion - Page.

30-mei wo Dag 1 Amsterdam - Denver
31-mei do Dag 2 Denver - Rocky Mountains
1-jun vr Dag 3 Rocky Mountains
2-jun za Dag 4 Rocky Mountains - Laramie/Casper/Cody (Keuze uit 1 van deze 3 dorpjes)
3-jun zo Dag 5 Laramie/Casper/Cody - YellowStone
4-jun ma Dag 6 Yellowstone
5-jun di Dag 7 Yellowstone
6-jun wo Dag 8 Yellowstone
7-jun do Dag 9 Yellowstone - Grand Teton
8-jun vr Dag 10 Grand Teton
9-jun za Dag 11 Grand Teton - Capitol Reef
10-jun zo Dag 12 Capitol Reef - Bryce
11-jun ma Dag 13 Bryce - Zion
12-jun di Dag 14 Zion
13-jun wo Dag 15 Zion - Page
14-jun do Dag 16 Page - Grand Canyon (Noord of Zuid)
15-jun vr Dag 17 Las Vegas
16-jun za Dag 18 Las Vegas - Mammoth Lakes
17-jun zo Dag 19 Mammoth Lakes - Yosemite
18-jun ma Dag 20 Yosemite
19-jun di Dag 21 Yosemite - Yosemite/Mariposa
20-jun wo Dag 22 Yosemite/Mariposa - Mariposa
21-jun do Dag 23 Mariposa - San Francisco
22-jun vr Dag 24 San Francisco
23-jun za Dag 25 San Francisco - Monterey
24-jun zo Dag 26 Monterey - Pismo Beach
25-jun ma Dag 27 Pismo Beach - Santa Barbara
26-jun di Dag 28 Santa Barbara - Los Angeles
27-jun wo Dag 29 Los Angeles - Amsterdam
28-jun do Dag 30 Amsterdam -
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vind het eigenlijk te druk. Je hebt in de parken de minimale tijd en er zitten lange reisdagen tussen. Zo is bijvoorbeeld Grand Teton - Capitol Reef erg ver voor 1 dag. Je hebt geen reisdag van Grand Canyon naar Las Vegas staan; je hebt dus maar 1 nacht in Las Vegas.
Op weg naar Yellowstone zou ik zo ver mogelijk rijden; misschien is Thermopolis iets.

Liggen de vluchten al vast? Zo nee dan zou ik overwegen om in SF te eindigen. Dat geeft je meer ruimte overal.

De campings in Yellowstone kunen al geboekt worden, voor de overige parken geldt dat het 6 maanden van te voren kan. Voor Yosemite gelden afwijkende regels. Lees je heel goed in daarvoor en oefen zeker een maand van te voren.

Marianne
Mellio23
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2017, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Mellio23 »

Wij waren al bang dat het te druk zou zijn!
Onze vliegtickets staan alvast en onze camper ook.
Van Grand Teton naar Capitol Reef is indd een lange reis, is het misschien slim voor ons om 1 dag minder in Yellowstone of Grand Teton te zijn?
Of raden jullie dat echt af? en dan maar Capitol Reef over te slaan en dan zover mogelijk richting Bryce te rijden?
Of ergens anders iets te skippen of korter heen te gaan?

Dus we zijn al een klein beetje(helaas) aan het schrappen geweest.
Met 2 lange reisdagen tussen in dat zal van Rocky Mountain NP naar Thermopolis en van Grand Teton richting het zuiden.
Als we de Reis tot aan Las Vegas vast hebben staan gaan we de campground boeken. (Begreep dat je dat wel optijd moet doen)

Las Vegas ben ik zelf al 2 keer geweest maar mijn vriendin nog niet, maar op dat gedeelte van de reis kom ik later op terug denk ik.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Felicitas »

Ik denk dat je wat tijd kunt winnen door vanuit Laramie eerst naar Grand Teton te gaan. En na Yellowstone (West Yellowstone) via de interstate naar Capitol Reef NP. Als je echt wat wil schrappen zou ik zelf denk ik de kustweg met twee overnachtingen doen i.p.v. drie.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Martin & Marianne »

Een dag minder kust zou kunnen. Ik zou niet in Yellowstone of Grand Teton gaan snijden. En Capitol Reef ligt mooi op de route. Misschien Page en de Grand Canyon overslaan? Dat zou je dan eens kunnen combineren met Moab.
Dan kun je rechtstreeks van Zion naar Las Vegas.

Marianne
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door tomhster »

Het stuk van SF naar LA kan wel met een dag minder toe. Probleem opgelost :wink:

Oh ja, binnendoor (op welke manier ook) is altijd veel leuker dan de Interstate 15, dus ik zou die max. paar uur extra tijd tussen Grand Teton en zuid Utah gewoon incalculeren.
Laatst gewijzigd door tomhster op 17 aug 2018, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Martin & Marianne »

Mellio23 schreef: Als we de Reis tot aan Las Vegas vast hebben staan gaan we de campground boeken. (Begreep dat je dat wel op tijd moet doen)

Las Vegas ben ik zelf al 2 keer geweest maar mijn vriendin nog niet, maar op dat gedeelte van de reis kom ik later op terug denk ik.
Ik zou de reis in zijn totaal bekijken en niet in delen.
En zoals ik al aangaf kunnen de campings in de meeste parken pas 6 maanden van te voren geboekt worden.

Marianne
Mellio23
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2017, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Mellio23 »

Bedankt weer voor jullie hulp!!

Als ik na Rocky Mountain eerst naar Grand Teton ga en dan naar Yellowstone en dan naar Moab (Bijvoorbeeld) dat scheelt misschien 1 uur als ik de route google maps aan tik maar is een idee.

Ik ga dan een dag langs de kust van SF naar LAX schrappen, want daar heb ik +/- 4 dagen voor staan en dan misschien dat we de Grand Canyon schrappen.

Martin & Marianne, je zou dus kiezen om van
Yellowstone - Grand Teton
Grand Teton
Grand Teton - Moab
Moab - Capitol Reef
Capitol Reef - Bryce
Bryce - Zion
Zion
Zion - Grand Canyon (Of in 1 x door naar Las Vegas)
Dan Page over te slaan en naar Moab te gaan? waarom naar Moab en niet naar Page? Alleen vanwege page iets meer uit de route ligt?
En dan aan het eind van de reis 1 dag minder langs de kust bij SF.

Ja lijkt mij indd ook veel leuk om binnendoor wegen te pakken dan alleen maar hoofdwegen, maar soms zal het wel moeten ivm tijd.

Hoeveel dagen Yosemite NP raden jullie aan? want heb daar nu 2 dagen Mariposa staan maar dat ligt zo goed als Yosemite NP aan? Heb er nu 3 a 4 dagen voor staan.


(Je hebt gelijk dat ik de reis in totaal moet bekijken!)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb helemaal niet gezegd dat je nu naar Moab moet gaan. Voor meer rust zou ik zoals ik schreef Page en de GC schrappen.

Omdat je nu niet naar Moab gaat (daar heb je zeker 3 nachten nodig) zou je op een andere reis Moab met Page en de GC kunnen combineren, dat was mijn idee.

Ik begreep dat Mariposa bedoeld was voor familiebezoek? Wat ga je dan doen? Dat is dan niet voor Yosemite bedoeld neem ik aan?

Mariposa ligt redelijk dicht bij Yosemite, maar met een camper niet fijn als uitvalsbasis voor het park. Kijk op googlemaps naar de reistijd door voor Yosemite Yosemite Village te gebruiken. Met een camper mag je wel 20% meer tijd rekenen dan googlemaps

Ik zou minimaal 3 nachten in de vallei boeken; zie https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/camping.htm voor meer informatie. De Pines-campings in de vallei zijn de beste keus (op 15 februari reserveren, om 16.00. Oefen op 15 januari! En misschien ook op 15 december!) Kijk eens in ons 2017-verslag voor onze kampeerervaring daar. En ons 2013- en 2015-verslag voor Yosemite in juni.

Marianne
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Martin & Marianne »

Volgens mij heb je de weekdagen niet goed staan.

Zonder Page, Moab en de GC - en toch niet bijzonder ruim:

30-mei-19 do Amsterdam - Denver
31-mei-19 vr Denver - RMNP
1-jun-19 za RMNP
2-jun-19 zo RMNP - Laramie
3-jun-19 ma Laramie - Grand Teton
4-jun-19 di Grand Teton
5-jun-19 wo Grand Teton - Yellowstone
6-jun-19 do Yellowstone
7-jun-19 vr Yellowstone
8-jun-19 za Yellowstone
9-jun-19 zo Yellowstone - Salt Lake City
10-jun-19 ma Salt Lake City - Capitol Reef
11-jun-19 di Capitol Reef - Bryce
12-jun-19 wo Bryce - Zion
13-jun-19 do Zion
14-jun-19 vr Zion - Valley of Fire
15-jun-19 za Valley of Fire - Las Vegas
16-jun-19 zo Las Vegas - Las Vegas
17-jun-19 ma Las Vegas - Mammoth Lakes
18-jun-19 di Mammoth Lakes - Yosemite
19-jun-19 wo Yosemite
20-jun-19 do Yosemite
21-jun-19 vr Yosemite - Mariposa
22-jun-19 za Mariposa - San Francisco
23-jun-19 zo San Francisco
24-jun-19 ma San Francisco - Monterey
25-jun-19 di Monterey - Pismo Beach
26-jun-19 wo Pismo Beach - LA
27-jun-19 do LA - Amsterdam
28-jun-19 vr Amsterdam

Marianne
Mellio23
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2017, 12:27
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Mellio23 »

Marianne bedankt!

Wat vinden jullie hiervan?

29-mei wo Dag 1 Amsterdam Denver
30-mei do Dag 2 Denver - Rocky Mountains
31-mei vr Dag 3 Rocky Mountains
1-jun za Dag 4 Rocky Mountains - Grand Teton
2-jun zo Dag 5 Grand Teton
3-jun ma Dag 6 Grand Teton - Yellowstone
4-jun di Dag 7 Yellowstone
5-jun wo Dag 8 Yellowstone
6-jun do Dag 9 Yellowstone
7-jun vr Dag 10 Yellowstone - Richting Capitol Reef (Op campground onderweg naar Capitol reef als het te ver is)
8-jun za Dag 11 Richting Capitol Reef - Capitol Reef
9-jun zo Dag 12 Capitol Reef - Bryce
10-jun ma Dag 13 Bryce - Zion
11-jun di Dag 14 Zion
12-jun wo Dag 15 Zion - Page
13-jun do Dag 16 Page - Grand Canyon (North Rim)
14-jun vr Dag 17 Grand Canyon (North Rim) - Las Vegas
15-jun za Dag 18 Las Vegas
16-jun zo Dag 19 Las Vegas - Mammoth Lakes
17-jun ma Dag 20 Mammoth Lakes - Yosemite
18-jun di Dag 21 Yosemite
19-jun wo Dag 22 Yosemite - Yosemite/Mariposa
20-jun do Dag 23 Yosemite/Mariposa - Mari Posa
21-jun vr Dag 24 Mariposa - San Francisco
22-jun za Dag 25 San Francisco
23-jun zo Dag 26 San Francisco - Monterey
24-jun ma Dag 27 Monterey - Santa Barbara
25-jun di Dag 28 Santa Barbara - Los Angeles
26-jun wo Dag 29 Los Angeles - Amsterdam

Wij willen toch wel graag lans Page vooral om de Horseshoe Bend te bekijken!
Dat maakt het wel druk inderdaad.

Heb nog een vraag misschien dat iemand daar ervaring mee heb welke parken die in onze route komen zouden we van te voren een campground moeten reserveren? Ik weet Yellowstone en yosemite.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mellio23: Denver - Yellowstone NP - Los Angeles.

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk voor het stuk tussen Bryce en Las Vegas eens in ons 2015-verslag. Wij zijn toen niet in Page geweest maar wel in Zion en Bryce en aan de North Rim. Ik zou de volgorde zo doen:
Bryce - Page - North Rim - Zion - Las Vegas.
Je kunt heel gemakkelijk de verschillende routes eens in googlemaps bekijken.
In 1 dag van RMNP naar GT vind ik wel heel veel. Waar wil je overnachten in die parken, heb je daar als naar gekeken? Wat is de reistijd?
Mellio23 schreef:Heb nog een vraag misschien dat iemand daar ervaring mee heb welke parken die in onze route komen zouden we van te voren een campground moeten reserveren? Ik weet Yellowstone en yosemite
Allemaal!
Yellowstone kun je nu al boeken, kijk eens hoe je het wilt indelen en waar je dan wilt staan.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer